Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Betrouwbaar en goedkoop
- 125.000 km
Beste lezers,
Aangezien ik altijd met veel plezier reviews van anderen lees, leek het mij een goed idee om zelf een duit in het zakje te doen. Ik zal mijn ervaringen met de Aygo rangschikken onder verschillende kopjes.
Aankoop
Voor de Aygo reed ik in een VW Lupo TDI 3L. Een erg spartaanse auto, maar met een spectaculair laag verbruik (minimaal 1 op 25). Die auto was in dat opzicht zijn tijd vooruit. Echter waren de onderhoudskosten een doorn in het oog. Toen bij de laatste beurt de VW-dealer doodleuk meldde dat er voor 1400,- euro aan verspijkerd moest worden om 'm door de APK te krijgen was dat de spreekwoordelijke druppel.
Bij de aankoop van de Aygo waren de belangrijkste afwegingen: betrouwbaarheid, lage maandlasten, meer opties (dan de Lupo, op zich niet heel moeilijk) en uitgevoerd met een automatische versnellingsbak. Gelet op de eerste 2 vereisten kon ik niet om Toyota heen. Na wat orientatie op Autoweek en bezoekjes bij de dealer werd de Aygo (uitvoering MMT Sport Plus) aangeschaft. Het was een first class occassion, dus met garantie, pechhulp etc.
Comfort
RUIMTE: het interieur doet ruim aan voor de afmetingen van de auto en dan heb ik het over de ruimte voorin. De achterbank/ bagageruimte zitten er meer voor de vorm, maar functionele ruimte zul je daar niet vinden. Ik heb een 5 deurs waardoor boodschappen altijd op de achterbank gaan. De bagageruimte wordt eigenlijk maar zelden gebruikt, want die is zeer klein.
INTERIEUR: alles ziet er netjes uit, robuust uitgevoerd en alle bedieningselementen zitten op een logische plek. Alleen het knopje voor mistlampen (voorkant) zit echt verstopt, dus die moet je niet onder het rijden willen aanzetten (overigens gebruik ik de mistlampen voor bijna nooit). Onhandigheidjes in het dagelijks gebruik zijn het ontbreken van een interval op de ruitenwisser achter en de binnenverlichting alleen aangaat bij het openen van de bestuurdersdeur.
EXTERIEUR: met de sportvelgen en de grijze metallic kleur ziet de Aygo er vlot uit, al gaat dat wat minder op voor de achterkant. Dit is natuurlijk vrij subjectief.
RIJDEN: het rijden met de Aygo bevalt erg goed. De auto is vrij straf geveerd, maar je hebt altijd het gevoel wat er gebeurt. Het is niet een auto waar je dagelijks honderden kilometers moet maken, maar de 40 die ik er dagelijks mee rijd zijn erg goed te doen. In de stad is het een erg handige auto vanwege het parkeergemak (je kunt 'm werkelijk overal kwijt), op de snelweg rijdt het ook prima, al merk je wel dat het een kleinere auto is (aan de verwerking van hobbels, geluidsisolatie en het trekken van de auto bij harde wind).
Over de automaat (MMT) lees je verschillende ervaringen op internet/ AW. In mijn optiek voldoet de automaat prima, als je maar anticiperend rijdt (met name versneld). De MMT heeft even tijd nodig om terug te schakelen, dus bij een inhaalactie moet je eigenlijk al op het gas gaan staan (zodat de MMT terug gaat naar 4) en daarna pas een auto inhalen. De MMT schakelt vrij snel op, maar door met het gas te spelen kun je dit moment goed bepalen. Verder voelt de 5 aan als een soort 'overdrive', waardoor bij versnelling boven de 100 je toch terug moet naar 4. De lange 5 zorgt wel voor relatief lage toeren bij 120-130 wat prettig is. Bij lange stukken snelweg is 130 prima te doen en zo zijn we al eens zonder problemen met de Aygo naar Zuid Frankrijk gereden.
Onderhoud/ betrouwbaarheid
Hier komt het grootste voordeel van de Aygo naar voren: als je goedkoop van A naar B wilt, zonder nare verrassingen dan heb je een Aygo nodig. Het dagelijks verbruik schommelt tussen 1 op 18 - 1 op 19 ook met normaal tot flink doorrijden. Er hoeft geen wegenbelasting betaald te worden en ook onderhoudskosten zijn stabiel. Ik ga ervan uit dat ook de afschrijving mee valt aangezien kleine autootjes erg in trek zijn, maar daar ga ik binnenkort achter komen (zie laatste alinea).
De Aygo is om de 15d km's telkens bij de dealer geweest voor onderhoud. De Aygo is een zeer betrouwbare metgezel gebleken, altijd starten en lopen. De extra kosten in de tussentijd zijn banden geweest (ook via de dealer) en nieuwe koppelingsplaten.
Dit laatste was nogal een vervelende verrassing omdat door een foutieve MMT afstelling de auto in het begin veel met slippende koppeling bleek te rijden. Toen de dealer dit vond zou ik eerst alle kosten moeten dragen (+/- 900,- euro). Echter na bezwaar aantekening/ coulance aanvraag wilde de dealer uiteindelijk 1/3e dragen, de importeur ook en hoefde ik dus ook slechts 1/3e te betalen. Erg goede opstelling van Toyota in mijn optiek. In het technisch forum de details over dit akkefietje.
Over het geheel genomen ben ik zeer tevreden over de Aygo. Het is een zuinige, betrouwbare auto met lage onderhoudskosten. We waren zelfs zo tevreden dat we naar de dealer zijn gegaan voor een 2e Aygo (voor mijn vriendin), tegenwoordig staan er dus twee op de oprit.
Echter zal ik binnenkort afscheid van mijn Aygo moeten nemen omdat ik binnenkort een lease-auto zal gaan rijden. Er komt dan een nieuwe Golf highline als vervanger (met automaat/ DSG). Ik zal daar ook een review van plaatsen.
Ik hoop dat mijn bijdrage Aygo geïnteresseerden verder helpt.
Groeten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren