Toyota bZ4X Premium 4WD (2023)

autoreview

Toyota bZ4X Premium 4WD (2023)

Signalement

UitvoeringbZ4X Premium 4WD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf3.100 km
KM-stand laatst23.750 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doe ik het of doe ik het niet?

  • 3.000 km

Na twee witte Model 3's wilde ik een elektrische auto met grote achterklep. Model Y was de beoogde en rationele opvolger. Ik stelde mijn aankoop uit, omdat de prijs bleef zakken. Vervolgens deed Tesla topman Elon Musk aan de lopende band uitspraken, waarmee ik mij niet wilde associēren. Ik wil mij verbonden voelen met een merk en het goede gevoel had ik niet meer.

Ik begon open te staan voor alternatieven zoals de XC40, Polstar 2, Mustang, EV6, Ioniq 5, Nissan Ariya, Enyaq, iX1, ID4, etc. Tot mijn verrassing werd ook de dure Toyota bZ4X bereikbaar. bZ4X is een complexe naam en het staat voor Beyond Zero Model 4 Cross. Na een bezoek aan de showroom was ik erg enthousiast geworden. Kwaliteit en met name het futuristische design spraken mij aan.

Bij Autoplaza Toyota in Alkmaar vond ik een bZ4X full options met 3.000 km en 7 maanden oud (4WD Premium/glazendak/20 inch/two-tone lak). Ik was direct verkocht, wel met een prijs boven SEPP, maar het hele pakket was relatief scherp geprijsd. Het was echter niet de efficiëntste uitvoering, maar het was wel de mooiste. Het oog wilde bij mij ook wat en ik kon binnen twee dagen rijden. Vergeleken met Tesla zijn er betere garantiebepalingen zoals onbeperkt overdraagbaarheid, garantietermijnen van 10 jaar/200.000 km op auto, 300.000 km op batterij en ten slotte de ijzersterke Toyota kwaliteitsreputatie. Dus ik heb de "gok" van niet-Tesla genomen op 24 februari 2024.

En nu de weg op

  • 6.500 km

De overgang van Tesla naar Toyota was vrij groot en dat realiseerde ik mij vooraf. Tesla is gebruiksvriendelijk in de bediening mede door het gebruik van de app. Inmiddels weet ik dat mijn bZ4X merendeel dezelfde functionaliteiten heeft, maar het werkt gewoon minder intuïtief. Bijvoorbeeld starten en stoppen gaat met een knop, ontgrendelen de deuren wel automatisch, maar vergrendelen weer niet, ook sluit de laadklep niet vanzelf. Daarnaast is de app traag.

Mijn grootste angst was echter het ongemak van het ontbreken van de automatische supercharger planning. Dit bleek ongegrond.
Het navigatiesysteem toont duidelijk de laadstations op de route. In plaats dat Tesla kiest kies je nu zelf; echter in het buitenland kunnen de laadstations flink in capaciteit fluctueren. Een reis naar Zuid-Frankrijk is echter geen enkel probleem.

Inmiddels staat er 6.500 km op de teller. Telkens ben ik blij als ik de auto zie en als ik er in rij. De full options is echt een verwennerij. Het verbruik weet ik ook binnen de perken te houden met circa 19 kWh/100 km. Dit cijfer wordt steeds beter, waarschijnlijk ook door het warmere weer op mijn huidige reis naar Zuid-Frankrijk.

Ik heb het vertrouwen dat ook Toyota met regelmaat komt met over-the-air updates van software voor de auto en nieuwe releases van de app. Voor de rest ben ik een blije gebruiker. En het is natuurlijk altijd leuk als een jonge gast op een Franse parkeerplaats uit belangstelling een rondje om je auto loopt. Vooralsnog blijft een bZ4X nog iets bijzonders. Wordt vervolgd.

Roadtrip Italië

  • 7.000 km

De afgelopen dagen een roadtrip vanuit Saint Tropez richting Imperia in Noord-Italië gemaakt. Vol goede moed en dito batterij op pad. Via de Péage langs Cannes, Monaco, Menton en vervolgens de grens over bij Ventimiglia.

Ondertussen verheugde ik mij op een Italiaanse espresso staand aan een bar tijdens een oplaadsessie. Dat zat er even niet in, er was op de Autostrada geen fatsoenlijk oplaadpunt te vinden. Uiteindelijk aan de stekker op de overnachtingslocatie.

Beter nieuws heb ik over het verbruik. Onderweg steeg de temperatuur naar 20 graden en fluitend reed ik heen en weer bijna 600 km berg op en berg af. Het gemiddelde verbruik daalde naar 16,5 kWh per 100 km (in Eco stand).

Deze zomerwaarden beginnen mij tevreden te stellen. Heerlijk land trouwens Italië en met die espresso is het natuurlijk ook helemaal goed gekomen

Wat verschillen met de benchmark

  • 7.600 km

Veel bloggende en vloggende autoreviewers lenen auto's vaak een paar uur bij een garage en posten dan hun deskundige analyse online. Bij gebrek aan echte ervaring leuteren velen over het ontbreken van een dashboardkastje of de Peugeot cockpit waarvan ze de meters niet kunnen aflezen. Als eigenaar richt ik mij liever op het echte reviewwerk gebaseerd op de duizenden kilometers die ik sinds 24 februari jl. heb gereden.

In mijn eerste review heb ik geschreven over mijn twijfel tijdens de zoektocht naar de opvolger van mijn tweede Tesla Model 3 RWD, de benchmark in zijn klasse. Uiteindelijk heb ik mijn gevoel laten prevaleren en koos ik voor het "Stealth" design van de bZ4X. Na zo'n 4.500 km heb ik een goed beeld van de bZ4X en ik zet daarom een paar opvallende comfort verschillen op een rij.

De Model 3 heeft een aantal verslavende gemakken; je hebt geen sleutel nodig, geen startknop, oplaadklepje sluit automatisch, stoplicht op groen en je hoort een gong, loop je weg bij de auto dan gaat hij op slot. En zo zijn er nog meer zaken waaronder een goede app, rondom camera's, dog- en campingmodus voor airco en natuurlijk de openhaard die je kan laten branden of de grap van het scheetkussen. Er zijn ook ergenissen bij Tesla en één daarvan was de cruiscontrol en lane assist. De lane assist kan plotseling een gevaarlijke ruk aan het stuur geven rijdend over doorgetrokken strepen van spitsstroken. De cruisecontrol kan plotsklaps heftig in de ankers, maar één van mijn grootste irritaties van de Model 3 ervoer ik bij het inhalen. Bij het wisselen van rijstrook ging de cruisecontrol/lane assist uit en moest daarna weer worden aangezet. Dan hoorde je telkenmale een gong dat werd zelfs storend voor mijn medepassagiers.

De bZ4X kent deze irritaties niet, want door de richtingaanwijzer te gebruiken wordt er soepel van rijbaan gewisseld zonder uit- of aanzetten van deze rijhulpsystemen. Als gevolg hiervan is veel meer rust bij het rijden. Daarnaast waarschuwen de spiegels van de bZ4X bij verkeer in dode hoeken, hoog zomer kan het glazendak worden gesloten, privacy glas in de achterdeuren, verkoelende ventilerende stoelen voor en via Android auto is er een koppeling tussen de bezoekadressen in mijn agenda en de navigatie.

Dit zijn een aantal voor mij waardevolle en comfortverhogende zaken van de bZ4X. Ik ervaar met deze opsomming een meer genuanceerde balans met aan de ene kant wat minder en aan de andere kant wat meer nuttige functionaliteiten. De bZ4X is anders, maar hoeft zich nergens voor te schamen.

Mis ik Tesla Superchargers op reis?

  • 7.700 km

Eind maart heb ik voor de eerste keer een roadtrip vanuit 1.300 km naar Zuid-Frankrijk gemaakt met mijn bZ4X. Met mijn Tesla Model 3 RWD (2020) had ik dat al enkele keren gedaan. Nu was ik een soort van zenuwachtig, omdat ik het zonder Tesla Superchargers moest doen.

Ik had een planning met de ANWB app gemaakt en vol goede moed vertrokken met 100% lading. Het was koud weer en ik kon het verbruik met rustig rijden vlak onder de 20 kWh/100 km houden. In België was de eerste stop. Vlak voor die stop zag ik op de snelweg oplaadpunten, maar ik liet me niet van mijn uitgedokterde ANWB plan afleiden. Uiteindelijk werd ik ingewikkeld naar de binnenstad van Charleroi geleid om daar te laden.

Het was een prima laafstation, maar zo vroeg in de ochtend was er geen winkel of koffietent open, laatstaan een toilet te vinden. Wat een armoe dacht ik en kreeg heimwee naar de Tesla Superchargers. Die zijn ook niet altijd voorzien van veel vertier, maar je bent meestal niet alleen en ze zijn vaak gevestigd op het terrein van hotels waar 24×7 koffie en toilet te vinden is.

Ook voor het tweede oplaadpunt werd ik door mijn ANWB pré-selectie van de weg geleid, terwijl ik chargers op de snelweg aan mij voorbij zag trekken, en wederom heb ik een toilet in de open lucht moeten zoeken.

Een ezel stoot zich in het algemeen niet drie keer aan dezelfde steen en ben ik de charge-suggesties gaan volgen van de Toyota routeplanner. Alleen oplaadstations met een vermogen boven de 100 kWh had ik gevraagd te tonen. Toen ging de wereld er in eens anders uitzien. Het werkt dood simpel. Je hebt bijvoorbeeld nog 140 km bereik, je selecteert dan een station op circa 100 km en je voegt die toe als bestemming. In 90% van de gevallen ging dat goed; soms zit er een gek station tussen, dus zorg altijd voor voldoende bereik om naar het volgende station te rijden.

De stations langs de snelweg zijn een stuk duurder dan die van Tesla. Echter, bij Tesla moet je meestal van de Péage af, dus eerst daar afrekenen en dan een eind heen rijden en terug rijden, vervolgens ga je de Péage weer op. Dat kost veel tijd en extra Péage geld. Ik zou een rekensom kunnen maken, maar al met al vind ik opladen bij een station op de Péage veel comfortabeler en kost veel minder tijd. Dus mis ik de Tesla Superchargers? Het antwoord is nee.

Range anxiety in Wallonië (E25)

  • 9.400 km

Hierbij een verslag op hoofdlijnen van mijn oplaadervaringen in de afgelopen weken op mijn reis naar Zuid-Franrijk en v.v. Dit doe ik op speciaal verzoek van Bart 6842302. Ik kan alvast verklappen dat er op de terugweg één keer serieus sprake was van range anxiety.

Medio maart had ik voor mijn eerste rit naar Zuid-Frankrijk een planning gemaakt met oplaadstops, omdat ik de zekerheid van de Tesla Superchargers moest gaan missen. Die planning heb ik na België in de prullenbak gegooid, omdat ik kon vertrouwen op de Toyotanavigatie includief snellaadstations. Dat betekende gewoon makkelijk opladen op de grote en bekende, maar dure stations (max 50 eurocent duurder) op de Péage. De stations waar ik al tientallen keren mijn ICE's heb getankt.

Mijn verbruik lag op 20 kWh/100 km en dan deed ik erg zuinig met verwarming/airco bij circa 110 km/u. De enkele reis was 1.300 km en dat betekent 1.300 km/100 x 20 kWh × 50 eurocent = 130 euro duurder enkele reis dan via de Tesla Superchargers. Bij Tesla moet je echter vaak de Péage af met kostbare, oncomfortabele en tijdrovende heen en weer rijden als gevolg. Ook ben ik een paar keer door Tesla volledig van de hoofdweg af genavigeerd met routes door dorpen in Noord-Frankrijk, die ik vol verbazing heb moeten volgen.

Dan het aantal keren laden. Een ochtendstart met volle accu van 64 kWh met 10% rest betekent 90% van 64 kWh = 57,6 kWh > 288 km tot de eerste stop. Daarna telkens opladen tot 80% en dat betekent 80% - 10% rest = 70% > 44,8 kWh > 225 km voor de volgende stops. Grosso modo komt dit neer op elke twee uur stoppen (zo'n 7 keer). Dat is overigens even veel als met mijn twee eerdere Model 3's uit 2020/2021. Die gaven zelden meer dan 360 km bereik aan bij 100% accu hoewel ze een 409 km WLTP hadden (zie https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus).

De terugweg werd ik nonchalant door het gemak van de Toyotanavigatie. Echter tot mijn grote schrik kwam ik in Wallonië, op de E25 tussen Luxemburg en Luik pas bij Baraque Fraiture in Vielsalm een 150/300 kWh Fastned snellaadstation tegen. Gelukkig heb ik eerder aan een 22 kWh/u oplader 1,5 uur naar elektra kunnen happen. Mijn tip is altijd opgeladen Wallonië in te rijden om niet voor verrassingen te komen staan.

Bijna 1 jaar

  • 12.600 km

Inmiddels is mijn bZ4X 12.600 km op de weg en rijden we zijn eerste verjaardag op 12 juli tegemoet. Ik stap elke dag met plezier in Beezee (koosnaam) die nog steeds een zeldzaamheid op de weg is en daardoor een exclusief karakter houdt.

In 2023 kostte hij 61.250 euro's en in 2024 betaal je 57.250 euro's.voor deze uitvoering (AWD, Premium, 20 inch velgen, panoramadak, two tone lak). En als je de Toyota dealer aardig aankijkt is er vast nog extra korting te bedingen. Het blijft echter een prijzig apparaat.

Qua verbruik gaat het in de zomer goed zoals ik in het voorjaar in aangenaam warm Italië merkte. Ik rijd voornamelijk "one pedal" en het verbruik is weer gezakt naar een nette 16,5 kWh per 100 km. Daarmee lijkt de maximale praktijk range voor mij 395 km.

Medio juli weer naar Zuid-Frankrijk. Ik ben benieuwd naar het verbruik dan. Aan de andere kant, het verbruik is niet belangrijkste. Hij is elegant, robuust en rijdt gewoon fijn met goede vering en 4WD voor mooi bochtenwerk. Dat geeft mij veel rijplezier en dat mag sowieso wat kosten. Wordt vervolgd.

Tesla nu Republikeins statement

  • 16.000 km

Ik begon mijn reviews met het ongemak dat ik voelde bij de uitspraken van Elon Musk op X/Twitter. En dat dit één van de redenen voor mij was begin dit jaar over te stappen van Tesla naar Toyota.

Nu gaat Elon Musk definitief de Republikeinen in de VS te steunen en lijkt elke Tesla gebruiker een rijdend politiek pamflet van de Republikeinen te worden.

(https://www.autoblog.nl/nieuws/elon-musk-geeft-donald-trump-180-miljoen-om-president-te-worden-6923104)

(...) Elon Musk heeft die keuze voor zichzelf nu eenduidig gemaakt. Na de aanslag, is hij volle bak achter Trump gaan staan. Naar verluidt heeft hij toegezegd de komende vier maanden (richting de verkiezing) maandelijks 45 miljoen Dollar over te maken aan een ‘Super PAC’ dat Trump steunt. Want je mag in Amerika gelimiteerd doneren aan de kandidaten zelf. Maar onder het mom ‘corporations are people’ mag je wel belachelijk veel geld doneren aan dit soort vehikels (Super PAC’s) die dan ’toevallig’ een kandidaat steunen.

Het is desalniettemin een risicovolle move voor Musk. Oorspronkelijk was de Tesla-aanhang namelijk toch een beetje de Prius-rijder. Professor op de uni, extreem-links, vegetarisch en seksueel flexibel. Maar ja, dat matcht niet heel erg met de denkbeelden van Trump. Dus hoe is de reactie van de klant?

Musk lijkt zich daar geen zorgen om te maken, ofwel het maakt hem niet meer uit. Van een man die ooit nog geld doneerde aan Obama, is hij totaal omgeslagen naar ‘de andere kant’. (...)

Is voor mij heel bijzonder zo'n grote overstap.

bZ4X Noorse nummer 1 in oktober 2024

  • 23.750 km

Het best verkochte elektrische model in oktober 2024 in elektrisch autoland bij uitstek Noorwegen was de Toyota bZ4X, op de voet gevolgd door de Skoda Enyaq.

De Top 10 best verkochte modellen luidt:
- Toyota bZ4X - 761 stuks
- Skoda Enyaq - 757 stuks
- Tesla Model 3 - 696 stuks
- Tesla Model Y - 645 stuks
- Volkswagen ID.4 - 642 stuks
- Nissan Ariya - 642 stuk
- Ford Explorer - 458 stuks
- Volkswagen ID.7 - 444 stuks
- Volvo EX30 - 381 stuks
- Volkswagen ID.3 - 366 stuks

Op nummer 23 vind je de eerste auto die niet over een volledig elektrisch aandrijfsysteem beschikt.

Volgens de gegevens van de Noorse Wegenautoriteit (OFV) was het marktaandeel van 94% voor elektrische modellen vergelijkbaar met voorgaande maanden.

Uit deze gegevens blijkt dat Noorwegen een zeer hoog adoptieniveau van elektrische voertuigen heeft bereikt, waardoor deze in het land de norm zijn geworden, terwijl voertuigen met een verbrandingsmotor al de uitzondering vormen.

Bron: https://www.highmotor.com/nl/

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota bZ4X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.