Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2005)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2005)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i +
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Aygo is en blijft een leuk ding.
De kleur van mijn Aygo is helemaal goed (charcoal), heeft veel diepte en maakt het autootje volwassener dan zijn formaat doet vermoeden.
De wieldoppen zijn zelfs leuk..

Zoals eerdere tests al aangeven, het motortje gromt enthousiast en klinkt alsof hij heel wat aan kan. Dat is ook zo; hij is lekker pittig in de stad en als je bereid bent om te schakelen is het rijden op de snelweg zeer goed te doen. 130+ kruisen is geen enkel probleem, hij is lekker stil en redelijk koersvast.
Stationair, met name koud, voel je wel het stuur meebewegen met de drie pitten, dit is even wennen. Af en toe is een kleine resonantie merkbaar, afkomstig uit (ik vermoed) de uitlaat. Dit is misschien een minder goed geplaatst schotje.
Over het algemeen moet je niet bang zijn voor wat mechanische geluiden; dat hoort erbij.

Het verbruik blijkt zeer gevoelig voor je rijstijl en belading. Een trip met 2 personen kost je zomaar een kilometer per liter.
Gemiddeld rijd ik nu een stabiele 1:17, en dat is met flink doorrijden (90% snelweg, altijd net iets te hard en niet kinderachtig optrekken)

Binnenin de Aygo is het gezellig. Het dashboard heeft een leuk ontwerp, less is more zou je bijna zeggen.
In het donker komt de sfeer er pas echt in; het centrale gedeelte in de middenconsole licht rood op.
Ook de AUX aansluiting vind ik erg geslaagd, ik heb vrijwel dagelijks mijn MP3 speler in de auto aan.
Er zijn talloze slimme details en afwerkingen terug te vinden in het interieur als je erop gaat letten.

De binnenruimte valt me tot nog toe alles mee (4 personen gaat goed) maar de kofferbak niet. Een kratje past er niet in (net niet) en de opening is zo klein dat je de behoorlijke ruimte in het interieur niet kunt benutten als bagageruimte. De hoedenplank is zwaar irritant en werkt zeer belemmerend om de kofferbak goed te kunnen benutten. Leuk bedacht maar zeer onpraktisch.

Ook bellemerend is de achterruit, die erg snel vies wordt en het kleine en luidruchtige wissertje pakt alleen een klein (maar op zich voldoende) stuk van de ruit mee.

De stoelen zitten goed, de verstelmogelijkheden zijn beperkt maar de vorm deugt. Het mechanisme van de stoelverstelling daarentegen is wel onhandig als je wat vaker de achterbank gebruikt, dus als je de Aygo niet koopt voor de looks maar voor practical use; neem de 5 deurs. Kost je 300 euro maar levert ruimtelijke gevoel en een veel beter toegankelijke achterbank op. Wel verlies je dan de ’vliegtuigraampjes’ achterin (doet het altijd goed bij nieuwe achterpassagiers)

De benzinemeter tot slot heeft een erg vreemde schaalverdeling, als de meter aangeeft 1/3 vol te zijn betekent dat eigenlijk binnen nu en 50km tanken.

PROBLEMEN

Ik gebruik de auto als kilometervreter, met vrijwel alleen snelweg. Dit resulteert in een verbruik wat begon met 1:18.7 maar ondertussen op 1:16,9 ligt en dat valt me wat tegen. Daarentegen is dit ook niet een auto gemaakt om 130 te kruisen, maar hij is zo enthousiast dat ik pittiger ben gaan rijden sinds mijn vorige auto (volvo op LPG).
Wel merkte ik laatst toen ik een leenauto met 1200km erop meekreeg dat die toch wel pittiger aanvoelde dan mijn Aygotje. Of dat nou door de kilometers komt of dat altijd al is geweest....ik heb toch het gevoel dat hij minder vlot is geworden. Niet veel, maar toch.

De onderhoudsbeurten zijn volgens Toyota duurder dan voor een Yaris, dat is gek en lijkt me een compensatie voor de organisatie (lagere marge op nieuwprijs ergens terughalen?). Bandjes zitten na 35000 km op 5mm, dus ik verwacht voor de winter nieuwe voorbanden nodig te hebben.

Update na 45.000: de achterklep kraakt af en toe, en piept bij open en dicht-doen.
Tevens zit er een rammeltje in de kilometerteller-behuizing.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens