Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 21.590 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zoal in de andere review van mijn vorige auto beloofd hierbij de
1e indrukken na 1 maand en 1450 km Toyota Aygo.
Op zich is het best een overgang als je altijd in auto’s uit een
andere (lees hogere) prijsklasse hebt gereden. Maar als je tegenwoordig een auto privé moet betalen en je rijdt minder dan 20.000 km/jaar dan loont het zeker om
in de compacte klasse te winkelen.
Afijn, de Avensis 2.2 Diesel op 02/11/06 ingeleverd en een Aygo Sport 3 drs in de
kleur Charcoal Grey Metallic opgehaald.
Deze Aygo is van 28/10/2005 en had op dat moment 21.590 km gelopen en werd keurig
gepoetst en incl. de 1e beurt afgeleverd (was toch ettelijke duizenden Euro’s
op afgeschreven) en uiteraard nog 2 jaar fabrieksgarantie.
De 1e eigenaar had als extra’s een in kleur gespoten achterspoiler, zwaardere
luidsprekers achterin en een korte (sport-)dakantenne gemonteerd.
Ik heb zelf voor aflevering de beschermstrips op de zijkanten van de carrosserie,
een middenarmsteun tussen de voorstoelen (aanrader !!) en een originele Toyota THF25
carkit laten monteren (keurig ingebouwd trouwens, houder rechts van het stuur en
werkt, net zoals in de Avensis perfect)
In combinatie met de Sportuitvoering (geinige toerenteller op steel, mistlampen
voor, handbediende airco & 5 spaaks lichtmetaal) staat er toch een redelijk
compleet uitgeruste auto die ook nog eens leuk smoelt voor de deur.
2 Airbag & 2 zijairbags, electrische ramen, centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening (incl. achterklep), in hoogte verstelbaar stuurwiel,
in delen neerklapbare achterbank met verstelbare hoofdsteunen, bumpers,
buitenspiegels en deurgrepen zijn volledig in kleur meegespoten en de mooi
geïntegreerde rds radio-cd-speler (met MP3 aansluiting) incl. 6 speakers waarvan
2 tweeters in de a-stijl zijn allemaal aanwezig.
Gezien de prijs gewoon goed compleet.
Het rijden.
Uiteraard heeft een 3 cylinder 1.0 liter motor zijn beperkingen, maar hij
klinkt lekker stoer, loopt mooi en zeker tot 100 km/h uur trekt hij goed.
Bovendien is het geluidsniveau in de auto voor de klasse zeker goed te noemen
waarbij opvalt dat de motor relatief wienig toeren maakt voor een benzinemotor
en dat hij bij 120/130 km/h veel mooier en rustiger loopt als bij 100/110 km/h.
Gevolg is dan dat je op de snelweg toch best wel flink doorrijdt waarbij het verbruik laag blijft , tot nu toe tussen de 1 op 16 en 1 op 17.
De stoelen voorin zitten prima, ondanks dat de gordelhoogte en de hoofdsteunen
niet te verstellen zijn. Geen klachten , ook niet na een kleine 3 uur achter-
elkaar gereden te hebben.
Verder vind ik het afwerkingsniveau prima ; alles voelt solide aan en werkt
uitstekend en is vrij van rammels e.d.
En het stukje onbekleed op de deuren bijv. hoort gewoon bij dit autootje en
doet leuk aan.
Ook m.b.t. de remmen en de wegligging geen klachten. Licht zijwindgevoelig maar
ook bij hogere snelheden voelt alles nog safe aan.
Het schakelen gaat op zich prima, alleen van 1 naar 2 verloopt ietwat hakerig,
vooral als de motor e.d. nog niet op temperatuur zijn.
Verder zijn de schakelwegen aangenaam kort.
Tja, nadelen zijn er natuurlijk ook ; voorin zit je echt prima en is het gezien
de afmetingen van de auto lekker ruim, maar achterin is het gewoon knudde en ook
de bagageruimte, de tildrempel en de doorsteek tussen hoedenplank en tildrempel
vormen een nadeel. Als 1 of 2 -persoonsauto zonder veel bagage prima (zoals bij
ons) maar als gezinsauto zijn deze nadelen waarschijnlijk te fors.
Ook is het jammer dat als je de rugleuningen van de voorstoelen naar voren klapt je alls weer opnieuw moet instellen, echt een verkeerde bezuiniging van meneer Toyota. Maar ja, voor een paar honderd Euro heb je een 5-deurs en ligt dit al weer anders.
Wat ik ook vreemd vind is dat de binnenverlichting alleen over het linkerportier
werkt, maar ja, het zijn maar peanuts.
Kortom, de balans slaat voor mij zeker heel positief door ten gunste van de Aygo ; tot nu toe heel tevreden en gezien de vaste lasten en de brandstofkosten kan je een
hoop mensen uitlachen en je rijdt er ook nog eens trendy en hip bij.
Eerlijk gezegd moet je als jaren achtereen in veel duurdere auto’s hebt gereden wel een veer laten (is ook logisch gezien het enorme prijsverschil)maar bij deze Aygo valt dat alles boven verwachting heel erg mee en dat is voor alleen maar erg positief !!
Verder overweeg ik nog een Tom Tom aan te schaffen (heeft iemand ervaring met
de specifieke aansluiting op de Aygo?) en als de banden aan vervanging toe zijn
waarschijn een maatje grotere en bredere banden met andere velgen (toch leuk voor
de looks!)
Zoals bij de andere review van de Avensis zal ik deze review regelmatig blijven
updaten.
UPDATE 26/11/2007.
Ik wil deze review toch nog even met terugwerkende kracht netjes afronden,
daarom deze update.
Per 01.06.2007 heb ik wederom de beschikking gekregen over een auto van de
zaak ; daarom heeft de Aygo vanaf 01.06.2007 eigenlijk stilgestaan en heb hem
terug verkocht aan van Dorst Breda d.d. 21.08.2007 met km stand 30.570.
Dus per 21.08.2007 niet meer in mijn bezit.
Al met al heeft de Aygo wel een hele positieve indruk achtergelaten.
(Ps. ik zal van de ’nieuwe’ bedrijfsauto een review aanmaken, betreft een Ford
Mondeo TdCi).
PROBLEMEN
03/12/2006 KM stand 23.046
Helemaal niets.
21/08/2007 KM stand 30.570 km
Probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.