Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rij in deze Toyota sinds februari 2006. Argumenten voor aanschaf: klein van buiten, groot van binnen, heel veel vermogen en schoon. Meer praktische dan esthetische argumenten. Hoewel ik de auto van sommige kanten bezien mooi vind, vind ik dat vanuit andere gezichtshoeken weer niet. De spoorbreedte had bijvoorbeeld iets groter mogen zijn, waardoor de wielen echt aan de buitenkant zitten. Wat aan deze auto nooit verveelt is wat er gebeurt als je het gas intrapt; super. Toch was het heel erg wennen na de Ford Mondeo. Hieraan bewaar ik nog steeds uitstekende herinneringen. Ik had nogal moeite om een goede zit te vinden in de Verso. Die heb ik nu gevonden door dichter bij het stuur te gaan zitten dan ik in andere autos gewend ben. Dit komt denk ik doordat het stuur platter ligt, waardoor de bovenkant verder weg zit. Inmiddels blijk ik het heel lang in de autostoel te kunnen volhouden, zoals bijvoorbeeld op vakantie naar Spanje. Met de caravan er achter is een feest. Met speels gemak cruisen op 120 - 130. En inderdaad, heerlijk stil. De zijdelingse steun in de stoelen is niet geweldig en de armsteunen zijn te iel vind ik. Wat ik ook even kwijt moet, betreft de bedieningsorganen aan het stuur: ik lees nog wel eens dat dat de plek is waar cruisecontrol en audiobediening horen. Nou ik vind van niet. Bij de Ford zat de audiobediening onder het stuur op een vaste plek. Ik vind dat veel handiger. Bijvoorbeeld wanneer ik voor een stoplicht sta, zit ik regelmatig te zoeken hoe ik de ipod een nummer verder moet zetten of de muziek harder of zachter moet krijgen. Want als het stuur niet recht staat zijn de knoppen mooi zoek. Dat kon in de Mondeo blindelings. Voor de cruisecontrol geldt dit in mindere mate omdat je die toch niet hoeft te bedienen bij stilstand of in bochtige situaties. De bediening van de cruisecontrol werkt in de Verso veel directer en daardoor prettiger dan in de Mondeo. Voor de audio geldt het omgekeerde. Die gaat veel trager in de Verso. Dat de tankopening wat smal is vind ik nog niet zo’n probleem, hoewel soms wat lastig. Dat brandstoflampje is wel irritant, maar inmiddels genoegzaam bekend. Gelet op het verbruik had de tank van mij 20 liter meer inhoud mogen hebben. Nog een aandachtspuntje: het geluidsignaal bij het laten branden van lampen: dat is veel te zacht. In een wat rumoerige omgeving valt het geluid genakkelijk weg. Resultaat: een keer een lege accu en een half uur tijd kwijt. Toen kwam de Toyota service redding brengen.
PROBLEMEN
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met deze auto, afgezien van een brandend oliepeillampje, vlak na een beurt. De garage had iets niet goed gemonteerd, waardoor lekkage en de hele onderkant van de auto een oliebad. Ook wanneer alles goed gemonteerd is, is er wel sprake van wat olieverbruik. Ik hoef echter tussen de beurten niet bij te vullen. Het brandstofverbruik is voor deze auto denk ik redelijk (tegen de 1 op 14 als ik me een beetje inhoud), maar vind ik toch te hoog. Met de Mondeo haalde ik rond de 1 op 18. De verso is echter (helaas) ook nogal wat zwaarder (ondanks de kleinere tankinhoud).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.