Toyota bZ4X Premium (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | bZ4X Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5.183 km |
KM-stand laatst | 17.743 km |
Eerste review
- 8.264 km
Deze Bz4X is mijn dertiende Toyota. Of dat veelbetekenend wordt, dat weet ik nog niet. Het lijkt nog steeds de goede kant op te gaan.
De aanschaf is een mooi verhaal. Onze vorige auto, een RAV4 Plug -in Hybrid, hebben we gekocht in december 2022 voor € 52.750. In de zomer van 2024 stond er 105.000 kilometer op de teller. Door perikelen zoals een verhoogde wegenbelasting voor plug-ins vanaf 2025, een brief van de verzekeraar om een tweede startonderbreker te installeren (want, RAV4 = diefstalgevoelig) én de boodschap van de energieleverancier dat we een forse terugleververgoeding moeten betalen, ben ik mij toch gaan verdiepen in een volledig elektrische auto.
Gezien het feit dat mijn hele familie Toyota rijdt en ikzelf al Toyota rijd sinds 2002, had ik de keuze uit één merk en type :-)
Het viel mij op dat sommige tweedehands Bz4X-en fors goedkoper waren dan uitvoeringen met een vergelijkbare kilometerstand. Ik kwam er al snel achter dat dat te maken heeft met het feit dat vrijwel alle modellen uit 2022 zijn uitgerust met een 1-fase boordlader in tegenstelling tot de 3-fase boordlader waarmee de huidige Bz4X is uitgerust. Eigenlijk liet ik deze varianten bij voorbaat links liggen in mijn zoektocht.
Omdat onze RAV4 was uitgerust met intelligente vierwielaandrijving, was ik té trots om 'conventioneel aangedreven' uitvoeringen te overwegen. De gemiddelde occasion-prijs lag op ruim € 50.000,-.
De RAV4 had echter zóveel kilometers gelopen dat hij in één klap de RAV4 op de occasion-afdeling van Toyota zou zijn met de hoogste kilometerstand. Drie keer raden wat dat deed met de verschillende biedingen van Toyota-dealers...Lang verhaal kort, er moest zo'n € 15.000 worden bijbetaald. En dat voor een auto die we nog geen twee jaar in bezit hadden.
Vrouwlief was daar zeer verbolgen over en ik zette mijn zoektocht op een laag pitje. Tot we op vakantie waren op een Overijsselse camping. We gingen winkelen in Zwolle en bij het wachten in een dameskledingzaak dwaalde mijn aandacht af naar de Toyota-website.
Te koop bij Toyota-dealer Van Leussen in Zwolle; een rode Bz4X uit 2022 met 7.000 kilometer op de teller voor € 33.900. Toch maar eens gebeld en mijn eerste vraag, eerder een opmerking, was "Het is zeker een 1-fase auto?"
Dat was inderdaad het geval. Ik gaf aan dat het dan ophield en dat ik me wel kon voorstellen dat ze die dingen aan de straatstenen niet kwijtraakten. De verkoper wist mij echter iets te vertellen dat ik nog niet wist; het snelladen ging op exact dezelfde snelheid (150 Kw) als bij een 3-fase auto.
"Met wie was je aan het bellen?" vroeg mijn vrouw. Eerlijk opgebiecht dat het de Toyota-dealer was. Goedkope Bz4X, weinig kilometers, traag thuisladen, snel snelladen.
"O," zei ze, "maar dat is misschien dan wel een idee voor ons, zoveel rijd je toch niet meer voor je werk".
"Dan rijden we toch even langs?". Zei ik hoopvol, maar nooit gedacht dat mijn vrouw daar wel voor in was. Ik liet het mij geen twee keer zeggen en 20 minuten later stonden we, met drie kinderen op de achterbank, bij Van Leussen. Proefrit gemaakt in de rode Bz4X, reed prima, zee van ruimte achterin voor de kinderen en alles erop en eraan, op stoelgeheugen na.
Terug bij de dealer was de RAV4 uiteraard al getaxeerd en ik gaf aan dat het een prachtige auto was, maar dat ik het jammer vond dat er geen stoelgeheugen in zat. Laat hij nou een exemplaar hebben staan mét stoelgeheugen, luxe vloermatten en nog minder kilometers op de klok!
Het eind van het liedje was dat ik om 16.00 uur een belletje pleegde naar de dealer en dat we om 18.00 uur de RAV4 met gesloten beurs hadden ingeruild voor een Bz4X en daarnaast korting kregen op de trekhaak.
We hadden dus min of meer een nieuwe Bz4X Premium voor € 35.000 in bi-tone lak, met 20 inch wielen en een panoramadak. Als je deze uitvoering nu nieuw bij de dealer zou bestellen, zou je € 22.500 méér betalen. Dat is veel geld voor een 3-fase lader (alhoewel de afschrijving bij onze auto misschien wel wat sneller zal gaan).
Thuis hebben we een zogenaamde 'granny-lader' maar wel op een stopcontact van 16 ampère. Dus dat betekent een laadsnelheid van zo'n 3,7Kw per uur. En nu komt het; in de praktijk stellen we de lader regelmatig langzamer in, bijvoorbeeld op 13 of 10 ampère zodat we de laadcurve afstemmen op de productie van de zonnepanelen.
Ik heb wel makkelijk praten; elke week één, hooguit twee keer per week in de auto voor mijn werk, de rest vanuit mijn eigen kantoor op het dorp. Voor kilometervreters heeft zo'n 1-fase auto wellicht toch wel te veel beperkingen. Maar wij zijn enorm tevreden!
Wat rijdt het heerlijk. Het stoffen dashboard doet bijna knus aan en verder rijdt het als een echte Toyota. Alleen word je wel gek van de waarschuwingen dat je vóór je moet kijken, die geeft ie ook als je naar links en rechts kijkt bij het oversteken van een kruising. Zoals gezegd had de RAV vierwielaandrijving, in lange bochten bij het wisselen van snelweg merkte je dat écht. Maar het zwaartepunt van de Bz4X is zó laag, dat je vrijwel geen verschil voelt. Hij gaat bijna horizontaal de bocht door.
Het verbruik is prima; in het eerste deel van september was het zo'n 24 graden. Dan was het geen probleem om 7 kilometer ver te komen op een kWh. Dan rijd ik wel voornamelijk op 80-km wegen. Nu het wat kouder wordt, duikelt de actieradius omlaag. Op de snelweg met 12 graden en 105 per uur op de teller kom ik uit op 4,8 kilometer per kWh. Maar met een netto-capaciteit van 64 kWh kom je dan evengoed ruim 300 kilometer ver. Nu twee keer eventjes bijgeladen bij een snellader langs de snelweg en dan heb je met 10 minuten zo weer 80 kilometer extra actieradius.
Tot dusver dus écht heel blij mee! In de kerstvakantie met een volle auto naar Moviepark in Duitsland, dat is voor ons 300 kilometer enkele reis. Ik ben benieuwd hoe dat gaat, wat actieradius en laden betreft.
Vuurdoop
- 17.743 km
Nou ja, niet een echte vuurdoop, want ik heb al enkele keren 400+ km op een dag gereden. Wel voor het eerst met z'n vijven en een volle kofferruimte de grens over!
De reis gaat naar Oberhausen. Als we het dorp uitrijden, zitten we binnen 6 kilometer op een autoweg en van daar is het praktisch tot aan het hotel dus minimaal 100 km/u. Na 137 kilometer hebben we nog precies 50% in de accu en volgens de boordcomputer hebben we een verbruik gerealiseerd van 22,2 KwH/100 km. En dat met 2 graden boven nul, een volle auto en vrijwel continu 105 km/u op de teller.
In theorie zouden we Oberhausen precies moeten kunnen halen, maar omdat we dat iets te avontuurlijk vinden gaan we snelladen bij Fastned Buunderkamp langs de A12. De Fastned-app gaf al een tijdje aan dat er 4 van de 8 laders beschikbaar waren, dus we waren direct aan de beurt. Dachten we. Feitelijk waren er 8 CCS-stekkers aanwezig, maar hoe onlogisch ook waren er maar vier parkeervakken! Ik heb er een foto van gemaakt en bij deze review geüpload. Na 5 minuten de lader aangesloten en even koffie gedaan. Laadsnelheid viel mij tegen; 23 KwH. Lader afgekoppeld, auto gestart en gelijk de melding "Storing in EV-systeem, laat dealer auto controleren", gevolgd door "Storing Drive-Start Control systeem". Aangezien we nog wel konden rijden, vervolgden we toch maar onze weg. Er brandde uiteraard wel een storingslampje, maar dat was oranje en niet rood. Echter géén cruise-control, géén range-indicatie (i.p.v. resterende kilometers drie streepjes). Na enkele kilometers bleek ook de warme luchtstroom uit de roosters niet meer te werken. In de luchtvaart zouden ze zeggen dat we in een 'situation of degrading systems' zaten.
Maar ja, inmiddels was het zaterdagmiddag 28 december 16.40 uur. Toch even snel de dichtstbijzijnde Toyota-dealer opgezocht, gebeld en de situatie uitgelegd. "Kom maar even langs" was de reactie van Toyota Bloemberg in Zevenaar. Daar aangekomen stond de monteur ons al op te wachten. Hij ging de auto even uitlezen en wij konden weer doorwarmen met koffie, thee en limonade. Het was inmiddels ruim na vijven, maar de monteur had goed nieuws. 'Slechts' een verificatiefout met de sleutel waardoor de auto zichzelf allerlei problemen ging aanpraten. Hij vermoedde dat het domme pech en toeval was en dat we er geen last meer van gingen krijgen. Storing gewist uit de computer en alles werkte weer normaal.
In antwoord op mijn vraag over de kosten werd ons een goede reis naar Duitsland gewenst. Ik zei tegen de klantadviseur dat je niet vaak meemaakte dat er op zaterdag nog zo laat een monteur aanwezig was.
"Dat was hij ook niet, "vertelde hij. De monteur woont boven de showroom en ze hadden hem thuis gebeld. Ook zei hij dat Toyota Bloemberg in de race was voor de zogenaamde Ichiban-award, een prijs voor de beste Toyota-dealer van Nederland. Wat mij betreft geven ze die nu al aan Bloemberg. Ben benieuwd hoe ze dit bij Tesla hadden opgelost :-).
Vervolgens probleemloos naar Oberhausen gereden. Daar hebben we één keer een half uurtje snel geladen bij Aral Pulse, maar ook daar was de snelheid verschrikkelijk laag: 18 KwH. SoC was wel wat hoger, namelijk 63% maar ik vond dit geen snelladen eigenlijk. Tijdens de laatste nacht op de parkeerplaats van het hotel de auto naar 100% geladen en als we daarmee naar huis hadden gereden, dan hadden we nog 20 km bereik over. Dus bij de laatste Fastned toch even 10 minuten geladen. Inmiddels was het 6 graden buiten en met een SoC van 13% ging het laden nu met 70 KwH.
Maar.... even los van de storing en alle laadervaringen. Wat rijdt die auto toch heerlijk. Drie kinderen achterin met een zee van beenruimte en de middelste passagier wordt niet gehinderd door een bult in het midden. Een vriend van mij heeft een Polestar 2 en had direct al gezegd dat dat niets voor ons was. Dat is een echte vierpersoons auto.
Over een paar weken krijgt hij zijn eerste beurt en dan is er één punt dat ik wel verholpen wil hebben; de achterklep heeft een knop waarmee de klep wordt gesloten én daarna gelijk vergrendeld. Die knop weigert echter al maanden. Zit in de categorie klein leed en luxe problemen, maar het zit erop en dan hoort het te werken wat mij betreft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.