Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Executive (2008)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Executive (2008)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D-F Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst292.000 km
Lezerswaardering: 60%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzemoment

  • 292.000 km

Met meer dan een miljoen kilometers als berijder van diverse auto's toch even mijn ervaringen over de laatste 16 jaar en bijna 300.000 km in de Toyota avensis 2 D4D business executive.

Om het beeld compleet te maken en zonder in detail te treden even een heel korte opsomming van auto's die ik in het verleden heb bereden met startjaar, eindjaar, auto, beginkm, eindkm en overall gewogen eindoordeel:


1980 1989 - VW Golf D - 170.000 325.000 - 8
1989 1991 - Volvo 340 - 0 lease 80.000 - 3
1991 1993 - Opel Astra station D - 0 lease 80.000 - 10
1993 1993 - VW Golf TD - 120.000 125.000 - 4
1993 1998 - VW Jetta D - 170.000 270.000 - 9
1998 - 2006 - Ford Mondeo station D - 90.000 270.000 - 8
2005 - 2008 - Renault Laguna station TD - 170.000 230.000 - 5
2008 - 2024 - Toyota Avensis station 2 D4D - 0 privé 295.000 - 9

De bovenstaande gegevens zijn niet exact en achter alle eindcijfers zou ik een evaluatie op zich kunnen schrijven.

Bij de aankoop van deze Toyota Avensis stonden vooraf alle signalen op groen. Heel klein minpuntje was dat deze auto, met GPS geconstateerd, bijna 10%! teveel kilometers registreert. Dat is te merken op de snelheidsmeter maar ook in de kilometerstand die dus eigenlijk pas 270.000 'echte' kilometers is.

De auto stond met ruwweg 25.000 km/jaar een keer per jaar bij de garage voor een grote-, kleine-, of afgestemd naar verbruik beurt incl. APK keuring.

De winter- zomer-banden wissels noem ik niet want dat zou op iedere auto van toepassing zijn geweest.

Wel moest ik met enige regelmaat één (voor de zekerheid beide) koplamp(en) laten vervangen. Dat is bij deze auto geen sinecure (Japanse vingers) maar werd door de Toyota dealer altijd voor de kostprijs van de lampen gedaan. De matten voor zijn ook enkele keren vervangen. Alleen linksvoor was helaas niet mogelijk.

Een eventueel nieuwe auto krijgt daarom zeker rubbermatten en LED koplampen.

De auto heeft ons twee keer laten staan:
- Een keer toen we hem net hadden en het koplamp signaal hadden genegeerd. Accu leeg en dan start geen enkele auto. Eigen schuld.
- Een keer een spontaan defecte accu. Verder correct opgelost.

Andere serieuze zaken waren:
- 105.000 defecte motor: onder garantie vervangen.
- 135.000 verstopt roetfilter: vervanging grotendeels eigen kosten
- 210.000 remblokken vervangen
- 290.000 dynamo en oliefilter vervangen.

Een defecte dynamo hebben we bij een andere auto ook gehad. Dat probleem heeft, ondanks voortijdig inschakelen garage, toen tot grote problemen in Duitsland geleid.
Nu gaf de Toyota Avensis vooraf een rood acculampje en een brandstoffilter waarschuwing en kon de reparatie min of meer gepland worden uitigevoerd. Dat kostte, bij een andere Toyota dealer, bijna 1100 euro en was daarmee, by far, de duurste reparatie tot op heden. Tijden zijn, na corona, in dit opzicht blijkbaar veranderd. Onder andere deze nota heeft er voor gezorgd dat ik de gebruikskosten een 8 geef en we ook niet 100% zeker zijn weer over te stappen op een Toyota.

Op een volle tank (55 l) rijdt de auto, afhankelijk van de berijder meestal veel meer dan 900 km. Een keer zelfs meer dan 1000 km. Het is voor mij in de loop der jaren een sport geworden om zuinig te rijden. De diesel rustig starten en met de vrachtwagenstroom mee. Gemiddeld verbruik over 300.000 kilometer: 1:17,5.

Wij hebben ons, met bijna 300.000 km op de teller, georienteerd op een kleinere zuinige benzine auto. Elektra komt door de geringe actieradius voor ons gebruik nog niet in het rijtje voor. Waterstof en synthetisch vervaardigde klimaatneutrale brandstof is nog geen serieus alternatief. Na een korte zoektocht hebben we nog geen alternatief gevonden waarbij weer alle signalen op groen staan. We hebben zeker niet de indruk dat deze auto, ondanks toenemende reparatiekosten, een zinkend schip is.

De auto heeft nog de laatste kaartupdate ontvangen van 5 jaar geleden. Meer gaat er volgens de dealer niet komen. Naast wat gebruikssporen is alleen het rubber van het achterklepslot door gebruik afgesleten. De klepsluiting functioneert, ook nu er wat vocht in zou kunnen komen, echter nog prima. Dat laten we zo. Volgens ons is deze auto pas op de helft van zijn leven en kan hij zonder noemenswaardige problemen nog 300.000 km mee. Helaas zullen de milieu eisen (euro 4) het gebruik in Nederland wellicht eerder onmogelijk maken....

Het was bij aankoop de schoonste diesel die er toen was en bij Toyota geen dieselschandaal...
Ieder voordeel heeft zijn nadeel: een schone motor kan dus leiden tot een defecte motor of verstopt roetfilter. De dieseladitieven die Toyota adviseert bij iedere beurt had ik beter nooit af kunnen slaan en er is zeker kwaliteitsverschil tussen (merk)diesel. Ook hierover zou ik een aparte review kunnen schrijven.

Helaas heb ik de afgelopen 50 jaar de dorpsgarage zien veranderen in grote luxe showrooms waar verkoop en zo weinig mogelijk repareren boven in het vaandel staat maar dat is bij alle merken gebeurd.

Tot zover deze evaluatie en met dank aan alle anderen die voor mij, soms waardevolle en leerzame evaluaties hebben geplaatst...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.