Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009) #3

autoreview

Toyota IQ
Toyota iQToyota IQToyota iQToyota iQToyota iQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota iQ Black EditionToyota iQ Black EditionToyota IQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQ

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf79.835 km
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota iQ fun

  • 84.646 km

Ooit werd in Nederland bij de introductie van de Toyota iQ het rijderstalent van Vicki Butler-Henderson benut om deze kleine auto te promoten in tv commercials. En naast dat ik het een apart model autootje vond, maar niet mijn smaak, was hij ook nog eens behoorlijk prijzig.

Tot vorig jaar nooit meer naar gekeken. Mijn eigen auto gebruik ik dagelijks (Peugeot 107) en ook voor mijn vrouw gingen we op zoek naar een kleine auto. Bij een garagebedrijf werd een Toyota iQ aangeboden. Witte parelmoer kleur, bouwjaar 2009 met net geen 80.000 km op de teller. En hoewel duurder dan een jongere uitvoering van de bekende drieling, was de vraagprijs voor deze iQ in vergelijking met andere iQ occasions zeer redelijk.

Afspraak gemaakt en ik heen. Mijn vrouw kon niet mee en dat was een dingetje want de auto was voor haar bedoeld. Gelukkig is er videobellen! Instappen dan maar. Hmm, niet door de knieën heen zakken. Op zich wel prettig, een iets hogere zit. Het met leer beklede stuur pakt fijn vast. Zitpositie maar eens aanpassen. Stuur is alleen in hoogte verstelbaar, stoelen enkel naar voren en naar achter en de rugleuningen in standen. Met mijn lengte van 1,86 m is een redelijke zitpositie wel in te stellen. Niet ideaal maar het is goed te doen. En voor mijn vrouw zeker. Wat ook meteen opvalt is de breedte van de auto. De passagier zit niet op je schoot. Even de elektrisch bedienbare buitenspiegels instellen en de binnenspiegel. Meteen komen er 2 grote hoofdsteunen in beeld die het zicht totaal belemmeren. Nadat ik de hoofdsteunen heb verwijderd leg ik ze in een daarvoor bestemde plek onder de achterbankzitting. Handig! Om te voorkomen dat de achtergordels tegen het kunststof aanklapperen kun je metalen uiteinden in een sleufje steken die in de zijpanelen zit. Handig!

Weer achter het stuur vallen een aantal zaken op. Het dashboard bijvoorbeeld. De afleesbaarheid van de geboden informatie staat of valt met de hoogte instelling van je stuur. De uitgebreide audioinstallatie laat zich o.a. bedienen met 2 knoppen op het stuur. Het instellen van je voorkeuren heeft wat voeten in aarde en is in eerste instantie niet bepaald gesneden koek. Kwestie van wennen. Terwijl ik mijn arm iets te ver moet uitstrekken om de handrem te laten zakken, trap ik de koppeling in om te kunnen starten.

De motor slaat meteen aan en loopt mooi rond. Terwijl ik de deur sluit valt mij de stilte op in de auto zelf. Bij het inschakelen naar de eerste versnelling wordt het mij duidelijk dat dit strak en degelijk aanvoelt. En bij het wegrijden merk ik dat de auto lekker aan het gas hangt. Een groen lampje geeft aan dat de koelwatertemperatuur nog laag is dus rustig aandoen is gewenst. Bijna 80.000 km staat er op de teller. Maar het lijkt alsof ik in een nieuwe auto wegrij. De schakelindicator negeer ik want het motorblok kan wat brommen en trillen in een hogere versnelling bij te lage snelheden.

Omgeven door een voornamelijk aubergine achtige interieurkleur rij ik de eerste kilometers. Wat rijdt deze auto prettig. Zeker in vergelijking met mijn Peugeot 107. Die rijdt op zich prima, maar meer ‘basic’ dan de iQ. De iQ koste nieuw dan ook beduidend meer. En zit ook technisch iets anders in elkaar met slimmigheden als aangepast model airco, verplaatste versnellingsbak en een tank onder de bodem. Alles om zoveel mogelijk ruimte te creëren in de auto zelf. De korte wielbasis zorgt wel voor wat windgevoeligheid en het veercomfort is een compromis, maar de iQ is beduidend meer auto dan bijvoorbeeld de Smart uit die tijd.

Ondertussen draai ik om en merk op dat de draaicirkel heel klein is. Al met al bezorgt de proefrit een grote glimlach op mijn gezicht. Nadat ik de auto op een ruime plek heb geparkeerd, videobel ik met mijn vrouw om haar te laten zien hoe de iQ eruit ziet van binnen en buiten en doe verslag van mijn ervaringen.

Is de auto smetteloos? Nee. De witte parelmoer lak is een Toyota hoofdpijndossier. En dat is ook op dit exemplaar zichtbaar. Er zitten bovendien een paar minuscule deukjes op plekken die alleen veroorzaakt kunnen zijn door winkelwagentjes. Maar bijna niet zichtbaar en voor ons niet storend. De auto is tenslotte 13 jaar oud. Zoals eerder vermeld was de vraagprijs, in vergelijking met andere iQ’s van dezelfde leeftijd en met gelijke km-stand, meer dan redelijk. Dus besloten om de gok te wagen.

Bij de aflevering was mijn vrouw uiteraard mee. En die deelt mijn enthousiasme. Ze stapte in en voor ik wist reed ze er lachend mee weg. Inmiddels rijdt ze een jaar rond in de iQ (en ik ook) en 5000 km verder zijn wij beiden tevreden. De APK leverde geen problemen op en de kleine Toyota rijdt nog steeds even fris. De auto is wendbaar, stil van binnen, kan prima meekomen op de snelweg en ziet er ook nog eens eigenwijs uit. Mocht ik een knap exemplaar (qua km-stand en prijs) tegenkomen dan koop ik er voor mijzelf ook een.

Had 13 jaar terug nooit kunnen denken dat ik om zou gaan voor een auto die 180 graden slippend door de PC Hoofdstraat in Amsterdam voor Toyota door Vicky aan de man/vrouw moest worden gebracht.

2e iQ erbij

  • 96.000 km

De iQ waarover ik de review schreef is nog steeds in ons bezit. En naar volle tevredenheid. De lakproblemen bij witte parelmoer gespoten iQ's doen zich helaas ook bij dit exemplaar voor maar ik heb het dakje opnieuw laten spuiten.

Inmiddels zijn we bijna drie jaar verder en rij ik zelf alweer een jaar in mijn eigen iQ. De iQ van mijn echtgenote rijdt zo fijn dat ik eigenlijk direct na aanschaf zelf op zoek ben gegaan naar een goed exemplaar. Er staan er genoeg te koop maar de prijzen voor een iQ occasion met een km stand onder de 100.000 zijn hoog en blijven hoog. Uiteindelijk vond ik een iQ bij een dealer bij mij in de buurt. Ook wit parelmoer van kleur inclusief afgebladderd dak. Eén eigenaar, 96.000 km gereden, inclusief onderhoudshistorie. De aanschafprijs was 'laag'. En omdat de dealer in de buurt zit ben ik meteen gaan kijken. Na een proefrit en wat onderhandelen (de lakschade zou worden opgelost) besloot ik om de iQ aan te schaffen. Qua uiterlijk wijkt mijn iQ iets af. De velgen zijn zwart gespoten, de bandenmaat rondom is breder ((185/60R15) dan de standaardmaat (175/65 R15) en aan de achterzijde onder de bumper zit een diffuser. Daarbij is het gewoon leuk om 2 dezelfde auto's voor de deur te hebben staan, en nee, wij zijn géén 'ANWB-koppel'.

Ik gebruik de auto voor dagelijks woon-/werkverkeer en reis het hele land door in de weekeinden voor optredens (met beide achterbank rugleuningen plat kan er best wat apparatuur worden meegenomen). Ritten van 400 km op een dag zijn geen uitzondering. Kortom, mijn iQ wordt intensief gebruikt. Qua verbruik schommelt het tussen 1 op 16 km bij kortere ritten tot 1 op 21 bij langere trajecten. Waarbij de max. snelheden zelden of nooit boven de 110 km/u komen. Harder rijden is voor de iQ geen probleem maar dan neemt het verbruik, uiteraard, sneller toe. De tijdwinst die je boekt bij harder rijden is minimaal en ik vind het ook wel een uitdaging om vooral tijdens lange ritten met 1 tank inhoud toe te kunnen, vooral omdat de tankinhoud niet groot is. En dat lukt prima. We tanken met onze beide iQ's super 98/e5.

Qua onderhoud houden we ons aan het bij de auto horende schema en beide iQ's zijn tot nu toe zonder problemen door de APK keuringen gekomen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.