AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009) #4

autoreview

Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota iQ Fun 2,0

  • 83.000 km

Wat een leuk autootje is dit! Wij kochten vorig jaar deze iQ Automaat bij de dealer met garantie als vervanging van de Starlet uit 1997.!
Hij was best prijzig, de automaatjes zijn duurder dan de handgeschakelde en ook moeilijker te vinden.
Vooral als je geen witte wilt, want we hadden al gehoord dat die kwa lak niet zo goed waren.
De automaat rijdt heel fijn. Hij houdt het motortoerental heel laag en regelt dat snel terug nadat je het gas hebt ingetrapt.
Elders in de rubriek staat een review TOYOTA IQ FUN en daar sluiten we ons helemaal bij aan.
Wij hebben de iQ als tweede autootje voor korte ritjes en boodshappen en voor de Fun.

Hij doet ons wel denken aan de klassieke Mini die we lang hadden, hij is net zo lang, maar breder en hoger en VEEL comfortabeler. De vering is prima, net zoals het geluidsnivo binnen.
Je hebt echt niet het idee in een klein autootje te zitten. Ok,een Camry is beter, maar verder ook prima om op de grote weg mee te rijden. Wat opvalt tijdens het rijden is de neiging tot enigsins
'hobbelen' ,waarschijnlijk door de korte wielbasis. Ook de draaicirkel is kort, dus stuur goed vasthouden want een kleine stuurbeweging merk je al.

Garantie:
Bij de eerste kou afgelopen winter wilde de iQ niet meer starten. Accu leeg. Kan gebeuren, maar enige tijd was het weer zo. Accu defekt, onder garantie vervangen. Ik begrijp niet waarom
de dealer niet bij aflevering de accu heeft vervangen, want die zat er al 7 jaar in. Het is al de derde keer dat ik dit met een gebruikte Toyota van een dealer mee maak.
Kort daarna bleef de linkderportierraam hangen. Het motortje bromde wel wat ,maar het raam bleef half open staan. Niet handig in de winter.
Het hele raammechnisme is vervangen en dat zou zo'n 800,- hebben gekost. Maar garantie !

Verder dacht ik dat de brandstof meter bleef hangen omdat na 200+ km op de dag teller nog steeds alle segmenten oplichtten. Enkele km's verder ging toch het bovenste segmentje uit.
Toch maar eens even aftanken en ik kon er maar met moeite 10 liter bijvullen, na 234 km. Dat is ruim 1:23 ! Ok, in hoofdzaak 80 km weg, maar toch en voor een automaat !
Erg zuinig dus , dat haalde de Starlet niet.

Samenvattend, een heel leuke compactcar met veel luxe, airco, audiobediening op het stuur, keyless entry , elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Ik weet niet hoeveel er in ons land rondrijden, maar ik kom er weinig tegen.
Tamelijk uniek lijkt me.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren