Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna (2007)

autoreview

Toyota Auris
Toyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris

Signalement

UitvoeringAuris 1.6 16v VVT-i Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auris 1.6 Luna

  • 39.000 km

Ik schrijf deze review, omdat wij naast onze Auris ook een Aygo hebben gekocht ivm gezinsuitbreiding. Bij het afwegen van de keuze waaraan een eventuele 2e auto moest voldoen kwam telkens naar boven hoe goed de Auris is. Hij is comfortabel, ruim en praktisch, met robuste uitstralig en heel goede rijeigenschappen. Om deze reden hebben wij gekozen voor een kleine auto naast de Auris en niet voor een Auris naast bijvoorbeeld een Verso of Avensis. Kinderwagen, maxi-cosi, campingbedje en reiswieg gaan allemaal probleemloos mee.

Comfort:
Toen ik anderhalf jaar geleden voor het eerst achter het stuur kroop van de Auris, was ik blij verrast met de indruk die de auto op mij maakte. Allereerst is er de beleving van ruimte, het diepe dashboard maakt dat je het gevoel heb in een klasse grotere auto te rijden. De stoelen geven een je, zeker ook voor een langere rit, prima steun. Na een dag rijden naar zuid-frankrijk (doen wij altijd in 1 dag) stap je nog steeds fit uit de auto. Het zicht rondom is in orde, al moet je wel regelmatig echt flink met je nek draaien voor de dode hoek als je niet zeker bent van je zaak.
Dit is overigens zo bij alle moderne auto's in deze klasse.

De Luna uitvoering is uitgerust met alle gangbare electronische extra's en hulpmiddelen, welke het rijden toch net wat comfortabeler en leuker maken, zoals automatische koplampen, ruitenwissers en dimmende binnenspiegel. Ook is de Smartkey met startknop regelmatig erg handig gebleken. Hoe vaak loop je niet met een aantal tassen vol boodschappen verdeeld over 2 handen/armen naar je auto terwijl je sleutels nog in je broekzak zitten. Met de Smartkey kun je die daar ook gewoon laten zitten, even de deurgreep aanraken en de auto is open. Ideaal. Voorheen vonden wij dit soort extra's nooit echt toegevoegde hebben, maar ik moet bekennen; het went toch wel snel.
De TC en VSC werken ook prima, hoewel het ingrijpen van de VSC wel voor een schrikmoment kan zorgen doordat het behoorlijk bijterig ingrijpt. Het systeem doet echter wel waarvoor het bedoeld. Afgelopen winter, onder koude en daardoor gladde omstandigheden reden een andere automoblist en ik allebei wat onvoorzichtig op een opgevroren kruising af. Ik moest uitwijken en ipv van een stevige glijpartij hielp de VSC mij heelhuids om mijn medeweggebruiker heen. Dit ging gepaard met flink wat geluid en een onnatuurlijk gevoel in het stuur en het rempedaal (abs is tegenwoordig standaard).

Prestaties:
De eerste opmerking die ik hierover wil maken is dat ik het erg jammer vind dat Toyota de Auris niet levert met een 1.8 vvt-i, zoals die wel in de Verso leverbaar is. De 1.6 is een prima motor die de auto goed voorruit trekt, maar de Auris is toch een goede 1.230 kilo's zwaar en dan merk je toch dat wat extra pk's de auto nog net wat completer kunnen maken. Ook jammer, de benzine motoren hebben geen 6e versnelling en zijn daarom op de snelweg behoorlijk aanwezig.
Het weggedrag van de Auris is prima, redelijk strak afgeveerd, maar zeker niet oncomfortabel op slechter wegdek of onverhard.
Landweggetjes of snelwegen, niets is een probleem.

Betrouwbaarheid:
Na 39.000 km's is er nog geen enkel technisch probleem geweest, waarvan ik kan zeggen dat dit irritaties heeft opgewekt. Maar goed hier staan Toyota's ook om bekend en 39.000 is ook nog niet bijzonder veel.
Maar hoe mooi het interieur er ook uitziet, moet ik toch even een opmerking maken over de toch slijtgevoeligheid van de materialen. De lak van de pookknop en deurgreep slijt er gewoon vanaf en geeft kale plekken. Deze schoonheidsfoutjes zorgen wel voor een afname van de over het algemeen zeer goede kwaliteitsbeleving.
Ook heeft het Smartkey systeem ons 2 keer om totaal onduidelijke reden in de steek gelaten. Gelukkig kan de auto ook met een normale sleutel worden geopend.

Gebruikskosten:
Hierover kan ik vrij kort zijn:
Onderhoud: het standaard onderhoud is heel redelijk. Keurig comform de op de site aangegeven prijzen. Wij hebben nog geen extra kosten hoeven maken.
Verbuik: incl een dagelijkse file op de A10, en spitsverkeer in Amsterdam zelf is het verbruik 1 op 12,7 ltr. Voor ons een redelijkheid verbruik. Sommigen reviews op dit forum geven aan dat 1 op 15 mogelijk is, maar mijzelf is dat nog niet gelukt.

Over het algemeen zijn wij erg tevreden met onze Auris. Dit zal waarschijnlijk niet snel veranderen...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.