Tesla Model 3 RWD (2024) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 2.270 km |
Welkom Tesla
- 2.270 km
Om de 5 jaar mag ik van mijn werkgever een nieuwe auto van de zaak uitzoeken. Naast financiële beperkingen zijn er voorwaarden gesteld waaraan de auto moet voldoen. Eén daarvan is dat het een EV moet zijn.
Na afgelopen 5 jaar de elektrische ervaring te mogen beleven met een EV heb ik daar geen moeite mee. Deze 5 EV jaren heeft me goed geholpen een goede afweging te maken.
De uiteindelijke keuze is deze auto geworden en 4 maart was het zover. Kia E Niro terug geven en de Tesla ophalen.
Waarom deze auto?
Value for money. Je krijgt een zeer efficiënte auto voorzien van alle opties en gadget's voor €47.000,00 en de toegang tot het super charge netwerk van Tesla haalt de weerstand tegen lange afstanden rijden mooi weg.
De eerste rijervaringen,
De overstap van de allemansvriend vriend Kia E Niro naar de Tesla vraagt echt gewenning. Maar wat meteen opvalt is de rust aan boord en de eindeloze zee aan vermogen op de achterwielen, wat echt een must is voor een EV.
Ook valt op dat de bouwkwaliteit uitstekend is en de auto veel meer premium is dat de Kia.
Na 2270 km zijn we goede vrienden geworden en leer je de geweldige besturing kennen. Als je Apple fan bent zoals ik ontdek je dat het scherm echt door gebruikers is gebouwd en de techneuten de uitvoering gedaan hebben. Ook zijn vele functies niet instelbaar gemaakt, geen traction control uit zetten, regeneratie is niet instelbaar enz. In eerste instantie denk je wat een onzin, maar waarom moet traction control uit? Regenereren is onderdeel van het efficiency van de auto en moet je gewoon niet verstellen toch? Wat erg handig is is dat je telefoon je sleutel is. De auto herkend jou phone en stelt zich in zoals jij dat hebt aangegeven. Geen knopje drukken van bestuurder 1 nee, Tesla weet wie je bent en wat je wil. Verder moet gemeld worden dat ik tot op heden nog geen reden hebt ontdekt om de dual motor te bestellen ipv de Rwd. Dit is echt een nieuwe, hogere manier van auto rijden. Ook is het opmerkelijk hoe goed het onderstel met dat vermogen om kan gaan. Ondanks veel vermogen op de achterwielen is er geen enkele slip, wat je ook probeert. Knap hoor.
Nadelen?
Ook minpuntjes ontdekt hoor. Ten eerste is de auto erg stug geveerd (ondanks de aanpassingen) nu helpen de 19” wielen ook niet echt mee natuurlijk, maar dat was een esthetische keuze. Verder is de achterzijde van de auto erg hoog wat zicht weg haalt bij de achteruitkijkspiegel. De autopilot heeft toch wel wat min punten. Automatisch sturen heb ik uitgezet. Werkt me meer tegen dan dat het helpt. Je moet steeds terugkoppeling geven aan het stuur door even tegen auto pilot in te sturen. Stuur vast houden is onvoldoende. En grijp je in valt alle hulp meteen weg. Tesla, hier is echt ruimte voor verbetering. En dan de phantom waarschuwingen. Komt regelmatig voor dat de Tesla software overbezorgd is en ingrijpt, piepen en remmen. En als laatste het zoveel genoemde ontbreken van de stengel voor de richting. Denk daar wen Je wel aan maar dat is nog niet gebeurd. Vooral op de rotonde is het gemis van de stengels groot. Ruitenwisser, groot licht enz geen probleem maar richting aanwijzers….
Tevreden, tot op heden zeer tevreden.
Hoop dat deze review jullie helpt
Gr Patrick
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.