Tesla Model 3 RWD (2025)

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2025)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De koning is dood, lang leve de koning

  • 1.500 km

Laten we maar beginnen met een aantal open deuren. Dan kunnen we die afvinken.
* Ja, Elon heeft ze niet mentaal niet alle vierentwintig in het kratje.
* Ja, het ontbreken van richtingaanwijzers zuigt apenballen.
* En ja, zoveel verschilt de Highland niet van zijn voorganger.

En toch stak deze Amerikaan (made in China) er voor mij weer met kop en schouders bovenuit. Belangrijk daarin is verwachtingsmanagement. Deze ‘refresh’ is namelijk niet zozeer een revolutie, maar veel meer een evolutie. Een sterke evolutie. Met aandacht voor details. En details zijn belangrijk. Als je DNA een paar procent verschilde, dan was je een fruitvlieg. Bij sommige weggebruikers is dat gat ogenschijnlijk nog kleiner. Mocht je echter een compleet andere auto verwachten, dan kom je wellicht van de koude kermis thuis.

Even terug naar het begin. Sinds 2021 rijd ik particulier in een Model 3 RWD. Ondanks dat ik het kreng op zijn duurst heb gekocht (51.000 euro), is het een van de beste aankopen van mijn leven geweest. Rijden in mijn vorige auto’s was een middel tot een doel. Rijden in de Model 3 was een doel (en een plezier) op zich. Die auto ben ik altijd in- en uitgestapt met een dikke glimlach. Maar na 70.000 kilometer kwam het einde van de garantie langzaam in zicht. Gezien het talent van mijn vrouw om alles wat mechanisch en elektronisch is te slopen, was het een goed moment om ons te oriënteren op een troonopvolger.

Die Neue Klasse van BMW? Nog te ver weg. De Merc CLA250+? Duur, zwaar en kraist alaif wat is het een kleurtjes-, knopjes,- en metertjeskermis daarbinnen. Als je geen epilepsie hebt, dan krijg je het wel spontaan van dat hyperscreen. Tijdens de proefrit besefte ik me pas hoezeer ik gewend ben geraakt aan de rust en het minimalisme van een Tesla. Iets van VAG? Misschien ooit als ze een infotainmentsysteem krijgen dat niet is ontwikkeld door mensen die een hekel hebben aan het leven. En de Volvo’s en Polestar’s zien er leuk uit, maar zijn nog steeds dorstiger dan een spons in de Sahara.

En zodoende kwamen wij toch weer bij Tesla uit. En weer bij de Model 3 RWD.

Zoals gezegd is de ‘nieuwe’ Model 3 echt een evolutie. Maar wel eentje die je in je haarvaten voelt. De cabine is significant stiller. Het touchscreen is scherper en sneller (dat scherm blijft echt on-ge-e-ve-naard). Koplampen en kont net iets scherper vormgegeven. Alles voelt steviger en klinkt beter. En de toch al rete-efficientie auto is nu NOG een stukje efficiënter geworden. Cijfersnerds zoals ik gaan daar hard op. Mooi meegenomen: bij het superchargen weet de accu nu iets langer een iets hogere laadsnelheid aan te houden. Diezelfde accu is trouwens 4kwh groter geworden (64kwh bruto, 61kwh netto), waardoor ik in de eerste week al gemakkelijk 500km aantikte zonder in te pluggen. Dat was 112 watt per kilometer! Gewoon met airco aan, 100km op de snelweg. De binnenverlichting van een eTron verbruikt al bijna meer. Kers op de taart is de stoelverkoeling. Dit is een ware zegening aangezien ik in de zomer altijd zweet als een hoer in de kerk.

Bovendien zijn alle elementen die de Model 3 goed maakte nog steeds aanwezig. Hij rijdt en versnelt nog steeds als een go-kart-on-crack en softwarematig komt geen enkele auto in de buurt. Ook de ruimte in de kofferbak vind ik uniek in zijn klasse. Okay, een concertvleugel vervoeren wordt wat lastig met deze sedan, maar de hoeveelheid MEUK (en meuk heb je met kinderen) die je in alle hoeken en gaten van de auto kwijt kan is hilarisch. Mijn vrouw en ik zijn er tijdens een weddenschap proefondervindelijk achterkomen dat er zelfs een vierjarige kleuter in de frunk past. Zonder blijvende schade.

Ondanks de hier bovenstaande plaatstootjes naar andere merken zijn er tegenwoordig veel goede elektrische auto’s op de markt. Vergeleken met vier jaar geleden is het aanbod geëxplodeerd. Maar Tesla had een vlijmscherpe aanbieding. Ik kreeg nog een redelijk bedrag terug voor mijn oude M3 (24.000), er was een inruilbonus (5.000) en een nieuwe was niet zo duur meer als een paar jaar terug (nu 40.000 + 2.000 voor de rode lak). De snelle rekenaar komt dan tot de conclusie dat je een gloednieuwe auto (waarvan je al ervaringsgewijs weet dat je ‘em tof vindt), met gloednieuwe garantie en een gloednieuwe batterij voor 13.000 euro.

Deal.

De levering was des Tesla’s: degelijk, maar tegelijk met dezelfde grandeur als het kopen van een broodje gehakbal bij Henkie’s snackbar. Voor mij prima, want dat hysterische gedoe met een laken over je auto (alsof het dan opeens een verrassing is wat eronder staat) en een fles Sligro-bubbels hoeft voor mij niet. Laat mij maar lekker nerden in mijn auto. Als ik het niet snap, kom ik het wel even vragen.

Daarbij moet ik – helaas – toch constateren dat Tesla-medewerkers best wel NPC’s zijn. Ze bedoelen het goed, zijn vriendelijk, maar hebben vaak geen flauw idee wat HQ nu weer heeft bedacht aangaande nieuwe features en pricing strategy. Daarnaast hebben ze geen en-ke-le onderhandelings- of beslissingsbevoegdheid. Voorbeeld. Ik wilde de rode Model 3, met 18 inch wielen en de 64 KwH accu. Zij hadden twee auto’s staan: eentje had 18 inch wielen, maar was nog uitgerust met de 60KwH accu en de andere had wel de 64KwH accu, maar stond nog op 19 inch sloffen. Je zou zeggen: “Joh, onze verkoopcijfers zijn nogal in elkaar gedonderd en we kunnen NU een auto verkopen aan deze meneer... laten we effe de wielen van auto A onder auto B schuiven en klaar is Kees”. Maar neeeeeee, computer says no. Dit was kennelijk te hoog gegrepen voor het machtige high tech bedrijf. Een tikje antiklimaktisch.

Uiteindelijk is het gewoon goed gekomen. Op de volgende boot uit China stond wel de gewenste auto. Elon blij, ik blij, iedereen blij. Na de eerste vrolijke vijftienhonderd kilometer kans ik voorzichtig de volgende deelconclusie trekken: Goede auto? Zeker! Beter dan de vorige? Dubbel zeker! Perfect? Lolnee, geef me mijn richtingaanwijzer terug, prutsers. Maar ondanks die blunder – die binnenkort rechtgezet kan worden met een retrofit – ben ik weer zo trots als een aap met zeven lullen met deze nieuwe bak. Tijd zal vertellen of dat zo blijft.



(Kilometers van jou, kilometers van mijhij, kilometers van ons allebeeeeeei, maar gekregen van mijn Elon, van mijn Elon, dus van mij: https://www.tesla.com/referral/lennert87148)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.