Tesla Model 3 RWD (2024) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
De eerst 5000km
- 5.000 km
Introductie:
Hierbij een korte introductie van mijn zoektocht.
Al geruime tijd was ik aan het zoeken voor een vervanger voor mijn Audi a3 1.6 TDI uit 2014.
Deze auto beviel uitstekend, al helemaal na chiptuning(150pk). De audi was alert, wendbaar en zuinig. In 6 jaar tijd en 160.000km(totaal 300.000km op de klok) heb ik geen problemen gehad. Daarvoor reed ik een BMW 320d coupe uit 2008 maar deze heb ik weg gedaan door de vele problemen.
Ik hou van een sportief sturende auto en zocht daarom eerst weer bij BMW. In dit geval een BMW 420d grand coupe. Met de juiste opties en specs koste deze auto rond de 30.000 euro en dat vond ik veel te duur voor een diesel van meer dan 5 jaar oud.
Vanaf 2023 begon tesla met het afprijzen van de model 3 en op enig punt kwam deze ook in aanraking voor subsidie. Voor de grap ben ik gaan proefrijden en ik was aangenaam verrast. De auto was snel, sportief, stil en de gebruikskosten laag. Ik had het eerst nooit overwogen om een nieuwe auto aan te schaffen maar doordat de ocassion markt zo duur was, werd het nu zowaar een optie. Echter, er was één groot probleem, ik vond de vorige model 3 niet echt mooi.
Na onderzoek te doen, kwam ik erachter dat er een nieuwe model 3 in het vat zat. Er lekte een foto van de voorkant en ik vond deze refresh direct al een stuk mooier. Ik besloot daarom te wachten tot dit model definitief uit kwam in september 2023. De verleiding werd wel groot toen tesla met 4000 euro extra korting kwam op voorraad modellen maar ik heb niet toegehapt.
In november 2023 was het eindelijk tijd voor een proefrit met de nieuwe model 3. Ik had eerst een voorkeur voor de kleur blauw maar éénmaal in de showroom stond daar een ultra red exemplaar(zie foto's 2 en 3). Ik hou normaal niet van rode auto's maar deze kleur was zo bijzonder mooi dat ik om was.
Ik had specifek interesse in de RWD versie. Natuurlijk om het kostenvoordeel (incl subsidie) maar ook om de verbeterde LFP accu techniek waarbij de accu dagelijks tot 100% geladen kan worden en volgens kenners langer mee moet gaan
Het rijden:
De nieuwe model 3 is er niet alleen qua looks op vooruit gegaan. Deze auto rijdt daadwerkelijk een stuk comfortabeler. Hij is stiller, beter geveerd en de materialen zien er een stuk meer premium uit.
Ergens heb ik wel het idee dat hij hierdoor iets minder sportief aanvoelt.
Waar ik erg aan moest wennen zijn de richtingaanwijzers op het stuur. Dit was voor mij een potentiele deal breaker maar gelukkig viel het enigsinds mee. Op rotondes is het wel vervelend maar ik had het idee dat ik er wel aan zou wennen. Ik heb uiteindelijk besloten om de model 3 refresh te bestellen in de kleur Ultra red.
Levering:
Begin februari 2024 was het zover, ik kon de auto ophalen. Wel met een paar weken vertraging waarschijnlijk door onrust op de Rode zee.
Ik had de kleur ultra red nog niet buiten in de regen gezien en natuurlijk ziet hij er niet zo flitslend uit als in de showroom, maar de kleur beviel mij nog steeds erg goed.
Na een korte uitleg van +-15 minuten kon ik weer gaan. Blijkbaar hadden ze het druk met alle leveringen (dit was overigens in Groningen)
De eerste 5000km:
De auto bevalt erg goed! Het comfort is erg goed, wat is deze auto stil van binnen en toch is de auto ook best sportief. Ik rij vaak in de chill modus die de auto wat begrenst en soepeler op het "gaspedaal"maakt. Geregeld wil iemand mee om de auto te ervaren en zet ik hem in "standard" modus. Ik sta er dan telkens van te kijken hoe snel de auto is. Voor mij zou de long range totaal overbodig zijn. Ik heb nu al het idee dat de standaard mode wat te agressief is voor passagiers.
De richting aanwijzers beginnen te wennen. Op de snelweg vind ik het daadwerkelijk wel fijn. Op rotondes ben je ze in het begin kwijt en moet je zoeken. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen doordat je bent afgeleid. Na 2 maand kan ik ze eigenlijk altijd wel "blind" vinden en je ogen op de weg te houden.
Verbruik:
Het verbruik over de eerste 5000km is ongeveer 140 w per km (14 kw per 100km). Ik rij 90% snelweg bij 105-110km per uur. Ik heb het idee dat dit beter wordt nu de zomer maanden eraan komen. Toch denk ik dat deze versie niet veel zuiniger is dan het vorige model.
Nadelen:
Al na 4 weken kreeg ik last van steenslag (foto 3). Ik baalde hier enorm van want de witte grondlak steekt enorm af tegen het de kleur ultra red. Ik weet niet zeker of dit met de slechte lak kwaliteit te maken heeft of omdat de snelwegen er zo beroerd bijlagen, wat ook echt het geval was.
Ik ben mij meteen gaan verdiepen in het laten wrappen van de auto met PPF folie van XPEL. Uiteindelijk heb ik dit bij the Wrapbox in Oosterwolde laten doen en ik ben erg tevreden mee. Je ziet er praktisch niks van maar de auto moet nu wel beschermd zijn tegen toekomstige steenslag. Ook hebben zij de steenslag schade zo goed mogelijk proberen bij te werken (foto 1).
Als je korting en voordelen bij de aanschaf van tesla wilt ontvangen kun je deze link gebruiken en dan hou ik er ook nog een aardigheidje aan over ;)
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.