Toyota bZ4X Dynamic (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | bZ4X Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 7.600 km |
BZ4X na 2000 km
- 2.000 km
Ik rijd sinds 1988 Toyota, achtereenvolgens Celica, Carina en Avensis. We hebben vorig jaar zonnepanelen aangeschaft met flinke overproductie t.o.v. ons toenmalige verbruik en zijn toen gaan kijken naar een volledig elektrische auto. Toyota bracht toen net de BZ4X uit met een voor ons acceptabele actieradius voor Nederlandse afstanden. Helaas werd in 2022 alleen een 1-fase uitvoering geleverd en we wilden zelf een 3-fase laadpaal installeren.
In 2023 werd een 3-fase 11kW uitvoering geleverd en hebben we de Avensis ingeruild voor een BZ4X Dynamic.
We hebben nog proefgereden in een Premium uitvoering i.v.m. de optie automatisch parkeren maar dit bleek dermate complex en tijdrovend te zijn om in te stellen dat de vrije parkeerplaats in veel gevallen al weer bezet zou zijn door iemand zonder deze luxe.
We hebben er inmiddels 2000 km mee gereden en zijn daar heel enthousiast over. De auto is comfortabel, heel stil en ruim. Bij parkeren zijn de rondom camera’s en de afstand waarschuwingssensoren heel gemakkelijk en ook de Adaptive Cruisecontrol, de One Pedal Drive en de inhaal waarschuwing in de zijspiegels hebben duidelijk toegevoegde waarde.
Het navigatiesysteem werkt goed met alleen 1 vervelende eigenschap nl. het onder het rijden plotseling verschijnen van een lijstje met alle volgende afslagen. De tot dan zichtbare afslag waar je zelf af wilt slaan is dan niet meer zichtbaar.
In feite zijn vrijwel alle functies op het grote scherm alleen in te stellen m.b.v. een passagier of op een parkeerplaats.
De zeer uitgebreide handleiding is slecht toegankelijk. Veel details waarbij essentiële informatie nog wel eens ontbreekt. Met een fietsendrager achterop de trekhaak grijpt het automatische remsysteem in bij achteruitrijden. Dit kun je uitzetten en de beschrijving in de handleiding geeft heel gedetailleerd aan hoe je dat moet doen in een menu, maar hoe je bij dit menu moet komen wordt niet beschreven. Het is zelfs niet duidelijk op welke van de twee mediaschermen je dit moet zoeken…
Ik kreeg in het begin voortdurend een storende mededeling dat ik attent moest blijven en dat had waarschijnlijk te maken met mijn voor Japanse begrippen te grote lengte van 1,90 m waar de stuurcamera blijkbaar niet op afgesteld was. Toyota Nederland beweerde dat dit niet bij te stellen of uit te schakelen was maar gelukkig lukte het de lokale dealer wel.
Al met al zijn we heel tevreden over de auto en hebben we op dit moment maar 1 klacht nl. dat we na ruim 4 maanden nog steeds geen reservesleutel hebben en dat wordt door Toyota Nederland verklaard door het niet beschikbaar zijn van de benodigde chips. Een klacht hierover bij Toyota verdwijnt in de prullenbak want een beloofde terugmelding met verwachte levertijd krijg je niet.
Voor een firma als Toyota vind ik dat een blamage!
Update
- 3.500 km
Zoals aan de kilometerstand wel te zien is hebben we de afgelopen tijd weinig km's gereden. Hierdoor is wel in korte tijd 2x een probleem opgetreden waarvoor we de assistentie moesten inroepen van de Toyota Pechhulp. De auto had 2 weken ongebruikt in de garage gestaan en wilde niet meer starten. De accu bleek volledig leeg te zijn (4,2V !!!)
Na starthulp uiteraard naar de garage waar men zei dat een software update het probleem zou moeten oplossen. Helaas moest ik na iets meer dan een week opnieuw de Toyota Pechhulp inschakelen.
Het blijkt op de diverse fora een probleem te zijn dat al meer dan een jaar bekend is. O.a. de DCM (Data Communication Module) trekt de accu leeg.
De auto wordt standaard geleverd met een 45 Ah accu en een grotere accu zou in ieder geval de standby tijd kunnen verlengen. Als je nu 2 weken met vakantie gaat kun je vanuit het vliegtuig alvast de hulpdienst bellen...
12V Accu blijft een probleem
- 7.600 km
Wij rijden zoals te zien weinig kilometers o.a. omdat we ook regelmatig van het openbaar vervoer gebruik maken. Door de te kleine 12V accu van de BZ4X heeft dit al 3 keer tot startproblemen geleid nadat de auto een week niet gebruikt was. Toyota stuurt dan (weliswaar gratis) starthulp waarvoor ze zelf per keer €250,- moeten betalen maar weigert om een grotere accu te plaatsen onder garantie. Engelsen noemen dit "Penny wise, pound foolish"!
Omdat ik er genoeg van had om niet te kunnen vertrouwen op een auto van 60K heb ik inmiddels op eigen kosten de accu laten vervangen door een exemplaar van 60 Ah. Dit heeft zoals te verwachten was het probleem opgelost. Ik heb de accuspanning enige tijd gemonitord en deze was na 2 weken stilstaan nog steeds 11,8 V wat ongeveer even hoog was als de oude accu in opgeladen toestand. De gemiddelde spanning van de nieuwe accu was ruim 0,5 V hoger dan die van de kleine accu wat ik vooral verklaar door het feit dat deze 3x volledig leeggelopen was en daar houden accu's zoals bekend niet van.
Inmiddels is bij een onderzoek van de ADAC vastgesteld dat Toyota de hoogste pechpercentages heeft bij auto's met een (deels) elektrische aandrijving.De oorzaak ligt meestal bij de 12V accu. Toyota heeft inmiddels aangekondigd krachtigere batterijen te gaan toepassen.
Iemand met een klein beetje verstand van techniek kon dit op z'n klompen aan voelen komen.
Jammer dat je als klant hier door Toyota in de steek gelaten wordt en het probleem zelf op eigen kosten moet oplossen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.