Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2005)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna (2005)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 16v VVT-i D4 Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto voor de familie zoals het hoort

  • 190.000 km

We hadden ons derde kind op komst en onze Kia Rio uit 2006 (heerlijke auto trouwens!) bood simpelweg niet meer genoeg ruimte.

We zijn op zoek gegaan naar een station wagen.
Een Europees merk ging het sowieso niet worden, ik ben 1m90 en wil voornamelijk betrouwbaarheid.

Na wat rondneuzen over internet kwamen we uit richting Kia C'eed, Toyota Avensis, Suzuki Grand Vitara...

Bijna werden we verleidt door onzinnige dingen als; een auto moet niet ouder dan 5 jaar zijn, moet onder de 100k kms hebben, enz enz enz, maar gelukkig hebben we ons aan onze vuistregel gehouden; een auto duurder dan € 5.000,- zijn we niet waard!
We zijn maar Jan met de Pet en we willen niet te maken hebben met giga-afschrijving, of staan huilen als wij, een van de kinderen of de wind de auto (licht) beschadigd. Of wanneer er iemand vergeet een briefje achter te laten wanneer hij/zij tegen je aan zat met inparkeren...

Doordat de smaak de nieuwere c'eed en grand vitara verplichtte, schoten deze ruim boven ons budget en onze vuistregel.
Na wat info via verkoopsites lag een Avensis Wagon van 2003-2006 binnen de criteria en opeens stond deze auto om de hoek te koop.


De aanschaf (10-2014)

Na een bod gedaan te hebben mochten we langskomen voor een proefrit. We troffen een grondig persoon aan naast een zeer nette auto! Tegen het mierenneukerige aan zat deze man, en dat gaf ons nog meer vertrouwen in de staat van de auto.

Na een rondje om de auto is de auto inderdaad de ruimste stationwagen die te krijgen is. Over alles is logisch nagedacht en alles is vakkundig afgewerkt. Met mijn 1.90 kan ik nog comfortabel achter mijn eigen bestuurdersstoel zitten en de kofferbak is heerlijk bemeten.
Tevreden stapten we in voor een proefrit en tot onze verbazing kwam je met die 2liter benzine ook nog eens heerlijk mee in het verkeer.

De handen geschut en afgesproken de volgende dag te gaan kopen.


Eerste onderhoud (2-2015)

Elke 2e hands auto valt of staat met het gepleegde onderhoud. De auto had nog zo'n 4 maanden APK en we hadden bedacht dat we bij de nieuwe APK pas een grondige beurt zouden laten uitvoeren.

De auto begon vlak voor deze APK wat in te houden bij het optrekken, een storingslampje op het dashboard begon te branden en ook de cruise control kreeg wat kuurtjes.
Mooi op tijd dus, dat we de auto eens grondig na lieten kijken.

Mijn maatje heeft zijn eigen garage, dus hop, langs met de auto en gezellig meekijkend (en evt. helpend) de auto fris maken.

Wat bleek:
- Een sensor onder het dashboard was kapot (€ 10,50 + een uur vervangingstijd), dit loste het lampje en de CC kuren op (moderne auto's he...)
- Het lucht- en interieur filter waren zo bruin als tabak
- De bougies zaten tegen overlijden aan
- De vloeistoffen zaten op het randje van OK en zijn ververst door kwaliteit vloeistoffen.
- Nu de we toch bezig waren hebben we de multieriem ook maar gelijk vervangen (een riempje is een paar tientjes, nu de auto op de brug stond was het zo gepiept).
- De remblokken zaten op 40%, maar omdat we toch bezig waren hebben we ze gelijk maar vervangen.
- 2 nieuwe voorbanden, dat heb je nu eenmaal.
- En als laatste; een lampje bij de kentekenplaat achter vervangen...

Met een verse APK reed ik naar huis en ondanks dat de auto ruim 10 jaar oud was, reed deze echt weer als nieuw.


Ervaringen tot nu (6-2017)

De ervaringen tot nu zijn echt uitstekend te noemen.
Alles is logisch en werkend aan de auto. Alles voelt en is degelijk aan de auto, heerlijk comfort en de ruime achterbak geven je een auto waar je wat mee kunt met een gezin.

We rijden voornamelijk dorpse kilometers en af en toe wat langere ritten. Het verbruik zit daarom gemiddeld op 1 op 10. Dit gaat al snel naar 1 op 13 bij langere afstanden, maar 1 op 8 in de winterperiode (met die veel te korte koude ritjes) raak je ook wel.

De auto rijdt na bijna 3 jaar bij ons nog steeds heerlijk en is onlangs voor de 3e keer bij ons zonder opmerkingen door de APK gekomen. Onderhoudskosten zijn echt minimaal voor een intussen ruim 12 jaar oude auto.
Wel gooi ik om de +/- 6 maanden een zoopje olie in de motor, maar vind dat een begrijpelijk verbruik gezien leeftijd en gebruik.

We rijden normaal (max snelheid en soms er iets boven) en vind het weggedrag, motorgeluid en de versnellingsbak allemaal exact doen zoals je het verwacht.

Deze auto doet zijn bijna legendarische naam in ieder geval eer aan en we hopen er nog minimaal 100.000km gemakkelijke kilometers aan toe te voegen.

Enkele opmerkingen:
- De auto is laag, met een hoge stoep of verkeersdrempel zit je al snel aan de plastic onderkant van de bumper.
- Het chroom en raamrubbers zijn aardig verweert, een optisch dingetje.
- De voorlampen zijn mat en gelig nu. Die laat ik eerdaags helder maken door een poetsbedrijf.
- Verder niets!

Vakantie in Denemarken voor de boeg.
Ik zal daarna updaten hoe zo'n 9uur rijden bevallen is.


Vakantie, de eerste grote rit (7-2017)

Zoals aangegeven hadden we een ruime 700km rit voor de boeg naar Denemarken deze zomervakantie.
Deze rit hebben wij met een kleine aanhanger/bagagewagen gemaakt, zodat de achterbak alleen gevuld was met proviand en wat speelgoed voor tijdens de rit en de te maken stops onderweg.
Uitstekende keuze moet ik zeggen!

Voor de rit heb ik de auto vakantie-klaar gemaakt en alles nagelopen (olie, ontsteking, accuspanning, wat bewegende delen, nieuw luchtfilter, banden, reservewiel, gereedschap-/noodpakket onder de laadbakruimte).
Alles wat in mijn mogelijkheid ligt was nagelopen en in orde.

Verbruik
We hebben ons netjes op de GPS snelheid van 93 km/u gezet op de cruise control en zijn zo, ondanks dat het wel wat langer duurde dan 120/130 rijden, zonder ons druk te maken heerlijk naar Denemarken gecruised.

Doordat je zo behoorlijk efficiënt rijd, hebben wij een effectief verbruik (getankte benzine gedeeld door afgelegde kms) gemeten van 16,3 km/liter!!
Dus we zijn 25% meer efficiënt geweest qua verbruik dan de gangbare 1 op 13 bij langere ritten!!
Ronduit top voor een auto rond zijn 12,5jarig jubileum!

Comfort
Met mijn 1m90 is het aan het einde van lange ritten vaak een beetje doorbijten geweest, maar nu was er geen enkel probleem.
De stoelen zitten goed en bieden ruimte genoeg om tijdens de rit de zit iets aan te passen voor de afwisseling. Dit was met de kleinere voorgangers vaak niet mogelijk omdat de stoel op de uiterste stand móést, en passagiers achter ook al krap genoeg zaten.

Ook de bijrijdersstoel zit heerlijk en de ruimte is voldoende.
Vanuit die stoel moet natuurlijk ook de achterbank onder controle gehouden worden. Dat is meer dan prima te doen.

Elke achterbank is krap met 2 kinderzitjes en een 3e in het midden, maar omdat de oudste tenger genoeg is, hebben we hem er niet over gehoord.
Dikke ++ voor het comfort.

Algemeen
De auto heeft ons de hele vakantie overal gebracht zonder ook maar 1 enkele haper, tik of ratel.
Echter, op de laatste dag (de dag vóór vertrek) wilde de auto opeens niet meer starten. Wat aan laten staan ofzo? Dom!

Met behulp van de meegenomen startkabels draaide de auto verder goed en ik ben een rondje gaan rijden om de accu bij te laden, maar kwam er al snel achter dat de accu niet bijlaadde. De rest van de auto deed het gewoon, dus logischerwijs moet het óf de accu zijn die overleden is, óf de dynamo die juist in Denemarken kapot moest gaan.
De volgende morgen bleek het bij een Deense garage toch de dynamo te zijn die kapot was, balen!
Wonder boven wonder konden ze binnen 3uur een nieuwe krijgen, tel daar nog een uurtje voor het plaatsen bij en we konden op weg naar huis.

Mijn vrouw was wat wantrouwig geworden na het eerste falen van de auto, maar de auto heeft de ruim 700km testrit weer gemakkelijk doorstaan.

Al met al dus nog steeds zeer tevreden.
En met een totaal van 1 kapotte sensor en een dynamo in 3 jaar naast regulier onderhoud, zijn de onderhoudskosten minimaal te noemen voor een 12,5 jaar oude auto.


Preventief onderhoud/ beetje opknappen tussendoor (12-2017)

Reden;
- 'Check engine' lampje brandde, moest dus uitgelezen worden.
- Had het idee dat de auto minder stabiel reed en leek weer iets in te houden met optrekken.
- Door 2 eigen- en 3 medeweggebruiker-schades werd de auto wat armoedig ogend. (o.a. bumperhoekje verdwenen, wat schaafplekjes, etc.)
- De gelige koplampen die ik eerder genoemd wilde ik weer helder hebben.

De auto heb ik bij een lokaal poetsbedrijf gebracht (PBC Noordwijk).
Hij heeft de koplampen gepolijst, de hele auto rondom opgepoetst en de auto bijgespoten waar nodig.
Vakwerk geleverd!
Voor een paar euro's heb je zo weer fatsoenlijk licht en kom je tegen een nette auto aan te kijken.

Hierna ben ik naar mijn vriend de monteur gegaan en hij heeft de auto uitgelezen; lambdasonde 1 kapot!
Voor 100euro heb je een nieuwe, deze er in en weg is het check engine lampje. Ook draait de motor nu weer rustiger (lambdasonde meet de uitlaatgassen en stuurt zo de inspuiting aan, logisch dat hij lekkerder draait als dit fatsoenlijk werkt).
Ook gelijk de hele auto nagelopen op de brug na mijn vermoeden van minder stabiliteit.
Dit bleek fantasie te zijn. Werkelijk nergens speling te vinden en alles zit zoals het hoort te zitten.

Over een aantal weken wordt de auto 13 jaar (03-01-2005) en hij rijdt werkelijk weer als nieuw.
We zijn nog erg onder de indruk van de auto.
Gebruik & verbruik is nog zoals boven omschreven; nu ruim 3 jaar onze stabiele partner.


Update 03-2019

+/- 190.000km intussen voor de auto.
Bij het rechter voorwiel horen we een aantal tikken als we vanuit stilstand scherp naar links sturen en optrekken. Misschien een lager, misschien een homokineet, iets anders? (Het bleken de banden te zijn!)

We hadden in januari een afspraak op een woensdag staan voor de APK, maar toevallig dat weekend er voor startte de auto wat moeizaam.
Helaas de zondagavond er voor de auto niet meer te starten.
Na wat tikken op de startmotor gaf de auto wat geluiden, maar starten wilde hij niet. Na een sleepje sloeg de auto direct aan, dus 1e conclusie; de startmotor overleden...

Maandag de garage gebeld en kon gelukkig direct terecht (Toyota Louwman Noordwijk). Er zelf heengereden na weer een sleepje en de auto achter gelaten. Inderdaad bleek de startmotor kapot.

Totaal voor dit garagebezoek: € 875,57 om precies te zijn.
Dit was inclusief APK, beurt, startmotor vervangen, 1 remleiding achter vervangen (roest) en de andere remleiding achter antiroest preventief-onderhoud.
De garage heeft gezocht naar het tikken van het rechter voorwiel, maar alles wat vast hoort te zitten zit vast en verder geen speling. Het vermoeden is dat dit aan de banden ligt, maar sowieso is er dus geen reden tot echte paniek.

(Update: het tikken is weg! Waarschijnlijk een bandenspanning-dingetje... )

Zelf heb ik nieuwe matjes, ruitenwisserbladen, bougies & lucht- en interieurfilter besteld op internet en deze geïnstalleerd.
De auto rijdt werkelijk weer als nieuw, net als onze ervaring met de vorige beurt.

De motor van de achterruitsproeier is kapot gegaan. Deze hebben we niet vervangen. Ook gaf de garage aan dat er wat roestvorming op de remschijven zat. Ook geen reden tot paniek, maar wel te verwachten dat deze bij een volgende beurt vervangen moeten worden.
Verder zitten er weer wat parkeer-/hufter- en (kinder)schadetjes rondom de body. Deze zullen eerdaags weer een keertje aangepakt worden bij de toppers van PBC Noordwijk.

Nog steeds erg tevreden en ook gaf toevallig het AD weer een lijst met meest betrouwbare auto's in maart 2019:
https://www.ad.nl/auto/dit-zijn-de-10-beste-tweedehands-auto-s-met-een-ton-of-meer-op-de-teller~ae3a608f/
Op plaats 4 én als enige ouder model in de lijst prijkt de Toyota Avensis 2003-2009. En terecht!

We denken soms aan verkopen omdat we de achterbak niet echt meer nodig hebben en je met 4m70 lengte wel lastig parkeert soms.
Maar nog steeds overtuigt de auto ons als betrouwbaar peerdje.
En laten we eerlijk wezen: Gewoon je grote boodschappen kwijt kunnen of even een fiets met een lekke band achterin smijten is toch ook weer wat waard!

Allerlaatste update 05-2019

We hebben de auto verkocht!
We hopen dat de nieuwe eigenaren er net zo veel plezier van zullen hebben als wij.

We zijn zelf tóch terug gegaan naar een Kia Rio, dit keer een nieuwere uit 2015.
Dus we hopen daar lekker mee vooruit te kunnen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.