Tesla Model X Long Range (2023) #3

autoreview

Tesla Model X Long Range (2023)

Signalement

UitvoeringModel X Long Range
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel, maar erg onbetrouwbaar en slechte ser

  • 9.000 km

Dit is mijn tweede Tesla Model X - eentje uit mei 2023. Hiervoor had ik een 2019 versie (Raven). De nieuwe had ik begin 2021 besteld waarbij een levering in sept 2021 werd beloofd. Uiteindelijk duurde het 5x zo lang en werd het mei 2023…de inruil voorstellen van Tesla zijn ontzettend laag en laten niet veel vertrouwen zien in hun eigen producten. Uiteindelijk de oude Raven dus maar in consignatie verkoop gedaan, waarbij ik 50% meer kreeg dan wat Tesla had geboden.
Ik heb voor de nieuwe X de Long Range gekozen, oa omdat ik graag een 7-zitter wilde en het vermogen van bijna 700pk natuurlijk al meer dan voldoende is. De Plaid is alleen als 6-zitter te krijgen, wat ik niet handig vind met drie kleine kinderen en alle bagage die je dan nog achterin kwijt wilt.

De 2023 versie is wel echt een stuk stiller, veert beter en rijdt wat lichtvoetiger dan de Raven. Ook ziet het interieur er een stuk luxer uit. Na een paar maanden ben je ook gewend aan de bediening van bijna alles op het stuur, alhoewel die richtingaanwijzers natuurlijk behelpen blijft bij rotondes. De zitting-lengte van de stoelen voorin is niet verstelbaar en voor mij (lengte: 1,85m) is deze veel te kort. Dit geeft bij mij echt klachten / tintelingen na een paar uur rijden.
Tesla heeft een jaar geleden besloten om de ultrasoon sensoren uit de auto te halen waardoor je dus geen parkeersensoren tot je beschikking hebt. De belofte is dat dit uiteindelijk met de camera’s mogelijk zal zijn, maar tot nu toe is dit systeem nog heel onbetrouwbaar. Dit is wel echt lastig bij zo’n grote auto. Soortgelijk probleem is er met de regen sensoren, die werken ook ronduit slecht doordat ze alleen op camera beelden vertrouwen.

Met de eerste X had ik af en toe wel wat problemen, maar ik dacht dat de 2023 versie een stuk betrouwbaarder zou zijn. Helaas hiermee bedrogen uitgekomen. Het begon al meteen nadat ik de auto in Tilburg had opgehaald. Toen ik net op de snelweg reed, stond het stuur ineens scheef. Bleken ze in de fabriek het stuur niet goed te hebben vastgemaakt! Hartstikke gevaarlijk natuurlijk, gelukkig had ik mijn kinderen niet mee. Ik kon hem meteen bij het service centrum in Tilburg brengen. Daar moest ik mij op een iPad aanmelden en niemand wilde mij te woord staan of een indicatie geven van de reparatie duur. Absurd natuurlijk als je een klant een gloednieuwe auto meegeeft met een loszittend stuur en deze niet eens te woord staat.
Na een paar weken kon ik nog een keer naar het service center omdat de kabels van de stoel bediening los lagen, er een enorm irritante ratel aanwezig was (konden ze niet verhelpen, heb ik na een paar maanden zelf uitgevogeld) en de actieradius direct al 20km lager bleek dan geadverteerd.
Vorige week was het weer mis, na een software update is de Autopilot computer gecrashed en zijn veel belangrijke voertuig functies niet meer te gebruiken. Na meerdere berichten in de app en meerdere keren bellen (telkens 20 min in de wacht), werd na 4 dagen eindelijk doorgegeven dat hij naar het service centrum moet. De eerst mogelijke afspraak is over 3 weken (!!) en al die tijd is de auto niet veilig te gebruiken.
Er is een leenauto beschikbaar maar daar moet ik €85 voor betalen, alternatief is 3 uur met het OV aangezien die service centers vrij afgelegen liggen.

Voor de Tesla’s heb ik vijf jaar een BMW gereden en in al die tijd geen enkel probleem gehad, gewoon helemaal niks. Ik ga de Tesla binnenkort dus inruilen voor iets Duits en zal ook nooit meer bij Tesla terugkeren. Er zijn teveel problemen en bij het oplossen hiervan kunnen ze bijna niet klant onvriendelijker zijn.

Is deze auto wel veilig?

  • 11.000 km

Ik had besloten om nog even wachten met inruilen totdat ik kan proefrijden in de Porsche Macan EV. In die twee maanden toch weer tweemaal een probleem gehad.

Kort nadat ze rond de kerst de printplaat vervangen hadden gingen de Falcon Wing deuren vaak niet meer dicht. Ik moest dit meestal meerdere keren proberen en na een tijdje lukte het uiteindelijk wel. Na een software update was dit weer verholpen.

Gisteren een groter probleem: het stroompedaal blijft hangen (?!!!). Als ik mijn voet ervan haal gaat hij niet terug naar de neutrale stand en blijft dus een beetje “gas” geven. Als ik de rem intrap krijg ik een waarschuwing dat ik beide pedalen intrap (wat dus niet klopt). Ik heb gecontroleerd dat het pedaal niet blijft hangen achter de vloermat…

Dit roept bij mij de vraag op of dit wel een veilige auto is…ik kreeg hem al afgeleverd met een loszittend stuurwiel. Later vielen veel veiligheid functies uit als gevolg van een defecte computer / printplaat. En nu dus een stroom / gaspedaal wat blijft hangen…dit alles in een periode van 9 maanden…

Ook vraag ik mij af hoe je met die Falcon-Wing deuren van de middelste / achterste rij moet ontsnappen in een noodsituatie. Die deuren zijn ontzettend zwaar en de noodkabel om de deuren te openen zitten verstopt op een moeilijk bereikbare plek. Ik heb wel twee veiligheidshamers in de auto, maar een reguliere (niet-elektrische) deur lijkt mij toch een stuk veiliger. Ook omdat de deuren dan van buiten geopend kunnen worden, zelfs als de stroom is uitgevallen?

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.