Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #31

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)
Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst45.400 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede Tesla grote stap vooruit

  • 10.300 km

Na 5 jaar een Tesla Model S 75D uit 2018 te hebben gereden (130.000km), was het tijd om deze weer bij de leasemaatschappij in te leveren. Ik heb nog getwijfeld om hem over te kopen, want er zat gratis supercharging op, maar dat zou helaas niet overgaan naar mij als ik de auto zou overkopen. Ik twijfelde daarnaast ook wel of ik nog jaren in deze auto door zou willen rijden. Hij was erg goed, maar de techniek ontwikkelt zich zo snel (vooral range en laadsnelheid), dat ik toch maar ben gaan kijken naar nieuwe elektrische auto's. Want het elektrisch rijden is voor mij wel een blijvertje.

Ondanks dat ik erg tevreden was over Tesla, heb ik toch wat proefritjes gemaakt in andere modellen, zoals de Xpeng G9, Audi E-tron (oude model ivm lease voorraad), Skoda Enyaq, Jaguar I-pace en VW ID4. Pas toen viel mij op wat de voorsprong is die Tesla heeft op elektrisch rijden. Alles is zoveel logischer ingericht (range, %, etc.) in het dashboard en het gemak van routes plannen met laadstops zoveel beter, dat ik toch niet de stap durfde te wagen naar de traditionele merken of een Chinees merk.

Terug bij Tesla was mijn keuze in eerste instantie toch weer een model S, maar behalve de veel hoger geworden bijtelling, was ook het zitcomfort achterin (je zit zowat op de grond) een nadeel, waar vooral vanuit het gezin klachten over kwamen. De model Y was voor mij eerst geen optie, want ik vind het model niet echt mijn smaak. De proporties lijken niet helemaal te kloppen. Maar goed, smaken verschillen en mensen om mij heen vinden hem wel mooi. Toch een proefrit gemaakt op aanraden van een vriend en toen ging bij mij de knop om. Deze model Y was zoveel verbeterd tov de model S en het zitcomfort achterin zoveel beter, dat ik hem serieus begon te overwegen. Enige nadeel vond ik (en vooral mijn vrouw) het ontbreken van een dashboard voor je, maar dat was vrij makkelijk op te lossen met een aftermarket dashboardje wat je zo in kan prikken in de OBD. Vervolgens nog een tijdje wat onderzoek gedaan op internet naar de laatste elektrische modellen met onder andere de Youtube videos van Bjorn Nyland (aanrader) en zijn Excel overzicht met ranges, 1000km testen etc.

Juli 2023 heb ik besloten de model Y te bestellen in de versie long range, met enhanced autopilot (zat ook op de S), premium connectivity, afneembare trekhaak en in de kleur midknight cherry red met zwarte bekleding (model S was donkerblauw met beige bekleding). In augustus werd deze geleverd en sindsdien heb ik er meer dan 10.000km mee gereden en dus tijd voor een review.

Wat allereerst opvalt is de prettige zit, die hoger is dan de model S, waarmee je beter overzicht hebt, maar ook met mijn lengte (1,88m) net wat beter ondersteuning krijgt. Ik las hier wisselende berichten over en kan niet verklaren hoe dat komt, maar met mijn lichaamsbouw zit ik perfect in de Y. De rijervaring is weer net een beetje beter dan de S qua one-peddal driving. Je kan nu ook de auto geheel laten stoppen met 1 pedaal, in tegenstelling tot de model S. Dit kan je zelf instellen in het menu. De wegligging is goed en ik heb er bewust voor gekozen om niet de 20 inch wielen te nemen, want ook met die versie heb ik gereden en dat verandert de auto in een stuiterkart. De 19 inch wielen met standaard wieldoppen vond ik echter niet echt passen bij de kleurstelling, maar gelukkig is er voldoende aftermarket materiaal te vinden, waaronder mooie zwarte wieldoppen die de fabriekswieldoppen vervangen. Het blijven wieldoppen, maar maken de auto zoveel meer af en toch met het comfort van 19 inch wielen. Zie ook de foto's die ik heb bijgevoegd.

Naast de wieldoppen heb ik direct het dashboardje erin gezet en ook een scherm achterin (zie ook foto's). Installatie was super simpel. Het scherm achterin was vooral bedoeld voor de kids om zowel stoelverwarming (zat niet op de model S), tempratuur en ook (als ik dat wil) muziek te laten bedienen vanaf de achterbank. In de praktijk wordt het scherm vooral gebruikt voor Netflix en spelletjes, aangezien het een Android is waar alles op geïnstalleerd kan worden. Een groot succes voor de achterbank!

Dan het allerbelangrijkste (als je tenminste de vragen op verjaardagsfeestjes mag geloven): de range en laadsnelheid. De model S kon ongeveer 350 km op een volle lading rijden (range op display) en kon superchargen met een maximaal vermogen van 120KW. Helaas haalde die deze snelheid vrijwel nooit en was laden daarom een kwestie van heel veel geduld. Op de lange ritten naar wintersport of zakelijk naar het buitenland, werd dit steeds vervelender. Met de model Y is hier echt een grote stap gemaakt. Ondanks dezelfde capaciteit accu van 75KW is de range echt sterk verbeterd en toont de model Y 523 km op het display met een volle lading. Uiteraard is de praktijk soms weerbarstiger, maar ook daar scoort de model Y goed.

Op een rit naar Luxemburg waar ik ook met de model S vaak kwam, moest ik met de model S 2x laden om op de bestemming te komen. Met de model Y heb ik deze route ook gereden (in de regen) en heb ik niet één keer moeten laden en kwam aan met 25% lading. De warmtepomp en algehele betere efficiëntie van de auto zijn echt een giga stap vooruit gegaan wat mij betreft. Ook het superchargen is nu een fluitje van een cent en in 10 tot 15 minuten klaar, waar de model S soms meer dan 45 minuten nodig had.

Is het dan allemaal geweldig, de model Y? Nee, er zijn ook minpunten die al vaker gedeeld zijn door anderen. Ten eerste de automatische ruitenwisser. Deze waren echt verschrikkelijk en dan bedoel ik niet dat ze een beetje slecht waren, maar echt onacceptabel. De ruitenwissers gingen altijd maar aan bij droog en zonnig weer, tot de rubbers zowat versleten waren. Gelukkig is door de recente software updates, dit euvel nu voor mij in ieder geval verholpen (ik lees nog wel dat dit niet voor alle eigenaren tot een oplossing heeft geleid). Als tweede minpunt, vind ik het ontbreken van parkeersensoren en het vervangen ervan door camera's erg slecht werken. Er zijn hier ook updaten gekomen en het is iets beter, maar komt nog lang niet in de buurt van de oude vertrouwde parkeersensoren. De grafische weergave van de nieuwste software voor het inparkeren ziet er echt futuristisch en knap gemaakt uit, maar is toch minder makkelijk dan de oude parkeersensoren. Hopelijk gaat ook dit met toekomstige software updates op het niveau komen van de oude vertrouwde parkeersensoren.

Dit was de eerste update na 10.000 km. Volgende maand de eerste wintersport ervaringen en zal dan weer een update doen, hoe dat bevallen is. Tot nu toe nog geen spijt van mijn keuze voor deze model Y (behalve dat je er wel heel veel ziet rijden....)

Eerste wintersportreis

  • 14.250 km

Zoals beloofd, zou ik een update doen na de eerste lange reis met de model Y. Dit was vorige week van omgeving Utrecht naar Les Gets in Frankrijk voor wintersport. Een reis die ik met de model S ook al 3x gemaakt heb en dus was ik benieuwd of de model Y de reis aangenamer en korter zou maken. Samengevat: ja, een stuk korter en aangenamer. Met de model S deed ik er ongeveer 14 uur over, waar de model Y er 11:30 uur over deed. Dat is in mijn ogen echt een forse verbetering. Ja, met een brandstof auto (zonder stoppen!!) ben je 9:30 uur onderweg, dus dat is inderdaad nog steeds sneller (logisch). Ook de medereizigers gaven aan dat de reis comfortabeler was, door de betere zithouding achterin vooral.

Laadervaringen

Op de heenweg koos de Y voor een route via Arlon (8% geschat bij aankomst), Val-de-Meuse en Aire du Poulet (3 stops dus tov 5 a 6 met de model S). Al meteen 15 minuten na vertrek, begon de Y een hercalculatie en liet me naar Remouchamps supercharger (150kw) rijden waar ik met 33% zou aankomen. Dit zou ook 11 minuten bij mijn totale reistijd optellen. Ik kwam echter aan met 22%, terwijl ik rustig had gereden en trouwens de hele weg naar Les Gets netjes aan de maximum snelheid had gehouden. Het was duidelijk dat de Tesla uit was gegaan van andere parameters bij vertrek van huis. Het was op zich niet erg koud (9 graden), maar er zaten natuurlijk wel 2 volwassenen en 2 tieners en een berg bagage in de auto (geen dakkoffer). Direct bij het wegrijden van de laadplaats wijzigde de route naar Laxou ipv Val-de-Meuse, maar ook al gauw werd die herzien naar Metz-Sud (250kw), waar helaas geen toilet of andere voorzieningen waren. Daarna alsnog naar Val-de-Meuse (250kw), waar de nieuwe v4 superchargers stonden. Uiteraard direct getest of er verschil zat op die locatie qua laadsnelheid bij de Y tussen v3 en v4, maar dat was niet het geval. Daarna naar Aire du Poulet, waar wij net geluk hadden en een laadplekje hadden, maar daarna veel Tesla’s op hun beurt moesten wachten. Wel iemand van Tesla aanwezig die netjes de volgorde coördineerde, maar gezien de weinige laadplaatsen en alleen v2 (150kw) laders, was het lang wachten daar voor sommigen. Na een uur file, kwamen we na 4 laadstops en totaal 12 en een half uur aan. Totale verbruik en laadkosten onderweg (ik vertrok op 100% thuis) kwamen neer op 183kW en € 61,11.

Het constant herzien van de laadlocaties, deed mij besluiten om de terugweg deels te plannen met ABPR (a better route planner), waarbij ik wel de route over Frankrijk (ipv Duitsland wat de app adviseert) forceerde. Op zich is een wisseling van laadlocaties niet erg, tenzij er geen voorzieningen zijn, waar je op gerekend had ivm eten of toiletbezoek. Die aanpak met ABPR icm de Tesla navigatie werkte goed en leidde tot een reis die veel soepeler en voorspelbaarder verliep. Eerste stop was bij Aire du Jura (250kW) en duurde relatief kort. Tweede stop was een lange stop bij Troyes (250kw) waar ik even 5 minuten moest wachten tot er plek was en ik tot 100% moest laden en ondertussen konden shoppen bij de vele winkels daar. Daarna laatste stop bij Charleroi (dus 3 stops ipv 4), maar die werd na Troyes plots omgezet naar Nivelles-Sud, omdat Charleroi superchargers buiten gebruik waren geraakt. Niet veel later was Nivelles-Sud overbelast met z’n 12 laadplaatsen en ontstond er wachttijd, waardoor ik naar Wavre werd verwezen. Dit was een lange en vermoeiende weg binnendoor en aangekomen bij Wavre waren de 250kW laders bezet en moest ik aan een 150kW lader (ongedeeld). Halverwege kwam er een plek vrij bij de 250kW laders en ben ik daar verder gaan laden. Helaas leverde deze lader geen snelheidswinst. Na 11 en een half uur kwam ik thuis precies aan op de tijd die de Y bij vertrek uit Les Gets had aangegeven. Daarbij moet ik opmerken dat ik nu wel harder heb gereden. Totale verbruik en kosten 167kW en € 61,56. Kosten heel vergelijkbaar als de heenweg, maar verbruik een stuk minder (was ook berg af). Hoe kunnen die kosten hoger zijn? Doordat ik op de terugweg op piektijden geladen heb met dito tarieven en op de heenweg alleen daltarieven had.

Al met al zijn de laadervaringen tov de Model S sterk verbeterd (stops zijn veel korter en minder) en zijn er vrijwel geen wachttijden voor mij geweest, ondanks het verkoopsucces van de 3 en Y. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden, door de wisselende laadstops tijdens de route en niet altijd v3 supercharger snelheid die gehaald wordt.
ABPR heeft een leuke functie waarin je je rijsnelheid, hoogte, tempratuur, SoC (state of charge) en laadcurve kan bekijken van je hele reis. Ik heb deze voor de volledigheid bij de foto’s gezet. Let op: de tijdslijnen kloppen helaas niet.

Rijervaring

En dan is er natuurlijk de rijervaring. Ik heb zowel de heen- als terugreis 90% op de EAP (enhanced autopilot) gereden. Hierbij de positieve en negatieve ervaringen:

Positief:
+ EAP was net als in de Model S een genot. In de Y is deze nog een stuk beter en dus ben ik nog meer ontspannen op de bestemmingen aangekomen.
+ De automatische ruitenwissers waren lang een probleem, maar door een software update doen ze het bij mij nu perfect (hoor van andere nog steeds wel klachten)
+ Het voorverwarmen/ontdooien op afstand werkt heerlijk op wintersport en geeft extra comfort
+ Stoelverwarming achterin was voor de tieners heerlijk
+ De hogere zit en prima stoel, maken de rit erg comfortabel

Negatief:

- Zowel op de heenweg als terugweg heeft de EAP tot 3 keer toe bij een manoeuvre van de linkerbaan naar de rechter, plots ervoor gekozen om hard de afrit te pakken die net op dat moment naast de rechterbaan tevoorschijn kwam. Waardoor je hart echt in je keel schiet en je snel moet ingrijpen om niet met 140km/u een bocht in geslingerd te worden. Sommigen zullen dan ook zeggen: dan moet je niet bij de afrit (waar de stippellijn ook anders is) naar rechts gaan. Dat probeer ik ook niet te doen, maar omdat de manoeuvre soms echt een eeuwigheid duurt, kom je uiteindelijk bij de afrit uit.
- Op de heenweg reden we in de nacht en doet EAP automatisch grootlicht aan als er geen tegenliggers of auto’s voor je op de weg zijn. Nou, dat werkt dus af en toe totaal niet waardoor je tegenliggers en auto’s voor je verblindt. Je kan dit handmatig uitzetten iedere keer (waardoor ik per ongeluk 1x mijn lichten helemaal had uitgezet), maar dit is echt een verschrikkelijk slecht werkende functie is.
- Ik rij persoonlijk altijd met mijn linkerarm op de deurstijl en hand op het stuur (vindt EAP ook fijn), maar de deurstijl is erg hard, waardoor je na verloop van tijd een beurse ellenboog hebt.
- De Y warmt de batterij voor, zodat je sneller kan laden bij de supercharger die in je navigatie staat. Op zich prima systeem, maar soms begint de auto 1,5 uur van te voren met batterij voorverwarmen, dan een uur van te voren en dan weer 20 minuten van te voren. Volgens mij klopt daar iets niet en gaat hier vermogen verloren.

Op basis hiervan heb ik mijn oordeel over de auto toch iets aangepast.

Ik hoop dat mijn reisverslag inspirerend werkt en je je niet laat weerhouden van een lange elektrische reis, [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]

Eerste jaar en 30K km

  • 30.000 km

Nu ik de auto een goed jaar in bezit heb en er 30.000 km mee heb gereden, kan ik een beter beeld vormen over het verbruik over het hele jaar. Dat wisselt natuurlijk nogal tussen zomer en winter en daarom leek het me goed om na een volledig jaar nog een update te doen.

Het gemiddelde verbruik over een heel jaar is uitgekomen op 169 Wh/km

Daarmee is het verbruik exact hetzelfde als wat Tesla op haar site aangeeft: https://www.tesla.com/nl_nl/support/power-consumption. Dat betekent dat als ik nu mijn accu naar 100% laad (en dat doe ik vrijwel nooit) hij 500 km range aangeeft op het display. Als ik echter zelf reken, dan zou ik met 78,1 Kw batterij een bereik van 462km moeten hebben. Al met al een range waar ik heel tevreden mee ben en echt ruim voldoende is voor dagelijkse ritten en zelfs voor de eerder genoemde wintersport rit.

Behalve het verbruik, is er niet heel veel bijzonders te melden en dat is eigenlijk positief. Er hebben zich geen storingen of problemen voorgedaan. Het probleem met de ruitenwissers die niet goed automatisch reageerden, is opgelost met de toenmalige software update en sindsdien niet teruggekomen. Met de software update zijn er wat extra functionaliteiten bijgekomen, waarvan ik de meesten niet of niet bewust (veiligheidsfuncties) gebruik. Waar ik wel heel positief verrast over ben, is het automatisch inparkeren. Deze functie is onlangs toegevoegd en maakt het mogelijk om langs parkeerplaatsen te rijden en vervolgens op het scherm (waar je deze vrije parkeerplaatsen ziet) een plek aan te tikken, waarna de auto de rest doet en vrij vlot de auto er super strak in parkeert. Uiteraard vind ik dat ik het zelf nog steeds beter doe, maar moet eerlijk bekennen dat ik soms toch voor het gemak even de auto het inparkeren laat doen. Bijv. als ik tegelijk aan het bellen ben.

Waar de auto mogelijk niets aan kan doen, maar ik wel echt van baal: ik heb al 6x schade gehad aan de auto. Allemaal terwijl de auto geparkeerd stond. In 2 gevallen is er een fiets tegenaan gevallen (eigen schuld), 3x is er hard een deur in de zijkant geknalt met lak en plaatschade en 1x een trekhaak voorin erin gereden. Alleen die laatste heb ik de veroorzaker kunnen staande houden en verzekeringspapieren kunnen regelen. De overige schades staan prachtig op camera, maar geen kenteken te herkennen en dus niet te achterhalen. Waarom meld ik dit: ik heb een vermoeden dat het plaatmateriaal en de lak toch van minder / dunnere kwaliteit is dan van andere automerken. De Tesla (zelfs met de 13 lagen cherry red lak) is in mijn handen in ieder geval vaker slachtoffer van schade dan andere auto's die ik heb gehad en ook meer dan bij mijn vorige model S.

Voor de rest nog steeds zeer tevreden met de auto en ik begin zelfs te wennen aan het ontwerp dat niet helemaal mijn ding is/was.

20 maanden en 45K km

  • 45.400 km

Even een korte update na 45km en 2 zomers en winters. De auto heeft nog geen enkele gebreken vertoond en rijdt nog steeds perfect. De tweede wintersportreis zit erop. Wederom naar Les Gets, maar deze keer via Duitsland, omdat dit werd aangeraden door A Better Route Planner, maar ook omdat de Tesla dit op sommige vertrektijden aangaf. De route beviel erg goed, omdat er in Duitsland veel meer superchargers waren, je beter je accu kan leegrijden tot het gewenste % doordat je harder kan rijden (immers Duitsland) en daarmee je percentage bij aankomst kan verlagen, terwijl je batterij door het harder rijden de juiste tempratuur bereikt (scheelt voorverwarmen). Daarmee kan hij sneller laden bij de superchargers. Aangezien je sneller kan laden dan rijden, is dit een manier om wat tijd te winnen. Het verschil was over het geheel niet heel groot (11 uur over gedaan), maar er was veel meer keuze uit stopplekken en geen wachtrijen (al waren die er in Frankrijk ook weinig). Misschien leuk om te delen wat zo'n ritje elektrisch nou kost: heenweg was 98 Euro en terug 75 Euro aan laadkosten (excl. vertreklading). Uiteraard krijg je daar nog tolkosten bij, maar dat is hetzelfde bij een ICE auto. Overigens scheelde het over Zwitserland ook aan tolkosten tov Frankrijk.

Ondertussen veel updates gehad, waarmee weer extra features beschikbaar zijn. Daarmee is in ieder geval al vrij snel nadat ik de auto had, de automatische ruitenwisser problematiek opgelost en de wijze waarop de camera's de parkeersensoren vervangen. De EAP en het groot licht probleem dat ik eerst had, is opgelost doordat nu de matrix verlichting softwarematig is aangezet en dit werkt perfect. Een extra functionaliteit die erbij is gekomen, die ik erg goed vind werken: automatisch inparkeren. Ik gebruik dit niet of zelden in mijn vorige auto's want het is altijd te langzaam en vergt soms wel dat je de auto heel precies klaarzet, maar bij de Tesla met laatste updates is dit echt enorm snel en bijna menselijk (voor wie een beetje fatsoenlijk kan inparkeren) hoe hij dit doet. Gebruik het nog steeds niet veel, maar soms wel en dan stoort het me totaal niet hoe de auto parkeert. Erg knap gedaan!

Verder geen bijzonderheden, behalve dat je als eigenaar van een Tesla wordt gezien als sponsor van het huidige politieke klimaat in de VS, helaas.

Het verbruik sinds de start 45.000 km geleden staat nu gemiddeld op 174,3 Wh/km

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.