Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2007)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2007)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen mijn nette Honda Civic 1.5i GLX uit 1991 met Kerst 2006 voor de deur door dronkenlui in elkaar gereden werd kwam ik voor de keuze te staan: nieuw of gebruikt. In eerste instantie eigenlijk alleen gekeken naar middenklassers van 3 tot 5 jaar oud: een Honda Civic, Alfa 145, Audi A3. Later kwamen daar kleinere middenklassers bij: Fiat Grande Punto, Lancia Ypsilon, Mitsubishi Colt. De doorslag om voor nieuw te gaan kijken waren de hoge prijzen voor gebruikte auto´s uit het B en C-segment. Ik liet mijn oog vallen op de Aygo, Panda 100 HP en de Citroen C1.

Proefritten gemaakt. De C1 viel af nadat ik de Aygo had gereden. Voelde anders, minder stabiel en stevig aan. Het werd dus de Aygo of de Panda 100HP. De laatste had m´n voorkeur, vanwege de luxeuze uitrusting, meer auto voor je geld, sportiever eigenschappen en het gelikte uiterlijk. Maar ik twijfelde aan het verbruik, de naam Fiat en of ik over 2 of 3 jaar het stugge karakter nog steeds wel zo fijn zou vinden. En ja, met het glazen dak en de climate control liep de prijs aardig op...

Het moest dus een Aygo worden. Zwart. Want een zwarte auto wilde ik altijd al eens hebben. Omdat de Toyota-dealer me een relatief goed bod deed op m´n schade-Civic (die naar Afrika zou gaan), kwamen we in januari 2007 snel tot zaken. Maart 2007 zou mijn zwart Aygo binnenkomen. Op 8 maart was het dan zover, zenuwachtig en trots: m´n eerste nieuwe auto.

Nu dik 19.000 kilometer verder en na heel wat uurtjes klikken en lezen op het Aygo-forum kan ik een prima beeld van mijn Aygo neerzetten. Ik ben overwegend erg tevreden, zeker gezien het formaat en de prijs van de auto:

- Prettig zijn de eenvoudige, soepele bediening; heerlijk schakelen, koppelen en remmen. Je hebt soms niet het idee dat je in een A-segment autor rijdt.
- Het verbruik. Doe je écht rustig aan op de 80 en 100km-wegen, dan haal je de 1op 18 en zelfs beter, met gemak. Ik rij gemiddeld 1op16 tot 1op18, waarbij ik wel volgens het nieuwe rijden rij in de stad, maar op de snelweg altijd wel boven de 120 zit.
- Onderhoudskosten. M´n eerste beurtje na 1 jaar was 99 euro. En voor de komende 6 jaar staan alle prijzen vast.
- Interieurgeluid. Is het motortje goed warm en rij je in V, dan is de Aygo best stil bij 100 tot 120 op de snelweg. Is mij alles meegevallen.
- Voldoende pit. Trek je door in de versnellingen, dan kom je vlot mee met het verkeer in de stad en buiten de bebouwde kom.
- Prima standaard radioCD met 6 speakers in deze Sport-uivoering.
- Uitrusting. Je mist eigenlijk niks op deze Sport. Alleen elektrisch bedienbare buitenspiegels zouden handig zijn. Airco, elektrische ramen, radioCD, 4 airbags, alles zit er op.
- Ruimte. Voor zo´n kleine auto hebben mensen tot zo´n beetje 1m85 prima de ruimte, zowel voorin als achterin.
- Motortje an sich. Geen olieverbruik, start altijd, voldoende pit, en zelfs een wat sportief uitlaatgeluid...

Minder positieve punten, die zeker voor verbetering vatbaar zijn:
- De stoelverstelling. Deze laat te wensen over bij een 3-deurs Aygo. Hij gaat niet terug in de oude stand, na voorover klappen van de voorstoel. Erg onhandig, en Toyota kan dat voor een paar euro vast beter organiseren...
- De brandstofmeter. Deze werkt met balkjes, waarbij je eigenlijk niet weet hoeveel km of hoeveel liter 1 digitaal balkje is. Neem je te veel risico met het laatste balkje, dan kun je ineens langs de snelweg stilstaan...
- De trekkracht in V. Als Toyota een wat kortere V zou monteren zou je net wat extra pit in die hoogste versnelling hebben.
- Het wisvlak van de achterruitewisser. Het wisblad is maar 30 cm, en laat een groot deel van de achterruit vuil. Ik heb van Bosch een 40cm blad gekocht voor 10 euro, en je hebt meteen veel meer zicht.
- Zijdelingse steun van de voorstoelen. Die kan echt beter, door net even wat meer ´wang´ in de stoelzitting aan te brengen.
- Zijwindgevoeligheid, zodra het windkracht 6 of hoger is. Staat de wind pal op je Aygo, dan moet je echt handen aan het stuur houden... Iets bredere band/velg monteren zou dat op kunnen lossen.
- Binnenverlichting. Die werkt alleen op de linkerportier. Niet erg handig, maar prima op te lossen door er een schakeling van Conrad tussen te zetten, al dan niet met een dimmer.

Om mijn Aygo wat meer te laten voldoen aan mijn wensen, heb ik em licht aangepast. De volgende mooie en/of praktisch zaken heb ik gemonteerd:
- Dashboardkastklepje. Gehaald bij Peugeot, maar die van Toyota zelf, sinds kort te koop, is mooier en past beter.
- Een aanzienlijk kortere dakantenne dan de lange zwieper die er standaard op zit. Voor 7 euro ben je bij de Peugeot-dealer klaar.
- Een dakspoiler, origineel Toyota. Maakt em net wat onderscheidender.
- Spatlappen achter, om em net wat schoner te houden.
- Een aluminium decoratieset voor het dashboard, rondom de versnellingspook en de bediening van de elektrische ramen.
- Een groter achterruitewisserblad.
- Extra isolatie in de kuip voor het reservewiel.
- Een lederen pookknop, die echt veel beter beetpakt.

Samengevat ben ik op kleinigheden na, erg tevreden. Deze auto kost me weinig aan wegenbelasting (8 euro per maand), aan brandstof en verzekering (30 euro all risk per maand). De restwaarde is hoog, de betrouwbaarheid goed. Ben nu blij dat ik de Panda 100HP niet gekocht heb...

Ik heb Toyota Nederland mijn ervaringen laten weten en ze tips aangedragen hoe de fabriek de Aygo op kleine punten kan verbeteren. Punten die iedereen zal waarderen.
Ik geloof zeker dat de facelift van de Aygo straks echt weer dé aanrader van de A-klasse maakt, ondanks dat de Fiat 500 zoveel harten steelt momenteel...

Update 24/4:
- Ander wisblad voor de voorruitewisser gekocht. Voor 24,95 voortaan geen strepen meer.
- Philips Vision Blue 55W/60A lampenset gekocht. Enorme verbetering van het zicht! Aanrader!

PROBLEMEN

Geen problemen, alleen mijn remmen maken sinds kort een wat slepend geluid. Ze remmen prima, maar het geluid is niet zoals het hoort. De dealer gaat ze ´afslijpen´ en dan zou het weg moeten zijn. Verder kan de kwaliteit van de voorruitewisser beter. Laat vaker dan eens strepen achter.

Update 24/4/2008
Tijdens filerijden bleek mijn koelvloeistoftemperatuur ineens hard op te lopen. Tweede keer dat dit gebeurt, mag toch niet gebeuren bij een auto van een jaar oud? Zelfs het lampje ´stop´ ging op een zeker moment aan. Auto maar langs de kant en even af laten koelen. Bezoekje aan de garage volgende week, gewoon voor de zekerheid.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.