Toyota Corolla Verso 2.0 D-4D Linea Terra (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 2.0 D-4D Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
3,5 jaar ervaring
Ik rijd deze auto ondertussen drie en een half jaar en heb en deze tijd dik 140.000 km gereden in deze wat dorstige maar uitermate betrouwbare auto.
Dorstig is de auto alleen qua diesel, aangaande olieverbruik daar heb ik niets op aan te merken.
Ik rijd de auto in een lease constructie, waarbij er met een bonus/malus gewerkt wordt qua verbruik. Wat wil dat zeggen; rijd ik zuiniger dan de fabrieksnorm van de auto met een marge van 15%, dan hoef ik niets te betalen en kan zelfs geld terug krijgen. Echter geldt ook dat als ik meer verbruik dan de norm, dan kan ik rekenen op een 'boete'.
Dat laatste heb ik tot op heden kunnen voorkomen, maar... Ik moet wel goed blijven opletten, anders lukt het me niet om onder de 6.5 liter/ 100km te blijven. het verbruik wat de boordcomputer aangeeft is ook niet echt betrouwbaar en is daarbij aan de optimistische kant. Geeft de boordcomputer aan dat m'n verbruik 6.1L/100km is, dan blijkt bij de pomp het verbruik toch altijd nog 6.4 te zijn.
Een ander nadeel, wat volgens de garage niet aan te passen is, is de zeer ruime marge die Toyota aanhoudt voor de reserve. Zoals ook al door andere reviewers aangegeven is, is het nogal vervelend dat de boordcomputer aangeeft dat de tank geheel leeg is, terwijl er nog dik 7 liter diesel beschikbaar is. Ik ben ondertussen zo bekend met mijn auto en haar verbruik, dat ik nu veilig nog een stuk kan doorrijden voordat ik ga tanken. Maar ik heb zeker in het begin wel wat angstzweetmomentjes gehad, zeker tijds mijn vakantie in Noorwegen waar ik ongeveer 100 km in de "reserve" heb gereden.
Om nog even door te gaan met de in mijn ogen mindere punten van de auto:
- De radio en vooral de luidsprekers zijn erg slecht. Volgens de brochure is het een 4x 40 watt installatie. Maar naar mijn mening is het maximaal 4 x 15 watt. Bassen zijn slecht en alles gaat rammelen als je toch probeert de radio wat harder te laten spelen. Helaas is het allemaal heel erg 'Toyota' en daarmee niet standaard. Even een extra subwoofer aansluiten is geen optie, anders dan de standaard door Toyota geleverde subwoofer (a 350 euro)
- Draaicirkel is erg groot. ZO groot zelfs dat ik moet opletten waar ik parkeer om zeker te zijn dat ik later nog weg kan komen met de auto. Op het parkeerterein bij mijn werk is het zelfs voorgekomen dat ik inderdaad echt niet weg kon komen omdat mijn draaicirkel te groot was. Met mijn vorige auto zou ik dat probleem niet gehad hebben.
Ook bij het keren op de weg en alle andere plaatsen waar het wat krapper is, zit ik te hijsen aan het stuur en schakel ik me suf om de draai maar te kunnen maken.
-De 'domme' dashboardverlichting. Hier stoor ik me ook nog steeds aan. Toyota vond de boordcomputer blijkbaar zo belangrijk dat ze besloten hebben de dashboardverlichting ook via deze computer te laten lopen. Dat betekend dus nu, dat ik niet via een gewoon wieltje; de verlichting kan regelen. Nee ik moet via de knopjes in het dashboard (bij de meters) een heel spel spelen met klikjes en vasthouden van het knopje, om het licht op de meters te kunnen regelen.
Kijkend naar de positieve punten, kan ik zeggen dat ik deze Toyota erg waardeer.
Betrouwbaarheid: In de afgelopen 140.000km geen enkel echt probleem gehad. Auto is altijd starten en lopen.
Onderhoudskosten heb ik niet zelf, maar kijkende naar wat er bij de beurten gedaan wordt aan de auto, zie ik ook daar dat er geen gekke zaken spelen. De auto is gewoon goed en betrouwbaar!
Enige zwakke punt in de betrouwbaarheid is het goed willen sluiten van de achterklep. Hierover heb ik al drie keer opmerkingen gemaakt, maar nog steeds sluit de klep niet altijd goed in 1 keer.
Grandioos vind ik de ruimte, ik ben bijna 2.00 meter lang en deze auto is echt gemaakt voor lange mensen. Ik heb geen andere auto in dezelfde prijsklasse gevonden die zoveel praktische ruimte geeft. Ik heb mijn stoel altijd op de achterste stand staan en er is voldoende ruimte achter mijn stoel over dat mijn kinderen, maar ook volwassen goed hun benen kwijt blijven kunnen.
De stoelen zitten ook op lange ritten goed, maar je moet wel houden van stoelen waar je echt op zit. Een beetje als in een busje.
De flexibiliteit met de wegklappende stoelen, om daarmee een vlakke bodem te maken is uitmate handig.
Verder vind ik de wegligging en de vering van de auto uitstekend, drempels zijn ook te nemen met een normale snelheid. Dit in tegenstelling tot veel andere auto's waar of hulpveren geplaatst moeten worden, of je alleen tergend langzaam over drempels heen komt.
Einde leasetermijn Verso ingeruild voor een ... Ve
- 150.000 km
Ons leasecontract loopt af bij 150.000km en dan moet er gezocht worden naar een nieuwe leaseauto. Veel gezocht en veel geprobeerd, van Kia Ceed en Carens, Ford CMAX en Focus en Mondeo, Skoda Octavia en Suburb, de Opel Vectra, maar ook de nieuwe Verso en de Avensis. Uiteindelijk gekomen op weer een Toyota Verso model 2008/2009 (niet het nieuwe model dus).
Reden: Uitermate tevreden over de auto, ondanks de kleine issues die ik al eerder benoemd heb. En mogelijk ook omdat ik de issues met de auto al goed wist kon ik de auto nu zo aankleden dat het geluid van de radio nu wel goed is. Tevens speelde de prijs/kwaliteit een grote rol. Omdat het model eruit ging werd er op een gunstige manier veel korting gegeven op extra's.
Ik heb dus nu weer een Verso, maar nu met bijna 140PK en dik 300 Nm koppel (zeer prettig), 6 versnellingen (even wennen, maar prettig) Leer, Navigatie/carkit/CD-MP3 speler.
Enige nadeel is en blijft de draaicirkel, maar daar ben ik ondertussen na 4 jaar ook aan gewend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.