Toyota bZ4X (2023)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2023 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Review
- 9.500 km
In december 2023 mijn eerste EV opgehaald bij de dealer. Hiervoor 2x een Skoda Octavia en een aantal Nissan Qashqai's gereden. De auto's worden zakelijk en privé gereden maar voor nu is de wens van de werkgever een EV. Best spannend, tank volgooien en 800 km rijden of te maken krijgen met een wisselende actieradius.
Ik ben bij verschillende merken wezen kijken en proefrijden. De hogere zit van de BZ4X spreekt ons erg aan, ook het model en n het verleden hebben we erg goede ervaringen gehad met een Toyota. Verder is het een wagen die je niet veel ziet (anders dan bv de Tesla).
Na een uitvoerige uitleg op pad gegaan met de Toyota. Overigens met 1 sleutel de 2e sleutel staat tot op de dag van vandaag op nalevering. Over het rijden met de wagen hoef ik niet zoveel te vertellen. Ik vind dat de wagen perfect rijdt. Misschien geen snelheidsmonster voor een een EV maar dat hoeft van mij niet. De zit in de wagen hebben mijn vrouw en ik geen problemen mee. In verschillende bladen en YouTube recensies staat dat het scherm voor de bestuurder deels wegvalt achter het stuur. Geen last van. Het grote middenscherm is goed te bedienen en makkelijk en belangrijk is dat de climatcontrol met knoppen is te bedienen. Bij mijn vorige wagen liet ik het vaak staan zoals het stond maar bij een ERV speel je hier wat meer mee om de actieradius op peil te houden. Wat ik wel merk is dat bij vochtig weer de ramen van binnen snel beslaan. Dan is het bijregelen van de climatcontrol noodzaak.
In de auto had ik graag iets meer licht gezien. De ambient light interieurverlichting is wel erg minimaal. Vraag me zelfs af of dit er wel op zit. Mijn uitvoering zou dit wel moeten hebben.
Een superpluspunt zijn de 3 LED Matrix koplampen. Wat een licht geven deze.
Ander puntje is de Android Auto verbinding met de stekker. De verbinding is erg onstabiel. Ik heb hier een dongel voor gekocht en dat werkt perfect. Telefoon hoeft niet meer aan de stekker en Waze op Spottify is direct beschikbaar. Het Toyota Navigatiescherm gebruik ik niet zo vaak. Het is niet slecht maar de gewenning aan Waze zal meespelen.
Inmiddels ook een set kunststof matten gevonden op internet en aangeschaft. Zeker in de winter handig om de wagen van binnen netjes te houden.
Inmiddels bijna 10.000 km gereden met de wagen. Toen ik de auto ging afhalen stond de actieradius op 500 km. Die hem ik daarna nooit meer gezien. In de koude weken van januari stond deze bij een SOC van 100 % op 320 km. Rijdend met de verwarming aan zakte deze nog wat verder. Dit riep toch wel wat vraagtekens op. Echter gaande het verstrijken van de tijd en een warmere buitentemperatuur steeg de actieradius best wel weer snel. Inmiddels is deze bij een SOC van 100 % weer 440 km op de teller. Ik heb de accu 1x leeggereden tot een SOC van 6% en had toen 410 km gereden. M.a.w. goede hoop dat we met nog wat betere buitentemperatuur verder komen. De meeste van mijn dagelijkse ritten zitten rond de 300 km. dus nog niet echt heel veel problemen gehad.
Wat wel een ding is dat er wel een warmtepomp op de wagen zit maar die zorgt niet voor verwarming van het accupakket. Bij koude temperaturen gaat het snelladen langzaam, 50 a 60 kW per uur is dan met moeite haalbaar gedurende een beperkte periode. Van SOC 20% naar 80 % duurt dan 50 minuten. Maar ook bij een betere buitentemperatuur kan het snel veranderen. Nu zie ik regelmatig een laadsnelheid van 145 a 150 kW voorbij komen. Laatst van 10 naar 85% ging in 35 minuten. Om de wagen langer aan de snellader te laten staan heeft geen zin. Laadsnelheid loopt dan snel terug. In die periode dat het laden moeizaam verliep heb ik een OBDLinkLX gekocht en aangesloten op de wagen. Hiermee krijg je via een app op de telefoon veel meetgegevens van de auto binnen. Ook die laadsnelheid is goed te zien (kan je niet zien op de schermen in de wagen). Verder kan je zien dat bij een een SOC van 95 % de auto op de schermen 100 % laat zien. Plus bij een SOC van 6 % te zien op het scherm van de wagen er volgens de OBD dongel er nog 11 % over is. Zal stukje veiligheid zijn.
Binnenkort wat verdere ritten op de planning naar het oosten van Duitsland kijken hoe dat bevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren