Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op vrijdag 7 juli 2006 hebben wij onze Aygo opgehaald bij Toyota Mové in Zoetermeer.
De auto stond er keurig gepoetst bij, de auto-matten lagen er in en er lag in de kofferbak een setje nieuwe lampjes.
Onze vorige auto was een BMW 728i Exe (1999), een heel verschil met wat we nu rijden, maar ik moet zeggen dat ik de BMW nog niet gemist heb.
De Aygo ziet er aan de buitenkant leuk sportief uit, wij hebben dan ook gekozen voor de Aygo sport.
Deze uitvoering wordt geleverd met:
mistlampen (voor), airco, toerenteller, meegespoten spiegels, 6 speakers, indelen neerklapbare achterbank, electrische ramen en sportvelgen.
Het rijden in de Aygo, is beleving op zich. Je stapt in een auto(tje) dat aan de buitenzijde redelijk klein oogt, maar zodra je er in zit valt dat idee ineens weg.
Voorin heb je genoeg ruimte, zeg maar ruim voldoende! ook achter is nog redelijk goed te zitten, maar je moet geen claustrofobie hebben als je achterin de 3-deurs zit. De kofferbak is klein en dat vinden wij tevens het min puntje van de auto.
Er passen ongeveer 3 boodschappentassen in, die door de hoedenplank die in de weg zit, moeilijk te plaatsen zijn.
Het dashboard is ruim en overzichtelijk en het stuur is in hoogte te verstellen.
wij hebben electrische ramen en centrale vergrendeling, helaas zijn de spiegels niet electrisch.
Er zijn geen afgesloten opbergvakken aanwezig, dat kan je zowel positief als negatief opvatten, op deze manier laat je natuurlijk geen waardevolle spullen achter in de auto. De auto is tevens standaard voorzien van een CD-radio speler met een aansluiting voor een MP3 speler.
Daar gaan we dan!
We draaien de sleutel van het contact om en de driecilinder komt direct in actie.
We zetten hem in z’n één en laten de koppeling op komen.... en dan gebeurt het!
Het lijkt wel een Porsche, de ervaren Porsche rijders kunnen dit zeker beamen.
Het geluid is precies hetzelfde, jammer dat het optrekken van nul naar honderd zo’n negen seconde langer duurt, maar dat bespaart je ook weer twee liter benzine.
Het rijden gaat lekker en het schakelen soepel, het uitzicht naar voren is goed en naar achter ietsje minder, maar nog steed voldoende.
Eenmaal aangekomen op de snelweg, merk je dat de Aygo met zo’n gangetje van 100 a 120 KM/pu niet veel geluid produceert, iets waar ik toch wel een beetje bang voor was bij de aanschaf van deze auto. Wel bemerk je dat het een klein beetje hobbelt, maar ja ik was een 7-serie gewent. In de stad is het goed meekomen in het verkeer en dat merk je goed aan de 68 Pk die ze in het motertje hebben gepropt. De verkeersdrempels zijn ook verbazingwekkend goed te nemen, je word niet zo heen en weer geslingerd als in mijn vorige Seat Arosa.
Verder zijn er veel mensen die je aanspreken over de auto, ze komen naar je toe en vragen je ervaringen over deze kleine Toyota. De buitenkant van de auto vinden de meeste mensen ook wat meer geslaagd in vergelijking met zijn broertjes (zusjes eigelijk) de Citroën C1 of de Peugot 107.
De Toyota komt aan de buitenzijde gewoon iets stoerder en sportiever over.
Wij zijn met onze nieuwe aanwinst direct naar Limburg en Duitsland gegaan om hem eens goed in te rijden. wij hebben hem nu bijna 8 maanden en hebben een gemiddeld verbruik behaald van 1 op 16/17, de aangegeven 1 op 21 is volgens mij bijna niet te halen, zeker niet als je continu met de airco aan rijd.
Waarschijnlijk is het gemiddelde van 1 op 21 behaald onder de meest ideale en gunstigste omstandigheden.
Wij rijden veel snelweg en doen dat meestal met 120 a 130 KM/pu, in de stad rijden we gewoon met het verkeer mee, maar meestal zo’n 10 Km/pu harder als is toegestaan.
Onze conclusie tot nu toe is dat het een goede aanschaf is geweest. We zijn blij dat we niet voor de Citoën of de Peugot hebben gekozen om dat die toch wat minder sportief overkomen.
Voor zo’n 12000 euro heb je een complete auto met alles er op en aan. En je lacht iedereen uit om dat er gewoon bijna geen auto is die je zo weinig geld kost (zowel aanschaf als gebruikerskosten).
Update (28-08-2006):
We hebben tot nu toe 5200 Km in de Aygo gereden en rijden nog steeds heerlijk in de auto, maar na er wat meer in te hebben gereden gaan er ook meer dingen opvallen.
Het zicht in de achteruitkijk spiegel is niet het meest ideale zicht, door de aflopende daklijn heb je een verminderd zicht naar achteren.
Wat ik persoonlijk ook een minpunt vind is dat je maar 1 raam electrisch kan bedienen vanaf de bestuurders zijde, het bijrijders raam is ook electrisch te bedienen, maar niet vanaf de bestuurders zijde.
Verder is het piepje wat je hoort als je je gordel niet om hebt UITERST! iritant.
Update (02-03-2007)
Inmiddels 20.000 KM gereden zonder veel problemen. Ik kan er nu wel bij vertellen dat de Aygo in gebruikskosten niet duur is. Voor mij is dat ook een rede waarom ik deze auto heb aangeschaft. Bij 15.000 KM heeft de auto een kleine beurt gehad en de kosten daarvan waren incl. BTW, 98,- euro en dat vindt ik nou goedkoop!
Toch denk ik er al weer aan om de auto weg te doen. Ik rij ongeveer 30.000 KM op jaar basis en ik zou toch graag wat meer confort om me heen willen hebben.
Dus als er aanbiedeingen zijn kan je me altijd mailen: amandapeter@casema.nl
PROBLEMEN
Vier uur nadat we de auto hadden op gehaald bemerkte we 2 kleine mini krasjes op het Linker voorscherm bij de spiegel. Wij hebben deze krasjes voor 100% niet zelf veroorzaakt omdat we rechstreeks naar vrienden zijn gegaan, waar wij de auto op hun eigen terrein hebben geparkeerd. Wij hebben direct contact met de dealer opgenomen, maar deze deed er niets meer aan. Het viel niet meer te bewijzen dat de krasjes er op het moment van de aflevering al op zaten.
Wat de Toyota dealer Mové (Zoetermeer) wel wilde doen, is een lakstiftje bestellen en het bijwerken, maar dat laten we maar niet doen, want het wordt er waarschijnlijk niet mooier op.
Dus controleer je auto supergoed voordat je weg rijd.
Bij 15.000KM beurt wat roest ondekt aan de onderzijde van het motorkap slot, dit is verholpen door de dealer (garantie)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.