Toyota bZ4X Premium (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | bZ4X Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 14.484 km |
KM-stand laatst | 21.882 km |
My Bizzy
- 15.232 km
Geschiedenis:
Na 8 jaar met een Toyota Prius+ naar alle tevredenheid bijna 170k te hebben gereden, werd het tijd om eens naar iets nieuws te bekijken en zo kom je na veel dubben over een Plug-in hybride of toch volledig elektrisch van diverse merken (Koreaans, Chinees e.d) dan uit bij de enige elektrische die door Toyota wordt gemaakt. Ik zag deze op o.a. Autotrack staan als enige met trekhaak van een serie bZ4X's geimporteerd uit DK en allen voor dezelfde prijs waar je eigenlijk al geen nee meer tegen kunt zeggen. De uitvoeringen waren allemaal de Premium met alles er op en er aan.
De auto rijdt zoals ik van Toyota gewend was met mijn eerdere modellen die ik van hen heb bereden sinds 2003 (Avensis, Verso en Prius+). In de jaren tachtig had ik al eens 5 jaar een 10-jaar oude Corolla gehad. en vergeleken met alle andere merken bleef de Toyota altijd probleemloos rijden. Werd enkel vanwege teveel roest afgekeurd.
Heb de auto nu sinds 30 augustus en inmiddels bijna 800 km gereden. Moest wel wennen aan alle luxe en dit keer een onlogisch in elkaar gezette handleiding zonder alfabetsche index (Dit kan dus beter Toyota!).
Deze Premium uitvoering/versie blijkt een veel kleinere range te hebben dan in de brochure, website e.d. staat nl: max. ongeveer 300 - 350 km. Dit kreeg ik echter pas te horen bij de aflevering van de verkoper. Ik was uitgegaan van hetgeen ik had gelezen in brochure e.d. met een WLTP van 450 -500 km (afhankelijk van bandenmaat)
Hoop binnenkort een laadpaal thuis te hebben, dan heb ik geen 45 uur nodig om weer van bijna leeg naar vol te laden. Wel praktisch is dat je de Schuko stekkerlader kunt instellen met hoeveel ampere er geladen kan worden (tot 16A).
Net als de Prius + heeft deze een panoramadak (was net als de 20" banden) een extra optie bij aanschaf in DK.
De adaptieve cruisecontrol werkt prima en ook de afstandsbegrenzer vind mijn vrouw mooi "rij jij nooit meer zo dicht op je voorliggers". Hij blijft keurig en probleemloos op de eigen weghelft, ook zonder handen aan het stuur, maar daar wordt je aan herinnert. Wel knipperlicht gebruiken wanneer je inhaalt anders stribbelt de auto tegen om opzij te gaan.
Irritant is wel, dat de bestuurdersmonitor zich consequent meldt als je zijn zicht belemmert (hand boven aan het stuur). De infrarood zoeker zit namelijk aan de stuurkolom. Nog niet kunnen vinden of ik dit uit kan zetten.
Gelukkig wel de snelheidsovertreding pieper.
De regeneratie bij afremmen merk je goed, veel sterker dan zonder. Je wordt trouwens wel een echte "cruiser" met deze auto, geen neiging om te willen "jachten en jagen".
Zodra ik meer weet over zijn verbruik kom ik er op terug. De auto moet onze rijstijl nog inleren.
update 21882 km.
- 21.882 km
Nu toch maar een update gegeven. Eigenlijk zonder problemen de volgende 6500 km gereden. Wel vond ik het wat hinderlijk, dat de syseem knopjes op het stuur slecht doen wat ik zou willen. Niet intiutief.
Verder komen de updates niet per FOTA binnen (Melding: neem contact op met je dealer) maar die weet het niet want u hebt een import, dus die buitenlandse specificaties zijn hier niet bekend. Daarom heb ik nu deze maand de Navi-update bij de dealer moeten laten doen en dan is deze laatste versie van mei 2024!.
Ook is er bij de bandenwissel in december een update van het camera systeem uitgevoerd, en een echte verbetering. Blijkbaar komt er nog een update aan voor de batterij?
Volgende maand, gaan we het systeem testen naar welke laadstations hij ons laat rijden, want dan gaan we een weekje Duitsland in en lange afstanden rijden op de snelweg. Ook kijken of het verbruik veel hoger wordt als we ons tempo aanpassen aan de Duitse snelweg standaard, want hier hebben we ons ongeveer wel aan de max 100 km gehouden, maar meestal iets er boven (+/-105km).
Bereik:
Het energieverbruik is momenteel ongeveer 23.9 - 21.5 kW/100km in de afgelopen winterperiode, oftewel ergens tussen de 285 en nu 330 km. Het loopt nu weer naar beneden naarmate de gemiddelde temperatuur stijgt. Ben benieuwd wat zijn ondergrens wordt.
Banden:
Verder heb ik de zomerbanden in december kunnen vervangen voor 20" Michelin CrossClimate SUV. Door de nieuwe banden rijd de auto m.i. nog beter, maar dat kan ook perceptie zijn.
De oude 20" Bridgestones zijn nog prima (min. 5mm) en te krijgen tegen een schappelijk prijsje).
Opmerking:
Het enige probleem momenteel die ik heb is met de Ratio Solar lader, die sinds vorige maand soms spontaan in storing gaat (ook soms tijdens het laden). De laad-app waarschuwt dan niet met een code o.i.d. . Oplossingen van de leverancier werkten soms. Maar dan ben je de volgende dag niet echt blij, dat de auto amper is geladen en je alsnog naar een extern laadstation moet. Probleem is nu doorgeschoven en ligt nu bij de fabrikant.
Nog een update later dit jaar.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.