Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus (2021)

autoreview

Toyota Camry
Toyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota CamryToyota Camry

Signalement

UitvoeringCamry 2.5 Hybrid Business Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rustgevende reiswagen

  • 66.000 km

In 2021 heb ik, na eerdere prettige ervaringen met het Toyota hybridesysteem in een Lexus CT200h, gekozen voor de Toyota Camry als opvolger voor de Renault Talisman waar ik vijf jaar tot tevredenheid in had gereden. Tot nu toe bevalt de Camry uitstekend.

Waarom de Camry? Ten eerste omdat ik altijd al iets heb gehad met grote Japanse auto's, sinds ik als kind wel eens meereed in een Datsun Laurel en een Toyota Crown. En met een lengte van bijna 5 meter kun je deze auto gerust groot noemen. Het is een zeldzame verschijning in Nederland, bijna exclusief te noemen. Verder biedt deze auto enorm veel waar voor het geld: hij is intussen iets in prijs gestegen, maar destijds kreeg je voor minder dan € 50k een zeer rijk uitgeruste auto die een beetje tussen het D- en E-segment inzit, met het fijne, comfortabele hybridesysteem en een ruim bemeten motorisering: het is (in Europe tenminste) altijd een 2.5L viercilinder hybride met een systeemvermogen van 220 pk. Hieronder bij de gegevens staat 178 pk, maar dat is alleen de benzinemotor: daar komt het elektrische vermogen nog bij. Ik heb een Business Plus-uitvoering gekozen, die destijds gebaseerd was op de Executive. Alles wat je kunt bedenken zit erop: leren bekleding, adaptieve cruise control, elektrisch verstelbare stoelen, stoel- en stuurverwarming, Apple CarPlay & Android Auto, automatische klimaatregeling, noem maar op. Ook daarom is het eigenlijk best gek dat je deze auto niet vaker ziet: hij biedt enorm veel waar voor het geld. Misschien omdat steeds meer mensen "zo'n stoere SUV" willen, terwijl de Camry alleen maar als sedan leverbaar is? Of omdat het per se Duits moet zijn?

Voor hetzelfde geld had ik bijvoorbeeld ook een Audi A3 in basisversie met een paar opties kunnen kiezen, met een 1.0 driecilinder, de helft van het vermogen, minder uitrusting en veel minder ruimte. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.

Ik heb de Camry in "graphite grey" besteld, met 'magnolia' leren bekleding. In werkelijkheid is dat bruin metallic met crèmekleurig leer. Een mooie combinatie, vind ik zelf.

Ruimte en comfort
Zowel voorin als achterin zit je als een vorst. Zeer fijne stoelen, in alle richtingen elektrisch verstelbaar. Ook achterin is de auto zeer ruim, ik kan met mijn 1.92m meter riant "achter mezelf" zitten. Met 524 liter is de bagageruimte behoorlijk fors. De auto rijdt zeer rustig en is heel stil. Bij stevig optrekken hoor je de motor heus wel, maar de onuitroeibare kletsverhalen over het "loeien" of zelfs "gieren" van de hybride aandrijflijn zijn gewoon dikke onzin. Is de auto eenmaal op snelheid, dan hoor je sowieso niet of de benzinemotor meeloopt of niet. Dat is alleen te merken aan het groene 'EV' lampje. Mede door het hybridesysteem rijdt het allemaal buitengewoon soepel. Het veercomfort is prima. Heel neutraal; niet te hard, niet te zacht.
In het begin moest ik wel wat wennen aan de adaptieve cruise control, maar nu vind ik het heel fijn in druk verkeer en tijdens filerijden. Het automatisch afstand houden werkt prima. Toch een paar extra ogen erbij voor de veiligheid.

De afwerking is keurig in orde, maar ook weer niet heel bijzonder. Er rammelt niks. Ik ben geen afwerkingsfetisjist, ik ben dik tevreden.

Multimedia
Mijn Camry is er een van na de update in 2021, hij heeft dus Apple Carplay en Android Auto aan boord. Gelukkig, want het ingebouwde navigatiesysteem werkt weliswaar naar behoren, maar de grafische vormgeving van de kaarten etc. ziet er nogal verouderd uit. Android Auto en Apple Carplay werken feilloos en snel. Voor het aansluiten heb ik een extra kort USB-C kabeltje gekocht van zo'n 15 centimeter. Navigeren via Android Auto gaat uitstekend, ik gebruik meestal TomTom Go, dat vind ik toch de fijnste navigatie-app, maar Waze en Google Maps werken ook feilloos. Of ik nu een Sony Xperia I aansluit, een Samsung Galaxy S of een Google Pixel, het werkt allemaal snel en probleemloos. Om Apple Carplay uit te testen ook eens met de iPhone van mijn zoon geprobeerd, werkt ook gewoon goed en snel. Muziek via Spotify en Qobuz, radio via TuneIn (naast de eigen DAB+ en FM tuner van de auto zelf), het werkt snel, foutloos en klinkt prima. Het scherm is vrij groot en goed zichtbaar. Langs de rand van het scherm zitten fysieke knoppen die de bediening snel en makkelijk maken. De geluidskwaliteit van het standaard audiosysteem is echt prima. Het JBL-systeem dat in de topuitvoering 'Premium' zit zal daar misschien nog een schepje bovenop doen, maar ik ben als muziekliefhebber nu al dik tevreden.

Prestaties
Ik ben geen scheurneus, maar de auto is gewoon snel als het moet. Hij kan in 8.3 seconden naar de honderd. Geen enkele behoefte om dat uit te proberen maar ik geloof het direct. Voor snel inhalen of invoegen heb je met 220 pk altijd genoeg vermogen tot je beschikking. Vooral bij tussenacceleraties voelt de auto echt heel snel aan. Verder nodigt de auto niet uit tot hard rijden, maar als het moet kan het zeker.

Verbruik
Het gemiddelde verbruik over de eerste 66.000 km ligt rond de 1 op 18.5, erg netjes voor zo'n grote auto.

Onderhoud en betrouwbaarheid
De auto heeft tot dusver geen enkel probleem gehad, zoals van een Toyota verwacht mag worden. De auto wordt door de plaatselijke Toyotadealer onderhouden, elke 15.000 km moet hij een beurtje hebben. Blijkens de onderhoudshistorie van de leasemaatschappij kost dat steeds tussen de € 200 en 250. Verder twee keer per jaar de bandenwissel. Er zijn nooit bijzonderheden geweest.

De auto heeft intussen heel wat Europese landen gezien, ik heb er flinke ritten mee gemaakt, ook met vakantiebepakking, en het is een heerlijke reiswagen. Stil, comfortabel, betrouwbaar en nog heel zuinig ook.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.