Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2009)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2009)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst98.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 98.000 km

Na de nodige kilometers gestuurd te hebben in de Aygo van m'n ma, toch maar een review geschreven.

Een beetje skeptisch liep ik voor het eerst naar de Aygo toe. Mijn moeder nogal trots op het karretje, dus ik moest me maar een beetje inhouden. Opzich heeft 'ie best guitige lijnen en smoelt het niet heel verkeerd. Dan trek je de deur open en ga je zitten. Met een blikken plof trek ik de deur achter me dicht. Het eerste dat opvalt is dat er HEEL veel plastic gebruikt is. Dit vind je in heel veel auto's terug, maar het voelt en oogt in de Aygo wel erg cheap. De stoelen zitten eigenlijk best ok! Dan maar de sleutel erin, omdraaien en dan komt de Aygo met een vrolijke roffel tot leven.

De eerste kilometers
In het begin valt eigenlijk alleen maar op dat het zo goedkoop en basic aanvoelt. Eenmaal onderweg valt dit al minder op en rijdt het eigenlijk wel goed. Het driepittertje klinkt leuk en gaat prima mee in de stad. Ik begin me een beetje af te vragen waarom ik zo'n hekel aan Aygo's had :)

Go go, Aygo go!
Na een stukje stad ga ik de snelweg op. Hier was ik wel benieuwd naar; hoe gaat een 1.0 het doen op de snelweg? Je hoeft immers geen autotechnicus te zijn om te kunnen bedenken dat dit blok geen immense vermogens zal leveren. Als de auto warm is en je dus wat verder kunt doorhalen, gaat dit eigenlijk best goed! Met 90 ~ 100 invoegen is prima mogelijk op een gemiddelde invoegstrook. Met een koude motor haal ik uiteraard niet zo ver door, dan is invoegen altijd wel even spannend. Eenmaal op de snelweg rol je redelijk soepel door naar de 120. Inhalen moet wel met enige voorzichtigheid; je hebt totaal geen vermogen over om een beetje vaart te maken.

In de stad is de Aygo veel meer op z'n plek. Je kunt best vlot weg zijn bij de stoplichten. Zo heb ik toch een aantal Sjonnie / fout gepimpte bakken voor schut kunnen zetten. Ik heb me zelfs een keer in mijn A3 (1.8t, 150pk) verbaast over hoe snel zo'n karretje weg kan zijn bij de stoplichten. De eerste paar seconden dacht ik echt "Wat gebeurd hier?!". Daarna rijd je natuurlijk dik weg met de A3. Tot aan de 80 gaat het best rap in zo'n Aygo. Tot aan de 40 ~ 50 ben je sneller weg dan menig andere auto's, vanwege het lage gewicht.


Aygo door de bocht
De wegligging... die is redelijk te noemen. Hij helt vrij ver over, waardoor ik bij de eerste lange bocht (180 graden) even bang was dat ik om zou rollen. De Aygo blijft echter vrij strak doorsturen. Het is uiteraard geen sportwagen, maar je kunt er best een bochtje mee pakken op wat hogere snelheid.


Veel wind? Twee handjes aan het stuur!
Wat me erg opvalt, is de wind gevoeligheid. Zodra er een stevige wind staat, moet je echt blijven corrigeren. Ik dacht aanvankelijk dat het aan mij lag, maar met sterke wind zie ik heel veel Aygo's, C1's en 107's over de (snel)weg zwabberen Hetzelfde geld voor sporen in het wegdek, hier is 'ie ook gevoelig voor.


Conclusie
De auto is heel erg basic, maar dit went snel. Hij levert geen sportieve prestaties, maar ook dit went snel. Je gaat er wat defensiever door rijden en wat minder gestressed. Je weet immers toch al dat je er niet nog even voor kunt, dus doe je maar rustig(er) aan. En och, als je jezelf in je stoel drukt en je zelf de turbo geluiden maakt, rijdt het nog best sportief ook :)

De echte reden waarom je een Aygo koopt, zijn natuurlijk de kosten. Het verbruik is erg gunstig, gemiddeld 1 op 18 ~ 1 op 20. Hierbij rijd ik best stevig door, voor zover dat mogelijk is :) Ik moet zeggen dat het best wel bevalt; een weekje woon - werk en dan nog benzine over hebben. Dat is bij de A3 wel anders!



Problemen:
Er zijn andere speakers in gemonteerd door de vorige eigenaar. Dit is goed gegaan, alleen zijn vermoedelijk hierbij de deurrubbers beschadigd. Gevolg was dat na een hele stevige regenbui, de Aygo een zwembad was geworden aan de passagiers zijde. Dit was tegen kostprijs opgelost door de Toyota dealer.

Hij heeft een ratel in de lagere toeren. Ik weet niet of dit normaal is voor een driecilinder, maar dit gaan we laten nakijken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.