Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 28.000 km |
Zuinig, goedkoop maar niet heel comfortabel
- 28.000 km
Voordat we onze Aygo kochten reden we in een BMW 3 serie (E36).
Dit tot volle tevredenheid maar toen de auto weer voor de jaarlijks terugkerende APK keuring moest werd duidelijk dat er erg veel aan gerepareerd diende te worden.
Geschatte reparatiekosten €1800 - €2500 en dan was het nog maar de vraag of de auto door de keuring zou gaan komen.
Het werd voor ons duidelijk dat er een nieuwe auto zou moeten gaan komen.
Gebruikt of nieuw
Aangezien ik voor mijn werk een auto nodig heb zijn we ons in eerste instantie op een gebruikte auto wezen oriënteren.
Echter wanneer je een jonge gebruikte auto wil met niet zo veel Km's dan ben je al best een aanzienlijk bedrag kwijt.
Als we daarentegen een nieuwe auto zouden aanschaffen zouden we dat zelfde bedrag als aanbetaling kunnen gebruiken en de rest via een lease constructie over de komende 2-3 jaar kunnen uitsmeren.
Na er even over nagedacht te hebben besloten we naar een aantal verschillende dealers te gaan om te kijken wat er zoal mogelijk zou zijn. Ik krijg een best aantrekkelijke km vergoeding van mijn werkgever wat ik wou gaan gebruiken voor de auto en mijn vrouw rijd een auto van de zaak. Zodoende zou dit theoretisch mogelijk moeten kunnen zijn.
Dealers
Allereerst zijn we bij de lokale Renault dealer wezen kijken voor een nieuwe Twingo.
Echter werden we na een half uurtje kijken nog steeds aangesproken in de showroom. Uiteindelijk hebben we maar zelf een verkoper aan de mouw getrokken om ons van informatie te voorzien.
Dit ging heel erg stug en totaal niet van harte. Volgens de verkoper kon hij mij pas duidelijke cijfers geven voor het leasen op het moment dat we het aan zouden vragen en dit in behandeling genomen zou gaan worden door het hoofdkantoor.
Mmmm dit in combinatie met het totaal niet welkome gevoel maakte dat de Renault voor ons in ieder geval gelijk afviel.
Hierna zijn we bij de Ford dealer geweest.
We wouden hier kijken voor de Fiësta of de Ka.
Om een lang verhaal kort te maken waren we bijna overstag gegaan voor een Ford echter men kon de auto niet snel leveren.
Aangezien we dringend op zoek waren voor een vervanger voor onze vorige auto was Ford voor ons geen optie.
Hier hebben we achteraf geen spijt van gekregen dat het geen Ford is geworden.
Verderop de autoboulevard zit de Toyotadealer.
Ook hier konden wij eerst rustig rond kijken en na een goede 5 minuten bood een vriendelijk ogende verkoper ons een kopje koffie aan en bood ons aan plaats te nemen zodat hij ons informatie zou kunnen geven.
Dit alles ging op zo'n relaxte vrijblijvende manier dat we al snel aan tafel de specificaties van de Aygo en Yaris aan het door nemen waren.
Niet lang daarna konden gelijk een proefrit maken in een Aygo.
Proefrit
Voor het maken van de proefrit kregen we een babyblauwe Aygo comfort mee van voor de facelift.
Het eerste wat me opviel is dat de auto van buiten zeker compact is maar dat zittend op de voorstoelen je dit gevoel helemaal niet hebt!
Ok, hij was wat smaller dan de BMW die we hiervoor hadden maar het rijden toverde gelijk een glimlach op ons gezicht.
Ik kreeg een beetje het gevoel van rijden in een kart, lekker laag bij de weg voor m'n gevoel, goede handling in de bochten en in de stad zeker snel genoeg.
Ook op de snelweg kwam het Aygootje best aardig mee, het is geen scheurmonster gemaakt voor een kruissnelheid van 150 km/u maar 130 km/u gaat meer dan prima.
Het geluid van het driecilindertje werkt erg aanstekelijk om de motor even flink wat toeren te geven.
Qua ruimte hield de kofferbak absoluut niet over maar goed daarvoor zouden we ook een 5-deurs kunnen bestellen en de achterbank kunnen gebruiken aangezien ik min of meer altijd alleen rij.
Na 3 uurtjes te hebben gereden waren we best tevreden en zijn we weer huiswaarts gegaan om het een en ander door te spreken wat betreft uitvoering, opties e.d.
Aanschaf
Nadat we thuis alles goed hadden door genomen zijn we na een paar dagen weer naar de dealer gegaan en hebben daar de definitieve uitvoering samen gesteld.
Ondanks dat het een kleiner autootje is wou ik toch wel een aangeklede auto hebben.
Dit bracht ons snel naar de Dynamic Blue uitvoering.
ten eerste vond ik de kleur (toentertijd enkel leverbaar op de Dynamic Blue) erg goed bij de auto passen, ook de mistlampen met chroom, lichtmetalen wielen, lederen pookknop en de geïntegreerde bluetooth carkitt stond mij erg aan.
Enig nadeel van deze uitvoering is dat je in de 5deurs versie al snel op €12.500,- zit. Eigenlijk best veel geld voor zo'n klein autootje.
Uiteindelijk hebben we deze uitvoering bestel en hij zou binnen 4-5 weken geleverd worden.
Aflevering
De aflevering van de auto was voor mij best bijzonder. Mijn vrouw had het al eens eerder meegemaakt maar dit was voor mij mijn eerste nieuwe auto.
Best een erg leuke ervaring.
Voor- en nadelen
De voor- en nadelen die ik zelf aan de auto ondervonden heb zal ik door middel van een lijstje proberen aan te geven.
+Leuke sportief ogende uitvoering
+Goed werkende carkitt
+Motorisering beter dan verwacht van een 1.0
+Zuinig
+Goedkoop in de verzekering
+Geen wegenbelasting
-Slechte stoelen met geen of nauwelijks steun
-Krakende stoelen (3x voor bij de dealer geweest en telkens terugkerend)
-Radio kwaliteit is niet zo heel erg geweldig ondanks de extra boxen in de uitvoering
-Geen mogelijkheid tot het afspelen van MP3 bestanden
-Nauwelijks bruikbare kofferbak (wisten we van te voren)
-Standaard geen afsluitbaar dashboardkastje
-Cruise-control erg prijzige optie
Echte problemen hebben we niet gekend met de Aygo vanaf het moment van aanschaf tot het moment van verkoop.
Afscheid Aygo
Na een jaar en drie maanden en na 28.200 km te hebben gereden met Aygo hebben we de auto in oktober 2010 verkocht.
Tijdens de aanschaf zaten we al te twijfelen tussen een Aygo of een Yaris en uiteindelijk hebben we de Aygo ingeruild op een nieuwe Yaris.
Aangezien ik voor mijn werk 200 km per dag moet rijden hebben we besloten een iets luxere auto aan te schaffen.
Na bij diverse andere merken te hebben gekeken en te hebben geinformeerd gaf onze eigen dealer verreweg de hoogste inruilprijs voor de auto.
De Yaris hebben we nagenoeg vol opties besteld zoals een uitgebreid JBL boxenset in combinatie met een geïntegreerd Full-map navigatiesysteem met carkitt en oneindig veel aansluitmogelijkheden.
Ook was de cruisecontrol vreemd genoeg niet standaard op de Yaris maar niet zo duur als een optie als bij de Aygo.
Eindconclusie
Zoals ik in het begin van de revieuw had geschreven zijn we bij meerdere merken wezen shoppen echter bleek de Toyota delaer echt een positieve verassing te zijn.
we waren in eerste instantie niet voornemens om een Toyota te gaan rijden, het had net zo makkelijk een ander merk kunnen zijn.
Echter de persoonlijke benadering en de service van Toyota maakte dat we uiteindelijk zonder spijt in een Toyota terecht kwamen.
Ik heb een dik jaar en 28.00 km met veel plezier in de Aygo gereden.
Voor korte ritten is het een prima auto die ik zelf erg leuk vond rijden.
Echter wanneer je lange afstanden gaat rijden laat het comfort te wensen over.
Ook de prijs vind ik behoorlijk stevig, €12.500 voor een A segment auto is niet niks.
Inmiddels stond "onze" oude Aygo alweer voor €10.900 te koop bij de dealer, ook geen misselijke prijs.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.