Toyota bZ4X Dynamic (2023)

autoreview

Toyota bZ4X Dynamic (2023)
Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)Toyota bZ4X Dynamic (2023)

Signalement

UitvoeringbZ4X Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst26.006 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 6 km

Van petrolhead naar elektrohead en van Mercedes naar Toyota (of ik mijn verstand verloren heb, krijg ik bij sommige als reactie).

Na drie prachtige Mercedessen, werd het tijd voor wat anders. Elektrisch rijden, was mijn volgende doel.

Eerste review van deze auto op Autoweek.


Laat ik voorop stellen dat benzine als brandstof mijn voorkeur lang heeft gehad, mijn huidige en vorige auto’s waren benzine of dieselstokers…….maar ja, in 2035 kan je alleen maar elektrisch kopen.
Mijn verwachting……steeds duurdere benzine…..meer mrb…..meer verzekering….steeds lagere inruil voor een benzine gestookte auto….
Enfin….overstappen naar een elektrisch model……..en sommige spreken mij totaal niet aan.
Sorry, …..maar zeg ook gelijk……een auto is een zeer persoonlijke keuze….wat de een prachtig vind, verafschuwt de ander….

Dus op zoek naar een elektrische auto die mij aanspreekt……Mercedes als eerste aan bod, want de laatste drie waren een Mercedes. Te duur….in ieder geval voor mij inmiddels , Mercedes is mijn voorkeursmerk, maar voor mij persoonlijk word het te duur…..( ik vind 70 k echt niet meer normaal en betaalbaar).

Andere modellen dan……..Tesla, vind ik persoonlijk niet mooi, en ook de inruil is daar een heel gedoe
Een Hyundai, Kia, Vw ID , het kan mij niet bekoren…..( en nogmaals persoonlijke smaak).
Een Toyota dan ? Een dikke 5 jaar geleden had ik je voor gek versleten…een Toyota. !
Echter….na 4 jaar een Toyota Aygo en weer een Aygo als tweede auto ben ik langzamerhand om….Toyota bouwt ook auto’s voor mensen zoals ik…betrouwbaar, lange garantie, steeds leukere modellen ( denk aan de C-HR ), , maar nogmaals, smaak is persoonlijk.

Ik vond Toyota echter steeds aantrekkelijker worden. Niet alleen de modellen, maar ook het eerste elektrische alternatief van Toyota.
Toyota heeft lang gewacht ( na al hun hybride avonturen), om een elektrische auto te maken.
Binnen mijn budget, binnen het bereik wat ik wens, met alle opties die ik wens……(zelfs meer dan in de Mercedes)

Een BZ4X…..een elektrisch SUV van Toyota, met een bereik van 512 km WLPT, voor mij betaalbaar met de opties die ik wens. Voor de dagelijkse praktijk ( woon en werkverkeer) en voor ritten in Nederland.
BZ4X staat voor : beyond zero, model 4, crossover. Volgens Toyota komen er 7 modellen, waarvan dit er één is.
Buitenlandse ritten, waar je 900 km per dag rijd en je max 3 a 4 maal moet laden. Half uurtje aan de kant, laden en weer ongeveer 400 km voort kan. Dat is wat ik zoek…..En dat bied Toyota, met de BZ4x
Alle opties die ik wens van redelijk bereik tot adaptief cruise control.

Groter dan de huidige Mercedes, voldoende kofferbak ( zelf groter) en met alle opties die de Mercedes ook heeft, zelf meer. Groter dan een RAV 4

Toyota belooft ook 10 jaar garantie tot 300.000 km. Dat doet momenteel geen merk.
Sterker nog…als de laadcapiciteit onder de 70% daalt, krijg je een nieuwe batterij gratis.

Enfin….lang verhaal kort, naar de Toyota dealer (Digo in Delft), uitgebreid geïnformeerd door de verkoper.
Besloten dat het een Dynamic moet worden, zit goed in de spullen ( meer dan de Mercedes)en heeft een WLTP van 512 km.Kleur: Dark blue metallic.
Tot 2025 geen MRB, in 2025 25% en het jaar daarna is nog niet bekend wat de overheid doet

Deel van de uitrusting en vergelijk met de Mercedes:

alles led licht
4 usb C poorten, waarvan 2 achter, en een 12 volt aansluiting ( heeft de Mercedes niet)
1 usb A poort
Getint glas achter (heeft de Mecedes niet)
8 voudig elektrische bestuurdersstoel
2 zone climate control
Adaptieve cruise control (als je dat eenmaal hebt gehad, wil je nooit meer zonder is mijn mening)
SCM klasse 3 alarm
Actieve lane assist ( stuurt zelf tussen de lijnen), houd hem tussen de lijnen (heeft Mercedes deels)
Warmtepomp (heeft de Mecedes niet)
12 inch kleurenscherm
Draadloze Apple carplay
Bluetooth
Automatisch grootlicht assistent
Elektrische achterklep (heeft de Mecedes niet) en gaat zo hoog dat je eronder kan staan
Free entry en keyless starten ( nieuwe model zodat de sleutel niet in een metalen blik hoeft) (heeft de Mecedes niet)
Ruitensproeiverwarmer (heeft de Mecedes niet)
Ruitenwisser verwarming (heeft de Mecedes niet)
Stuurverwarming (heeft de Mecedes niet)


Kortom : de Toyota is rijker uitgerust

Word geleverd op 5 oktober.

Daarna gaat hij naar onze ( inmiddels) eigen poetser, DB exclusief, waar hij word voorzien van keramische coating. Zowel bij de Mercedes als bij de Aygo ( de laatste) zeer goede ervaringen !!

Ik moet openbaar gaan laden, want rijtjes huurhuis. Een kabel over de stoep mag niet, daar geeft de gemeente waar ik woon geen toestemming voor. Echter 60 meter verder staat wel een openbare laadplek en bij het winkelcentrum zelfs 6 laadpalen.(paar honderd meter)

Voorlopig alles op 5 sterren gezet, totdat ik rijervaringen heb.

Zoals al mijn vorige reviews, ga ik snel praktijkervaringen toevoegen, geduld dus.

Opgehaald, eerste kilometers

  • 44 km

Ophalen, eerste kilometers.

Vandaag de auto opgehaald.
Ik had een hoop vragen, hoe werkt dit, hoe werkt dat, hoe kan je laden. Uitgebreide uitleg over van alles en nog wat.
Staat volledig gevuld te wachten. Na overschrijven, instappen en wegrijden.
Eerste indruk: snel, weinig tot geen geluid. Menu’s spreken voor zich.
Via een omweg naar huis, verbruik van 13 kwh/100 km, dat is hoopvol !


MRB : 0 euro, tot 2025, daarna 25% en daarna nog niet bekend.
Verzekering : 72€ per maand, met maximale no-claim.

Ik begin de eerste ritten op de volgende manieren :
Eco stand airco, regenereren aan, en zoveel als mogelijk op de adaptieve cruise-control rijden. We gaan zien wat dat met het verbruik doet. (Want dat vind ik wel een leuke uitdaging).

De Toyota word geleverd met een alarmklasse 3 met hellinghoek sensor en motorkap sensor

Morgen vrijdag gaat de auto naar de poetser, wordt hij gepolijst, en in de keramische coating gezet. Hebben we bij de Mercedes en de Aygo ook gedaan. Blijft langer schoon, is makkelijker schoon te maken en glimt als een spiegel. Moet een nacht uitharden, dus zaterdag ophalen.

Zoals altijd gaan we een rondje Nederland maken. Kennismaken met de auto en in het verleden
“ inrijden” .Dat hoeft niet meer, hooguit de remmen de eerste paar 100 km ontzien.
Voordeel van een EV is natuurlijk ook, dat je die niet eerst hoeft “warm” te rijden.
Vertrekken met 80%, 240 km te gaan en volgens de shell recharge app, moeten we dan met 18% arriveren bij van der Valk. Die hebben zowel snelladders van Tesla als gewone laadpalen. Aangezien we daar overnachten kan hij aan de 11 kwh lader, is hij de volgende ochtend weer vol.


En wat bedenkingen van de afgelopen periode:
Als je voor het eerst een elektrische auto gaat rijden, komen allerlei vragen bij je op, vele voor aankoop, sommige erna.
Want was is WLTP, hoe zit het met KW, hoeveel KW heeft een auto netto en bruto, (ja, ja, daar zit verschil in) hoe snel kan je laden, een driefasen lader, het duizelt even. Op internet is alles snel te vinden. Zo kan je dan een keus gaan maken, ik las dat de Ford Mustang een WLPT van 600 km bereikt, en een Dacia Spring 230-300 km, nogal een verschil, ook in prijs.

Waar kan ik (snel) laden, en wat heb ik nodig? Met woon-werk verkeer van 50-kilometer per dag, volstaat al snel een Dacia, maar met regelmatig een rit naar Groningen en Terneuzen, heb je meer actie radius nodig. (Of je moet steeds bijladen).
Snelladen kan op veel plekken, naast de snelweg bij stations en bij sommige palen in de stad ( in mijn geval kan ik in nood snelladen bij een Shell pomp 500 meter van mijn werk en een Shell pomp 2 kilometer verder op bij mijn thuisadres.)
Langzaam laden kan bij twee palen (11 kw) 100 meter van mijn huis, in een volgende straat (2 palen) en bij het winkelcentrum. (4 palen) Allemaal op loop afstand.
Probleem is meer of ze vrij zijn. Ik merkte op dat sommigen hem daar de hele avond en nacht laten staan, onder andere de eigenaar van een VW Buzz. ( mooie bus, beetje duur).
De praktijk zal het gaan bewijzen.

Een ander punt is laadpassen, welke heb je nodig ? Ik bemerkte dat je twee soorten laadpassen hebt.
een laadpas met een abonnement, zonder starttarief
een laadpas zonder abonnement , met starttarief.
Ik heb voorlopig gekozen voor een laadpas met starttarief, Shellrecharge, ANWB-Eneco,E-Flux en een pas om bij Tesla laders te (mogen) laden.

De aangekochte auto heeft een WLPT van 512, maar in de praktijk zal dat ( afhankelijk van weersomstandigheden) meer of minder zijn.(eerder minder).
Echter met 80% gevuld, moet een rit van 240 kilometer naar Groningen lukken zonder laadstop en moet er bij aankomst 18% over zijn. Bij 100%procent vulling is er 38% over.
Wat ik ook las: snelladen is meestal tot 80%.(30 minuten afhankelijk hoe leeg hij is.)
Bij een laadpaal van 11 kw een paar uur tot 100%
Als we een weekendje weg gaan gaan we meestal naar een van der Valk, en die heeft 11 kw en snelladers.( onder andere van Tesla)
Een rit naar het buitenland: van Pijnacker naar Empuriabrava in Spanje. (Als voorbeeld).
Volgens de app moet dat lukken met 6 snelladers en één langzame lader ( bij de overnachting). Dat zou betekenen dat we elke dag drie keer moeten stoppen ( a la 30 minuten laden). In die tijd drinken we koffie, eten we wat en laten we de hond uit. Deden we al.
Valt mij dus niet tegen, maar goed het is theorie, de praktijk zal het gaan uitwijzen.

Ten laatste:
invloed op het verbruik :
je rechtervoet…..wil je steeds snel optrekken..kost je actieradius ( en je banden die sneller slijten)
rij je steeds 130 kost het je actieradius.
Staat de airco te loeien idem (die kan je op een eco stand of uitzetten)
Regeneratiestand, bij aan meer bereik bij uit minder bereik.
Het weer/de weersomstandigheden, heb je weinig invloed op. Vriest het, dan verbruik je meer, is het 25 graden verbruik je minder.

Ik ga niet achter een vrachtwagen hangen, of 90 rijden. Nee, op de teller 106, dan rij ik in werkelijkheid 102, ontloop ik een snelheidsovertreding , bij avond als je 120 of 130 mag in ieder geval de (adaptieve) cruisecontrol op 110. Maar nogmaals dat is theorie en geen praktijk.

Poetsen en impressies

  • 360 km

Eerste impressies……

We sloten het vorige hoofdstuk af met dat hij naar de poetser zou gaan.

Naar de poetser gebracht, na de eerste keer wassen werd duidelijk dat er veel swirls op de auto zitten, en diepe en minder diepe krassen. Ook op de kunststof delen.
Daarnaast veel bladeren onder de motorkap. Auto is erg vuil in de lak, heeft waarschijnlijk onder bomen gestaan, ook ingedroogde vogelpoep. De poetser moest met kleien aan de slag, en vervolgens driestaps polijsten. Twee keer grof en één keer fijn. Hulde voor DB exclusief !
De komende 14 dagen niet wassen , zodat de glascoating goed kan uitharden.
23 oktober afspraak voor een handwas ( en controle) en dan worden ook de velgen nog in de coating gezet.
Lak glimt nu als een spiegel en schittert.

Geen manier van afleveren natuurlijk. De poetser heeft een rapport gemaakt en dat gaat naar de dealer. En die zal mij schadeloos moeten stellen.
Contact met de dealer gehad, die bood zijn excuus aan en vergoed de poetser.

Bij ophalen kreeg ik maar één sleutel met afstandbediening, , schijnt te maken te hebben met een chipprobleem. (Had ik al op een forum gelezen).
De tweede sleutel is een kleine sleutel, een echte sleutel volgt later en moet dan nog ingeleerd worden.

Ik wilde laden, lukte niet, in de instellingen gedoken, en uiteindelijk gevonden hoe ik hem aan het laden kreeg. Zoals de verkoper al zei: je rijd in een rijdende computer. Wat ontzettend veel mogelijkheden.

Regenereren: zodra je het gaspedaal loslaat, gaat de auto op de motor afremmen, tot bijna stilstand. De daarbij vrijkomende energie gaat de batterij in. Echter: bij iedere nieuwe start, moet het regeneratie knopje worden ingedrukt.
Jammer dat dat niet anders kan.
Idem voor adaptieve cruise-control. Eerst aanzetten en daarna kan je hem voor die rit gebruiken.

Bij vol op het stroompedaal staan gaat hij er vlot vandoor….. rug in de leuning.
Niet zuinig natuurlijk ( maar wel leuk om een paar keer te doen) en snellere bandenslijtage
Bestuurdersstoel en stuurwiel: de bestuurdersstoel is in allerlei standen elektrisch verstelbaar. Ik vind de zitting wat aan de korte kant.
Maar met de stoel op de laagste stand en stuurwiel laag, hebben mijn bovenbenen meer steun en kan ik het instrumentenpanel voor mij goed kan zien.( want ik las in testen dat dat niet altijd zichtbaar was)
Twee kabels aanwezig: een AC lader en een DC lader. Nemen best veel ruimte in, want de ruimte onder de bagageruimte is te klein voor een laadkabel, laad staan 2. Dat word met vakantie op de grond tussen de voor en achterstoelen. Kan makkelijk, we zijn met twee personen en een grote hond op de achterbank in een speciaal kleed, zodat de achterbank schoon blijft.

Winterbanden en velgen, kost bij Toyota minimaal 2600 €
Een belachelijk hoog bedrag, de poetser doet ook in banden, velgen en opslaan en daar zal ik die dan ook gaan aankopen.
De zomerbanden zijn 18 inch, wel met een steekmaat van 60.

Milieusticker voor Duitsland en Frankrijk gekocht ( tezamen 29,45 € )
En nu voor het eerst in Frankrijk Criti-air, op 0 , beste score dus, toch leuk.

De routeplanner: gebruik ik redelijk veel, al was het maar ( want vanuit werk weet ik heus wel de weg om naar huis te rijden) om files of vertragingen te kunnen zien ( de Utrechtsebaan met Extinton Rebellion). Volgens de verkoper zit er een navigatiesysteem in van Tesla. We gaan zien, of dat tot tevredenheid werkt.

En verder ? Stil, heel stil, maar dat was ik al gewend van de Mercedes( die is met benzine motor ook heel stil)
Eerste indruk is dat hij goed geveerd is.
Je merkt dat in bochten er een “meestuur” functie is van de actieve lane assist. Houd je echt tussen de lijnen.

We gaan kilometers maken !

De duizend gepasseerd

  • 1.198 km

Vrijdagavond een rit naar Groningen, 238 km.
Vooraf 100% geladen, bereik 460 km
Gewoon 130 gereden op de stukken waar het mocht, airco aan. Bij aankomst 34% over.

De terugweg op zondag, vooraf 100% geladen, bereik 449 km, 238 km te gaan
Rit was overdag, dus 100 km/uur. Bij aankomst 34% over
Het maakt dus blijkbaar niet zoveel uit of je 100 of grote stukken 130 rijd.
Waarschijnlijk is mee of tegenwind ook van invloed geweest.


Ik heb het laden inmiddels onder de knie, ik haalde te snel de laadplas langs de paal, zodat hij niet registreerde. Ook moet ik de aansluiting op de auto even iets omhoog houden, dan klikt hij vast.
Bij losmaken eerst afmelden met de pas, daarna losmaken.
De MyT app registreert het laden, hoeveel % en hoe lang het duurt voordat hij vol is.
In de straat (60 meter hiervandaan) zijn er twee laadpalen. Ik heb bemerkt dat er daar steeds een laadpaalklever staat. Kan je in de laadpas app zien (hoe lang iemand er staat, daarnaast zie je het op de paal zelf.) Staat in het weekend de hele tijd aan die paal. Zodra ik weet wie de eigenaar is, ga ik eens aanbellen.


Andere indrukken :

Kofferbak is net iets groter dan die van de Mercedes, met een weekend weg, is er meer dan genoeg ruimte voor tassen en andere spullen.
De laadkabel (als we een weekend weg gaan /op vakantie) leg ik achter de bestuurdersstoel, in de eerste plaats is daar genoeg ruimte voor en dat schept ruimte in de kofferbak.
Op de achterbank zit de hond, in een speciaal hondenkleed zodat de bekleding schoon blijft en niet naar voren kan schieten. (Want U vorm, dus bedekt de zitting, rugleuning en achter de voorstoelen.)
Lekker hoge in en uitstap, deuren gaan ver open. Hele overzichtelijke koets.
Sensoren reageren goed bij parkeren en dichtbij iets komen.(eerst gepiep, wat over gaat in het geluid van toeteren)
Stuur stuurt mee, houd je binnen de lijnen, je kan dus ook rustig je handen losjes het stuur laten vasthouden.Bij handen los, klinkt geen signaal, dat vind ik wel prettig.
Bij diverse test werd er door (auto) journalisten geklaagd over de bestuurderswaarschuwing als je niet recht vooruit kijkt. Ik vind dat nogal meevallen en dus niet irritant. (Misschien kijken die journalisten teveel om zich heen)
Iets straffer geveerd dan de Mercedes, maar heel comfortabel.

Ik was gewend aan de versnellingspook aan het stuur (D, P en R) nu een draaiknop die je moet indrukken. Gaat ook snel en handig.

Handig is de elektrische achterklep , die kan je op twee manieren sluiten. De linkerknop is voor sluiten achterklep, de rechterknop is voor sluiten klep en afsluiten alle portieren.
De spiegels gaan ook naar binnen trouwens.

De auto remt remt rustig af, bijvoorbeeld bij naderen voorganger die langzamer rijd, maar ook met adaptieve cruise-control aan remt hij rustig/remt hij af op de motor. Dat gaat rustiger dan bij de Mercedes die tot het laatst doorreed en dan vol in de remmen ging.
Hij pakt ook sneller de snelheid weer op. Als je bv achter een vrachtwagen zit, naar links gaat en snelheid maakt. De Mercedes moest even wat langer nadenken en versnelde dan pas, waardoor het gevaar ontstond dat achteropkomend verkeer moest remmen/inhouden.
Toyota heeft hier mijn inziens een beter systeem in, zowel voor vertragen als versnellen.

Adaptief grootlicht: kwestie van eenmaal een knop indrukken. Gaat snel op grootlicht, mindert links als een tegenligger komt, blijft veel langer op grootlicht zonder anderen te hinderen.
Verlichting algemeen: gaat bij een viaduct of tunnel, snel over op dimlicht en weer snel terug naar dagrijverlichting.

Navigatie: doet het prima, is snel, ook als je anders rijd, corrigeert hij snel. Prettige (vrouwen) stem die duidelijk spreekt en geen rare woorden maakt, of de klemtoon verkeerd legt.
Ook bij een rotonde duidelijke instructies ( neem de tweede afslag, volgende afrit). De Mercedes zei bij een rotonde bijvoorbeeld :” ga rechtdoor”.

In het algemeen: alles ziet eruit of het heel lang meegaat.

Wat heeft de Toyota niet, wat de Mercedes wel had ?
264 kleuren, er is maar één kleurtje en dat is wit, voor instrumentenpanel en knoppen. Geen verlichte voetenruimte of in de portieren. Is dat een groot gemis ? Nee.
Hey Toyota, hey Mercedes…….de Mercedes begreep beter waar ik heen wilde navigeren. (Begrijpt een straatnaam beter). Bij Toyota kan je echter weer sneller een straatnaam invoeren.
Andere aanwijzingen hetzelfde. Wat de Toyota wel kan is een “werknaam” geven aan Hey Toyota. Dus in plaats van Hey Toyota zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: Hey auto, hey Mien, Klaas etc. Ik ben er nog niet over uit, wat ik ga roepen.

Vervolg bij de dealer:


Vandaag een goed gesprek gehad met de dealer (Digo Delft).
Zonder ook maar moeilijk te doen, hebben ze mij een (goede) compensatie aangeboden en is het vertrouwen weer gestegen.

Voor een SCM certificaat en stickers moet er een module worden geplaatst.
Dit gaat plaatsvinden op 2 november. Kan er op wachten.

Onderstaand wat er mis was:
Hij is afgeleverd met 250 km, er zaten overal en nergens swirls op en krassen. Kwam de poetser achter toen hij voor glascoating ging. Waarschijnlijk dus als demo gebruikt (ons niet verteld en volle pond betaald).
Schade rechtsachter, ( stukje lak mist). Ingebrande vogelpoep, lak moest gekleid worden zo vies.
Plastic resten van de reclame die erop zat.
De waxoil (waarvoor je bij aflevering moet betalen) ,slordig aangebracht.
Alleen de poetser is 4 dagen bezig geweest en presenteerde een hele dikke rekening .

Handwas

  • 1.312 km

Vandaag terug naar de poetser voor een handwas (inbegrepen bij de grote poetsbeurt en glascoating aanbrengen. ) Ook de velgen nu in de coating. Had de poetser geen tijd meer voor. ( omdat ze al 4 dagen nodig hadden om alles weer netjes te krijgen).
Hun gaan op zoek naar velgen met winterbanden. Ook zullen ze een lakstift bestellen om het ontbrekende stukje lak op de achterbumper te camoufleren.

De afgelopen dagen de verwarming/airco aan gehad voor vertrek. Kan je instellen in de app (waarvan een nieuwe verbeterde versie is).
10 minuten van tevoren aan, stap je in een warme auto, met schone ruiten.

Die bestuurder monitor (waar veel journalisten over klagen), kan je in een menu uitzetten. Probleem met piepjes opgelost.

Ook in een menu ( en opzoeken in het instructie boekje) hoe je bas, treble en middentonen kan instellen. En hoe je kan instellen hoe je de luidsprekers hoort. ( voor, achter, in het midden, meer naar achter meer naar voren etc) Geluid een stuk verbeterd, hij stond op alleen voor, dus was een mager geluid. In te stellen voor iedere bron (FM, DAB, internetradio, spotify etc).
Instructieboekjes: alleen online in te zien: voor media 350 pagina’s, voor de auto 584 pagina’s

Modificatie alarm

  • 2.062 km

Vandaag naar de garage voor een modificatie van het SCM alarm. Was namelijk niet geleverd met een Nederlands certificaat.
Staat wel in de uitrustingslijst, maar bij accessoires staat die modificatie. (Had ik niet gezien en werd mij ook niet op gewezen).
Enfin, 0800 uur bij de garage, naar de koffiehoek en wachten, net na 10:00 uur klaar.
Certificaat mee, op de ramen stickers.
Kosten 93. €

Mijn gemiddeld gebruik staat nu op 17,08 kwh per 100 km. Daar zitten veel snelwegkilometers bij.
Ik rij op eco, regenereren aan, airco aan.

Een maand in gebruik

  • 2.066 km

Een maand in gebruik…….

Totaal gereden : 1.906 kilometer
Totaal aantal geladen kWh : 326 kWh = gemiddeld 17,1 kWh/100 km
Totaal betaald : 131,12

In vergelijk met de (benzine)Mercedes van hiervoor:
1906 km : 1 op 16 = 119,12 liter x 2€ = 238,25
+ wegenbelasting : 81 €
= totaal: 319,25

Verschil : 188,13

Hoogste verbruik : 21 kWh
Laagste verbruik : 12,4 kWh



Het is fijn dat je hoog zit, goed overzicht op de koets om je heen ( je ziet beter waar bijvoorbeeld de motorkap eindigt)
Met regeneren aan, laad je weer stroom en kom je bijna tot stilstand (9 km per uur), klein beetje remmen dus met het rempedaal.
Je kan de auto standaard op hold zetten, zodra je dan stilstaat, word hold gebruikt en kan je je voet van het rempedaal houden.
Ook handig is automatisch grootlicht, bij een tegenligger zie je dat er links word gedimd, terwijl rechts op groot blijft staan.
Bij adaptieve cruisecontrol ( kortste afstand), remt hij rustiger en pakt weer makkelijker op. Bij naar links gaan ( bv achter een vrachtwagen) pakt hij sneller en rustiger op.

Bagageruimte: eronder een kleine ruimte voor spulletjes (een laadkabel past niet), maar wel de verbanddoos, de gevarendriehoek, etc.
Ik leg de laadkabel in de voetenruimte van de linker achterpassagier. We zijn met zijn tweeën, dus kan makkelijk. De bagageruimte is ruim zat (meer dan in de Mercedes), dus meer dan ruim voldoende als we op vakantie gaan. Rechtsachter, kan de voetenruimte gebruikt worden voor een flinke weekendtas. En de achterbank dan ? Die word bezet door de hond, (een Schotse Collie) in een speciale hondenkleed, zodat de achterbank schoon blijft.

Radio: kan in FM, DAB of internet radio, laatste is handig met vakantie.
Je kan per item ( FM, DAB, internetradio, Spotify en andere media), alles apart instellen qua hoge, midden en lage tonen. Ook de instelling tussen voor en achter.
Gelukkig op het stuur een knopje voor zachter of harder qua geluid. Handiger dan de slide functie van de Mercedes (want te zacht of te hard, lastig in te stellen)

Lane assist: hij blijft keurig tussen de lijnen, zelfs in een (flauwe) bocht. (In een scherpe bocht moet je meesturen).
Zonder handen aan het stuur: duurt een minuut of twee voordat hij zegt dat je het stuur moet beetpakken. Melding in het scherm, geen vervelende piepjes.

Handig is dat hij van tevoren kan opwarmen ( te regelen met de app), stap je in een warme auto (5 minuten is momenteel genoeg) , zal als het echt vriest wel langer duren.
De achterklep gaat elektrisch open en dicht, waarbij je bij dicht kan kiezen dat de gehele auto afsluit.

Spijt dat ik de Mercedes heb ingeruild? Nee, beslist niet.

Het is ook appels met peren vergelijken, want:

benzine- elektrisch
De Toyota heeft meer functies dan de Mercedes
Mercedes is “premium”.

De Toyota kost meer dan de Mercedes, maar toen ik de Mercedes kocht zei iedereen “ waar doe je dat van”. Bij de Toyota heb ik dat nog niet gehoord.
Toch……de Mercedes ziet er luxer uit, maar is dat niet, want Toyota heeft meer functies, en de Toyota ziet eruit of het gemaakt is voor altijd. (Kan je ook saai noemen, maar het ziet er degelijker uit)

Winterbanden en velgen

  • 2.550 km

Winterbanden.

Bij Toyota verkopen ze velgen en winterbanden, van 2.095 € tot 3.775
Of je een emmer leeg gooit, daarnaast gun ik het eerder aan het bedrijf waar ik heb laten poetsen.
Die zijn voor mij op onderzoek geweest.

Het is geworden : 10 spaaks lichtmetalen velgen met Pirelli Scorpion winterbanden in de maat : 236/60 R18, inclusief wielbout sloten, bandenspanning sensoren en afdekkapjes op de wielbouten.
Ze laten coaten, zeker in de winter met pekel belangrijk.
Geleverd door DB exclusief.
Totaal: 1862,-

Zie laatste foto.

Tweede sleutel inleren

  • 4.303 km

Vandaag afspraak bij de dealer voor inleren tweede sleutel. Half uurtje, klaar.
Chef werkplaats: “u komt toch binnenkort voor de terugroepactie en de juiste software updates” Klopt, bijzonder dat hij dat weet.(geeeft vertrouwen)
“Ik zie dat u winterbanden en velgen heeft”, die zijn tegen de draai inrichting gemonteerd”.
Wel verdorie…….contact gezocht met de “bandenboer”…..word vervolgd…..

Vervolg winterbanden

  • 4.478 km

Vandaag bij de “bandenboer” geweest, is hetzelfde bedrijf waar ik ook de auto heb laten poetsen met Glas/nano coating.
Banden zaten inderdaad verkeerd om, tegen de draairichting in. Enfin….in een kwartier opgelost. Kan gebeuren.

Ivm het “ gedoe”, krijg ik een gratis handwasbeurt aangeboden ( ter waarde van 75€).
Erg aardig en prima service !!

Terugroepactie en software updates

  • 4.718 km

Vandaag terug voor de terugroep actie ivm software van het dashboard.
Daarnaast update alle software, want alles stond nog op instellingen na het verlaten van de fabriek.
Enfin, na drie uur wachten is het allemaal klaar, sneller dan ze zelf ook dachten. Totaal 4 updates, waarvan 1 terugroepactie.

Veranderingen na de update:
In instrumentarium te zien hoeveel % je nog hebt.
Bereik is groter, na update 50 kilometer meer dan voor update
Routeplanner: geeft nu aan of de accu capaciteit voldoende is, of je moet bijladen onderweg en geeft dan ook laadstations weer. Dat is handig, kan je gewoon de navigatie van de auto gebruiken in plaats van via Apple Carplay een route app laten draaien.

Bandenspannings sensoren

  • 5.048 km

Vandaag een rit naar Goirle ivm de bandenspanningssensoren.
100% opgeladen, theoretisch bereik 385 km.( zonder verwarming aan), met verwarming aan 320 km
Enfin……bij thuiskomst en 194 kilometer verder is er nog 33% over, in kilometers ongeveer 120. Kom je net aan, tot 300 km. Ik vind dat weinig, ondanks kou. Ik rij op Eco, regenereren aan, verwarming aan, winterbanden en velgen van 18 inc.

De bandenspanningssensoren: degene die de velgen en banden leverde kreeg het niet voor elkaar om de bandenspanningssensoren in te leren. Ook een ander individuele garage lukte het niet. Ook de Toyota dealer vorige week niet. ( hij wilde mij wel de originele van Toyota verkopen á 301€.)

Vandaag dus naar Goirle, Giva velgen en banden. (Daar komen de mijne oorspronkelijk van vandaan.), klein half uurtje en ingeleerd !

Wissel van winterbanden/velgen naar zomerbanden/ve

  • 8.330 km

De routeplanner van de Toyota is niet je van het. Geeft niet altijd ( in mijn geval nooit)aan of je het red of moet bijladen. Geeft dus geen suggesties voor laadpalen. Deed het wel, maar na een software update niet meer ( ook bij anderen met een bz4x).
Software is van 2022, volgens navraag komt er “ergens” in het voorjaar een update.
Daar ga ik niet op wachten, eind april naar Frankrijk en dan wil ik fatsoenlijke navigatie met laadpaal adviezen.
Heb de (betaalde) app van ABRP (4,99 per maand). Die kan je via een dongel verbinden met de auto, waardoor die de juiste informatie geeft.
Zo gezegd zo gedaan., online een dongel gekocht, (109€), specifiek voor elektrische auto’s.
In de OBD poort prikken, bluetooth , en rijden maar. Geeft het percentage stroom aan, inclusief het percentage bij aankomst. Indien te weinig stroom, dan geeft hij laadpunten aan en wijst je de weg daarnaar toe. Ideaal en stukken beter dan de onvolledige navigatie van Toyota.

Inmiddels de winterbanden/velgen gewisseld voor de zomerbanden/velgen scheelt weer stroom, want minder weerstand. Geheel gratis, als service omdat ik een keer naar Goirle moest omdat het hun niet lukte met de bandenspannings sensoren. Thank DB exclusief !

Over de winter: Met koud weer (rond 0 graden), lust de auto wel wat stroom, je zit zo maar op 25 kwh/100 km. Kom je niet verder dan 285 km. Ik moest naar Geldrop ( en terug), en dat haalde ik wel, maar toch met dichtgeknepen billen gereden of ik het halen zou. Ook omdat de navigatie dus niks aangeeft.
Over het algemeen in de winter een verbruik rond de 22 kwh/100 km.
Ook de winterbanden en velgen dragen niet bij aan de reikwijdte .
Daarnaast is de laadsnelheid aan de openbare laadpaal laag, soms maar 6 kwh/uur.
In mijn dorp zijn ze bezig met een proef, via een laadkabel in een kabelgoot zodat je vanuit je eigen huis kan laden ( huurhuis met 8 zonnepanelen).
Nu inmiddels is het verbruik zakkende.

Zoals gezegd: eind april naar Vichy in Frankrijk.(totaal 820 km) Overnachting in Senlis. Iedere dag dus ongeveer 400 km, dan moet eenmaal snelladen per dag voldoende zijn .
Uiteraard vol weg, halverwege snelladen en in Senlis bij hotel weer vol laden aan een laadpaal.

Van de zomer naar Jonzac in Frankrijk, totaal 960 km. Gaan we ook weer doen met een overnachting in Saran (580 km), dus eenmaal snelladen op de eerste dag, laadpaal op locatie en dag erna 380 km te gaan.

Eerste keer buitenland, toch nog wat “spannend”. Daarom bewust met overnachting. Daarnaast: we hebben vakantie zodra we thuis instappen. Dus geen haast.

In de bestuurdersmat een gat. Is garantie. Krijg dus nieuwe. Had graag de rubber matten gehad (ook 60€) goedkoper dan stoffen matten. Maar Toyota zijn garantie bepaalt dat je alleen de matten krijgt die er al in zitten. (Stoffen dus).

En verder: (plus)
Voorverwarmen was erg prettig, zorgt ook dat de batterij beter presteert.
Ruime auto, kofferbak ruim voldoende. Wel breed, dus parkeergarages uit de jaren 80/90 zijn bijna te smal (met name bij inrijden)
Goede zit, overzichtelijk, hoger instappen ook wel fijn.
Alle systemen werken goed. Erg blij met de adaptieve cruise-control. Die remt heel rustig af, wel zo prettig, de Mercedes knalde door en ging dan vol in de remmen.
Ook versnellen gaat beter, zodra je bv een vrachtwagen gaat inhalen en naar links gaat, pakt hij sneller op en versnelt.
Piepjes en alarmsignalen: de auto is heel stil, geeft in spiegel goed aan of je van rijstrook kan wisselen, geen irritant gepiep. Idem met andere systemen. Wel heel irritant is achteruitrijden ( piepen en geluid van een toeter), en als je ergens parkeert/garage in rijd……gepiep en geluid van toeter, wat mij betreft heel irritant.
Telefoon verbind snel, ook Flitsmeister start snel op. Bij Mercedes was er nog weleens een storing.
Radio/multimedia: doet het prima. FM, DAB en internet radio of bijvoorbeeld Spotify, werkt allemaal prima.
Geen gemiep met olie peilen, koelvloeistof of de turbo laten uitdraaien.

En minder:
de navigatie dus, en dan met name suggesties geven voor snelladen.
Weinig tot geen OTA updates. (Over the air). Veel moet bij de dealer, via de OBD poort.
Is er een OTA geweest, dan krijg je daar geen melding van.
Achteruitrij camera. Misschien ben ik verwend vanuit de Mercedes, maar de kwaliteit daarvan is betreurenswaardig. Zelfde als in onze Aygo. Ik vind het Ali-expres kwaliteit.
Geen Frunk. Laadkabel (goede kwaliteit), heb ik standaard achter de voorstoel liggen.
Het geluid van een toeter bij achteruitrijden, smalle doorgangen.

Nieuwe matten

  • 8.804 km

In de bestuurdersmat zat een gat. Valt onder de garantie. Vandaag 4 nieuwe matten gekregen. Eigenlijk in kader van duurzaamheid zonde, één mat was in dit geval genoeg geweest.

Op 21 maart (start lente) de verbruiksmeter gereset. Betere temperatuur en zomerbanden met velgen dragen bij aan een beter resultaat. Zit nu op gemiddeld 13,4 kwh per 100 km sinds de reset.

Vakantie, laadstress? Over de 10000 km

  • 11.760 km

Vakantie , laadstress ?? en over de 10.000 km

Vakantie !
Voor het eerst met de elektrische auto een eind weg. Toch wat spannend, laadstress ? Of niet ?
Naar Frankrijk, Vichy, 840 km.
Geboekt met een overnachting in Senlis (406 km), met name omdat ik niet zo goed wist of elektrisch laden lukt en je dus flink kilometers kan maken.

Eerste dag dus van Pijnacker naar Senlis, 406 km.
Ik gebruik de betaalde ABRP app met daarbij een dongel die is aangesloten op de OBD poort. De app weet dus precies hoeveel stroom je verbruikt en waar je dus moet laden. Daar leid hij je dan heen.
Klopte precies, na 260 km aan de kant bij een snellaad station. Inpluggen en koffie gaan drinken en wat eten.
30 minuten en 5 seconden later weer afgekoppeld, totaal geladen 33,79 kwh.
Doorgereden naar Senlis, hotel en daar aan de lader. Heel traag, maar goed, hele avond en nacht de tijd om weer vol (100%) te laden.

Dag erna door Parijs (het was rustig), en daar ging de kilometerteller door de 10.000 km heen.
Te gaan 434 km, onderweg na 240 km weer laden. 34,52 kwh erbij, meer dan voldoende om in Vichy te komen. In Vichy zelf: (gratis) parkeren op een groot parkeerterrein, met 2 laders (11KWH), zodat je ook daar voldoende actieradius hebt.

Conclusie: totaal geen laadstress en voldoende snellaadpalen ( benieuwd hoe dat van de zomer in Frankrijk is qua wachttijden.)
Je kan dus makkelijk ( deden we ook met de benzine auto) 900 op een dag rijden.

Noot : als je de verwarming de hele reis moet gebruiken verbruik je meer en als je 130 in Frankrijk rijd, kost je dat ook actieradius.

Ik heb het deze reis (in België en Frankrijk) het op 110 gehouden. Rij je niemand in de weg en rij je toch zuinig.
Stoppen moet je toch, om wat te eten en te drinken en de hond die uit moet.

Ook heb ik de BIP&GO app, dat is de nieuwe benaming voor de tolbadge in Frankrijk. Opent de tolpoortjes, in de app kan je gespecificeerd zien waar en voor hoeveel je tol hebt betaald.
Ook is er een laadkaart, die in Frankrijk op iedere laadpaal kan worden gebruikt (klopt).
Dus ook geen stress dat je een probleem hebt met laadpassen die het niet doen.

Terugweg:
Eerste dag van Vichy naar Senlis ( 434 km) ,eenmaal snelladen en wederom in hetzelfde hotel en laden tot 100%
Tweede dag van Senlis naar Pijnacker (406 km) , met eenmaal laden.

En verder: de hond (grote Schotse collie) zit op de achterbank, op een speciaal kleed, die de achterbank leuning, de achterbank zitting, en de achterkant van de voorstoelen beschermd. Krijg je ook bij hard remmen geen 25 kilo hond in je nek.
De rest uit het zicht in de kofferbak, meer dan voldoende ruimte voor bagage voor 2 personen. ( en we nemen meestal teveel mee). Achter de voorstoel de laadkabel.
Fijn is ook internet radio. Kan je gewoon naar een Nederlandse radiozender luisteren.

Van de zomer: Pijnacker-Saran (579 km), en de dag erna Saran-Jonzac (396 km).
In totaal 3 x laden, vol vertrekken en vol laden in Saran bij het hotel).Totaal 975 km.

Zomervakantie en eerste beurt

  • 18.454 km

Begin juni een software update via OTA (over the air). Ineens doet mijn lane-assist het weer. Gaf wel een piepje bij over de lijnen, maar stuurde niet mee. Nu dus weer wel. Dat rijd toch net wat ontspannerder. Ik lees in andere reviews hier op autoweek bij andere merken, dat er nogal aan het stuur word getrokken, dat doet de Toyota dus heel subtiel.

Afgelopen lente komt uit op gemiddeld 14,3 kwh.
Op 1 juni (meteorologische zomer) gereset. Het weer is niet bijzonder, maar regelmatig minder dan 12 kwh , zelfs een keer 10,1 kwh.
Hoogst gemelde actieradius is 511 km. Dat is maar 01 km van de WLPT !

Op zomervakantie naar Jonzac , (Nouvelle-Aquataine), oftewel westkust, Bordeaux’.
vervolgens na 3 weken door naar Lyon, (voor een week, ) en vandaar uit naar Luxemburg stad en de dag erna huiswaarts.
Gereden kilometers : 4284 kilometer.

En nergens in heel Frankrijk een probleem gehad met (snel) laden. Op de (tol) wegen is er iedere 20 km wel een oplaadmogelijkheid.
Wel laad hij in het begin snel (boven de 120 kwh), maar gemiddeld laad hij met 60 kwh.

Daarnaast zuinig , gemiddelde van de vakantie van 13,8 kWh.
Je kan makkelijk 350 km wegtuffen.
Stoppen, aan de lader, koffie, broodje, plassen, hond uit en weer verder. Zorgt dat je heel ontspannen rijd.

Vlak voor de vakantie weer een software update, iets met de datamodule…. Zal wel… wel lijkt het of de achteruitrij camera een beter beeld geeft.

De koeling doet het trouwens goed en kost niet al teveel stroom. Airco knopje is uit en toch blaast hij ijskoude lucht.

Alle bagage met gemak in de kofferbak. Op de achterbank op een speciaal hondenkleed onze Schotse Herdershond. Die heeft ook alle ruimte

Vandaag afspraak voor de eerste beurt, afspraak bij Digo Delft. Later dan gepland , maar vakantie zat er tussen. Dus onderhoud bij 18.460 km
Leenauto mee.

Gelijk ook een software update voor de camera’s voor, was een terugroep actie.

Op de “afvinklijst”: motor olie controleren, aftappen en vullen. (Zijn 3 aparte handelingen. ).
Bijzonder, want een elektrische auto heeft helemaal geen motor olie !
Afrekenen inclusief leen auto 302€

Lege band/ventiel

  • 19.134 km

Lampje in de auto geeft aan dat de bandenspanning rechtsachter te laag is. Dus naar het benzinestation voor bijvullen.
Daar aan gekomen, dopje eraf gedraaid. Hoor gelijk gesis. Dopje er weer op en snel naar huis ( heel dichtbij).

Bij thuiskomst loopt band verder leeg. Ivm een crematie de volgende dag gebeld met Toyota service. Die sturen een monteur, die constateert dat het ventiel is afgebroken. Haalt de band eraf, plaatst een nood ventiel.

Dan naar de dealer, ze gaan kijken of band beschadigd is, ook binnenin, door dat ventiel. Leenauto mee.

Band is van binnen en buiten beschadigd. Nieuwe band of een gebruikte. Die gebruikte heeft hetzelfde profile, dus plaatsen maar, inclusief nieuw ventiel met sensor.

Afgerekend :253,71 € , leenauto gratis.

Een jaar oud

  • 19.701 km

En vandaag precies een jaar in bezit.

Niet aan de auto te verwijten :
1) Helaas schade (veel lakschade) door dealer die hem steeds door de wasstraat deed. ( werd als demo gebruikt), Kilometerstand bij aankoop 250 km. Uiteindelijk goed opgelost door de dealer die de poetser vergoedde.
2) onleren tweede sleutel heeft een paar maanden geduurd.
3) Modificatie van het alarm, zodat hij SCM is
4) Terugroepactie en software update.
5) Sensoren van winterbanden en sensoren ging niet zonder slag of stoot
6) Nieuwe matten, want de huidige al een gat in (na 7 maanden)

Wel aan de auto/fabrikant en dealer te verwijten:
1) in de winter zakt het te rijden kilometers behoorlijk. (Max 300-350 km) In de zomer zelfs op 1 km de WLPT gehaald van 512 !
2) Maximaal 4 x snelladen in 24 uur, daarna laad hij wel maar veel langzamer. Kan een probleem zijn bij een lange (lees veel kilometers) reis
3) Onderhoudsbeurt: er word een afvinklijst gebruikt van een hybride. En dom: ook olie aftappen, nieuwe plug en controle uitlaat systeem word afgevinkt. Reactie dealer nogal laks.
4) Oude kaarten via navigatie en eerst ook geen laadstations te laden, pas na update beter (kaart van 2020)
5) Het is onduidelijk wanneer er een “ over the air” update is geweest, word niet gemeld.
6) Nu een update voor het kaartsysteem (2023), 28 gb op laptop downloaden, op USB stick zetten en dan in auto downloaden


Goed:
1) veel ruimte, ook in de kofferbak.
2) Comfortabel, veel hulpsystemen, die niet onnodig piepen of gek doen
3) Hele goede adaptieve cruise-control, remt rustig, bij baan opschuiven pakt hij snel de snelheid op.
4) Goede stoelen, ruim overzicht
5) In de zomer een meer dan voldoende actieradius ( meerdere keren boven de 500), waardoor je in de praktijk (vakantie, geladen met bagage en snelheid) minstens 400 km kan voordat je hoeft te laden
6) Elektrisch rijden betekent wat meer aan de kant, maar tegen de tijd dat de hond is uit geweest, we koffie of een broodje hebben en zelf de sanitaire stop is de auto weer vol. Het is voor ons onthaasten, niks mis mee. Bij hotels (als je overnacht) kan de auto vaak aan de 11 kwh lader, zodat je weer vol vertrekt.
7) In de winter voorverwarmen , stap je in een warme ontdooide auto. Ook de verwarming/stoelverwarming en stuurverwarming is meer dan goed.

Conclusie:
Autoweek vraagt altijd : zou je er weer één kopen ?
Ik ga met deze voorlopig nog 4 jaar rijden, maar of de volgende een Toyota word is mij nog niet duidelijk. Het 4 x laden per 24 uur vind ik een dingetje (al is het nog niet gebeurd dat ik meer dan 4 x moest laden, maar ik had bewust ook tussenstop ingepland.)
Ook in de winter schiet hij bij lange afstanden tekort.

Lege accu

  • 21.212 km

Instappen-startknop indrukken, niks gaat branden, geeft foutmelding aan van parkeerrem, de ruitenwissers reageren heel traag, de radio doet het niet etc. Mijn conclusie: lege 12v accu.
Gebeld met Toyota pechhulp, na enkele ogenblikken krijg je een sms met vragen en word er gemeld dat er hulp onderweg is.
Binnen een uurtje staat Vreugdenhil voor de deur, die constateert inderdaad een lege accu. Sluit een batterij aan op de accu en daardoor start de auto weer.
“Meneer, die accu’s van Toyota zijn altijd slecht, mocht niet gebeuren bij een accu van iets meer dan een jaar”.
Advies gekregen om half uur te gaan rijden. Advies opgevolgd.
Tip van een lid van de BZ4x FB pagina: “had hem met stroom aan laten stsan, dan laad de tractiebatterij de 12v weer op.”

Hopelijk die tip nooit nodig.Maar voor de zekerheid een jumpstarter gekocht. Niks vervelender dat als je weg wil, de auto niet start en ik op pechhulp moet wachten.

En weer een lege accu

  • 22.235 km

En weer een lege accu. De tips gebruikt van het forum: dus bij parkeren alle stroomgebruikers uit. Helaas toch weer leeg !
Nu komt gelijk de jumpstarter van pas, aansluiten, aanzetten en in de auto de startknop indrukken. Hij komt weer tot leven !

De afgelopen tijd na de tweede keer een lege accu, steeds bij parkeren alles stroomverbruikers uit en de electro motor nog 5 minuten “te laten lopen”
Tot op heden start hij steeds.

Teleurstelling en vakantie

  • 25.876 km

Teleurstellend en vakantie.

De afgelopen periode tot twee keer toe (dus inmiddels 4x) een lege start accu gehad.
Hopeloos, iedere keer als in instap hoop ik dat hij het doet.
De laatste keer was op de dag dat we op vakantie gingen. De avond daarvoor volgeladen aan een 11 kwh paal.

Enfin, auto geladen met bagage, hond op de achterbank, man op de bijrijdersstoel en je voelt het gelijk op het moment dat je de startknop indrukt, het rempedaal gaat dieper, er verschijnen allerlei mededelingen.
Gelukkig de jumpstarter achter de passagierstoel, motorruimte open, aansluiten op de accu, starten en lopen. Jumpstarter eraf, motorruimte dicht en rijden maar….ga je toch niet lekker op vakantie.
Naar Vichy in Frankrijk. Auto geeft veel comfort, is ruim en alle hulpsystemen werken feilloos.

Goed weer, dus geen verwarming nodig, op de heenreis haal ik een gemiddelde van 15,0.
Gedurende de vakantie soms wel 12,0. Het kan dus heel zuinig. Alleen dat snelladen gaat niet naar mijn zin. Ik vind laden met 66 kwh noet snel, hij moet 150 kunnen halen. In Frankrijk bij de Lidl, aan een 350 kwh paal, soms teleurstellend 12 kwh.
Als routeplanner ABRP, want die Toyota navigatie vind ik waardeloos. ( hij geeft niet aan waar je kan laden, moet je zelf maar selecteren).

Enfin…….ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. Na de vakantie een inruilvoorstel gevraagd bij de Mercedes dealer, als ik een electrische CLA koop (levering ongeveer in augustus).
Dan is de auto op twee maanden twee jaar oud.
Wat valt dat tegen ! Er word een inruilvoorstel gedaan, 55 % van de nieuwprijs aan afschrijving.
En dan koop ik een Mercedes van dik 62.000 €.

Dat vind ik te gortig, ik rij door tot het voorjaar 2026 en dan maar het verlies nemen.

Ik dacht: ik koop een Toyota, bekend met hybride rijden (dus deels electrisch), betrouwbaar.
Daar is weinig van over, de startaccu die weigert, de afbrekende ventieldoppen (schijnt ook een Toyota dingetje te zijn), het gat in de vloermat, het totaal niet voldoen aan de beloofde specs qua laden, de teleurstellende lakkwaliteit, de routeplanner.
Dan heb ik het nog niet eens over de dealer die er een groot potje van maakt.

Van de zomer naar Zuid-Frankrijk. Spannend, want stukken verder en je mag van Toyota maar 3,8 x snelladen in 24 uur, voor behoud van de accu. Kanje nog wel laden, maar dan met 12 kwh, schiet lekker op.

Accu problemen

  • 26.006 km

Inmiddels tot 6 x toe een lege startaccu !!

Vandaag naar de garage geweest voor de startaccu. Leenauto mee (Toyota beyaris hybrid) Leuke auto, maar geen enkel moment op hybrid gereden. (Batterij te zwak). Joh !!
Wel een leuke auto, maar wat een herrie van de motor, wat zijn we nu verwend met electrisch.

Enfin….ze hebben de startaccu ontladen, opgeladen, ontladen, geladen en er mankeert helemaal niks aan !! Wel was er een software update nodig voor de batterij. Ik : “wat gek die staat helemaal niet bij de RDW”. Receptie: meneer, ze hebben soms twee jaar achterstand”.
Ik : “ toch gek, zes keer een lage startaccu”.
Receptie: “ik bel nog even naar de werkplaatschef”. “Die zegt dat de kans dat hij niet start kleiner is geworden”. Kleiner geworden dus, niet verdwenen.

Eerlijk: goed geholpen in de zin van vriendelijkheid en meedenken.
Verkoper liep langs, die groette mij en maakte zich uit de voeten 😜

We gaan zien of hij nu inderdaad iedere keer start !

Oh ja, ik werd vanmorgen gebeld door Louwman: “ we krijgen een storing door aan uw auto, kunnen we u helpen”. Uitgelegd dat hij bij Digo stond en ze de startaccu aan het testen waren en dat ik eind volgende maand bij hun kom voor de grote beurt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota bZ4X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.