Tesla Model Y (2022) #5

autoreview

Tesla Model Y

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 1.200 km

De eerste indruk is dat je een andere auto-ervaring in stapt. Tesla is al wat jaren op de markt en de grootste onhandigheden zijn er uit, maar ondanks gedegen YouTube voorbereiding, ben je in het begin lekker aan het puzzelen met vele instellingen. Na een dag of 5 en wat vragen/antwoorden op Facebook staat het meeste wel goed. De auto rijdt heerlijk. Je zit hoog, ziet veel voor en opzij (achter weinig) de camera's en handels, knopjes wennen snel. De cruise control en autopilot hebben wat meer gewenning nodig, maar inmiddels kan ik heel smooth er mee om gaan. Het witte interieur van deze blauwe Tesla straalt enorme luxe uit. Decadent, vind mijn vriendin het, zoveel luxe.
Laden kan overal waar je even staat of aan komt. En onderweg is 10 minuten vaak genoeg voor het laatste stukje. Dan heb je je koffie nog niet eens op. Dit type laadt je altijd 100% op in de nacht. 418 km staat er dan. Dat is in de winter te ruim. Maar 250 km lukt altijd, 300 vast bij 100 km/u. Eigenlijk wel genoeg om nooit zorgen te hebben. De cruise control leest ook borden en kan automatisch die snelheid aannemen. Maar de matrixborden in Antwerpen boven de snelweg ziet hij niet, dat gaat geld kosten. Waarschuwen voor flitsers doet het ook al niet en een beetje stroom meer doet de auto vooruit vliegen. Maar op de automaat (die je na elke rijbaanwissel opnieuw aan moet zetten (grrr)) maakt heerlijk cruisen simpel. Fijne grote, ruime, eigentijdse reiswagen. Zeer aan te bevelen.

Komt toch niet zo ver.

  • 2.500 km

Ik heb er flink wat ritten opzitten na 1,5 week. Ondanks een "418 km" na opladen, ben ik nog niet verder gekomen dan Leeuwarden - Supercharger Oosterhout, 221 km. Ben dan vertrokken met 98% opgeladen (405 km range) en heb overdag 100-110 km/u gereden om met 2% aan te komen (na het voorstel om te laden in Meerkerk genegeerd te hebben). Rij ik 's avonds 134 km/u dan haal ik de 200 km niet meer. Ik rij regelmatig Antwerpen-Leeuwarden, en die rit is nu een half uur langer geworden. Dat was 's avonds ca. 2:15 uur, nu bijna 3. Gisteren ritje Antwerpen-Tilburg-Eindhoven was 45 min langer omdat ik bij de afspraak in Tilburg niet kon laden. De info in de Tesla over laadpunten is wat dat betreft waardeloos. Lokale opladers staan er niet in (kun je dus ook niet "even" naar navigeren). Welke parkeergarages hebben laadpunten? Het is echt uitzoeken in deze tijd.

Vertrouwd onhandig

  • 6.500 km

Na een maand en 6.500 km verder is het inmiddels een vertrouwd vervoermiddel geworden. De stoelen zitten heerlijk en hoog. King of the road gevoel.
Ook al gebruikt voor een verhuizing en dan is de lengte + breedte wel fijn. De opbergvakken onder de vloer tellen qua m3 wel, maar gebruik je alleen om wat "niet zo vaak nodig" spullen op te bergen als een plaid, ontdooimateriaal e.d. Waarschijnlijk blijft dat lang liggen, want de auto ontdooit zichzelf, als er voldoende stroom in zit (dus toch al moeten krabben). De Frunk is handig voor de laadkabel: hoef je achter niet te graven en de bak is van hard plastic, dus wat nattigheid en modder is niet erg.
Alhoewel de software geavanceerd is, blijft het irritant dat een deel van de menuopties alleen beschikbaar is als je in betreffende modus zit. Dat het groot licht automatisch aan gaat als je de autopilot aan zet bijvoorbeeld en het dan handmatig weer uit moet zetten. Ik heb zelfs een treinmachinist zien knipperen tegen het grootlicht van mijn Tesla. Maar ook zonder groot licht merk ik dat andere bestuurders zich irriteren aan het veel te hoog afgestelde normale licht. Ook zitten er wat onhandigheden in, dat je bij een baanwissel de autopilot uit moet zetten (door de richtingaanwijzer extra lang aan te drukken, of afzetten, of tegen de forse weerstand in het stuur te bewegen, waardoor je gaat slingeren) en ook weer aan. Het kan wel "smooth", maar dan moet je dat heel precies doen op één manier. Ik heb wel de indruk dat de autopilot veel te dicht op de middenstreep zit bij inhalen. Persoonlijk zou ik een halve meter meer naar links/buiten rijden. Maar dan springt de autopilot er af, krijg ik waarschuwingen, automatische stuurcorrecties (omdat ik dicht op de buitenste streep rij) en valt alles uit. Dus weer naar de vluchtstrook! Het alternatief: door automatisch dicht op de middenstreep te blijven, wijken ingehaalde auto's voor mij wat uit omdat ik zo dicht langs kom. Of niet gebruiken.
Alhoewel er in NL en België vaak oplaadpunten in de omgeving zijn (in NL meer dan BE) zijn ze soms vol of doen ze het niet. Dat kan lastig zijn als je op je laatste stroom aan komt en de volgende ochtend weer weg moet. Heb zo al 3x de omgeving af moeten zoeken en naar huis moeten lopen. Had ik toch beter nog een half uur langer bij de oplader onderweg kunnen stoppen? Soms kan dat niet. Dan maar half uur eerder opstaan? Is nog niet fijn. 6500 km in 30 dagen = 215 km/dag. De actieradius van de MYRWD deze winter is ca. 230-260 km. Ik als in niet op bestemming of bij huis kan laden, dan dus onderweg: 4 van de 7 dagen sta ik mij een half of heel uur te verbijten bij een snellader. Op de stupide spelletjes in de Tesla zit ik niet te wachten en internetten moet dan met een (dure) hotspot als ik wil werken. Maar dat wil ik s' avonds niet. En bij 3 graden boven nul kan de batterij wel voorverwarmen, maar wordt hij toch niet warm genoeg om met 170 kwh te laden, hooguit 140.
Ik heb gemerkt dat bij snellaadsstations de boel om 21 of 22 uur dicht is. Geen koffie, alleen wind en regen en geen toilet. En bij kou nog langer staan.
De kracht van de motor blijft erg fijn. Ondanks dat het een forse auto is, beweeg je soepel en snel. Erg fijn bij invoegen in gaatjes in de rij of snelweg. Bij 140 km/u houdt de autopilot op (waar in de Seat die tot 210 km/u door ging). Cruise control bij 150. Maar als je harder gaat begrijp je ook waarom: de auto wordt onzeker, minder stabiel en minder prettig om te rijden. Geen sportief blok op de weg, eerder een goede lobbes met comfort. Maar het is snel genoeg in NL en BE. Straks in D zal ik flauw zijn. Reed daar altijd 170 km/h.
Diverse hulpsystemen vallen bovendien zo maar uit en zijn dan niet altijd opnieuw aan te zetten. Dan moet je eerst (op de vluchtstrook? zoals in mijn proefrit werd voorgedaan) stoppen, uitstappen en weer instappen om het weer aan te krijgen. Het gaat om de autopilot als je 142 km/u gaat door wat gas te geven, het overschrijden van een lijntje zonder richting aan te geven of verblinding van een camera door een zonnetje of zoiets. Ook bij werkzaamheden is het al eens uitgevallen omdat het uit de lijntjes niet meer wijs werd. Het systeem houd er dan abrupt mee op en waar je eerst lekker begeleid wordt, sprint de auto opeens naar de vangrail met alles uit. Bij onoverzichtelijke situaties remt het automatisch af. Maar wat voor de auto niet te overzien is, is dat voor de normale weggebruikers wel. Dus soms gaat de auto zo maar remmen. Kortom, het is zeker niet sophisticated, meer cowboy software.
Teleurstellend is dat er voorin geen USB aansluitingen zijn om je telefoon op te laden. Je moet een kabeltje gebruiken (Samsung A53 laadt niet draadloos op) en die in een vakje aansluiten, waarvan het klepje automatisch (niet meer dus) dicht gaat. Duurdere Tesla's schijnen een USB aansluiting achter het scherm te hebben, de MY RWD niet. Dus een kabel dwars door de auto, over het dashboard naar een telefoonklem. Moet ook want in tegenstelling tot Android Auto heb je geen Waze, TomTom, FM of Whatsapp meer, dus telefoon aan als 2e scherm. Ook het mondeling beantwoorden van appjes kan niet meer. SMS-jes wel, maar wie gebruikt dat nog? Achterhaald systeem, niet voor onze markt geschikt.
Er zijn geen parkeersensoren meer. En vooral voor heb je geen idee van afstand door de hoge neus. Geen waarschuwing meer! De camera's zien genoeg. Maar om goed op te letten, moet je a. om je heen kijken, b, je linker en rechter spiegel in de gaten houden die naar beneden draaien en dus de stoeprand zien, c. de achteruitrijcamera met lijntjes bekijken waar je heen gaat en d. en e de links-rechtscamera's om obstakels te vermijden. Gevolg: het gaat echt langzaam en oh wee, als je wat mist.
Conclusie: comfortabele lobbes met luxe uitstraling. Eigenwijze cowboy software waarvan systemen niet betrouwbaar zijn. De RWD heeft voor veelrijders een te korte range in de winter (260 km ipv 455 WLTP).

Vertrouwenwekkend of nukkig?

  • 12.500 km

Na 12.000 km in 2 maanden ken ik de eigenaardigheden inmiddels wel en ook waar in NL de software elke keer de kluts kwijt raakt, zoals vanmorgen in lichte mist in het Noorden. Er is niet veel nodig om autopilot van de wijs te brengen. Ping: doe het zelf maar.
Maar op alle andere dagen is het een heerlijke reisgenoot waar je vlot vele kilometers met een handje op het stuur af legt, luisterend naar ... tja van alles! Spotify, TuneIn met zenders uit de hele wereld (leuk om eens een amerikaans western station op te zetten) of de radio natuurlijk.
De afgelopen weken is de MYRWD vooral als pakezel gebruikt. Er is veel ruimte met en zonder neergeklapte achterbank! En de dagelijkse spulletjes kun je dan in de bakken voor en achter opbergen. Fijn.
Laden blijft lastig. Vorig weekend even samen naar Gent om onderweg te laden bij een Total 175 KW. Herkent het de laadpas niet. Kon ik 15 km terug naar Lokeren voor een supercharger. Gebeld met Leaseplan, maar die kon niets. Ja na een kwartier puzzelen met ook nog een Allego die er stond, maar stuk was, moest ik maar met Travelcard bellen? Maar meestal gaat het prima. Thuis in Leeuwarden staat nu al een bord dat op 6 maart een extra laadpaal op 50 m van mijn huis er bij komt. Topsnel!
Vandaag in de vorst van Leeuwarden naar Eindhoven, overdag. Dat ging. van 100% naar 15% in 240 km. Ter plekke gelijk een waarschuwing dat ik moest laden, maar waar ik was stonden wel 20 laadpaaltjes op het parkeerterrein.
Verder heb ik de TomTom Go op mijn mobiel er naast. Handig voor flitsers, al rijdt ik meestal maar niet meer te hard ivm beperkte range. Dan valt op dat de routeplanner van Tesla ook accuraat is, maar niet altijd. Zeker als je van de route af moet, dan rekent de TomTom meteen een vlot alternatief. De Tesla rekent niets, stuurt je terug naar de route. Dan beter wissen en opnieuw bestemming in geven.
Het tevoren opwarmen, zeker bij vorst, is top.
Onlangs met fietsje achterop de trekhaak van Anwerpen naar NL. vertrokken met 60%, bijgeladen tot 87% in Meerkerk, maar kon Leeuwarden niet halen, bij Emmeloord nogmaals. Lange rit dan. Verbruik ca. 348 kWh/km. Dan gaat het hard.
Zo maar even genoeg. Nog immer gemiddeld 208 kWh/km op het scherm.

Half jaar, 33K

  • 33.000 km

Het eerste half jaar zit er op. De auto blijkt betrouwbaar. Het gaat niet altijd meteen open, software hapert soms wat, maar veel en erg is het niet. De vering is meestal comfortabel, totdat je echte hobbels tegen komt, dan toch stug.
De ruimte blijft een grote plus. Heb er al drie verhuizingen mee gedaan wat ook wat krasjes aan de binnenkant opleverde, maar niet veel.
De parkeerlijntjes zijn nieuw. Ze voegen vage informatie toe, zo van er is wat, maar je moet blijven opletten.
Als de camera achter de indruk wekt dat je je achterbuurman gaat raken, blijkt er nog 10 cm ruimte. Dat is fijn.
Voor is het gokken, maar de ronde neus geeft veel ruimte. Draaicirkel blijft te kort.
Laadstress bestaat niet in NL. Komende weken naar Frankrijk. Ben benieuwd.
Afgaand op de autopilot zou ik nooit FSD (full self driving) kopen. De autopilot is notoir onbetrouwbaar en je moet zelf opletten waar het dus fout gaat: bij een forse bui, lichte mist, beetje sneeuw. Bij een witte weg met sneeuw. Maar ook bij een slinger in de weg. Aan het einde van een invoegvak (paniek! :-)), bij een kruis op de weg tpv een brug, bij slechte belijning, bij wegwerkzaamheden enz. Alleen op nieuwe mooi belijnde auto en snelwegen is het fantastisch.
Automatisch snelheid lezen is ook drama. De snelheid op de kaart klopt in 2% van de gevallen niet. En als een zijweg of parallelweg een snelheidsbord heeft, dan schiet de Tesla in de stress. Bijvoorbeeld de A6 van Almere naar Emmeloord, afslag Lelystad. Op de afslag staan aan weerzijden borden van 70 km/u. Als je niet afslaat en de hoofdrijbaan volgt (130 km/u 's avonds!) vliegt de Tesla bovenop de rem als hij 70 ziet. Verder blijkt Rijkswaterstaat sommige wegvakken op andere snelheden te zetten. Gaat de auto spontaan langzamer rijden (afslag Antwerpen op A27-A59 bij Breda bijvoorbeeld), maar op veel meer plaatsen wordt de snelheid zo maar aangepast door Tesla zonder aanleiding.
Het is een zeer comfortabele auto die je heerlijk kunt voorverwarmen/koel houden. Echt top. Maar rustig rijden? Mwah.
Je kunt ook zonder autopilot rijden, maar daarvoor is de wegligging eigenlijk te onzeker.
Tot later!

Voorzichtig beter

  • 76.000 km

Er staat nu 76.000 op de teller en we kennen eigenschappen inmiddels goed.
De ruimte in de auto is geweldig. Ik heb 3 verhuizingen en diverse verbouwingen en vakanties achter de rug en de kofferbak, neergeklapte achterstoelen en de bakken voor en achterin, samen heerlijk veel ruimte.
De auto rijd goedmoedig stug, kan beter, maar blijft fijn.
De parkeerinfo blijft wat vaag en ziet kleine paaltjes nogal eens over het hoofd, maar voldoet als je zelf ook wat oplet. De camera's maken het parkeren al met al zeer eenvoudig.
De matrixkoplampen lijken een fijne verbetering.
Het wachten is op de automatische ruitenwissers die beter werken, maar nu je het ook handmatig eenvoudig kunt instellen is het voldoende zo en niet meer alleen vervelend.
Het verbruik is gemiddeld 18,7 kwu/100 km. Maar de variatie, vooral naar boven is groot. 250 tot 300 kwu/100 km bij 140 km/u in winter is geen uitzondering. Aangezien je elke 2 uur toch stopt en overal kunt snelladen is dat zelden een probleem.
Aangezien ik elke week in België ben, weet ik dat wij in NL met veel laadpalen gezegend zijn, maar ook in BE wordt het steeds eenvoudiger.
Gelet op de huidige prijs van 43K zou ik zeggen: gewoon kopen, want de bijkomende onderhoudskosten zijn bijna nul (bandenslijtage). Overigens is de degradatie bijna tot stilstand gekomen: nog immer 409 km ipv 418 km bij 100%

100K

  • 100.000 km

Deze week de magische grens van 100.000 bereikt. Vele positieve punten.
Het is een zeer betrouwbare lobbes die snel kan zijn als je het wilt, maar pas zuinig als je met beleid de snelheid verhoogd,
Een enorme ruimte waar ik komende maand al 6 verhuizingen mee heb gedaan.
De software wordt steeds beter. Het ruitenwisserprobleem is opgelost. Niet beter of slechter dan conventionele systemen. Ook het spookremmen is veel minder. De matrix-led lampen zijn fascinerend en doen hun werk goed. Dat je overal in Europa naar je favoriete radiostation kan luisteren met TuneIn kan ook met Android auto, maar kost je hier geen data.
En dan wellicht het belangrijkste, de range en laden. Elektrisch rijden is totaal anders dan met benzine of diesel. In Nederland heb je overal wel een laadpaal in de buurt, bij de winkel, in een parkeergarage, bij de klant. Kortom, je rijdt meestal weer volgeladen weg zonder dat je ooit moet tanken. Die paar keer dat je echt ver moet en toch onderweg moet laden is vaak 5 of 10 minuten al genoeg voor je doel, waar dan vaak ook weer een gewone paal staat. Op vakantie moet je na 2 uur of 250 km toch even koffie, plas of lunchpauze houden. In die tijd is deze altijd weer 100%. Dus, minder of dezelfde tijd als met brandstof.
Ideaal is het voorverwarmen in de winter. Altijd alles ontdooid, nooit meer krabben, ook als er een laag ijs op de auto ligt.
Ik heb pas één set winterbanden verbruikt en ben nog aan het rijden op de originele zomerbanden. Dus gemiddeld 50K per band vind ik netjes.
De enige reden om deze niet nogmaals te willen is dat er een update aan komt met de nieuwe features van de M3: nog stiller en zo. Maar ander wil ik deze houden.
Tot slot de batterij. Na 100K nog altijd 406 km bereik bij 100%. Daar merk je in de praktijk niets van. Die laatste 12 km minder reed ik toch al zelden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.