Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2006)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

21-11-2006 de Aflevering

Na de MR2 al op 29 september te hebben achtergelaten bij de dealer was 21-11-2006 de dag dat de Aygo gepoetst en al klaarstond in de showroom van de (prima) dealer. Toch leuk om op je 22e je eerste nieuwe auto ophalen dus ouders mee.

Enkele opties voor de geintresseerden anders kan je deze alinea wel overslaan;

Gekozen voor een Rode Aygo in de + uitvoering voorzien van spoiler en velgjes. Verder nog de bluetoothcarkit uit de MR2, kentekenplaten met opgelegde letters, velourmatjes met rood sticksel, Toyota optifit blue lampjes en een dashbordkastje. Verder ook kale kentekenplaathouders zonder dealer opdruk, lullig voor de dealer (Dijksman, Beverwijk) waar we zeer tevreden mee zijn maar ik vind het gewoon een stuk netter staan.

Andere opties komen wel met de tijd daar ik het altijd leuk vind een auto steeds meer naar eigen smaak te veranderen.

De Aygo valt alles mee. Mensen denken vaak dat ik er door mijn lengte (1,97) vrij moeilijk in pas maar niks is minder waar. Het is echt een ruimte wondertje. Iets wat mensen vaak pas zelf ervaren als ze erin zitten.

Door het hoge voorraam hoef ik ook niet allerlei yoga oefeningen te doen als ik als voorste bij het stoplicht sta, wat is sommige andere auto’s wel anders is.
Qua schakelen, koppelen etc is alles nog erg soepel. Sturen gaat ook verderlicht wat lekker is bij het inparkeren in de stad.
Geluidsniveau op de snelweg (110 - 140 km/u) valt alles mee, dit was bij aankoop mijn grootste zorg.

Het 3 cilinder motortje zorgt bij het optrekken wel voor een leuke brom. Maar daar te leven valt met het geluid van de motor valt er minder te leven met het geluid uit de standaard radio en cd-speler en dan vooral met het Ipod snoertje. Mocht je dat willen gebruiken hou dan rekening met veel ruis op de lijn (tussen Ipod en radio) en je zal je geluid keihard moet zetten om wat te horen waarna je je weer het heen en weer schrikt als je hem op radio zet.

Update 04.01.2008

Gelukkig heb je als student rond deze dagen zeeën van tijd want voor de tweedemaal op rij is de halve review verdwenen.

Het verbruik van de Aygo hou ik eigenlijk nooit echt bij maar de schatting is dat het zo rond de 1:18 is. Er zijn intussen ruim 17.000 km onder de Aygo vandaan geschoten waarvan het meeste
gewoon in Nederland, echter wel met drie goede vrienden met de Aygo naar de IAA in Frankfurt geweest.

Deze trip is tot dit schrijven veruit het leukste wat we met de Aygo hebben gedaan. Het was ook goed te doen door de goede binnenruimte voor de passagiers. Deze is in vergelijking met andere auto’s ook uit een klasse hoger goed te noemen. Dit gaat echter wel grotendeels ten koste van de bagageruimte, deze is minimaal. Afgeladen met vier gasten inclusief vier tassen voor de overnachting en heel wat eten, drinken en ander spul voor onderweg vertrokken. De Aygo zakte hierbij aardig door zijn veertjes (zie foto 3, de Aygo weerspiegeld op een glimmende tankwagen) Op deze ruim 1200 kilometer (heen en terug)
heeft de Aygo zich keurig gehouden ondanks de vele heuvels rond Frankfurt en het feit dat ons hotel op een berg (Stromberg) lag met stijgingspercentagers van ruim 11%. Tijdens deze rit hadden we het verbruik wel bijgehouden en dat lag op een ruime 1:19.

Op deze rit (en nog éénmaal België en éénmaal Duitsland) merk je vooral op de voorstoelen dat de Aygo niet echt gemaakt is voor lange ritten. Je voelt na de vele kilometers de stalen stang door de voorstoelen lopen. Nu stoppen wij altijd wel enkele malen om even frisse neus te halen e.d. maar mocht je lang door willen rijden ga je het wel voelen. Zelf hoop ik wel dat het straks minder is als hij met donkerbruin leer wordt bekleed. Verder geen klagen over de stoelen en op de achterbank heb je al helemaal nergens last van.

Sowieso heb ik geen echte klachten over de Aygo. In mijn ogen blijft het een leuke trendy verschijning (dit is echter persoonlijk) waar weining vaste kosten aan zitten. De wegenbelasting is per 01.02.2008 een lachtertje, de verzekering is goed te doen en ideaal om je schadevrije jaren mee op te bouwen en je onderhoud is goed betaalbaar (wat ik uberhaubt al vind bij alle Toyota’s).

De lak (non-mettalic) blijft netjes (1 maal per maand in de wax) en vertoont geen enkel gebruikersspoor. De kleur rood bevalt ook nog prima maar dat heeft wel deels met zijn formaat te maken. Een grotere auto zal ik niet zo snel in deze kleur bestellen of deze auto moet een stijgerend paard in het logo hebben. Echter de gebruikerssporen vinden binnen in de auto goed hun weg door het gebruik van zachte materialen. Echter als je deze bij aankoop bestudeerd kan je dit ook verwachten.

Deze Aygo zal dan ook niet snel het veld ruimen, ook niet als ik straks in de lijn der verwachting als mijn studie klaar is over een leaseauto kom te beschikken. Daarvoor vind ik hem nog veel te leuk en heb ik nog teveel plannen het de auto.
Mensen die opzoek zijn naar een Aygo (of de C1/107) kan ik aanraden voor de aankoop goed de voor en tegens naast elkaar te houden. Mocht je zijn minpuntjes accepteren zal hij je daarna nooit negatief verrassen.

Hierbij na 17.000 kilometer een klein lijstje van de minpuntjes daar alle pluspunten als zijn genoemd in de review.

- Interieur krast vrij snel
- De auto beslaat snel bij vochtig weer
- Kachelmotor raakt snel vervuild

Verder is zoals al eerder genoemd je bagageruimte niet groot echter dit kan je oplossen door of een vijfdeurs of door de + / sport te bestellen met een in delen neerklapbare achterbank.

19.03.2008

In mei of juni de andere velgen monteren onder de Aygo (Rota Sub-Zero 16’). Op de huidige sportvelgen komen dan winterbandjes want in januari moet de Aygo mee naar Gerlos. Tevens wordt hij dan verlaagd maar ik weet nog niet met welke veren. Ook de dubbbele uitlaat van Fox (Duitsland) moet er rond die tijd onderkomen. Of alles gaat bevallen en hoe het rijcomfort en het verbruik dan zijn meld ik wel met de volgende update.

17.08.2008

Na 7.500 km weer een update. Er is ondertussen veel gebeurt aan de Aygo. Te weten; 30 mm verlaagd (eibach) 16 witte Rota velgen i.c.m. 195/40/16 Pirelli P Zero Nero, ramen rondom getint, lederen bekleding laten plaatsen, spiegels wit laten spuiten.
Het weggedrag is door de nieuwe velgen i.c.m de nieuwe banden en verlaging met sprongen vooruit gegaan. Hij is veel minder gevoelig voor wind en vrachtwagens en het stuurt een stuk strakker. Wel is het verbruik een fractie omhoog gegaan (nu ruim 1:17).

In augustus met een maat een trip gemaakt door het zuiden van Duitsland. Hier merk je wel meer dat hij beter tot zijn recht komt in Nederland. Sommige bergen bij Bayern zorgen voor
herhaaldelijk terugschakelen. Wel lijken de stoelen met de nieuwe lederen bekleding beter te zitten maar dit zal wel tussen de oren zitten. Wel spatlappen voor laten monteren (niet echt mooi) vanwege de steenslag op de zijkant vanwege de bredere banden.

Komende maanden loop ik stage op 61 km van huis. Dit komt neer op een kilometrage van 122 per dag excl prive kilometers. Volgens schatting zal de Aygo de komende 7 maanden dan ook een
ruime 25.000 kilometer voor de kiezen krijgen. Een mooi moment om eens te kijken hoe hij het houd bij meer kilometers.

Update 22.01.2008

De Aygo is nu 26 maanden oud. De kilometers vliegen erbij en ik moet zeggen dat dat mij beter bevalt dan ik van te voren had verwacht. Op de snelweg blijft het goed meekomen, mede door de vele files in ons land. Ik merk wel dat met de kilometers ook de steenslag aardig toeneemt. De motorkap laat ik deze zomer overspuiten daar ik nogsteeds erg zuinig ben op de auto.

Tevens ben ik de eerste week van januari met mijn neef met de Aygo naar Gerlos (Oostenrijk gereden). Dus dakdragers, skidragers en sneeuwkettingen aangeschaft en de Aygo afgeladen met bagage. Op dat soort momenten vraag je je wel af waarom je hem ooit hebt verlaagd.

De rit heen was redelijk te doen, daar de stoelen nog steeds niet zijn gemaakt voor hele lange ritten. Dus geregeld bij de benzinestations gestopt om even een broodje te halen en een stukje te lopen.

Verwacht trouwens geen zuinig verbruik met de ski's op het dak(en aardig wat bagage). Echt hard hebben we niet gereden (120 - 140 km/u) maar hij bleef steken tussen de 1:11 en de 1:15.

De bergen waren goed te doen, gewoon een lage versnelling en goed doortrekken (misschien verklaard ook dit een deel van het gebruik). Wel was het 's morgens vaak zo dat de ramen van de Aygo ook van binnen wat bevroren waren, maar er staan tijdens zo'n vakantie ook wel vaak vochtige spullen in de auto (skischoenen en kleding).

Ik moet wel zeggen dat ik met de Aygo nu al veel leuke trips heb gemaakt, of het nu met vier vrienden naar de IAA was in Frankfurt, of de trip langs de Duitse automusea van Audi, BMW en Merceders of de skivakantie. Allemaal dingen die ik niet echt in gedachten had toen ik de Aygo bestelde. Deze trips zorgen er wel voor dat je je auto(tje) wat meer waardeerd en zorgt ook voor een wat uitgebreider beeld van hoe de auto zich houdt onder verschillende omstandigheden.

Ik moet wel zeggen dat ik niet kan wachten tot de 16" met de 195 banden weer onder de auto gaan. Persoonlijk vind ik dat lekkerder rijden zeker i.c.m. een sterke wind.

Qua optische updates staat er voor de komende tijd nog wel het een en ander gepland. Binnenkort komen de achterlichten van het model 2009 erop en wordt hopelijk het lederenstuur geleverd. Motorisch wil ik hem laten chippen alleen moet ik nog uitzoeken waar ik dat het beste kan doen en of ik niet beter kan wachten tot hij uit zijn garantie is (november 2009).

Qua audio moet er ook nog steeds een update aankomen alleen heb ik nog geen idee wat. Wel had ik graag de Ipod interface van Toyota in de Aygo laten zetten alleen kost deze ruim 250 euro en dat vind ik erg veel voor een interface.

Maart gaat de Aygo wederom mee op wintersport en moet hij ook voor zijn 45.000 km beurt. Tegen die tijd weer een nieuwe update.

Update 2.4.2009
De Aygo heeft inmiddels een ruime 46.000 km gelopen en tevens heeft hij in de autoweek gestaan (AW nr 11/2009). De winterbanden zijn er weer onderuit en hij staat weer op zijn witte velgen. Dat maakt het rijden gelijk een stuk lekkerder en het verbruik weer een stukje hoger. Ik ben er intussen wel overuit dat ik de Aygo minimaal tot de 150.000 km wil rijden dus er staan nog aardig wat km's te wachten. Om die te veraangenamen ga ik de komende maand toch maar de audio aanpakken.

Update 23.7.2009
Zoals eerder gezegd is de Aygo weer aardig aangepakt. Hij is afgelopen mand voorzien van een complete TMS bodykit van Toyota en bij PM Performance in Kampen is er een prachtige RVS uitlaat onder gekomen. Tevens is hij bij een proffesionele poetser geweest die hem aan alle kanten heeft laten glimmen.

Eerlijk gezegd bevalt de auto met de dag beter. Waar we thuis erg vaak van auto's wisselen en de financien het toelaten om een auto van een heel andere prijsklasse te rijden is er niks wat mij er over laat denken mijn rode amigo weg te doen.

Naast de bodykit is er ook de nodige audio aangeschaft. Een Alpine radio + Ipod doc i.c.m. een Harman Cardon versterker en actieve subwover. Alles is netjes weggewerkt onder de stoelen zodat het geen bagageruimte kost.

Ook is er een lederenpookzak ingekomen (zwart met roodafgestik) welke perfect past bij het lederen interieur.

PROBLEMEN

circa 0 km; Ten eerste een afleverprobleem; bij de aflevering waren ze vergeten bij het overbouwen van de bluetooth carkit uit de Mr2 ook de microfoon in de Aygo te bouwen. Ik kan dus wel gebeld worden en luisteren maar niet terugpraten, iets wat toch fijn is met een telefoongesprek. * Verholpen

circa 200 km; Het raamtrilt aan de bestuurderskant. * Verholpen

circa 200 km; Een monteur is op mijn stoelhendel gaan zitten, bij het stellen van het raam, welke nu is afgebroken. * Verholpen

circa 10.000 km; Beide Toyota optifit blue lampen begeven het. In mijn ogen veel te snel voor een officieel Toyota product. Als deze het nu weer binnen 10.000 km begeven toch maar eens kijken voor Xenon welke nog net mag daar deze Aygo nog voor januari 2007 op kenteken is gezet.

circa 14.000 km; Bij de sporthal was er iemand tegen de Aygo aangereden en helaas heeft deze niks achter gelaten. Gevolg was alleen een geschaafde bumperhoek, welke ik los heb laten spuiten, hierbij gelijk interieur delen mee laten spuiten.

circa 16.000 km; De eerste kleine (15.000 km) beurt. Tijdens deze reguliere service enkele kleine dingen aan de Aygo laten veranderen zoals een deurschakelaartje aan het passagiersportier waardoor de binnenverlichting nu ook aangaat als dat portier wordt geopend. Verder nog dorpellijstjes, een T-Sport logo op de grill, een K&N vervangingsfilter en een korte antenne van Peugeot. In de weken hiervoor ook de ramen achter de B-stijl laten blinderen.

circa 16.500 km; De motor van de verwarming was vervuild. Er zaten bladeren in volgens de monteur. Ik had verwacht dat het onder garantie zou vallen daar hun dachten dat het een kapotte lager was. Echter toen het alsnog vuil bleek te zijn kreeg ik de rekening met de uitleg dat ik in een bosrijke omgeveing zou kunnen wonen. Helaas met de Corolla, de Mr2, de Camry of een van de andere auto’s (Lexus, Volvo, Peugeot, Suzuki) die toch op hetzelfde terrein (ver van welk bos dan ook) gestald staan nooit iets van hetzelfde probleem gehad.

circa 17.250 km; Helaas! Een (kleine) aanrijding. Schade viel mee (circa 800 euro geschat) aan de voorbumper ( scheurtje, nummerplaathouder, nummerplaat en de balk achter de bumper). Het is nu wachten tot hij weer klaar is. Laat nu wel gelijk mistlichten van de sport monteren tegen meerprijs. Hopelijk krijg ik hem weer mooi terug.

circa 19.000 km; De Aygo is gespoten. Wel na 2x en nog niet helemaal netjes. De eerste keer kreeg de spuiter het voor elkaar gewoon een compleet verkeerde kleur rood te gebruiken, de tweede keer is het slordig gespoten op de rand onder de koplamp. Echter de dealer heeft de mistlichten keurig gemonteerd. De schakelaar zit netjes wegewerkt en de lampen doen het prima.

Circa 22.000 km; Voor de tweede keer zijn de Toyota optifit Blue lampen na 11.000 km “op”. Geen goede reclame voor Toyota. Ik heb er nu een onbekend merk inzitten maar ze doen het voorlopig prima.

Circa 26.500 km; De Aygo houdt zich prima de laatste tijd. Over 4000 kilometer moet hij op voor zijn 30.000 km beurt, ik vermoed dat het een formaliteit zal zijn.

Circa 33.000 km; De Aygo is voor zijn 30.000 km beurt geweest. Er was niet veel aan de hand, eigenlijk alleen een versleten ruitenwisser.

Circa 41.000 km; De Aygo piept en kraakt 's morgens bij het starten en bij de eerste kilometers. Niet echt een fijn gehoor. Tevens hangt het achterraam behoorlijk uit het lood. Hij gaat dus binnenkort terug naar de dealer voor een garantiebeurt (woensdag 28 januari).

Circa 46.000 km; De waterpomp en de v-snaar zijn onder garantie vervangen omdat de waterpomp lekte op de v-snaar.(veel voorkomend probleem bij de Aygo-107-C1). Tevens is de voorbumper opnieuw gespoten en wat ander klein onderhoud.

Circa 56.000 km; De Aygo gaat in augustus op voor zijn 60.000 km beurt. De alarmknop moet dan sowieso vervangen worden daar deze is gescheurd. Tevens trilt de bijrijdersstoel. Verder blijft het hopelijk bij het reguliere onderhoud.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.