Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol (2005)

autoreview

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol (2005)

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heb sinds drie dagen de Toyota in bezit en meteen valt me op hoe stil deze dieselmotor is, zeker op de snelweg is het gemis aan motorgeluid een zegen.
Het vermogen van de dieselmotor is perfekt en de auto ligt lekker op de weg.
Achter het stuur en op de achterbank is genoeg ruimte en niemand hoeft met z’n benen
dubbelgevouwen te zitten. Moet nog wel even wennen aan de grote draaicirkel en de lange voorruit waardoor je de voorkant niet ziet.

Minder is het navigatiesysteem dat duidelijk nog niet alle wegen in Nederland kent en weinig overzicht biedt aan de gebruiker. Het systeem is niet te bedienen als de auto rijdt. De TMC RDG module is wel erg handig, dit waarschuwt voor files op de route of andere wegen.
Het bagagerek is ook niet zo handig: het zit zeker 10 cm te laag en de bevestiging met de
achterstoelen is ronduit omslachtig, maar wel bruikbaar mits het niet te vaak gedemonteerd hoeft te worden.
De achteruitversnelling kost wat moeite.

Een maand later...

Deze auto blijft geweldig en rijd nog steeds erg fijn, soms wel eens iets te fijn waardoor je vergeet hoe hard je rijdt.
Niet erg zuinig t.o.v. de Skoda maar kan er mee door. Alleen bij het tanken krijg is er eigenlijk maar 42 liter in als de tank echt leeg is (lampje op dachboard was al even aan). da’s toch jammer als er eigenlijk 55 ltr in moet kunnen en maakt je actieradius toch een stuk kleiner. De 136 pk van deze dieselmotor is meer dan voldoende en voelt heel fijn en krachtig aan.

Het navigatiesysteem was even wennen en na een goede afstelling en een goede studie van de handleiding is het een bruikbaar systeem waarbij de TMC module erg handig is (die waarschuwt voor files). De ontvangst van het navisysteem is zeer goed en snel en hoef dus bijna nooit te wachten op ontvangst of een verkeerde richting.

Update 15000 Km

Rijdt nog steeds goed maar de brandstofmeter reageert niet erg lekker (al vanaf het begin) eerst langzaam en daarna snel en als het lampje voor de reserve aangaat zit er nog 12 liter in! Volgens de dealer een bekend euvel heeft volgens hem met de vorm van de tank te maken maar... als ze allerlei computergestuurde precisie apperatuur maken dan kunnen ze dit ook wel oplossen. Zoals anderen ook al aangaven is de vulopening van de tank inderdaad een beetje klein bij sommige pompen slaat het tankpiston dan snel af.
Met een volle tank kan je dus toch wel 750 km rijden, is niet super zuinig maar is wel in orde en misschien ligt dat ook wel een klein beetje aan mij maar het is ook wel eens lekker om het gaspedaal iets dieper in te trappen.
De auto heeft nu zijn eerste beurt gehad en alles was nog steeds in orde.

update 37000.

De auto rijd nog steeds lekker en heb hem in Duitsland ook eens op zijn staart kunnen trappen en dat viel niet tegen. Ook voor de lange ritten blijven de stoelen erg comfortabel.
De navigatie in het buitenland werkt ook erg goed alleen soms wel het gevoel dat de rit wat efficienter zou kunnen.

41000 update
Auto rijdt nog steeds goed maar na een vervelend geluid aan de voorkant werden er veel nieuwe problemen geconstateerd.
Erg jammer dat ik hierdoor steeds naar garage moet.

57000 Update:
Nog steeds rijdt de auto erg comfortabel.

74000 update
Comfortabel maar niet probleemloos.

PROBLEMEN

Geen
Nog steeds geen...

Wel moest ik na 12000 km al olie bijvullen.

Nu moet ik na elke 5000 km olie bijvullen (volgens de dealer valt dit nog net binnen hun norm) in ieder geval vind ik het een oliezuiper !

Na 36.000 km de TMC module vervangen ivm ontvangstproblemen.
Garage wist amper hoe dit systeem werkte.
Olieverbruik ook nog steeds niet opgelost, maar garage wil nu eerst 4x een meting doen. dus dat kost weer een paar maanden.

Na 40.000 km waren de remblokken op die na ed grote beurt op 36.000 km al waren nagekeken?

Tevens de voorbanden vroegtijdig vervangen ivm onregelmatigheden.

En nu zijn ook nog de Wiellagers voor aan vervanging toe! En vervangen !

En de soap rond het olie verbruik gaat verder... na een ’officiële’ meting van het olieverbruik (vlakke vloer en gemeten inhoud) blijkt dat de motor 1400 cc per 4000 km verbruikt. Grofweg 1,5 liter olie per maand bijvullen dus! Garantie nee... Volgens Toyota’s norm moet je dan wel 1 liter per 1000 km kwijt raken (lijkt mij een norm waar de lat zo hoog ligt dat je met een gat in je carter moet rijden).

De garage geeft toe dat ik wat vaak langs kom voor iemand met een auto van 11 maanden oud.
Volgens medewerker ’vast een maandag of vrijdag auto’.
Ga maar eens met een manager van Toyota bellen! Geef hier later nog wel verslag over.

Update 57000
Olieproblemen nog steeds niet opgelost door de dealer (Louwman) maar volgens hun zit het nog binnen de norm om er iets aan te doen. Merk intussen ook dat naast het olieverbruik het diesel verbruik wat hoger is geworden. Mijn vader heeft een benzine uitvoering die zuiniger rijdt.

Update 59000
Nadat weer eens het olielampje aan ging na 7000 km was ik het weer eens zat. Het werd weer tijd voor een ritje langs de Toyota Dealer, deze hebben weer eens gemeten hoeveel het verbruik is en het stijgt 1 liter per 2750 km. Nog altijd minder dan de strenge Toyota norm maar ze gaan nu een verzoek doen aan de importeur om er wat aan te mogen doen.
Jammer van deze problemen want verder is de auto erg goed en comfortabel.

Update 63000
Eindelijk heeft Toyota de beslissing genomen om de olieproblemen aan te pakken.
De Dealer (Louwman) heeft de auto onder handen genomen en na een dag of 10 weer keurig en wel gemaakt. Volgens Louwman zijn de zuigers en zuigerveren, een EGR klep vervangen en computer geupdated. Nu moet natuurlijk nog maar blijken of de problemen zijn opgelost.
Jammer dat het zo lang duurde voordat er actie is ondernomen, na een jaar lang zeuren over een hoog olieverbruik krijg je natuurlijk niet veel vertrouwen in een automerk.


Update 74000
Plots geen vermogen meer op snelweg bij het inhalen en optrekken bleek een kapotte turboslang te zijn. Bij de garage wisten ze aanvankelijk niet wat het probleem was maar er was eigenlijk ook geen moeite gedaan om even naar de auto te lopen. De volgende dag weer langs geweest en binnen een half uur een diagnose. Probleem is dan ook weer onder garantie verholpen.
De dag erna had ik een lekke band (kan altijd gebeuren) maar toen men naar mijn banden keek waren ze eigenlijk allemaal aan vervanging toe !!!! SCHUIN afgesleten WEDEROM. De voorbanden waren al grotendeels versleten na zo’n 33.000 km.
Oh ja: Olieverbruik: Nog steeds ietwat veel (1,4 Ltr op 4000km) maar wel acceptabel nu maar hopen dat het niet meer wordt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.