Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Luna (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nu de kaap van 10.000 km gerond is wordt het tijd mijn ervaringen met deze auto op te schrijven. Al met al ben ik uiterst tevreden met deze weinig opvallende maar toch goed ogende wagen. De 2.0 liter benzinemotor is zeer stil en soepel, het lijkt wel een 6-cilinder. De wegligging is goedmoedig, echt hard door de bocht gaan kan wel, maar daar is de auto niet voor gebouwd. De vering is een goed compromis tussen comfortabel en sportief.

De kleur grijs (ash grey metallic) staat de auto goed, hij oogt er wel stijlvol mee. Gelukkig heb ik niet gekozen voor de Executive-uitvoering, want die donkergetinte achterruiten vind ik erg lelijk en ordinair ogen. Bovendien is de bekleding in mijn auto mooi en praktischer dan leer. Een echt mooie auto is het natuurlijk niet, er gaan er veel van in een dozijn. Laatst zei een pompbediende spontaan dat hij het een mooie auto vond, hij was de eerste die het zei. De standaard lichtmetalen 8-spaaks 16inch-velgen vind ik mooi, mooier dan de 17inch 7-spaaksvelgen van de executive.

De uitrusting laat niet veel te wensen over. Ik heb de parkeersensor achter als optie genomen (die goed werkt), alsmede navigatie met TMC. De bediening van de navigatie is even wennen, en jammer dat je dit tijdens het rijden niet kunt. Ik weet, het is niet zo veilig, maar wel handig. De regensenor is ook praktisch, de automatische airco stil en comfortabel. De automatische lichtsensor werkt ook goed, maar het is onhandig dat er geen stand is waarbij je met daglicht aan kunt rijden en waarbij het licht automatisch uitgaat als je het contact afzet. Een klein puntje van kritiek op het verder goede bedieningsgemak is ook dat je de dagteller en boordcomputer niet kunt lezen als je wat onderuitgezakt in de uitstekende stoelen zit. De knopjes voor ramen en spiegels zijn slecht of helemaal niet verlicht. Dit is vooral lastig als je in het donker wegrijdt en het knopje om de spiegels uit te klappen zoekt.

Als je wat langere benen hebt kun je met je knie de cruisecontrol spontaan uitzetten in de bocht, ook niet heel praktisch. Een laatste puntje van kritiek betreft de haakjes waarmee de vloermat vastzitten. Die voel je goed met je voet, en nog steeds denk ik soms dat er wat op de grond ligt, wat zo dicht bij de pedalen natuurlijk een onrustig gevoel is.

Het zijn echt kleinere punten van kritiek, grosso modo ben ik na 4 maanden en ruim 10.000 kilometer nog steeds erg tevreden met mijn Toyota. Volgens de boordcomputer is het gemiddelde verbruik over de laatste 2000 km 7,6 liter per 100 km, oftewel ruim 1:13. Niet slecht voor een 2-liter motor. Ik rijd over het algemeen gemiddeld: trek vlot op en rijdt meestal rond de 130 km/uur op de snelweg.

PROBLEMEN

Omdat ik met mijn vorige auto (zo’n rampzalige Laguna II, wel mooi maar absoluut onbetrouwbaar) erg vaak bij de garage ben geweest, hecht ik veel waarde aan betrouwbaarheid en kwaliteit. Op dit terrein zijn er twee zaken die me wat teleur hebben gesteld: de remmen en de bumperconstructie.

Tijdens een wasbeurt ontdekte ik dat op 3 van de 4 remschijven groeven zaten van zo’n 1,5 mm breed en 1 mm diep. Ofschoon dit misschien de remwerking niet hindert heb ik het toch aan de garage gemeld, die rondom nieuwe schijven en blokken hebben geplaatst. Uiteraard onder garantie, en met een uitstekende service van mijn dealer (DIGO Delft).

De grondspeling aan de voorzijde is erg beperkt. Dat merkte ik toen ik bij een bielzen rand parkeerde en de rand (spoiler) onder de bumper bleef haken. De hele constructie raakte los, en bezoek aan de dealer wees uit dat een schroef ontbrak. De wat slappe constructie schijnt te maken te hebben met de voetgangersveiligheid, wat natuurlijk mooi is. Maar een iets grotere grondspeling zou ik wel fijn hebben gevonden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.