Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #23
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 79.204 km |
KM-stand laatst | 83.073 km |
Een Tesla! Het waarom
- 79.316 km
Ik ben al 10 jaar verliefd op de Model S en toen de Model 3 uitkwam, hebben mijn partner en ik een dag in 1 gereden. We waren om: wij willen een Model 3! Het rijdt niet alleen heerlijk, maar wij zijn ook milieubewust. Eén (tweedehands) EV opladen met onze zonnepanelen zou een mooie volgende stap hierin zijn.
Mijn verleden met auto’s is vooral Volvo. Mijn ouders hadden opeenvolgend een 740, 960, V70 en nu een XC90 (2006). Dat betekende dat mijn eerste auto natuurlijk ook een Volvo werd, een S60 2.4 uit 2001. Met 40.000 km/j een heerlijke auto.
Sindsdien kreeg ik een vaste relatie, we gingen dichter bij werk wonen, konden deels op de fiets, thuiswerken werd een ding… Afijn, Volvo’s op LPG zijn vrij duur als je weinig rijdt.
Via wat pech met andere occasions kwamen we bij een MINi One (r56, 2010). Net als onze Classic Mini rood met een Engelse vlag op het dak! Het reed als een kart, maar erg onrustig op de snelweg en de bouwkwaliteit was ronduit slecht. Al het harde plastic in het interieur kraakt, versnellingsbak moeten vervangen bij 130.000 (‘ is normaal meneer’), en olieverbruik waar mijn Volvo’s met meer dan 4 ton op de klok om zouden lachen. Nog los van elektronica-storingen die ook duur uitvallen.
En toen was het 5 jaar na de bijtellingsrun op Model 3s. Veel aanbod en door meerdere omstandigheden niet extreem veel vraag. En ja: we hadden het contract al vóór Trumps inauguratie getekend. Als we de auto enkel als Musk-mobiel konden blijven zien, dan zouden we weer naar iets anders gaan kijken. Spoiler alert: hij blijft ;)
Wat hebben we gekocht? Eigenlijk een vrij basic Model 3. Belangrijk voor ons: niet te veel kilometers gereden, rood (net als onze Mini en Ducati) en geen mislukte stiksels, panel gaps, lekkages en krakend onderstel. Verder geen long range of performance: de basisversie heeft power zat en ik wil de auto niet onnodig zwaar maken. Verder komen we best heel Europa en Engeland door dankzij het bestaande netwerk, verwachten we. Misschien iets langzamer dan anders, maar dat is best in onze vakanties in te passen. En 350km is buiten vakanties om altijd genoeg voor ons, ook in de kou zoals tijdens deze weken.
Uiteraard hebben we de auto pas een week en rond de 100km gereden. Maar eerste opvallende zaken: wat werkt alles simpel en snel! Het scherm is fantastisch en de bijbehorende app maakt laden, ritten voorbereiden en de auto voorverwarmen een eitje. Ook het rijden zelf: redelijk vergelijkbaar qua dynamiek met de MINI One maar duidelijk comfortabeler, stiller en veel sneller. Al staat hij meestal in Chill-modus, aangezien dat wel zo prettig rijdt.
Laden doen we gewoon op onze oprit aan de grannylader. Vrienden van ons hebben al jaren een Leaf en komen eens per week bij ons opladen. Daar past best nog een eigen EV bij :)
Dat was een heel verhaal voor 100km, maar hopelijk een goed begin. Ik zal dit eens per x maanden aanvullen met nieuwe ervaringen.
De rodebruidsweken
- 79.958 km
En toen waren we net geen maand verder. Even een korte update hoe de rode Tesla bevalt na zo’n 750 km en zowel langere als korte ritten. De afgelopen weken was het qua weer wisselend tussen gevoelstemperatuur -3 en 11 graden, dus hebben we ook direct een kijk op efficiëntie en bereik met koud weer.
Allereerst: wat een heerlijke auto. Het geluidloos zoeven over de weg is ontspannen en nog prettiger dan ik gedacht had. Extra ontspannend werkt de autopilot i.c.m. de zelfsturing (beta). Op 80-wegen en snelwegen geeft dat toch meer rust, ook als je zelf wel gewoon ‘mee’ rijdt. Ook in files is het heerlijk. Het werkt totaal niet binnen de bebouwde kom of op wegen met andere belijningen, maar dan stuur ik toch liever zelf.
Dan het ‘tanken’. Over een afstand van 752km hebben we een gemiddeld verbruik van 157 Wh/km. Maar dat is puur het rijden. De volledige rekensom is als volgt:
Voor dit jaar kost een kWh in ons contract €0,14496 aan normaal tarief en €0,12286 aan energiebelasting (EB). Dat is een totaal van €0,27/kWh.
- Rijden: 118 kWh
- Sluipverbruik (bij stilstand): 14 kWh
- Laadverlies (15%): 20 kWh
Totaal: 152 kWh over 752 km. Dan kom ik op zo’n 5 km/kWh of 20 kWh/100km. Dat is wel anders dan de 15,7kWh/100km die enkel het rijden kost. En qua euro’s €41,-. (Zo’n €100,- per maand goedkoper dan onze MINI hiervoor).
Ik verwacht dat dit in de komende maanden nog wel beter wordt: het sluipverbruik zal minder hoog zijn als het warmer wordt en we zijn aan het kijken naar een laadpaal. Dan zal het laadverlies van granny charger (15%) naar 3-faselader (7%) waarschijnlijk halveren. En hopelijk scheelt het ook als de verwarming niet steeds aan hoeft.
Is alles dan met hartjes omgeven op onze roze wolk? Zeker niet. Op de eerste dag hadden we al even dat 1 koplamp het niet meer deed, maar dat was een dag later gelukkig weer spontaan opgelost. Sindsdien niet meer gehad. Daarnaast zit er vocht in de achterlichten. Typisch dingetje van de eerste generatie Model 3 en knap irritant. Dat wordt dus een keertje klussen als het weer beter is (genoeg DIY-filmpjes te vinden). Als laatste zit het rubber waar de achterklep op valt raar gedraaid. Hij gaat wel dicht en lekt niet. Ga ik ook nog eens DIY-en, maar heeft geen haast.
Al met al zijn we heel blij met onze auto. Als het wat warmer is geworden, zal ik mijn review bijwerken.
Een zomerse lente-update
- 83.073 km
En toen hadden we er al zo’n 4.000 km op zitten! En heel fijne kilometers. Hij doet me qua gevoel denken aan mijn laatste Volvo S60 T5 (met een sportonderstel): behoorlijk stil, ontspannen op de snelweg en genoeg koppel om gemakkelijk even in te halen.
En toch ook wel anders. Hij is behoorlijk straf geveerd en daardoor wat mij betreft net iets minder comfortabel dan ik zou willen. Mijn vriendin klaagt over de hoofdsteunen waar je hoofd van weg stuitert bij oneffenheden. We vinden het beide niet erg genoeg om er iets aan te doen, maar misschien dat ik ooit eens ga kijken naar een ander onderstel.
Daarnaast valt bij deze auto veel meer op hoe groot het verbruiksverschil is tussen 100 en 120-130 km/u. Bij de Volvo was dat respectievelijk 1:10,3 en 1:10,1 op LPG 😉 Maar bij de Tesla loopt het accu-aankomstpercentage gedurende een rit duidelijk omlaag wat omlaag bij hogere snelheden.
Kijkend naar onze ritten: we rijden 85% snelweg, waarvan ongeveer 80% overdag (dus overal 100). En dat is meestal 100km op een dag. Overdag is het verbruik dan ongeveer 135 Wh/km, en ‘s avonds eerder 155 Wh/km. We laden de auto meestal op tot 70%, wat een bereik geeft van 235km. Dat is genoeg voor een dagelijkse rit en daarnaast nog een noodritje als we ergens heen zouden moeten.
Maar goed, even mijn interesse voor cijfertjes en percentages weer aan de kant zetten en terug naar de auto. We zijn nog altijd zeer blij met ‘m! Wat ik nog nergens genoemd heb, is het dubbele panoramadak. Ik had niet verwacht dat ik het nog een voordeel zou vinden (van tevoren dacht ik vooral aan extra hitte in de auto, waar we ondertussen zonneschermen voor hebben), maar het extra licht in de auto en de lucht/wolken bekijken is best wel prettig. Daarnaast zijn de goede koplampen, de up-to-date navigatie (met behoorlijk precies aankomstpercentage), de autopilot (op snelwegen en 80-wegen) en het regenereren heel fijn.
En de ruimte is enorm. Voorin zit je uitstekend en het lege dashboard geeft grappig genoeg nog iets meer gevoel van ruimte. Samen met de ruimte ónder de kofferbak en daarnaast nog de frunk is er meer kofferbakruimte dan in al onze vorige auto’s. Alleen zou het fijn zijn als de frunk ook open zou kunnen met een knop aan de buitenkant, ipv via het scherm in de auto of via de app. Maar goed, net als met het onderstel: er zijn ergere dingen in het leven.
Ondertussen rijden we lekker door. Benieuwd wat voor positieve ervaringen en irritaties voor de volgende review opduiken (inclusief cijfertjes)!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Leer Navi
- 2019
- 117.389 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh 1e Eigenaar,Autopilot,Panodak,BTW Auto,Leder,360 Camera,NL Auto,N.A.P,Nieuwe APK bij Aflevering
- 2019
- 75.339 km
![Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57590301/0-63e969ed10d68eb9e4801ac1c9660969.jpg)
Tesla Model 3 Standard RWD Plus [ AUTOPILOT+60 kWh+PREMIUM AUDIO ]
- 2020
- 111.018 km