AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020) #4

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst5.200 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfecte auto, behalve als je wilt snelladen

  • 3.100 km

Halverwege 2020 gekozen voor de Tesla Model 3 SR+ op basis van:
- Proefrit
- Ervaringen collega’s
- Teslabjorn, ev-database, etc

Bij aflevering begin december 2020 zijn er wel duidelijk veranderingen ten opzichte van de auto waarmee ik heb proefgereden. De auto weegt 140 kg meer, heeft maar 414 kg laadvermogen in plaats van 484kg en heeft een nieuw type accu. De door CATL geproduceerde Lithium Ijzerfosfaat (LFP) accu. Op internet was dit natuurlijk allang bekend, maar de eigenschappen van dit type accu waren nog wel een groot vraagteken.

Voor een d-segment gezinsauto is 414 Kg laadvermogen niet veel. Volgens de RDW zit het zo: De auto weegt rijklaar 1825 Kg. Dat is inclusief bestuurder en vloeistofen (samen 100Kg). Er mogen nog 4 passagiers bij a 75 Kg. Totaal is dat 2125 Kg. Het maximale totaalgewicht is 2139 Kg. Dus blijft er 14 Kg voor bagage over. Totaal ongeschikt dus om met 5 personen mee op reis te gaan.

Ben wel benieuwd naar de beperkende factor. Zijn het de remmen, de wielophanging of iets anders?

Na 3100km
De auto is perfect afgeleverd door de leasemaatschappij. Behalve het wisselen naar winterbanden heb ik niets aan de auto hoeven doen. Netjes in de was gezet en rijden maar. Wat betreft verbruik en range doet de auto precies wat ervan verwacht mag worden. Ruim 220 km op de snelweg in de winter is de minimale range. Rijeigenschappen zijn uitstekend, geen kraakjes. Interieur vind ik mooi en functioneel.

Maar nu het laden. Thuis gaat dat via een 11kW laadpaal. In ruim 5 uur weer helemaal vol. Meestal veel sneller, omdat je de auto nooit helemaal leeg voor de deur parkeert. Dus voor afstanden korter dan 220 km is laden helemaal geen probleem.

Ik wil de auto ook voor lange afstanden gebruiken. Wekelijks voor een of twee lange ritten naar projecten (ca 350 km retour) en twee keer per jaar naar Oostenrijk om te skiën en nog een keer een lange trip in de zomer. (ja, de long range sluit beter aan bij mijn wensen, maar niet bij mijn budget.)

Om te weten te komen of het snelladen goed werkt, moet je wel zorgen dat je een lange rit maakt en een tijd van te voren via de navigatie naar de supercharger navigeert. Hierdoor wordt de accu voorbereid (verwarmd) op snelladen. Ik zet het er maar even bij, voordat de ervaren Tesla rijders gaan vertellen dat mijn aanpak niet goed is. In de praktijk blijkt dat de laadsnelheid minder dan de helft is van die van de versie die tot oktober 2020 geleverd werd. Het vermogen is gemiddeld maar zo’n 65kW. Zo duurt iedere laadsessie wel en kwartier langer.

Tesla onderkent het probleem en zegt dit te gaan verbeteren via een software update. Maar wat er van die update verwacht mag worden en wanneer is onbekend. Op internet is inmiddels genoeg informatie te vinden van andere gebruikers met hetzelfde probleem. Op dit moment zou ik de auto niet aanraden als je er lange afstanden mee wil afleggen. Ik denk dat Tesla geluk heeft dat er komende maanden weinig ritjes naar de Alpen gemaakt gaan worden.

Het zou mooi zijn als ik deze review binnen een week weer kan aanpassen als blijkt dat het snellladen flink verbeterd is. Maar na een maand bellen en mailen met Tesla is er genoeg reden om dit te plaatsen.

Als iemand aanvullende informatie heeft over de oplossing van het probleem met snelladen van de Made in China model 3 SR+ hoor ik het graag.

Software Update 2021,4,10

  • 5.200 km

De eerste 2021 update is geinstalleerd. Dezelfde week een test uitgevoerd met superchargen: Nu met met een gemiddeld vermogen van 110kW. Maximaal 144kW.

Tesla heeft het dus toch voor elkaar gekregen om de LFP accu te laten werken. Het is mogelijk om in 22 minuten van 10 naar 80% te laden. Dit geeft een range van circa 200 km onder normale omstandigheden. Hierdoor is wat mij betreft het probleem met superchargen opgelost. Een ritje naar de Alpen is hierdoor prima mogelijk. (Nu alleen dat virus nog)

Verder ben ik er nog niet uit of het gewicht (max 414Kg) dat ik kan meenemen in de model 3 een probleem is. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Tombnolz
Tombnolz
  • 0
Heel jammer en was er zelf niet van op de hoogte. Ik dacht dat alle Model 3's razendsnel laden. Met mijn 2019 Model S haal ik bij de meeste laadbeurten (even) 130 KW. Ik heb er wel zeker vertrouwen in dat Tesla dit zal oplossen.
J 1394082
J 1394082
  • 0
Gemiddeld 65kw is toch niet gek?
Ik haal ook alleen hoge snelheden bij de eerste 20%. Daarna zit ik ook tussen de 50 en 75. Ik hen een 2019 model..
114gti
114gti
  • 0
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik een LR My 2021 heb ontvangen.
Met de "oude" batterij.
Ervaring die ik ondertussen heb is dat er regelmatig updates gedaan worden .
dus ik neem aan dat dit ook opgelost wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hier exact het zelfde probleem ook afgaande van de goede verhalen wat voor 90% nog steeds klopt stuit ik op het zelfde probleem van de chinezen accu.
Opladen traag het is erg frustrerend als je een zelfde tesla naast je staat bij Fastnet hij laad met min. 100kw en ik gemiddeld met 35kw. We staan beide aan de zelfde lader bij Fastnet die 300KW aan kan.
Auto bevalt voorderest prima mooie bolide maar wat een blamage van Tesla met de huidige chinezen accu.
Uiteraard werd mij ook medegedeeld dat het bij een volgende update verbeterd word. Maar welke update en vooral wanneer deze update komt kunnen ze niet zeggen.
Heb thuis 1 fase met nog een rijbereik van 180 km doet mijn lader er 19 uur over om op 100% te komen. Ben nu genoodzaakt onderweg richting huis te stoppen bij een snellader om tot 80% te laden en thuis de resterend.
Inmiddels mijn net beheerder verzocht mijn aansluiting van 1 fase naar 3 fase om te bouwen.
Pino73
Pino73
  • 0
65 KW gemiddeld lijkt me niet veel. Wel kan de laadsnelheid erg variëren en wordt de maximale snelheid niet of maar héél kort gehaald. Afgelopen week in de kou toevallig met mijn M3P (max 250 KW) een testje gedaan. Koud aan een Fastned 300 KW lader kwam ie niet verder dan 30 KW. 20 km verderop kwam daar bij de Tesla V3 Supercharger 20 KW bij. Afgelopen maandag lag de maximale snelheid bij een voorverwarmde accu en 6 graden buitentemperatuur op 184 KW bij dezelfde SC, maar dit zakt eigenlijk direct weer in. Tot 80% soc is alles boven de 100 KW meegenomen. In de praktijk betekent dit op lange reizen om de 230-250 kilometer een laadstop van 25 tot 40 minuten. Daar heb je er voor 1.000 km dan 3 van nodig. Met een LR welteverstaan, én op voorwaarde dat je op je bestemming kun laden.
Carpe
Carpe
  • 0
Nyland noemde het afgelopen week een auto die aanvoelt als een speelgoedauto.
427v8
427v8
  • 0
Die 'over the air updates' zijn geweldig. Op basis van statistische gegevens vond Tesla het blijkbaar verantwoord dat de laadsnelheid verhoogd kon worden. Het kan ook de andere kant op gaan; bij vroege Model S-en is de (snel)laadsnelheid verlaagd om accuslijtage te verminderen.