Tesla Model 3 RWD (2024) #8

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droom werd werkelijkheid

Met mijn elektrische Kia Niro was ik een tevreden elektrische rijder. Met voldoende actieradius, zitruimte en comfort had ik opnieuw blind voor de nieuwe Kia gekozen. Toen mijn leasecontract afliep, was het dan ook de eerste auto waar ik opnieuw naar ging kijken.
Helaas was er 1 lastig punt ontstaan. De brochureprijs was zo ongeveer gelijk gebleven, alleen kreeg je nu voor hetzelfde geld enkel het instapmodel. Daarnaast kun je bij Kia geen kleine toevoegingen doen, maar moet je direct een volledig pakket toevoegen wat de prijs enorm opschroeft.

Net voordat ik op de Tesla uitkwam, nog over de EX 30 getwijfeld, maar met een gezin met 2 jonge kinderen durfde ik dat niet aan. Vooral de bagageruimte zou je gaan tegenstaan. Daarbij kwam ik erachter dat een EX30 met het betere batterijpakket en wat opties, deze duurder was dan, de model 3.

In mijn dromen had ik nog niet kunnen geloven ooit een Tesla te gaan rijden. Het argument dat op iedere straathoek er eentje stond kon mij niet tegenhouden. Dat betekent immers dat veel mensen er tevreden mee zijn.

Zonder ooit in een model 3 te hebben gezeten en het nieuwe model in het echt te heb gespot maakte ik mijn keuze. Mijn enige twijfeling zat in de richtingaanwijzers. Later meer daarover. Er was namelijk iets heel anders dat ik zou gaan missen.
Mijn Kia was wit en omdat je auto altijd een beetje vies oogt, ging ik voor blauw. Een blauwe Tesla, alsof ik nog steeds droom 😆

Het wachten was nu een half jaar totdat ik de lease mocht inruilen. Elke review hier en elk YouTube filmpje heb ik bekeken. Overwegend zeer positief met een enkele kritische kanttekening. Op een blauwe maandag twijfelde ik nog over te stappen op de Model Y. Met name door de richtingaanwijzers. Op dat moment kroop de prijs van de Y omhoog en de 3 omlaag en heb ik mijn keuze aangehouden.

Deze week was het zover. Na verhalen te hebben gelezen over weinig extra service was ik opweg naar Tilburg om de auto op te halen. Eenmaal aangekomen werden mijn verwachtingen bevestigd. 2 studenten achter een tafel met een laptop, verwezen mij de richting waar de auto stond. “De blauwe” staan op c3. Nogmaals, dit scenario had ik volledig ingecalculeerd. Je zal maar na jaren sparen naar dit moment toeleven, maar goed.

De eerste indruk. Alsof je de helft van je instrumentarium mist. Enorm wennen. De instap voelt enorm ruim. Alle vakken voelen ruim aan. Bijzonder dat het zelfs geen boekje in het handschoenenkastje zit. Deze open ik met spraak, dit lijkt sneller dan te zoeken in het menu op het scherm.

Eenmaal onderweg voelt alles nog onwennig. Alle aandacht nodig voor de rit en de verschillende geluidjes. Als je harder mag, als je zachter moet, stoplicht op groen etc. etc.

De richtingaanwijzers op het stuur vind ik niet storend. Het gaat nog alle rotondes goed. Ik merkte hier zelfs al wat automatisme insluipen. Over 2 maanden denk ik dat dit volledig wend. Een enkele keer reik ik nog mis met mijn vingers achter het stuur.

De rijervaring uitstekend. Met de Kia was ik al wel verwend. Het optrekken gaat gevoelsmatig even snel. Wel konden de banden van de Kia enorm gaan zoeken naar wegligging waar de Tesla enorm stabiel blijft. Het rijd zoals hij eruit ziet, vlot en comfortabel.

Wat ik wel enorm mis is CarPlay. Siri is mijn hulp in alles en die kan ik niet oproepen. Ook heb ik veel muziek en podcasts gedownload op mijn iPhone. Deze moet ik op mijn telefoon starten en via Bluetooth afspelen. Tesla wil dat je van de muziekdiensten (spotify, Apple
Music, tidal) een abonnement hebt en vervolgens online afspeelt, maar dat wil ik niet. Zodra de premium connectivity afloopt (1 maand volledig online) wil ik het zonder afkunnen. Dat zal nog even moeten wennen. Later meer.

2 maanden verder

  • 5.000 km

Voor de liefhebbers begin ik met de mindere punten.
De cruise control/autopilot vind ik nog steeds matig en hoop dat dit nog wordt verbeterd. De cruise control is gemakkelijk in te schakelen, maar bevat geen lane assist. Bij het minste of geringste van het overschrijden van de lijn geeft dit een harde piep (ook met Joe mode aan). De autopilot heeft wel lane assist en stuurt zelf de bochten (behalve bij rotondes). Echter speelt hier het fenomeen ghostbraking op. Dit gebeurd toch wel een keer in de week. Wanneer een tegenligger teveel jouw kant op dreigt of een mobilist voegt scherp in op de baan naast je, grijpt Tesla in. Dit maakt dat ik mijn voet in de buurt van het pedaal houdt. Jammer. Overigens heb ik de afstand tot mijn voorganger op de grootste afstand, dus wellicht is dit van invloed.

Tot slot het gemis van CarPlay. Ik merk dat ik meer radio ben gaan luisteren of ik zet een Podcast aan voordat ik begin te rijden. Tesla wil graag dat je van de muziekabonnementen gebruik maakt zoals Spotify en inmiddels Amazon Music en Youtube Music. Het blijft jammer, maar het is zeker geen dealbraker.

Dan op naar het positieve. Wat een rijgenot. Het doet me denken aan de enkele keer dat ik in een Volvo reed. Je glijd over de weg. Optrekken, remmen door het pedaal los te laten, alles loopt ontzettend soepel. Direct sturen maar niet te direct. Een 10 en niks minder.

Ik lees vaak over een iPad op wielen. Dit herken ik wel. Laatst de update gedaan en is er weer een nieuwe look in het scherm en heb ik verschillende functies erbij. Zo kan ik opeens de felheid van de ledstrip binnen aanpassen en is er een functie voor ouderlijk toezicht.
Zodra ik instap herkend Tesla mijn profiel en voegt de stoelen en spiegels naar mijn voorkeur. Wat een genot.

Na de gratis proefmaand heb ik de premium connectivity aangehouden. De kinderen maken dankbaar gebruik wanneer ze tijdens de rit muziekfilmpjes via Youtube kunnen uitkiezen. Nu begrijp ik dat met een mobiele hotspot dit ook op te lossen is, maar het tientje per maand neem ik op de koop toe. Zelf moet ik nog wel eens wachten in de auto en geniet ik met bioscoop gevoel van een Netflix serie.

Tot slot lees ik dat de Model 3 nog wel eens als eenheidsworst omschreven. De buurman en de buurman van 2 achter zou er ook 'één hebben.
Dit herken ik totaal niet. Op de weg trek je veel bekijks en vaak (vanochtend nog) hoor je kinderen 'een Tesla!' roepen. Hilarisch dat je zelf een geluid kunt toevoegen bij het verlaten van de auto waarbij deze automatisch vergrendeld (en de ramen voor je sluit). Die van mij heeft iets met Knight Rider te maken.

Voor nu kan ik me geen betere dan wel leukere auto wensen. Als gezinsauto met grote kinderen is de Model Y wellicht beter geschikt, maar voor de komende jaren waan ik me als God in Frankrijk.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.