Tesla Model Y Performance AWD (2023) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model Y Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 1.900 km |
Dag Model 3 Performance, hallo Model Y Performance!
- 1.700 km
Recent heb ik de kaartjes (sleutels zijn passé) van een nieuwe Model Y Performance in ontvangst mogen nemen. Zoals de titel van de review al een beetje verklapt reed ik hiervoor een Model 3 Performance. Ik zal dus niet alleen mijzelf richten op de Model Y, maar ook wat vergelijkingen maken met de Model 3. Er zijn immers aardig wat mensen die twijfelen tussen beide.
Voordat ik begin toch ook nog even voor diegenen die het leuk vinden om mij 7.500 referral punten cadeau te doen en die daarvoor bereid zijn om € 500 korting te ontvangen op hun bestelling: https://ts.la/dirkjan90606
Ik heb geen leaseuitvoering genomen (wit van buiten, zwart van binnen), maar gekozen voor het witte interieur en de lakkleur Midnight Cherry Red. Daarnaast ook nog EAP (enhanced autopilot) aangevinkt. Midnight Cherry Red is samen met Quicksilver de duurste lakkleur, maar het staat de Model Y goed. In standaard Nederlands zomerweer (bewolkt, al dan niet met regen, waar we dit jaar weer even gewend aan zijn geraakt) oogt de auto zeer donkerrood tegen het zwart aan (wat de Model Y ook zeer goed staat overigens). In de zon komt de kleur echt tot leven. Al verrassend vaak complimenten gekregen aangaande de kleur. Zelfs in oud-Hollandse weersomstandigheden. Nog een voordeel: met deze kleur (en Quicksilver) ben je verzekerd van een in Berlijn gebouwde auto die toch een paar voordelen heeft momenteel, waaronder net wat comfortabeler onderstel en betere stoelen.
Het witte interieur maakt de auto nog ruimtelijker en het is echt heel goed schoon te houden. Misschien wel beter dan zwart, waar je nogal eens last in krijgt van vlekken die minder gemakkelijk weg te krijgen zijn. Vooral met vette handjes. En ik heb twee kinderen die de coronamaatregel ‘was regelmatig de handen’ destijds al niet te serieus namen.
EAP genomen omdat ik het automatisch van baan wisselen en Navigation on Autopilot prettig vind op langere stukken en ik rij nu eenmaal vaak langere stukken.
De Model Y oogt een beetje als een Model 3 die net iets teveel houdt van lekker eten. Toch, in een donkere kleur komt het redelijk tot zijn recht. Het is niet de mooiste auto op de weg, maar denk aan de mooiste auto’s die je ooit zag en de kans dat die een lage luchtweerstand hebben is klein. Je krijgt er dus een zeer efficiënte auto voor terug.
Wat dat betreft heeft de Model Y mij echt prettig verrast. Het verschil in verbruik is erg klein. Van wat ik tot nu toe in kan schatten en met mijn rijstijl (relaxed, zoveel mogelijk op AP, in Nederland heb je toch de ruimte zelden om tijdwinst te boeken met hard rijden) zit het op ongeveer 3% meer. Dat is iets lager dan je zou denken op basis van de WLTP. Ik vermoed dat het verschil wel iets groter wordt bij hogere snelheden. Op de Autobahn wellicht. Voor de range hoef je de Model Y derhalve niet te laten liggen. De feitelijk haalbare range is meer dan genoeg.
Van binnen is de Model Y duidelijk ruimer dan de Model 3. De Model 3 is niet klein, maar achterin zit je als volwassene toch een stuk minder. Niet alleen omdat je minder ruimte hebt, maar ook doordat je een betere zithouding hebt. Dat nog afgezien van dat je de hellingshoek van de leuning in drie trappen kan instelling bij de Model Y en slechts 1 keuze hebt bij de Model 3 (niet instelbaar dus). Nu we het toch over de leuning hebben: De Model Y heeft een achterbank die in 60/40 verhouding kan omklappen, net als de Model 3, maar daarbij kan het 60 deel ook nog opgedeeld worden zodat een soort van skiluik ontstaat.
En het grootste nadeel van de Model 3 en de reden waarom ik bereid was om de veel lagere bijtelling gedag te zeggen: de achterklep van de Model 3 geeft simpelweg erg weinig ruimte om spullen in te laden. Toch regelmatig lopen schelden als er weer eens iets niet in past (niet dat het schelden heeft geholpen, anders dan verlaging van de bloeddruk). De Model Y is derhalve vooral praktischer. De frunk (laadruimte waar met vroeger een verbrandingsmotor pleegde te monteren) is bruikbaarder, de subtrunk (dat deel onder de laadruimte achter) groter. Meer vakjes en hoekjes. Je kan lades onder de voorstoelen kwijt. Een koelkastje links achterin (of een koel/vrieskast in de subtrunk, maar dat is misschien alleen handig voor een serie moordenaar, want de koelkast links achterin is groot genoeg voor basics). Een Zwitsers zakmes op wielen derhalve.
Omdat de stoel wat hoger staat bij de Model Y is de instap voor iedereen fijner en voor het dagelijks verkeer zit je ook wat comfortabeler. De Model 3 heeft weer het voordeel dat de snelheidsbeleving groter is omdat je lager zit.
Over snelheid gesproken: de Model Y is ook wat zwaarder en dat heeft gevolgen voor de acceleratie. Van 0-100 is het verschil officieel 0,4 seconden, in de praktijk 0,3 seconden. Topsnelheid gaat van 261 km/u naar 250 km/u. Maar de Model Y Performance blijft gelukkig een auto waarmee je leuk kan sturen. De bodemvrijheid is maar beperkt groter, waarmee het zwaartepunt laag blijft. Het meest duidelijke verschil is dat de achterkant wat te los lijkt (wil dus nog wel eens in de bocht een stapje opzij zetten). Bij BMW noemen ze dat freude am fahren overigens.
Voor wie normaal rijdt en af en toe wat leuk bochtenwerk zoekt is de Model Y niets minder dan de Model 3. Voor wie ook trackdays wil gaan doen is de Model 3 de betere keuze. Net wat scherper, net wat sneller. Maar mijn mening: beiden zijn echt niet geschikt voor trackdays. Ik heb een aardig deel van mijn leven doorgebracht op circuits en de acceleratie van deze auto’s is top op het circuit, maar de lol zit in de bochten en daar is, net als iedere gezinsauto, het onderstel niet op afgesteld, laat staan dat de remmen en de banden het geweld aankunnen.
Voor zowel de Model Y als de Model 3 geldt dat ze echt overtuigen als het gaat om typische zaken behorende bij elektrische auto’s. Ze zijn zeer efficiënt, waardoor ze zonder de grootste accu’s te hebben in de praktijk wel zeer ver komen. Is de reis langer en moet er geladen worden, dan staan de Superchargers gereed om snel bij te laden. Met de huidige laadsnelheden moet je heel snel dooreten om terug te zijn bij de auto zodra deze klaar is. Zelfs een plaspauze moet afgeraffeld worden. De kostprijs van laden bij een Supercharger is voor Tesla’s simpelweg laag en niet zelden lager dan thuisladen met het na-ijlen van de tarieven van eind vorig jaar. Dit is alles is geïntegreerd, dus geen pasje nodig, gewoon inpluggen. De navigatie houdt er netjes rekening mee. En dat schijnt allemaal heel lastig te zijn om goed te kopiëren.
Nog wat kleine aanpassingen die ik zelf heb gedaan: lades onder de voorstoelen toegevoegd, spatlappen voor (niet alleen om de zijkant schoner te houden, maar ook om te voorkomen dat de lak bij het achterportier schade oploopt bij wegen met lossen steentjes). En een scherm achterin toegevoegd. En ja, de nieuwe Model 3 krijgt die straks af fabriek. En die zal beter geïntegreerd zijn. Maar die moet wel het geluid afspelen via de luidsprekers in plaats van koptelefoons en ik ben de geluid wat de gemiddelde cartoon produceert al zat als de Netflix tune nog bezig is (en dan laat ik nog weg dat je meer mogelijkheden hebt, want je kan ook Ziggo go installeren, of Sky Showtime, enz.). Bij lange ritten zijn de kinderen zo heerlijk stil. Tenzij de jongste een lachkick krijgt. Komt die grotere frunk echt van pas!
In mijn review is het wel duidelijk dat ik een sterke voorkeur heb voor de Model Y. Niets ten nadele van de Model 3, het heeft ook te maken met wat ik zoek in een auto. En de Model 3 is natuurlijk ook een geweldige auto. Dus heb je de ruimte niet nodig, dan is de Model 3 wellicht de betere keuze. Ook weer iets goedkoper. Nog goedkoper… Want je krijgt echt waar voor je geld, zeker als je het vergelijkt met de concurrentie, wat ik iedere keer doe om vervolgens dan toch maar heerlijk onpersoonlijk op de website een auto te bestellen.
Tot slot: de Model Y laat zich eenvoudig omtoveren tot een ‘camper’. Afgelopen weekend even uitgeprobeerd en daar kom ik binnenkort op terug voor wie daar interesse in heeft.
Model Y als Camper
- 1.900 km
Je kan de Model Y gebruiken als kampeerwagen. Nou ja, kampeerwagentje. Het is niet helemaal te vergelijken met de grote bakken waarmee je landen als Australië, Amerika of dichter bij huis Zweden gaat verkennen. Maar daar staat dan weer tegenover dat de auto veel beter rijdt.
Het kan allemaal vrij goedkoop (een luchtbed van Intex en je kan in de auto slapen), maar ik heb wat meer geïnvesteerd. Zie aan het einde de lijst van wat ik heb aangeschaft mocht je na het lezen hiervan alsnog denken dat dit ook wat voor jou is.
De reis ging naar een camping aan de Mosel. Niet al te ver van de Nürburgring. Die helaas dat weekend gebruikt werd voor races en op zaterdag een demonstratie met F1 auto’s van Red Bull (zonder Max, met Sebastian). Dus het oorspronkelijke idee om ook even met de camper een rondje te doen kon de prullenbak in. Maar daar stond dan weer tegenover dat we naar de race konden kijken.
De rit naar de camping was heerlijk ontspannen, zoals gebruikelijk bij een Tesla. Op Autopilot, rustig tempo zodat je gewoon met het verkeer mee beweegt. Daarmee zijn het aantal baanwissels beperkt. Ook al gaat dat met EAP automatisch, het scheelt toch in de rust met rijden. En het houdt het verbruik laag.
Aangekomen op de camping snel een plek toegewezen gekregen en eerst maar even de tarp opgezet. Voor mensen die in hun eentje (niet te verwarren met een 2CV) willen kamperen: eerst vrienden maken, want je hebt minimaal 1 paar extra handen nodig. Opzetten is snel genoeg gebeurd, zeil neerleggen en vervolgens de auto achteruit parkeren waardoor e.e.a. één geheel wordt.
Omdat de koelkast er nog niet was heb ik een losse actief gekoelde koelbox meegenomen. Desondanks ruim voldoende ruimte achterin (en ook voorin) om alles mee te nemen. Ondanks dat de matras gewoon erg veel ruimte in beslag neemt. Meer dan voldoende ruimte over om ook nog een tent mee te nemen voor kinderen, waarmee je simpel met het hele gezin naar de camping kan.
Eenmaal geïnstalleerd (30 minuten) was het tijd om te gaan lunchen. En daarna snel het zwembad in gegaan.
Een nadeel van slapen in de MY is dat je op tijd terug moet zijn. Deze camping sloot om 8 uur al en aangezien we besloten hadden om iets verderop naar een restaurant te gaan moesten wij ons echt haasten om op tijd terug te zijn. 19.59 kwamen we terug. Iets om rekening mee te houden, want slapen op de parkeerplaats is wel erg armoedig.
Vervolgens de auto weer geparkeerd, maar dan nu met de nivelleringspads. De achterbank kan immers niet volledig vlak worden neergelegd en met nivelleringspads kun je dat compenseren. Is wel een flinke aanrader, anders ga je gedurende de nacht toch naar beneden kruipen vermoed ik.
Eenmaal geparkeerd de blindering voor de voorruit en een van de ruiten voor, vervolgens stoelen naar voren, bank omklappen. Matras uitvouwen. Vervolgens via de achterklep erin en de rest van de blinderingen plaatsen. Omdat de MY geen raamomlijsting heeft moet je dat dus van binnenuit doen en de deuren daarna dicht houden. Dat betekent dus dat je als een slangenmensen je naar voren moet wurmelen om de laatste te plaatsen voorin. Achterin is het prima te doen. Je plaatst de blinderingen in no time.
In totaal ben je ongeveer 10 minuten kwijt met het omtoveren van de auto in een comfortabel bed. Daarna kun je camp mode aan zetten en de juiste temperatuur bepalen. Omdat de lucht ververst wordt heb je geen last van condens. Mocht het slecht weer worden, lig je nog steeds prinsheerlijk. Ook al omdat het matras prima ligt. Je kan met de app simpel de temperatuur regelen en muziek aanzetten.
Wel moet je zorgen voor voldoende lading om camp mode te gebruiken, ofwel zoals ik gebruik maken van de stroom om de accu op peil te houden. Uiteindelijk bleek er zelfs een beetje extra lading in de accu te zijn gekomen (je kan gemakkelijk meer laden, maar ik had het amperage lager ingesteld).
De volgende ochtend glij je aan de achterzijde weer naar je leefruimte onder de tarp, rustig ontbijten, inpakken en wegwezen. In een uurtje makkelijk te doen inclusief schoonmaken.
Is het wat, kamperen met de Model Y? Laat ik eens beginnen met de bekentenis dat ik helemaal geen kampeerder ben. Het blijft toch altijd een beetje behelpen op een camping. Maar misschien is dat nu wel precies waarom ik op deze manier het wel prima vindt. Gewoon een weekendje, kortstondig. Wel graag een beetje goed weer. Dus simpelweg op het laatste moment kunnen plannen, inpakken en wegwezen. Want daar zit het nadeel en het voordeel: de MY is op zijn best met dit soort korte trips. Eigenlijk heb je met name voor de tarp en het grondzeil de meeste tijd nodig. En zeker als je laat aankomt en vroeg vertrekt is het volstrekt onnodig.
Dus ja, ik vind het wel wat hebben. Met name ook omdat je met een goede matras een prima slaapplek hebt die in combinatie met camp mode onder alle omstandigheden een goede nachtrust geeft. En waarmee je dus prima een weekendje kan overleven op de camping.
Een lijst van wat ik heb aangeschaft:
- Matras van 2befair. Vergelijkbaar met de dreamcase, voor minder geld te krijgen. Ik was er € 500 voor kwijt (let op: er is een aanbieder die nog veel goedkoper is, maar blijkens de reviews betaal je niet alleen minder, je krijgt ook minder, als in: niets).
- Privacy panelen voor de ramen (Tesbeauty, € 112 op Amazon).
- Dekbed 2x2m + dekbedovertrek. (Ikea, tientjeswerk)
- Twee kussens. Ik gebruik mijn normale kussen voor mijn hoofd en deze kussens om het gat tussen de deur en de zitting op te vullen.
- Tarp Quechua Fresh XL. (Decathlon, € 80) Hier kun je mooi beschut onder zitten en deze is groot genoeg om de MY zo te parkeren dat je beschut in en uit kan stappen.
- Om zand/modder in de auto te voorkomen een grondzeil 3x4m (Decathlon, € 20).
- Campingtafel en een paar opvouwbare stoelen. Die stoelen kunnen mooi in de frunk. Ook Decathlon (€ 50 totaal, of zoiets)
- Daarnaast heb ik nog een koelkast voor linksachter (was nog niet aangekomen toen ik ging kamperen € 500, maar voor mij standaarduitrustig). RV nivelleringspads (Valterra via Amazon € 80) en een inductie kookplaat (Lidl, € 35).
Kleine € 1.000 derhalve + € 500 voor de koelkast, maar die heb ik ook voor langere ritten genomen zodat de vodka altijd koud staat (geintje natuurlijk, dat is ook voor de kortere ritten).
Ja, een tent is goedkoper, maar als je een keer in de bergen kampeert en het blijkt in de nacht gewoon rond het vriespunt te zijn (ja, ooit meegemaakt in augustus…), dan is dit wel een stuk lekkerder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.