Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #20

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf4.120 km
KM-stand laatst248.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 4 jaar onderweg

  • 248.500 km

Nu bijna 4 jaar onderweg met mijn zwarte model 3 SR+ en ruim 210.000 km verder.

Ik heb de auto zakelijk gekocht/gefinancierd halverwege 2020. Ik reed in een Volvo V40 D2 en die beviel op zich goed maar met bijna 2 ton op de teller toch eens kijken naar wat anders.
Eigenlijk nog niet aan volledig elektrisch gedacht en toen maar eens een kostenoverzicht gemaakt van mijn V40 en ook eens naar andere auto's gaan kijken.
Voor de aardigheid ook eens naar volledig elektrisch gaan kijken en eigenlijk was Tesla het enige merk waar je volgens mij dan bij uitkomt.
Na een aantal rekensommen gemaakt te hebben waarbij ik me verbaasde over de te verwachten kosten en dan vooral hoe laag die (hopelijk) zouden zijn, besloten voor een Tesla model 3 te gaan. Op dat moment was een nieuwe SR+ rond de 50K en een LR rond de 60K. Aangezien ik mijn V40 wilde inruilen kwam ik er al snel achter dat Tesla eigenlijk geen "autobedrijf" is want je kan er eigenlijk niet terecht om je auto in te ruilen.
Dus op zoek gegaan naar een bedrijf waar ik mijn auto kon inruilen en gebruik kon maken van de lage bijtelling voor een model uit 2019. Uiteindelijk bij een bedrijf in Noord-Holland terechtgekomen en mijn zwarte model 3 SR+ opgehaald met nog maar 4120 km op de teller terwijl de auto al bijna een jaar oud was! Deze was afkomstig uit Duitsland en zoals ik begrepen had was daar een regeling dat je als volledig EV-rijder een bonus kreeg zodra je een auto op naam had gezet. Veel van die auto's werden vervolgens naar Nederland getransporteerd omdat we hier die fijne bijtellingsregels hebben.

Ik heb een korte proefrit gemaakt in de auto en toen besloten; dit wordt m!
Alle zaken geregeld bij het autobedrijf en toen onderweg gegaan naar huis richting de hoofdstad van Overijssel oftewel meteen een mooi ritje. Uiteraard even wennen maar het voelde eigenlijk meteen goed om elektrisch onderweg te zijn.
Ik kan parkeren op eigen terrein dus ook meteen een laadstation geregeld en dat was binnen een week geregeld. Dat thuis laden/tanken vind ik ook eigenlijk een toffe gedachte want ik kan gewoon laden/tanken wanneer ik wil; stekker erin en gaan! Ik heb ook zonnepanelen en die leveren op jaarbasisis ongeveer 3000 kWh op maar aangezien ik ongeveer 55.000 km per jaar rijdt is het natuurlijk bij lange na niet genoeg maar het is een begin :-)

Het gebruik/rijden

Die 55.000 km per jaar zijn allerlei soorten ritten aangezien ik door het hele land reis voor mijn afspraken. Met de relatief kleine batterij die ik aan boord heb moet ik bij lage temperaturen wel eens 2 x een klein beetje bijprikken om mijn route te volbrengen en bij temperaturen van ruim boven 0 misschien 1 x maar dat is geen enkel probleem met het fijne laadnetwerk van Tesla.
Daarnaast duren mijn afspraken vaak tussen de 1 en 1,5 uur en dan kan ik vaak ook bij een openbare laadpaal terecht om een beetje bij te prikken.
Ik gebruik de app van ABRP om mijn route in te voeren en te kijken wat handig is qua laden; superhandig!

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo bezig met zuinig rijden maar soms maak ik er een sport van om te kijken wat de uitersten zijn; zowel proberen een laag verbruik te hebben als gewoon lekker stampen en kijken wat het verschil is en daarmee ook te kijken wat de minimale en maximale range is. De maximale range was in het begin ongeveer 380 km en is inmiddels gezakt naar ongeveer 330 km met een volle batterij. Dat gebruik je natuurlijk eigenlijk nooit eerlijk gezegd dus als je daar 85% van neemt dan heb je wat mij betreft een reëel getal oftewel 323 km in het begin en inmiddels gezakt naar 280 km.
Ik laad meestal tot 90% en soms wat hoger als ik zie dat ik met een iets hoger % de dag op 1 lading kan volbrengen. Ik laad dan in de ochtend het laatste beetje erbij en zorg ervoor dat de batterij op temperatuur is voordat ik vertrek. Het laden zorgt er immers ook voor dat de batterij iets opwarmt. Aangezien dit model nog zonder warmtepomp is moet je dus handig omgaan met het laden/gebruiken van de auto.
Wat ook een behoorlijk verschil maakt, is het gebruik van de airco; als het er een keer op lijkt dat ik het net niet ga halen dan schakel ik de airco ook nog wel eens uit.
Ik heb inmiddels zoveel ervaring met de auto dat ik goed kan inschatten of ik bepaalde ritten kan volbrengen of wat ik moet aanpassen om het toch te halen.

Problemen

Uiteraard ook een paar problemen gehad met de auto maar in totaal vind ik het toch nog wel meevallen, zeker als je het over de kilometers uitsmeert die ik inmiddels heb afgelegd.
Zoals bijna iedereen met dit model heb ik het probleem met de draagarmen gehad en die zijn onder gedeeltelijke coulance vervangen; 180 euro.
Helaas is vorig jaar (2023) de "Car Computer" overleden... de auto deed helemaal niets meer dus af laten slepen naar Wezep en daar laten repareren voor een bedrag van een kleine 1900 euro! Deed natuurlijk toch even zeer maar verder nog nooit problemen of kosten gehad dus jammer maar helaas.
Een paar weken geleden ook jammer genoeg de PTC heater moeten vervangen want die was defect; ook weer ruim 900 euro lichter maar nu wel weer klaar.

Hoe nu verder?

Ik ben van plan om de auto naar privé te halen en dan weer wat nieuws te gaan rijden maar ik ben er nog niet helemaal uit wat het wordt; in ieder geval wordt het weer elektrisch en wellicht toch weer Tesla. Als ik een gangbaar bereik van ongeveer 450 km bij normaal gebruik uit een accu zou kunnen halen dan hoef ik alleen nog maar thuis te laden en dat is ook fijn. Aan de andere kant kun je steeds beter onderweg laden dus... ik weet het nog niet.

Extra's aan de auto toegevoegd

Toen ik de auto net had heb ik wat allweather matten voor in de auto gekocht maar niet in de kofferbak. Verder extra rubbers aan laten brengen rondom de deuren, kofferbak en frunk.
Ik was de auto met de hand omdat ik het een fijn momentje vind om te "bezinnen" oftewel gewoon even verstand op nul en de auto weer netjes maken. Ik vind het prettig om in een schone auto onderweg te zijn, zowel van binnen als van buiten.
Vorig jaar de auto in de glascoating laten zetten en dat maakt het wassen een koud kunstje.
Ik heb ook de S3XY buttons gekocht en dan vooral vanwege het feit dat ik de ruitenwissers nu zelf kan instellen :-) heerlijk!
Daarnaast kan ook de adaptieve cruisecontrol na het verwisselen van rijbaan weer de snelheid aannemen en hoef je dat niet elke keer zelf te doen; best handig! Verder heb ik 1 van de buttons ingesteld om de laadpoort te openen. De buttons kunnen nog veel meer maar dat gebruik ik allemaal niet. Hoofdzaak waren de ruitenwissers.

Update 01-10-2024

Inmiddels al weer wat kms afgelegd; nu op 248500. Zonder problemen. Het enige dat ik gedaan heb zijn de ruitenwisserbladen vervangen.
In de S3XY buttons app kan ik zien dat ik inmiddels nog maar 38,3 kWh beschikbaar heb met een buffer van 3,2 kWh oftewel een degradatie van ruim 20%. Ik vind dat toch wel veel moet ik eerlijk zeggen. Het betekent dat een ritje Zwolle - Breukelen van 228 km vandaag met wind en regen 81% van de batterij vergt. In Breukelen heb ik vandaag in een Xpeng G6 LR gereden; lekker stil aan boord, goede batterijcapaciteit en zuinig maar ik kan er niet lekker in zitten want de rugleuning is te kort; tussen de schouderbladen kom ik al tegen de onderkant/entree van de hoofdsteun aan.
Ik heb mezelf namelijk beloofd dat de volgende auto echt fijne stoelen moet hebben voor iemand van 1,94m. Daarnaast zijn goede range en snel laden zeer wenselijk. De keuze voor een nieuwe auto is dan niet reuze met een budget van max 50k ben ik achter gekomen.
Morgen ga ik in het midden van het land eens kijken bij een bedrijf dat stoelen op maat maakt.
Verder toch ook maar eens kijken naar een 2e hands aangezien "niemand" elektrisch wil rijden en er wellicht een goede deal te maken is.
Voorlopig nog rustig doorrijden met mijn zwarte vriend :-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.