Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2004)

autoreview

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Teruglezend is mijn review een best boekwerk door de kleine kolom, vandaar eerst mijn samenvatting van deze geweldige wagen:
Pro’s
- Stil
- Fijne motor, qua karakteristiek en geluid
- Sportief geveerd, ligt strak op de weg
- Praktisch
Con’s
- Snel condens op de ramen bij vochtig weer
- Stadsgebruik minder

Review
Inmiddels hebben we in een kleine anderhalf jaar 50.000km gereden. Dat waren kilometers met veel plezier en geen problemen, oh ja. Eén aanrijding. Rechtsaf in een gladde bocht en geen winterbanden, moeilijk Toyota te verwijten. 2 k€ schade aan een (weer) Opel en 4 lichte krasjes op de bumper van onze mooie Verso.

Weggedrag:
De auto is een gezellige reispartner. Rustig op buitenwegen. Snel op de snelweg.
Om in de stad te beginnen: zoals elke echte reisauto houdt de Verso niet van stoplichten. Een maal rijdend trek de motor lekker van onderuit. Bij 5km/u in z’n twee zonder morren optrekken is geen probleem.
Parkeren is iets wat bij rijden in de stad hoort en vooruit in parkeren of file parkeren is koekie, bakkie, eitje. De neus is zeer overzichtelijk! Achteruit parkeren vergt door de grote draaicirkel en de niet zo overzichtelijke (rechter) achterkant iets oefening. Echter alleen als u achteruit inparkeren speciaal lastig vindt zou ik parkeersensoren aanraden.
Buiten de stad voelt de auto zich prima op z’n gemak. Blijkt de auto geen grote windvanger, lekker koersvast en over een prima onderstel te beschikken. De Corolla Verso is redelijk stevig geveerd, maar ik ervaar dat eerder als plezierig dan een beperking. Overhellen in de bochten is minimaal, verkeersdrempels en rotondes kunnen snel en soepel genomen worden. Desalniettemin heeft Toyota er ook voor gezorgd dat je op kinderkopjes niet door elkaar geschut wordt. ’t Betere van de twee werelden zou ik zeggen.
De auto stuurt lekker strak en zijn grootte is goed in te schatten.
De auto is zeer rustig, meerijdende mensen maken hier vaak een opmerking over. Bij 80 en 100 is de auto ronduit stil, de banden zijn slechts iets aanwezig. Het verschil in geluidsniveau tussen 100 en 120 is duidelijk door meer motorgeluid, maar blijft binnen de perken, ook bij nog hogere snelheden. Bij cruisen op 540 kunt u zonder enkele vorm van stemverheffing een gesprek voeren met de mensen achterin of via de telefoon. Zoals ook bij de Yaris opviel heeft de Corolla Verso een ’slecht’ punt in het geluidsniveau zitten. Met de Yaris moest je niet tussen de 130-140 gaan rijden, het geluid was dan zeer irritant, de Verso heeft dit bij 135-145. Bij 150 is hij weer zeer stil!

Motor:
Over de motor heb ik eigenlijk maar één minpuntje. In de specs van de Yaris stond dat die 1:18 reed, wij deden makkelijk 1:21. De Corolla Verso pretendeert 1:12.7 en meer dan 1:13 is het gemiddeld ook niet. Dat is inclusief alles uiteraard. Ritten op de buitenweg en snelweg gaan met 1:15 gepaard (recent in de winter gemeten).
De opmerkelijkste pluspunten:
Het geluid: als je zoals eerder beschreven de motor van lekker onderuit het toeren bereik laat opkomen tot 2000rpm en dan schakelt en zo door de versnellingen heen klimt produceert de motor een heerlijke rollende roffel. Als lezer zult u denken dat ik schromelijk overdrijf maar ik vind het echt opvallend.
Tussen de 2200 en 3000 toeren blijft de motor lekker rustig en accelereert bekwaam weinig bescheiden. Boven de 3000 toeren beginnen er meer paarden te trappelen en dat die graag de weide in willen gaat gepaard met geluid en het veranderen van de motor in een sportiever karakter.
Wist u trouwens dat de motor bij 6000 toeren nog net niet in het rood zit? Ook een lekker geluid trouwens, het motorkarrakter veranderd dan echter gevaarlijk ;)!

Versnellingsbak:
De versnellingsbak leent zich voor lekker schakel lui rijden. De ratio ‘s zijn goed op elkaar afgestemd. Vanaf 50km/u kunt u reeds de 5 doen bij constante snelheid en vanaf 60km/u vindt de motor het ook wel prima om in de versnelling zonder klagen te accelereren. Dit zorgt er wel voor dat bij 120km/u de motor 3600 rpm draait. Bij 100km/u is dat 3000rpm en bij 80km/u wordt het dus 2400rpm. Dat zijn de waarden afgelezen bij snelheden volgens de cruisecontrol. De 6e versnelling wordt niet gemist, wellicht is dit anders bij Autobahn cruisers van 180 km/u.
Het schakelen zelf gaat comfortabel, ik heb echter bij Toyota betere bakken gebruikt. De schakelwegen zijn ook langer dan ik bij Toyota gewend ben. De weerstanden om niet per ongeluk in 1 of achteruit te schakelen werken prima en intuïtief. De plaatsing van de pook aan het dashboard is ook prettig.

Comfort:
Over het weggedrag heb ik eerder al veel gezegd, dus hier geen herhaling.
Uiteraard ook zeer belangrijk is hoe de auto zit. Voorin zijn lekkere stoelen gemonteerd. Er zijn wat overeenkomsten met de afstelling van de vering. De stoelen zijn gelukkig niet zo zacht dat je er half in verdwijnt maar stevig. Soepele zijwanden en een goede vering van het hele vlak zorgen er voor dat wij er tijdens lange ritten fris en fruitig weer uit opstaan. En dat voor iemand met rugklachten! De stoelen op de volgende zit rijen zijn prima maar niet uitzonderlijk. Ze bieden goed zit comfort maar weinig zijlingse ondersteuning.
De zit positie achter het stuur is makkelijk te vinden omdat het stuur alle kanten uit kan en de rugleuning van de stoel voldoende standen (semi-traploos) kent en de bestuurderstoel voldoende ver naar achteren kan. De stoel staat bij mij niet in de achterste stand, wat ik met 1.93m en lange benen niet vaak heb.
De climatecontrol doet zijn werk prima en de geluidsinstallatie is beregoed. Alle knopjes zijn intuïtief/goed zichtbaar en duidelijk afleesbaar geplaatst. De benzinemeter werkt prima. Als deze de R raakt gaat hij op de zogenaamde reservetank over. Hierop heb ik wel eens 120km gereden (hij is geloof ik 15l) dus je hoeft pas echt te gaan tanken als het lampje brand en dan hoef je je niet te haasten.
Toch hier nog een klein, persoonlijk, dingetje. Ik vindt warmte van de motor veel lekkerder dan die van de airco (in z’n algemeenheid) en gebruik de airco dus nauwelijks. Mocht het nu een regenachtige dag zijn of je komt uit het zwembad terug, en het is koud. Dan is de airco echt nodig om de ramen te ontwasemen. Dat zou niet mogen vind ik.
Ook comfort vind ik de aanwezige ruimte en hoe deze is ingedeeld en bruikbaar gemaakt, kortom: hoe praktisch. De Yaris was op dit gebied intelligenter maar de Corolla Verso biedt compensatie door bijvoorbeeld grotere deurvakken en een vakje boven de radio. Het reservewiel is onder de auto geplakt, daardoor mist hier wat bergruimte. Als de stoelen van de 3e zitrij liggen zit hier een leuk verborgen vakje. Het feit dat de 2e zitrij een heel eind naar voor en achter (elk van de 3 stoelen apart) geschoven kan worden dragen is erg prettig. Het verwijderen van de hoedenplank vergt wat oefening. Een platte laadvloer op de 3e en 2e zitrij is echter in een vloek en een zucht gecreëerd.
De in de auto gebruikte materialen voelen nu nog steeds prima aan. Het interieur is rammelvrij. Hier is ook over na gedacht door bv slimme klipjes waarachter de gordels van de 2e en 3e zitrij gestoken kunnen worden.

Miscellaneous:
Een aantal mensen zal zich wellicht afvragen of het drive-by-wire gaspedaal ook anders rijdt dan een standaarddraadje. Het antwoord is zeer zeker nee: de auto reageert alert op het gas en de voetdruk is normaal.
Toyota heeft op de Corolla Verso een stevig grootlicht gemonteerd. Echt een onwaarschijnlijke bak licht komt hier uit. Ook een stukje veiligheid.
Gisteren heb ik even het profiel van de banden gecontroleerd i.v.m. de 3e beurt die de auto volgende week krijgt. Tot mijn grote verbazing was dit nog 6 mm met een meetfout van 0,5mm. Lijkt me behoorlijk weinig slijtage: nieuwe banden zitten op 7-8mm. Betekend dat deze banden bij ons nog ongeveer 100.000km meegaan. Dat zou puik zijn, zeker omdat ik bv rotondes vlot neem.
Toyota’s worden populaire auto’s. Ben al vaker aangesproken over hoe de auto het deed en of het een aanrader is (altijd volmondig JA geantwoord, met bovenstaande kritische kanttekeningen).
Toyota’s worden vaak becommentarieerd om hun weinig aansprekende uiterlijk. De recente modellen (eigenlijk vanaf de Yaris) zien er echter naar mijn mening goed uit. Dat geld ook voor de Corolla Verso als ik dat mag aflezen aan het aantal positieve reacties. We hebben dan wel gekozen voor een donkere kleur, dan komen de achterlichten beter uit en geven de auto net dat extra.
Qua kosten slechts de normale beurten ide niet duur zijn. Geen extra kosten, verbruik zoals beloofd (en ook niet veel beter), banden slijten weinig en reparatie kosten na ongeluk in verhouding niet hoog.
Voor inwoners van Twente: zie mijn dealer review.

--- update 68000 ---
Auto heeft net de grote beurt gehad. Gebruikelijk onderhoud en twee nieuwe voorbanden (achter 5.8mm, waarschijnlijk niet gewisseld bij eerste grote beurt).
Bij lange tochten door de bergen in Frankrijk viel op dat de 1.8 onder in de toeren behoorlijk lang zijn snelheid vast kan houden. Alle haarspeldbochten gingen geladen met 4 personen en gepakt met bagage in de 2e versnelling. Bij de 70-80 km/u (in de 5e versnelling) zit er een dip in het koppel van de motor, hierbij zakt de snelheid namelijk snel weg. Dezelfde helling wordt bij 90 of 50 (beide in 5) wel gedaan. Verbruik over de vakantie is 1:12.6 km gebleken en viel ons geheel niet tegen gezien inze ervaringen in NL.

PROBLEMEN

- Leeg ruitensproeiervloeistofreservoir (3x woordwaarde). Was eigen schuld, vergeten, er verdween zo een 5 liter blik in dus was niet nodig geweest.
- Als de 3e zitrij niet gebruikt wordt kunnen de gordels weggeborgen worden achter een haakje. Dit haakje klikt er nog wel eens uit, is bij de 60000km beurt vervangen.
- Verder niets

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.