Tesla Model 3 RWD (2024) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 1.591 km |
Eerste bevindingen
- 1.591 km
Deze "alweer een witte met zwarte velgen, wat origineel" Tesla werd aangeschaft voor mijn bedrijf om als taxi te gebruiken. Financieel aantrekkelijk, snel, mooie aanschafprijs, fijne proefrit gehad (op 1 phantom braking na).
Dus besteld en 3 weken later kunnen ophalen bij het Tesla Delivery Center in Drogenbos (Brussel). Het gaat hier om de Tesla Model 3 Highland SR. In het gratis wit, met de 18" velgen en met standaard autopilot.
Kort de ervaring van het afhalen. Komt erop neer dat ze mij beter de sleutelkaarten hadden gegeven en een schroevendraaier voor m'n nummerplaten. Alles snel, véél te veel mensen tegelijk die komen afhalen, het personeel kon niet volgen. Dus alles rap rap. Auto werd afgeleverd buiten met maar 30% batterij.
Mijn nummerplaat werd rap rap bevestigd achterop, met als resultaat: gebogen plaat door het wringen. Gelukkig heb ik deze zelf weer goed kunnen krijgen. Gelukkig ook geen verdere schade bij het afleveren.
Maar goed! Ondertussen alweer 1500km gereden in de afgelopen 3 weken, dus tijd voor de eerste bevindingen!
En voor de verandering start ik een keer met het negatieve, in plaats van het positieve:
- Autopilot is buiten de snelweg waardeloos, in België toch. Remt constant af voor dingen die er niet zijn, en dan nog niet gesproken over de phantom brakes. Erg oncomfortabel. Borden lezen is ook niet zijn sterkste punt. Einde bebouwde kom borden kent hij niet, dus passeer je een bord 30, daarna einde bebouwde kom waar het dus 70 is? Geen autopilot want die wil niet harder dan 40 als hij denkt dat het 30 is. Zelfde met 50, dan is 60 de max en dit heeft hij ook om de haverklap op 70 en 90 wegen. Héél erg jammer voor zo'n futuristische auto. Onbruikbaar dus. (Hiervan is melding gemaakt.)
-TACC (Trafic Aware Cruise Control) oftewel gewoon ACC. Remt ook voor niks af, phantom brakes ook sterk aanwezig. Je kan deze tenminste wel instellen op 70 als de borden op het scherm nog 50 zeggen terwijl dit niet zo is, maar je hebt dan niet eens lane assist. Ook erg jammer.
-Handschoenkastje is erg klein.
-Achterin zitten is niet comfortabel voor lange ritten, gelukkig worden deze zelden gedaan met mensen achterin.
-Toch wel jammer dat de bediening voor de airco ook in het touchscreen zit, maar goed, deze verstel je niet vaak.
-Gekend probleem, de ruitenwissers, waardeloos op auto-modus.
Maar er zijn gelukkig ook een boel positieve punten!
+De zuinigheid van de wagen, momenteel over 1500km een gemiddeld verbruik van 12kWh/100km.
+Het touchscreen. Sneller dan snel, accuraat in aanrakingen en hapert nooit.
+Het schone interieur en daarmee óók de knipperlichtknopjes op het stuur. In de proefrit raakte ik er maar moeilijk aan gewend, eenmaal mijn eigen Tesla opgehaald was ik er direct aan gewend en ging het al van dag 2 zonder kijken, ook op rotondes.
+De stilte aan boord.
+De stoelen zitten heerlijk voorin en kunnen makkelijk versteld worden, ook zijn ze verwarmd en gekoeld. En de koeling werkt wonderbaarlijk goed!
+Het kleine touchscreen voor men achterin voor de airco, spelletjes of streamingdiensten.
+Autopilot op de snelweg of áls hij werkt buiten de bebouwde kom. Zalig, de lanekeeping is ook echt top. Binnen bebouwde kom werkt hij ook prima, mits hij niet weer een einde 30 mist als voorbeeld.
+De app werkt fantastisch, snel en zeer uitgebreid. Verwarmen of koelen is zo gepiept.
+De LED-lampen met adaptief grootlicht, bieden veel licht en de adaptiviteit werkt fantastisch, ik heb nog geen andere weggebruikers zien flitsen doordat ze verblindt zouden worden.
+Elektrische koffer, zelfs voor een sedan.
+Draadloze opladers voor twee telefoons die effectief opladen en niet de batterij gewoon op percentage houden zoals in sommige andere wagens.
+Tot 100% opladen is prima voor de LFP-batterij die erin zit, dus dit wordt regelmatig gedaan!
Al met al dus een prima wagen, alleen de autopilot en ruitenwissers zijn echt om te janken. Zeker in België waar er minder snelweg aanwezig is dan bijvoorbeeld Nederland.
Ik hoop dat er updates blijven volgen voor de verbetering, want van de ruitenwissers en phantom braking was ik allang op de hoogte.
Voorlopig is het dus veel handmatig rijden, wat op zich geen probleem is, maar je koopt toch een Tesla voor het futuristische gevoel, en als de belangrijkste functies dan niet goed werken... Jammer.
Ik zal deze review updaten van zodra er weer meer nieuws is, positief of negatief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.