Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #18
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 110.000 km |
Doet wat het moet doen, maar leuk is anders,
- 110.000 km
Inmiddels ruim 4 jaar in de Model 3 gereden. Ik ben een typische 4% leaserijder. Electrisch rijden was toen nog nieuw en financieel bijzonder aantrekkelijk. Ik ben voor de volledig standaarduitvoering gegaan, geen extra’s. Ik ben dus geen Tesla fanboy of true believer. Ben ik ook niet geworden na vier jaar.
Op de vraag of Tesla premium is, had ik snel een antwoord: nee. Er werd bewust op gestuurd om zoveel mogelijk auto’s aan het einde van het kwartaal af te leveren. (Dat was een keuze, want op 1 en 2 oktober 2019 deden ze helemaal niets daar.) dus mocht je hem zelf opzoeken in een grasveld. En zelf checken wat er mis mee was en dat dan melden aan wat ingehuurde studenten. Dat was geen premium beleving.
Wat wel was uitgelegd, was dat je de frunk voorzichtig dicht moet doen. “Niet dicht laten vallen, want dan komen er deuken in het metaal.” Het gebrek aan vloermatten was triest, maar dat wist ik tenminste van tevoren. Maar premium is anders.
Wat ik me niet echt besefte was dat het bereik op papier iets van 500 km. zou zijn, maar dat de auto zelf nooit meer dan 345km bereik heeft aangegeven. En dat nog nooit heeft gehaald. In de praktijk, bij lekker weer is dat iets van 275. In de winter 225 (beide bij opladen tot 100%). Dan rijd ik “gewoon”. Niets extreems, lekker meerijden met het verkeer. 110 op de A44, zeg maar. Niet hypermilen, niet scheuren.
Die 345 zijn dus geen echte kilometers, meer virtueel. En afhankelijk van de software. Ik heb het geschatte bereik wel zien veranderen na een software update. Dat maakt het meteen ook lastig om iets over de accu degradatie te zeggen. Die is sinds hij de 100.000 km is gepasseerd wel versneld (want het viruele bereik na opladen wordt minder) maar echt iets zinnigs kun je er niet over zeggen. Het was dus ooit 345. Het was een maand geleden 330. Nu is het na een update weer 340.
Sinds de 100k kilometer geeft hij wel aan dat je dagelijks tot max 80% zou moeten laden. Dat was daarvoor 90%. Dit zou beter voor de accu zijn. Dat kan zo wezen, maar dat is dus wel minder bereik. Want 90% laden is met de huidige software iets van 305km. En bij 80% is dat ongeveer 270 virtuele kilometers. Die je dus niet haalt, zeker niet in de winter.
In de praktijk was dat nooit echt een probleem hoor. Het laden gaat goed en snel. En het is meer een ding van vaker even snel doen. Op mn werk of thuis even aan de lader en klaar. De laadinfra in Nederland is prima voor elkaar! Maar het is wel enorm vervelend dat dat viruale bereik niet intelligent wordt aangepast op je rijstijl en de temperatuur, zoals bij andere merken. Want bij Tesla zegt het door de auto zelf aangegeven bereik dus niets.
Navigatie is wel redelijk. Je hebt geen Carplay en dat is irritant. Het navigeren naar een Tesla Supercharger is prima. Naar een ander laadpunt is nog omslachtig en meestal bereid hij de batterij dan niet voor. (Net dat die voorbereiding veel tijd scheelt, volgens de auto zelf. Houdt met 1 minuut tijdswinst wel op.) Navigatie is voor dagelijks meestal wel okay, maar het kan bij files geen kwaad om wat andere bronnen te raadplegen. Ook zonder het abonnement voor verkeersinfo houdt hij bij de routeberekening wel rekening met files. Het wordt alleen niet weergegeven op de kaart. En je hebt geen satellietview. Dus dat abo is de moeite niet waard.
Navigatie doet op sommige stukken structureel vreemd. Van Den Haag richting Amsterdam over de A44? Dan gaat hij me bijna altijd zonder reden door Wassenaar leiden. Doet hij al jaren. En de A44 rijdt dan gewoon door. Niets van de navi aantrekken dus.
Ook wil de navigatie nog wel eens wat vrije interpretatie doen van een adres. Stel, je vult Voorstraat 17 in als bestemming. Dan komt het regelmatig voor dat hij je naar een zijstraat van die Voorstraat, zeg de Parkweg, leidt. Het is wel in de buurt, maar net niet. Of soms ook aan de andere kant van de snelweg.
En een tijd geleden ging het systeem mijn werkadres aanpassen. Kantoor staat naast een supercharger locatie. Die supercharger zit aan een andere straat. Na een software update had de auto besloten dat ik op de supercharger lokatie werkte (en ging dan steeds de accu voorbereiden op laden). Dat zal allemaal de AI van Musk wel weer zijn, denk ik zo.
Ik heb de navigatie dus wel veel gebruikt, maar moet me er te vaak niets van aantrekken. Mijn volgende auto moet zeker Carplay hebben.
De auto doet verder wat hij moet doen. Stoelen zijn prima. Wegligging strak. Comfort redelijk, want vering soms wat hard en veel windgeruis. Dashboard wen je aan.
Waar ik niet aan wen is hoe slecht de automatische ruitenwisser is. In het begin, in 2019 dus, deed die het best goed. Maar toen kwam er een update en Musk kraaide dat het de eerste ruitenwissers met AI waren (of iets dergelijks). Als dat de staat van AI is bij Tesla, dan hoeven we ons daar geen zorgen over te maken. ALTIJD te traag reageren en niet genoeg wisbewegingen. Dus steeds met de linker stuurhendel bij-wissen. Beter is dit ook niet geworden. (Dus ik zou een proefrit in de regen maken in het facelift model. Daar heb je die stuurhendels niet meer. Lijkt me enorm k. )
De bagageruimte achter (de frunk heb ik drie keer open gehad, nutteloos ding als je hem zachtjes moet dichtdoen) is prima. Heeft wel de neiging om vochtig te worden en blijven. Er drupt nogal wat regen vanaf de achterruit enzo. Nog nooit zoveel schimmel in een auto gehad. Ik leg soms de achterbank deels plat zodat de airco daar ook kan drogen.
Tesla superchargers gebruik ik alleen op vakantie. Werkt prima en goedkoop. Hier kunnen andere laadstations echt een voorbeeld aan nemen. Spelletjes in auto zijn slim en handig gedaan. Ik had geen draadloos oplaad functionaliteit voor mn iPhone, dus daar heb ik zo’n mat van Ali voor besteld. Werkt prima.
Gemiddeld verbruik over bijna 110.000 km: 159Wh/km. (Ik heb de Trip A rit-teller nooi gereset).
Soms, als alles meezit en je heel voorzichtig rijdt in de zomer haal je 130Wh/km. Maar dan moet je heel voorzichtig optrekken, moet je wind mee hebben en basically rijden als een bejaarde. Maar het kan, onder de juist omstandigheden.
Maar als je daar niet op let, dan kom je dus op ongeveer 160Wh/km uit, in mijn geval dan.
Service: die is slecht. Afspraak maken voor service via de app. Heb ik meestal maar opgegeven, want reactietijd van weken vind ik niet acceptabel. En ik mocht t van de leasemaatschappij ook elders regelen. Dat betrof de voorwielophanging. Want die gaan kennelijk bij alle auto’s van 2019 en 2020 enorm kraken.
Verder is de onderdelen-levering vrij belachelijk. Ik had wat schade aan de voorbumper (in een storm een spoiler van een vrachtwagen tegenaan gewaaid). Ik kon gewoon blijven rijden gelukkig. Naar het schadeherstelbedrijf dat de leasemaatschappij aanwees. Na opnemen van de schade en het bestellijstje vroeg ik: “meteen maar afspraak maken voor het uitvoeren?” Antwoord “nee meneer, dit is Tesla, we hebben geen idee wanneer de onderdelen binnenkomen. Wij bellen u wel. Dit kan maanden duren”. Ze overdreven niet. Uiteindelijk iets meer dan 14 maanden gewacht op de onderdelen. Triest.
Zou ik weer een Tesla doen. Nee. Ik ga de superchargers missen op vakantie, maar voor de rest laat de auto me volledig koud. Het is een gebruiksvoorwerp. Doet wat het moet doen. Net als mijn koelkast thuis eigenlijk.
Nou ja, en wat die Musk af en toe roept maakt me zachtgezegd ook niet trots om een Tesla-rijder te zijn. Dus mijn volgende auto wordt weer electrisch, maar zeker geen Tesla meer voor mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR RANGE PLUS TREKHAAK+AUTOPILOT+PANO MARGE
- 2019
- 135.538 km

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh 462PK+ Aut. | Yoke Stuurwiel | Panorama | Cruise Adaptief | Full Led | Sportpakket | NAP |
- 2019
- 124.725 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh | ACCU 85% | 1e eigenaar | Navigatie | Panoramadak | Camera | Leder |
- 2019
- 150.364 km