Tesla Model Y (2024) #14
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Model Y |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand laatst | 34.800 km |
Meer heb je niet nodig
- 34.800 km
Aanschaf
Dit is voor ons de 4e keer een Tesla, de eerste die we zelf gekocht hebben in plaats van lease. De Model Y Performance ingeleverd en overgestapt op mobiliteitsbudget van de werkgever. Het is de (op dat moment) goedkoopste uitvoering: RWD, die in de 2024 versie wel de goede audio heeft. Doordat we hem vlak voor de facelift kochten en in de laatste maand van de SEPP subsidie, was de aanschafprijs zeer aantrekkelijk. Daarnaast zat er een jaar gratis superchargen bij waar we veel gebruik van hebben gemaakt tijdens de vakanties (Parijs, Hamburg en Denemarken met vouwwagen).
Ervaringen
Ten opzichte van de Model Y Performance die ik hiervoor had, rijdt hij een stukje comfortabeler, vooral over hobbels en (dwars)richels, terwijl hij nog steeds lekker stuurt. Verder is het bijna dezelfde auto, maar dan zonder de performance (0-100 in 6,9 vs 3,7sec. Top 217 vs 250 km/u), de AWD, het sportonderstel, de mooie velgen, de rode remklauwen en achterspoiler. Wel heeft hij dezelfde enorme binnenruimte, prettig voor een gezin met 3 kinderen. We hebben ook wederom een trekhaak, voor de fietsendrager (mountainbiken) en onze vouwwagen. Hij is een stuk zuiniger dan de MY Performance en verder is hij snel genoeg. Ik rij ermee, zoals ik ook met de performance reed (behalve af en toe het stoplichtsprintje wat nu niet meer zo snel kan).
Bereik
Met deze kleinere accu is ongeveer 300km bereik in de winter en 350 in de zomer vrij makkelijk haalbaar. Thuis kunnen we laden, dus vrijwel nooit onderweg hoeven laden (tot nu toe 1x op een publieke laadpaal geladen, verder alleen thuis of bij de supercharger).
Laden
De LFP accu in deze RWD, mag je structureel tot 100% opladen. Daarnaast is de laadcurve behoorlijk vlak. Hij laadt ook de laatste 20% nog behoorlijk snel vol bij het superchargen. Netto ben je dan niet veel langer onderweg met de RWD tov. de grotere accu van de performance. Wel mis je iets meer flexibiliteit: de MYP was vrijwel nooit vol na een stop. Deze RWD is vaak al vol, voordat wij klaar zijn met stoppen, zodat je hem tussentijds moet afkoppelen om idle fees te voorkomen. Gek genoeg laadt hij dus eigenlijk te snel. Ander opvallend puntje: de LFP is iets gevoeliger voor kou, dat wil zeggen dat regeneratief remmen bij kou eerder niet beschikbaar is en dat je met een koude accu veel langzamer laadt. Gelukkig verwarmt hij automatisch voor, maar eigenlijk is dat zonde van de energie.
Vakantie met de vouwwagen
Ook de RWD mag 1600kg trekken, ruim voldoende voor onze vouwwagen van max 750kg. Met de vouwwagen halen we ongeveer 250km, genoeg voor zo'n 2,5 a 3u rijden. 1000km op een dag is dan prima te doen.
Conclusie
Meer heb je niet nodig. Erg blij met deze auto voor het gezin! Ik verwacht dat we deze wel een tijdje gaan houden.
Ps: voor de fun toch weer een Tesla Model 3 Performance ernaast. Deze in de lease, zonder privé te rijden. Kan ik deze twee uitersten op termijn vergelijken. Dat betekent dat we na 21jr afscheid gaan nemen van ons Twingootje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model Y
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Tesla Model Y 7p. vs. Peugeot E-5008 – Dubbeltest

Tesla Model Y nu ook leverbaar met zeven zitplaatsen

Tesla Model Y duizenden euro's minder duur

Tesla Model Y RWD nu ook uit Berlijn





