Toyota bZ4X Premium (2022)

autoreview

Toyota bZ4X
Toyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4X

Signalement

UitvoeringbZ4X Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf14.484 km
KM-stand laatst23.337 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

My Bizzy

  • 15.232 km

Geschiedenis:
Na 8 jaar met een Toyota Prius+ naar alle tevredenheid bijna 170k te hebben gereden, werd het tijd om eens naar iets nieuws te bekijken en zo kom je na veel dubben over een Plug-in hybride of toch volledig elektrisch van diverse merken (Koreaans, Chinees e.d) dan uit bij de enige elektrische die door Toyota wordt gemaakt. Ik zag deze op o.a. Autotrack staan als enige met trekhaak van een serie bZ4X's geimporteerd uit DK en allen voor dezelfde prijs waar je eigenlijk al geen nee meer tegen kunt zeggen. De uitvoeringen waren allemaal de Premium met alles er op en er aan.
De auto rijdt zoals ik van Toyota gewend was met mijn eerdere modellen die ik van hen heb bereden sinds 2003 (Avensis, Verso en Prius+). In de jaren tachtig had ik al eens 5 jaar een 10-jaar oude Corolla gehad. en vergeleken met alle andere merken bleef de Toyota altijd probleemloos rijden. Werd enkel vanwege teveel roest afgekeurd.

Heb de auto nu sinds 30 augustus en inmiddels bijna 800 km gereden. Moest wel wennen aan alle luxe en dit keer een onlogisch in elkaar gezette handleiding zonder alfabetsche index (Dit kan dus beter Toyota!).
Deze Premium uitvoering/versie blijkt een veel kleinere range te hebben dan in de brochure, website e.d. staat nl: max. ongeveer 300 - 350 km. Dit kreeg ik echter pas te horen bij de aflevering van de verkoper. Ik was uitgegaan van hetgeen ik had gelezen in brochure e.d. met een WLTP van 450 -500 km (afhankelijk van bandenmaat)
Hoop binnenkort een laadpaal thuis te hebben, dan heb ik geen 45 uur nodig om weer van bijna leeg naar vol te laden. Wel praktisch is dat je de Schuko stekkerlader kunt instellen met hoeveel ampere er geladen kan worden (tot 16A).
Net als de Prius + heeft deze een panoramadak (was net als de 20" banden) een extra optie bij aanschaf in DK.
De adaptieve cruisecontrol werkt prima en ook de afstandsbegrenzer vind mijn vrouw mooi "rij jij nooit meer zo dicht op je voorliggers". Hij blijft keurig en probleemloos op de eigen weghelft, ook zonder handen aan het stuur, maar daar wordt je aan herinnert. Wel knipperlicht gebruiken wanneer je inhaalt anders stribbelt de auto tegen om opzij te gaan.

Irritant is wel, dat de bestuurdersmonitor zich consequent meldt als je zijn zicht belemmert (hand boven aan het stuur). De infrarood zoeker zit namelijk aan de stuurkolom. Nog niet kunnen vinden of ik dit uit kan zetten.
Gelukkig wel de snelheidsovertreding pieper.
De regeneratie bij afremmen merk je goed, veel sterker dan zonder. Je wordt trouwens wel een echte "cruiser" met deze auto, geen neiging om te willen "jachten en jagen".

Zodra ik meer weet over zijn verbruik kom ik er op terug. De auto moet onze rijstijl nog inleren.

update 21882 km.

  • 21.882 km

Nu toch maar een update gegeven. Eigenlijk zonder problemen de volgende 6500 km gereden. Wel vond ik het wat hinderlijk, dat de syseem knopjes op het stuur slecht doen wat ik zou willen. Niet intiutief.
Verder komen de updates niet per FOTA binnen (Melding: neem contact op met je dealer) maar die weet het niet want u hebt een import, dus die buitenlandse specificaties zijn hier niet bekend. Daarom heb ik nu deze maand de Navi-update bij de dealer moeten laten doen en dan is deze laatste versie van mei 2024!.
Ook is er bij de bandenwissel in december een update van het camera systeem uitgevoerd, en een echte verbetering. Blijkbaar komt er nog een update aan voor de batterij?
Volgende maand, gaan we het systeem testen naar welke laadstations hij ons laat rijden, want dan gaan we een weekje Duitsland in en lange afstanden rijden op de snelweg. Ook kijken of het verbruik veel hoger wordt als we ons tempo aanpassen aan de Duitse snelweg standaard, want hier hebben we ons ongeveer wel aan de max 100 km gehouden, maar meestal iets er boven (+/-105km).
Bereik:
Het energieverbruik is momenteel ongeveer 23.9 - 21.5 kW/100km in de afgelopen winterperiode, oftewel ergens tussen de 285 en nu 330 km. Het loopt nu weer naar beneden naarmate de gemiddelde temperatuur stijgt. Ben benieuwd wat zijn ondergrens wordt.

Banden:
Verder heb ik de zomerbanden in december kunnen vervangen voor 20" Michelin CrossClimate SUV. Door de nieuwe banden rijd de auto m.i. nog beter, maar dat kan ook perceptie zijn.
De oude 20" Bridgestones zijn nog prima (min. 5mm) en te krijgen tegen een schappelijk prijsje).

Opmerking:
Het enige probleem momenteel die ik heb is met de Ratio Solar lader, die sinds vorige maand soms spontaan in storing gaat (ook soms tijdens het laden). De laad-app waarschuwt dan niet met een code o.i.d. . Oplossingen van de leverancier werkten soms. Maar dan ben je de volgende dag niet echt blij, dat de auto amper is geladen en je alsnog naar een extern laadstation moet. Probleem is nu doorgeschoven en ligt nu bij de fabrikant.

Nog een update later dit jaar.....

12V accu vervangen

  • 23.337 km

Hoewel ik na de grote 30000 km beurt weer een review zou schrijven, besloten dit nu al te doen. Want ik zag vandaag bij de andere reviews over de bZ4X dat zij gelijk problemen ervoeren.
Ik was vergeten, dat ik dit begin februari ook al eens had gehad een lege accu en dat bij huis. Toen met starthulp dealer opgelost en op advies zo'n 20 minuten/km mee rijden.
Tijdens onze reis in Duitsland bleek ineens de 12V accu te weinig spanning (9.6V) te hebben om te kunnen gaan rijden. Omdat we in de buurt van een dealer bivakkeerden, besloten in overleg met pechhulp daar de accu te laten nakijken (nadat we die hadden opgeladen met een acculader) en de accu bleek aldaar op basis van de testdata defect en moest vervangen worden. Zou onder garantie zijn (binnen 3 jaar). Helaas bij ophalen, werd mij verteld "kent Toyota Duitsland geen! garantie op de 12V accu."
Blijkt achteraf te kloppen na chat met Toyota DE (tot hun eigen verbazing! overigens).
Dus moest ik alsnog bijna €350,= aftikken, en zie de 3-jaars accugarantie maar in NL te claimen. Helaas gaf mijn huisdealer op basis van mijn mail mer nota vanuit Duitsland direct niet thuis, want ik had de auto niet bij hen gekocht, maar moest ik bij de verkoopdealer in Ommen zijn om garantie te krijgen. Opm.: Wel de bewuste kapotte accu meenemen met testrapport uit duitsland. Die toen nog maar opgehaald. Dat moet blijkbaar vanwege de contracten die dealers moeten sluiten met Toyota. Geen onderdeel vervangen, dan geen restitutie?
Vandaag nog eens dieper in deze accu affaire gedoken. Toyota weet dit probleem al heel lang, zowel gemeld op diverse Fora in zowel UK als USA.
Overal wordt de aanschaf van een jumpstarter geadviseert.... En dat verwacht je niet van een auto met een nieuwwaarde van goed €63k.
Vraag:
GAAT TOYOTA HIERAAN ECHT IETS DOEN?

PS:
Ondanks alles verder heel tevreden over de auto zelf.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota bZ4X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.