Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)

autoreview

Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)
Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)Toyota C-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition (2024)

Signalement

UitvoeringC-HR 2.0 Hybrid GR Sport Première Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst9.500 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzes…

Nieuwe C-HR, waarom?



Het nieuwe model C-HR, de nieuwe Prius in opvallend geel óf toch misschien iets elektrisch proberen..
Electrisch….zelfs met 2 net geplaatste laadpalen op 100 meter trekt het me niet, zal de leeftijd wel zijn, heb wel in diverse electromobielen van collega’s gereden zoals een EV6, Mini E en een Tesla 3, ze rijden best goed, maar ik kan zeker de EV6/Tesla 3 echt niet mooi vinden, dus ik ga toch weer voor een hybride.


Dan de Prius, deze viel gelijk al af door de extreem lange levertijd(eind 2024 of 2025), dus dan toch mijn eerste keus, de C-HR, al vanaf de eerste foto’s vond ik dit nieuwe model mooi, lekker hoekig en een beetje vreemd met die zwarte achterkant.


Na de introductie van Toyota op YouTube met de daarbij behorende prijzen eerst even bij moeten komen, best wel een behoorlijke prijsverhoging, 7 á 8000 euro duurder ivm oude versie.


Toch de volgende dag naar de dealer voor een offerte/inruil, moest hard lachen om de 24,500 geboden door het taxatie-team voor mijn Corolla hatch GR van 2,5 jaar, dit vond zelfs de verkoper “wat” laag…..

Na wat onderhandelen besloten voor de GR-versie zonder kabel in de Premiere editie te gaan, helaas niet in het oranje maar in zilver met zwarte achterkant met mooie 20”, JBL en mogelijk een panoramadak, verkoper dacht al dat deze erin zat en dat bleek achteraf te kloppen, ook komt er wéér een (Toyota) alarm in (verplicht door verzekering), benieuwd of deze iets gebruiksvriendelijker is.



Ga dus afscheid nemen van mijn rooie gevaarte, ben hem toch steeds meer gaan waarderen ondanks wat kleinigheden.


Het is dus een GR sport première editie geworden, daar zitten zo’n beetje alle opties op, wilde graag deze velgen, de adaptieve vering en andere opsmuk waardoor de andere première editie, die wél in het oranje leverbaar was, afviel.

Leverbaar rond februari 2024.


Verschillen tussen de première edities zijn de velgen 19/20”, stoelen in volleer/halfleer-suede, gril voor en gele/rode afwerking van binnen.

De ene een iets luxere en de ander een sportievere uitstraling.


De verschillen met de huidige auto zijn: hogere zit, grotere multimedia, digitaal dashboard, draadloze Apple CarPlay, nog meer veiligheidssystemen, gekleurde ledstripjes en een mooi glazen dak wat helaas niet open kan, we gaan het meemaken.


Die veiligheidssystemen schijnen alleen nogal te piepen, vooral de ISA, de intelligent(e) speed assistant is een dingetje, maar je schijnt hem naast elke keer uitzetten ook heel zacht te kunnen zetten, muziek hard en klaar.



Op 16 december gebeld, auto is binnen, dealer dacht dat er mogelijk toch wat minder vraag naar dit model was, daarom was hij zo snel al hier.

Ik laat hem dit jaar nog leveren, weinig geduld, dan staat ie maar op 2023, scheelde wel bijna 800 euro bpm😏 nog even wachten op de levering de 29e, foto’s en eerste meters-review volgen a.s.a.p.



Helaas de 21e gebeld door de dealer, alle C-HR’s, dus ook de demo-auto’s moeten in de garage blijven, de RDW geeft geen kentekens meer af.
De Europese unie en Nederland vinden weer eens iets niet goed, namelijk de automatische parkeerfunctie via een app (advanced park remote), tot dat probleem middels een update is opgelost geen auto’s op kenteken, toch maar wachten nu….

Op 24 januari gebeld, auto kon a.s. maandag opgehaald worden, feest dus.
Had er toch geen goed gevoel bij, net bij de dealer geweest…..zijn ze het alarm “vergeten” in te bouwen, had het de afgelopen 2 maanden zeker al 4x nagevraagd, wordt dus geen aflevering denk ik aanstaande maandag.
Communiceren onderling daar is een aandachtspuntje.
Afwachten maar weer.

Het wordt nog “grappiger”, de alarm-inbouwer weet (nog) niet hoe het alarm in het nieuwe model moet worden geplaatst, kan dus even gaan duren ivm de nieuwe techniek in de C-hr.
Wordt vervolgd.

Het heeft wat voeten in aarde gehad, alarm zit erin, donderdag 8 februari éindelijk de aflevering🎉

Eindelijk

  • 500 km

Héhé, eindelijk mijn auto kunnen ophalen na wat afleverperikelen met het alarm.

Dingen die me tijdens de eerste kilometers positief opvallen:
-veel leuke reacties
-stiller van binnen, echt rustig, ook van de 20” had ik meer herrie verwacht, maar de 18” Falkens onder de Corolla maakten echt een klereherrie, om over de rijeigenschappen maar niet te praten.
-strakke wegligging, veel betere banden (Continental) én hij lijkt minder te hangen dan de Corolla in de bochten, wellicht door de ander soort vering onder de GR (en GR plug in)
-alarm, wel met aparte tag, maar gewoon met de autosleutel aan/uit zetten, top.
-goede en duidelijke navigatie, maar CarPlay met Googlemaps vind ik mooier, zeker fullscreen en met de satellietkaart.
-achteruitkijkspiegel, cameraview is wennen, maar daarna een heerlijk ruim zicht naar achteren.
-snelheidspiepjes, staan zachter dan ik dacht, hoef het niet eens uit te zetten, oké de muziek is altijd behoorlijk aanwezig…

Wat minder:
-parkeren, systeem is veel te gevoelig, trapt uit zichzelf op de rem als ik op mijn plekje vlak langs een muur parkeer, beetje te voorzichtig hulpmiddeltje.
-bijrijdersplek is wat krap door de opstaande rand van de middenconsole.
-achterruitenwisser wordt gemist, blijft best nat, achteruitkijkspiegel helpt dan wel.
Wordt vervolgd.

Paar maandjes verder

  • 3.500 km

Ai, foutje, per ongeluk mijn eerste stuk van mijn review verwijderd, zal proberen hem opnieuw aan te vullen.

3500 km verder

Fijne wagen, rijdt toch nog lekkerder dan de Corolla.

-verbruik tot nu 1 op 17 met een uitschieter naar 1 op 19, ondanks de extra 150 kg is hij zuiniger geworden, zelfs met mijn zware rechtervoet.
-knopjes cruisecontrol werken net iets anders, ga er nu pas aan wennen.
-systeem gooit CarPlay er soms uit, blijkt te liggen aan storing door bijvoorbeeld zendmasten etc.
-kwam er daarna achter dat de Toyota navigatie toch duidelijker en sneller werkt dan Google maps in CarPlay.
-remote parking app werkt best goed, beetje vreemd om je auto op afstand te besturen.

Toch nog een alarm-dingetje, voorverwarmen en -koelen via de Toyota-app werkt niet, want dan gaat na een paar seconden het alarm, schijnt te komen omdat het alarm in de auto de aparte sensor aan je sleutelbos niet kan waarnemen, alarmboer werkt aan een update.

Voor de rest alles top, zelfs de veiligheidssystemen werken weer beter, lane assist en afremmen bij bochten, rotondes etc laten je best relaxed rijden.

PS: het is echt een 2 persoons auto, achterbank puur voor de sier of héle kleine kinderen.

Nééé

  • 4.200 km

En ja hoor, accu plat.
Na 2 weken stilstaan ff wezen tanken op 2 km afstand, daarna 30 minuten in de wasbox en tenslotte 3 kwartier muziek instellingen aanpassen thuis, daarna weer 1,5 week stilstaan.
1e werkdag…..pech….accu bleek na hulp pechservice nog maar 7 volt, booster erop en klaar.
Accu blijkt na controle nog 100%, waarschijnlijk had ik óf de motor aan moeten laten bij het autowassen of de sleutels ver weg moeten leggen, nu schijnt het gehele systeem steeds aan te slaan bij het waarnemen van de autosleutel of zoiets.
26-07 Best jammer, hoop dat dit een gevalletje eigen schuld was, vandaag na 10 dagen startte ie gewoon gelukkig.

1e beurt

  • 9.500 km

1 jaar oud
Eerste beurtje gehad, 9500 km, all inclusief met hybride check, wasbeurt en verlenging pechhulp(😬)

Prijs 409 euro, conform afspraak, netjes.

Weer ging het alarm af vorige week, deze keer 15 minuten achter elkaar, instappen/uitstappen, proberen te starten, niets hielp, tot het alarm even stopte en ie ineens wel startte…..contact met dealer gezocht, blijkt het batterijtje van de alarm-tag (te) snel leeg te lopen, was een bekend euvel, vroeg hem fijntjes of men dan niet beter de klanten met een alarm hierover kon informeren, ijzige stilte……
Toch even langs de dealer gereden, pluspunt is wel dat na mijn verhaal de dame achter de balie direct beide batterijen in de tag en autosleutel gratis verving.

En dan, eerst de Corolla hatch GR 2.0, 3x leeg in 2 jaar, dan overgestapt op de Chr 1 jaar geleden… goede wagen, helaas heeft ook de mijne (12 mnd oud) ook weer last van accu-perikelen, na 5 dagen werken met 700 km, nu na 6 dagen stilstaan met vrieskou helaas wéér (tweede keer) accu leeg, 4 volt, na doormeten bij dealer accu nog voldoende, Toyota vergoed pas een nieuwe en hopelijk sterkere accu als na doormeten “niet voldoende” wordt aangegeven…..nu snap ik dat ze die pechhulp 10 jaar geven.
Men stelde voor om volgende week de auto een paar dagen te laten staan om hem diverse keren door te meten én gelijk te testen of er geen “lekstroom” vanaf het alarm komt.

Chr een paar dagen later naar de dealer gebracht, kreeg na een paar uur al een telefoontje, auto was klaar, nieuwe accu erin, de oude bleek nog maar 37%, ben benieuwd.
Nu bleek het om een fabricagefout te gaan, eigenlijk had men dezelfde accu als die in de Yaris Cross ge-laatst, dit was ook degene voor hun startproblemen zorgde, er was ook geen lekstroom gevonden.
Deze keer is het nieuwere type erin geplaatst, viel onder de garantie nu, afwachten maar.
Kreeg wel de tip om in verband met alle elektronica om de 6 á 7 dagen even de auto te starten en 5 tot 10 minuten te laten lopen, best groen allemaal.

Hopelijk ben ik er nu vanaf, vind het voor de rest een topwagen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.