Tesla Model 3 RWD (2024) #23

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1.000 km

Als ik de Tesla zou moeten omschrijven in één woord dan is dat: comfortabel. Ik zal jullie in deze review meenemen in mijn persoonlijke ervaringen, waarin het comfort nog regelmatig genoemd zal worden. Veel leesplezier, en wie weet helpt het bij het maken van een besluit. Verder heb ik ook rij ervaringen in een Tesla Model 3 uit 2019 (paar ritten in gemaakt) en een Cupra Born (vorige auto). Daar zal ik ook wat vergelijkingen mee maken.

Deze Tesla Model 3 is de facelift die sinds eind 2023 geleverd wordt, en door iedereen behalve door Tesla de ‘Highland’ wordt genoemd. Qua motor en accu uitvoering is dit de standaard RWD versie met 283pk, zonder de Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability opties waarvoor je voor allebei moet bijbetalen. De witte buitenkant vind ik (gelukkig voor de portemonnee) een gave kleur. De ‘diffuser’ aan de achterkant (die nieuw is op deze facelift) komt er veel beter uit dan bij een zwarte of donkergrijze. De achterlichten komen er veel beter uit dan bij een rode. Nog even getwijfeld over de Quicksilver kleur, maar ik wilde sowieso het witte interieur. Quicksilver met wit interieur is wel erg heftig misschien. Geluk dat het witte exterieur de enige is zonder meerprijs. Het interieur is dus ook de witte variant, en hij staat op 19 inch wielen. Met deze velgen heeft de auto een WLTP range van 513km. Op de 18 inch met de geleverde wieldoppen is dit volgens mij zo’n 10% meer. Maar die zwarte wieldoppen of vergelijkbare van Aliexpress vind ik niet zo. Deze 19 inch geven naar mijn mening de auto een veel betere look.

--- Ophaal ervaring
Ik heb de auto in Utrecht opgehaald. Na bestelling duurde het 2 weken voordat ik de auto kon ophalen. Leuk dat je in de app je auto al kan zien en de gekozen kleuren en wielen ook overeen komen. Dan krijg je er wel zin in.

De service bij Tesla in Utrecht was wel zoals verwacht. Overigens aardige mensen, maar de levering totaal niet bijzonder verder. Ik zag hem al staan toen ik mij aanmeldde bij de balie. “Heeft u hulp nodig bij het wegrijden of weet u hoe het werkt?”.

Ik zag dat de zwarte blokjes die in de 19 inch velgen horen er niet in zaten. Die zaten nog in een doos in de kofferbak. Een half uur later waren ze gemonteerd. De auto was van buiten niet helemaal schoon. Wel 100% opgeladen, genoeg om de eerste 50km naar huis te rijden.

--- Eerste rij ervaringen
Onderweg naar huis merkte ik dat het stuur wat trilde. Ik heb dit wel in meerdere reviews gelezen. Na iets van 1000km is dit wel minder geworden, maar nooit helemaal weggegaan.

Ik kreeg na een paar ritten een melding over lage bandenspanning. 38 psi terwijl 42 psi wordt aangeraden. Ik naar de benzinepomp, 2 euro in de automaat, en ventielen losdraaien. Daar stopte het feest al. Omdat er tussen de velgen zwarte blokjes zitten, is er bij het ventiel een gat gemaakt zodat het ventiel ertussen past. Maar je komt er niet gemakkelijk bij met je handen dus kan geen kracht zetten om dat ventieldopje open te draaien. Eerst naar huis dus om alle ventieldopjes met een tang een slag los te draaien. Die zaten muurvast. In alle banden heb ik 44 psi gedaan. Schijnt prima te zijn en een wat betere efficiency te geven. Iets betere efficiency, en als je de vering van de Cupra gewend bent dan is 44 psi prima te doen qua hardheid met deze vering (waarover later meer). Het overzicht op het scherm waar de bandenspanning staat refresht niet elke minuut, dus de 44 psi stond er nog niet. Eenmaal thuis aangekomen bleek dat in 3 banden 44 psi zat, maar in eentje maar 37 psi… Kon dus nog een keer terug.

Ik reed overigens op zomerbanden want daar wordt de auto op geleverd, en dat was in december en januari te merken. Toch wel minder grip in bochten, en vanuit stilstand bij vol accelereren.

Dan de eerste wasbox ervaring. Leuk om de witte auto goed schoon te houden natuurlijk. In de wasbox goed met de borstel overal overheen. Eenmaal links achter aangekomen, gaat de laadklep opeens open. Die opent natuurlijk als je erop duwt. En stroomde dus vol met sop… Geen probleem verder, maar wel typisch zo’n ‘even wennen aan een andere auto’ ding. De wasstraatmodus kan dus ook van pas komen in een wasbox.

Wintersport

  • 3.000 km

Met de Cupra wel meerdere keren op vakantie geweest en dus 1000km+ tripjes gemaakt, maar nooit op wintersport. Was benieuwd hoe de Tesla het zou doen. In de winter is de range minder natuurlijk, en zijn de omstandigheden voor snelladen minder goed. Conclusie is dat het prima ging. Wel zijn er een paar dingen opgevallen.

Waar je er met een benzine auto er 10 uur over kan doen richting Oostenrijk, was dit nu 12 uur. De begrensde topsnelheid van 200km/h en een beetje haalt hij vrij vlot. En ik vond hem nog opvallend goed rijden op die hogere snelheden. Vooral omdat het interieur best stil is door de goed geïsoleerde ramen. Met een vrij nieuwe Audi A4 vond ik het minder comfortabel, door de hoeveelheid windgeruis en minder power. Wel is het zo dat de Autopilot met Autosteer werkt tot 140km/h en de Traffic-Aware Cruise Control (adaptive cruise control) tot 150km/h. Dat is bij bijvoorbeeld een Audi dan weer niet begrensd. Afijn, het rijden op de Autobahn is goedgekeurd.

Minder positief was de range. Inderdaad hebben we dus ook wel doorgereden, maar daarmee zakte de range ook onder de 250km. De Tesla navigatie gaf aan, nu nog 60%, aankomst bij de Supercharger met 10%, en het is nog 120km... Als je wat rustiger rijdt (Nederlandse snelwegen tempo) zal dit denk ik uitkomen op zo'n 300km range in de winter op de snelweg. In ieder geval zal je er wel zo'n 2 uurtjes langer over doen dan dat je er met een benzine auto over kan doen. Ik verwacht dat dit verschil met een benzine auto in de zomer een stuk kleiner is. Dat moet aankomende zomer gaan blijken.

Dan het snelladen. Bij het navigeren wordt de accu voorverwarmd, wat ervoor zorgt dat de auto meteen een goede laadsnelheid behaalt. De Cupra deed/kon dit volgens mij niet. Maar dit is een must als je op wintersport gaat met een EV. Je haalt dan meteen zo'n 170kW (maximum van deze Tesla). Dit daalt in de winter wel sneller merkte ik. Na 50% kwam de snelheid onder de 100kW te zitten. Tot daar laden, en leegrijden tot 5% was het ritme. Een keer het risico genomen om een laadpaal verder te pakken, maar uiteindelijk was het nodig om achter een vrachtwagen te duiken en moesten we nog 10km met 0% batterij. Toch beter om naar de Tesla navigatie te luisteren. Het Supercharger netwerk is overigens top, ook qua prijs.

De ruitenwissers vielen ook op. Gezien die nogal te keer gingen zonder een druppel regen. Op de heenweg hadden we te maken met flink wat mist en de camera registreert dit blijkbaar als regen. Wel knullig eigenlijk en niet in lijn met hoe goed/geautomatiseerd de rest van de auto werkt. Ruitenwissers kan je zelf uitzetten, maar bij het activeren van de Autopilot gaan de ruitenwissers weer op automatisch. Het missen van sensoren is echt hardware dus kan niet verholpen worden verwacht ik. Maar het lijkt me niet verkeerd als dit weer toegevoegd wordt bij een volgende facelift.

Al met al is zo'n wintersport dus ook prima te doen met een EV. En de dagen in Oostenrijk zelf zijn natuurlijk juist comfortabeler; je stapt een sneeuwvrije en warme auto in. Stoelverwarming is top, stuurverwarming ook prettig. Al valt me op dat de stuurverwarming van de Cupra een stuk krachtiger was.

Paar maanden verder

  • 8.000 km

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. Een ding is duidelijk geworden, de Tesla is een betere EV dan de Cupra Born. En ik denk in zijn prijscategorie een van de betere EVs. Het uiterlijk van de Cupra vond ik wel gaaf en het was wat meer een auto met passie. Veel plezier in gehad. Maar op de ruitenwissers en de kofferbakopening na, is de Tesla in alle opzichten beter. Ik zie overigens nu dat de Cupra gedaald is in prijs en nu ook goedkoper kan zijn dan de Tesla. Dat was een jaar geleden niet zo.

--- Lekker comfortabel
- Vering: wat mij betreft perfect. De Cupra was een stuk stugger, de Tesla Model 3 uit 2019 ook. Vooral te merken bij verkeersdrempels. Zachtere vering dan deze Tesla hoeft van mij niet.
- Camera's: de camera’s zijn goed. Merkbaar betere kwaliteit dan de Tesla uit 2019. Het is even wennen, maar inmiddels gebruik ik de knop op het stuur ook weleens. Bijvoorbeeld in de stad.
- Stoelen: zijn wat zachter dan in de Cupra, en hebben veel instellingen. Ook erg comfortabel dat de stoelverwarming/ventilatie automatisch aan gaat. De geheugenfunctie per profiel/berijder is ook erg handig. Dit soort dingen maken de auto wel echt compleet.
- Regeneratief remmen: werkt super. Veel krachtiger dan de Cupra. En tot stilstand, dus het rempedaal gebruik je een stuk minder.
- Automatisch schakelen: dit is nog een bèta functie. En dat merk je, maar ik vind dat deze functionaliteit wel veel potentie heeft. Wanneer je instapt om weg te rijden is dit echt handig en geeft het dat comfortabele gevoel. Het gaat dan zo; het portier ontgrendelt omdat ik mijn telefoon bij me heb, een motor hoef je niet te starten, en wanneer je het rempedaal indrukt schakelt de auto automatisch in Drive of Reverse (afhankelijk van de omgeving). Spotify start waar die gebleven was en alle instellingen staan opgeslagen in jouw profiel. Er is één ding wat je handmatig moet doen wanneer je instapt: je gordel omdoen. Ben benieuwd of Tesla daar nog iets op gaat bedenken... Maar, momenteel werkt het automatisch in Drive of Reverse zetten nog te vaak niet goed en kiest de auto de verkeerde richting. Zou dit dus uitzetten in de profielen van berijders die niet vaak rijden. Die letten misschien niet zo op welke richting automatisch gekozen wordt. Neem aan dat deze software wel verbeterd kan worden.
- De functie die zorgt voor het meeste comfort: Autopilot. Hierin heb je 2 varianten. De Traffic-Aware Cruise Control (oftewel adaptive cruise control), en Autosteer (voegt hierbij toe dat de auto automatisch stuurt). Die eerste werkt zoals je zou verwachten. Lane assist werkt dan ook gewoon. Wel pas als je echt over de belijning heen gaat. Autosteer doet hetzelfde, maar stuurt dan ook nog zelf. Een rotonde moet je er niet mee proberen te nemen, heb ik gemerkt. Maar op de snelweg is dit mega comfortabel. Je krijgt ook wel door hoe je het stuur moet vasthouden zodat de auto niet gaat piepen. In files soms zo comfortabel dat je een beetje wegdut. De 'houd je ogen op de weg' meldingen zijn terecht vind ik. Ik plak geen sticker op de camera in ieder geval.

--- Ook zijn er verbeterpunten
- Ruitenwissers: zoals eerder in deze review al benoemd.
- Richtingaanwijzer: dacht echt dat het zou wennen. Maar ik denk toch dat dit het niet is. Ik mis ook dat tikje wat je kon geven aan de hendel zodat hij 3x knippert en je van rijbaan kan wisselen op de snelweg. De Tesla knippert veel langer door waardoor ik hem meestal zelf ook weer uitzet. Rotondes word je wel beter in, maar het is gewoon wel echt minder handig. Of heeft het nog meer maanden wennen nodig?
- Draaicirkel: die is flink. Snap niet zo goed waarom een auto een grote draaicirkel zou moeten hebben. In een parkeergarage of bij het keren is dit onhandig. Komt niet zo vaak voor, maar de draaicirkel van de Cupra was echt top en voelde daardoor wendbaarder aan.
- Vloermatjes: verschuiven constant bij in- en uitstappen. Heeft iemand hier een simpele oplossing voor gevonden? Ik vind het wel interessant en grappig dat dus zoveel dingen veel beter werken dan in welke auto dan ook, maar iets als fatsoenlijke vloermatten lukt Tesla dan weer niet.

Verbruik

  • 10.000 km

Het verbruik in de maanden van december t/m april zat op 185Wh/km. Sinds ik op zomerbanden rij is het verbruik 155Wh/km. Best een verschil vind ik. Heeft uiteraard ook met de temperatuur te maken. Nou zag ik dat mijn vriendin laatst een ritje van 100km reed met een verbruik van 117Wh/km. Wat zuiniger rijden kan dus wel… Heel veel lager dan die 155 wordt het verbruik bij mij meestal niet. Ligt dan toch aan mij ben ik bang.

Ach, het is nog steeds best zuinig voor een EV, volgens mij heeft de Tesla ook een van de laagste Cw-waardes. Als ik het gemiddelde neem van die 185 en 155 kom ik op 170 uit. Bij de Tesla Model 3 uit 2019 met een ton op de teller zat het verbruik op 176Wh/km. Wel met de standaard wielen/wieldoppen. De Highland is dus inderdaad wat efficiënter geworden.

--- Verder nog wat algemene punten
- Witte interieur: mooi en ruimtelijk. Tot nu toe nauwelijks viezigheid te zien. Zal ongetwijfeld wel wat meer gaan komen. Maar door eens in de zoveel tijd met een babydoekje eroverheen te gaan houd je het gemakkelijker schoon dan je zou denken.
- Acceleratie: een snelle auto is het zeker. Al lijkt de auto wel ingehouden te worden vanuit stilstand. En dan vanaf 50km/h komt hij los. Ik kan begrijpen dat de extra power van de long range voor het plezier niet overbodig is.
- Een beetje doorrijden doe ik wel graag, maar de Cupra nodigde daar wel meer voor uit. Met de ESC op sportstand, waardoor de auto minder snel corrigeert op slippende banden. Hiermee kan je wat speelser en slippend door bochten (zo voelde het althans maar zal wel meevallen). De Tesla heeft wat minder dit kartgevoel.
- Speakers: eigenlijk hele goede kwaliteit. Veel aanpassingen in de equalizer zijn niet nodig. Wel benieuwd in welk opzicht de speakers van de long range beter zijn. Meer lage tonen en iets minder schel bij hoge volumes?

Flinke vakantie trip

  • 17.000 km

We hebben weer een mooie zomervakantie gehad met de Tesla. Deze aanvulling op de review bevat natuurlijk ervaringen met de auto, maar is deels ook een soort van blog. Want, leuk om te delen wat we hebben meegemaakt rondom het rijden met de Tesla. En vast ook leuk om te lezen!

Tijdens de zomervakantie hebben we 5 losse trips gemaakt. Zoals ik in mijn ervaring over de wintersport schreef, was ik benieuwd naar of de auto het nog beter zou doen in de zomer gezien de gunstigere omstandigheden. Dit is deels zo. En hiermee is wat mij betreft het ‘laadprobleem’ wat je met een benzineauto niet hebt, wel opgelost. Dus, het vaker en langer moeten stoppen is niet meer zo een probleem. Wel heb ik een nieuw laadprobleem meegemaakt…

--- Trip 1 Nederland → Slovenië
We vertrokken vroeg in de ochtend. Zonder stops (= Google Maps) zou de rit 13 uur duren, 1200km. We hebben er 14,5 uur over gedaan. Tijdens deze rit hebben we volgens de Tesla navigatie gereden. Zoals ik in mijn eerdere wintersport update deelde; beter dat, dan eigenwijs zijn en met 0% batterij nog een paar kilometer moeten rijden. Toch vind ik het opvallend dat de Tesla ook Superchargers selecteert waarbij je aankomt met meer dan 20% batterij terwijl er verderop ook nog een Supercharger staat die je ook haalt. De instelling voor het aankomstpercentage heb ik op 5% gezet, mocht dit ermee te maken hebben. En van drukte bij de Superchargers was tijdens deze trip geen sprake. De reden waarom het niet ideaal is om bij een Supercharger aan te komen met 20% of meer, is omdat de laadcurve van de Tesla gewoon niet zo goed is. Bij 50% is de snelheid al afgenomen tot 100kW, en bij 70% al tot 50kW. Dus rijd je het liefst de auto zo leeg mogelijk. Volgens mij komt dit voornamelijk door de 400 volt architectuur van de accu, waarbij 800 volt accu’s een laadcurve laten zien die minder snel afvlakt qua laadsnelheid en ook een hogere pieksnelheid hebben. Daarom voorgenomen om (ja, toch wel eigenwijs) op de terugweg de Tesla navigatie te volgen maar dan zonder de Trip planner functionaliteit om zo wat tijd te winnen.

Phantom breaking is me eerder weleens overkomen, maar niet super vaak. In ieder geval heb ik doorgekregen in welke situaties de auto plotseling remt. Dacht ik. Helaas heb ik dit tijdens deze trip toch anders ervaren. Inderdaad gebeurt dit het vaakst bij het inhalen van een vrachtwagen op de snelweg. De auto registreert dan blijkbaar dat de vrachtwagen, gezien zijn breedte, te dicht op jouw rijstrook zit. Maar het is ons ook overkomen op volledig onverwachte momenten. Bijvoorbeeld bij het uitrijden van een tunnel (van schaduw naar volle zon), of in het pikkedonker op een heuvelachtige weg (ik denk dat een heuvel dan geregistreerd wordt als blokkade?). Paar keer flink geschrokken. Zijn er meer automerken die hier last van hebben? Het is niet iets wat me ervan zou weerhouden om voor een Tesla te kiezen. Maar het vereist absoluut verbetering.

Dan een stukje connectiviteit. De draadloze telefoon oplader werkt minder goed met zo’n lange en warme trip. Gezien de telefoon te veel opwarmt als hij zo lang op de draadloze oplader ligt, stopt hij met opladen (ook zonder hoesje). Voordeel is dat hij niet leegloopt, maar opladen doet hij dus ook niet. Het lijkt me dat dit wel verbeterd kan worden door Tesla en/of telefoonfabrikanten. Verder verliest de Tesla tijdelijk de internetverbinding bij het passeren van een landsgrens. Soms 10 minuten, maar een keer ook ruim een half uur. De al ingestelde navigatie blijft werken met route instructies, maar zonder kaart en bijvoorbeeld werkt Spotify dan ook niet meer. Verbeterpuntje dus.

Verder was de rit heerlijk. Het is gewoon een super comfortabele auto. Goede speakers voor roadtrip muziek, stoelventilatie, Autopilot/Autosteer, en de Tesla navigatie icm het Supercharger netwerk. Dat laatste ga je naar verloop van tijd voor lief nemen, maar is echt zoveel beter dan gemiddeld. De angst voor niet werkende snelladers heb ik niet meer, waar ik dat twee jaar geleden nog wel had.

De stop in Slovenië was voor één nacht. Opvallend dat bij veel bestemmingen/hotels nog geen laders zijn gebouwd. Dit zorgde voor wat onhandigheid, gezien we de auto bij een publieke laadpaal moesten zetten waar je per uur betaalde voor parkeren. We wilden hem daarom niet de gehele nacht er laten staan, dus moest ik een wijntje minder nemen tijdens het avondeten om de auto voor het slapen gaan weer te verplaatsen naar de gratis parkeerplaats van het hotel.

--- Trip 2 Slovenië → Kroatië
Tijdens deze trip heb ik het nieuwe laadprobleem ontdekt en meegemaakt. Gelukkig hadden we geen haast, maar stel je voor je hebt wel haast of je wilt gewoon snel naar huis na een hele dag rijden… Een wachttijd bij een snellader van maar liefst 3 uur. En dan moet je daarna nog 15 tot 30 minuten laden. Heel bizar.

Met de Cupra heb ik dit twee jaar geleden en vorig jaar nergens gezien. Toen dacht ik bij laadpunten met 2 laadpalen; hopelijk is er eentje vrij. En bij laadpunten met 6 laadpalen; heerlijk want dan is er sowieso eentje vrij. Niet meer dus. Kroatië is sowieso dramatisch wat elektrisch rijden/opladen betreft. Bij Gospic staat een Ionity laadpunt van een jaar oud, met 6 laadpalen. Hier heb ik vorig jaar geladen met de Cupra en dit werkte perfect en dus zonder wachttijd. Nu kwamen we hier aan en stonden er ruim 20 auto’s in de rij en werkten er een paar laadpalen niet. Voor niet-Tesla rijders is er gewoon geen oplossing: je moet hier laden om verder te kunnen. In Kroatië kan je namelijk alleen met een Tesla bij Superchargers laden.

Om deze laatste reden zijn we omgekeerd en teruggereden naar Otocac, een Tesla Supercharger. Want het leek ons dat het daar rustiger zou zijn zonder niet-Tesla’s. Met 1% kwamen we aan. En, opnieuw een wachtrij. Wel veel korter. 6 laadpalen, 4 auto’s in de wachtrij. Maar het ging om v2 Superchargers die hun laadsnelheid delen op het moment dat er meerdere Tesla’s aan het laden zijn. Maximum laadsnelheid: 45kW. We hebben Netflix uitgeprobeerd, dat werkt overigens erg goed. Groot en mooi scherm natuurlijk, en goed geluid. Net een bioscoop. We hebben hier een flinke tijd gestaan. Onderaan de streep was het nauwelijks sneller dan bij de Ionity laadpalen in Gospic, want het kostte ook 30 minuten terug rijden naar Otocac en weer 30 minuten verder rijden tot voorbij Gospic. Maar onderweg zijn voelt sneller dan in de rij staan.

Voorheen was voor mij het EV laadprobleem bij lange trips vooral de laadpunten en de laadperformance van de auto. Dus voor de laadpunten: is het betrouwbaar en werkt het, werkt mijn pasje er, en haalt hij de maximum laadsnelheid? En voor de laadperformance van de auto: heeft de auto een goede maximum laadsnelheid, en een goede laadcurve? Maar in principe gelden deze laadproblemen niet meer.

Het laadprobleem is nu: als er zoveel EVs bij komen, hoe lang worden de wachtrijen dan? Twee jaar geleden vond ik Tesla Supercharger punten met 16 of 32 laadpalen te gek voor woorden. Maar dit jaar heb ik Supercharger punten gezien met 16 laadpalen waar een wachtrij stond. Wel korte wachtrijen weliswaar. Nu nog. Maar het aantal EVs neemt alleen maar toe. Benieuwd wat dit betekent voor de toekomst van elektrisch rijden en lange trips maken, en hoe merken als Tesla, Ionity en FastNed dit gaan oppakken. Dat Tesla zo vroeg al is begonnen met het bouwen van Supercharger punten met 32 laadpalen, dat is geniaal gebleken.

Bij de grens hadden we overigens flinke file van een uur, gezien auto voor auto een ticket moest trekken voor de tol van de Kroatische snelweg. Wat ouderwets zeg. Op dat moment zie je dat de airco ook flink wat vraagt. Dit kostte in dat uur zo’n 5% batterij terwijl we nauwelijks kilometers hadden gereden. Deze trip van 380km en volgens Google Maps 4,5 uur (zonder drukte en zonder stops), heeft ons maarliefst 8 uur gekost.

--- Trip 3 Kroatië → Slovenië
De Tesla navigatie houdt goed rekening met drukte en geeft sinds kort ook alternatieve routes weer. Zo ontweken we de drukke snelwegen rondom Zagreb en reden we een stuk binnendoor. Ook een stuk een berg af en hier zie je hoe goed het regeneratief remmen werkt en ook echt energie terugwint. De auto laadt zomaar 5% op als je een berg af rijdt.

Een prima en comfortabele trip van zo’n 400km. En definitief twee conclusies getrokken. (1) De ruitenwissers werken niet goed. Vooral niet met een vieze voorruit door alle vliegen icm volle zon. En (2) de richtingaanwijzer werkt niet op deze manier. Officieel. Je went er wel redelijk aan, en ook rotondes gaan gemakkelijker. Maar de richtingaanwijzer gaat regelmatig niet automatisch uit wanneer dit wel moet. Op grotere of juist heel kleine rotondes is het zoeken naar de knop omdat het stuur toch weer anders gedraaid is. En ik mis het tikje wat je kon geven aan de hendel om 3x te knipperen voor het opschuiven van een rijbaan op de snelweg. Goede vooruitgang met de nieuwe Tesla Model Y, waar de hendel weer terug is!

--- Trip 4 Slovenië → Italië
280km, met één korte laadstop. Hier kreeg ik een notificatie over een laadlimiet van 80% en daarna een idle fee, gezien de drukte bij deze Supercharger. Heel goed dit. En heel duidelijk hoe Tesla dit communiceert via de app. Deze rit even gekeken naar het verbruik. We hebben tussen de 100 en 140km/h gereden, met een gemiddeld verbruik van 150Wh/km. Beter dan dat gaat het volgens mij niet worden en geeft een range van 380km bij 100% batterij voor deze standaard RWD op 19 inch wielen. Erg netjes vind ik.

Al vind ik de long range geen overbodige luxe. Ook omdat deze een hogere maximum laadsnelheid heeft van 250kW. In de wintersport update schreef ik dat bij 50% de laadsnelheid afneemt tot onder de 100kW. Dit ligt toch niet aan de kou. Het positieve hieraan is dat de Tesla ook in de kou zonder problemen de maximale laadsnelheid haalt en de laadcurve voor zijn kunnen optimaal vasthoudt. Het negatieve is dat 100kW bij 50% laat zien dat de snelheid echt snel afneemt bij een hoger batterijpercentage. Over deze laadcurve ben ik niet zo te spreken. Maar hier zit potentie in. Want even opgezocht, en ik zie dat de Porsche Taycan 97kWh al met maximaal 320kW kan laden, en tot 80% nog met een snelheid van 200kW. De technologie is er dus. Het is denk ik een kwestie van tijd tot dit betaalbaarder wordt en terug te zien is bij meerdere EVs.

--- Trip 5 Italië → Nederland
Een trip van 1250km. Zonder stops (= Google Maps) zou de rit 14 uur duren. We hebben er 16 uur over gedaan. Dat is toch wel heel netjes. Wel denk ik dat we bijna een uur hebben gewonnen door eigenwijs te zijn en niet volledig naar de Tesla navigatie te kijken. Dit hebben we gedaan door de Trip planner navigatie functie uit te zetten en een Supercharger als eindbestemming te selecteren. De auto geeft dan aan met hoeveel procent je aankomt bij de Supercharger en houdt dit live bij op basis van je rijstijl. Als je flink doorrijdt en de schatting onder de 0% komt, dan rijd je even rond de 120km/h en zo komt de schatting weer een paar procent boven de 0. Zo kom je met een zo laag mogelijk batterijpercentage aan bij de Supercharger. En ja, ik maak hier een beetje een sport van :) Overigens heb je hierbij wel echt de Tesla navigatie nodig, die schatting is namelijk super accuraat.

Laden tot 60% lijkt mij het meest efficiënt ondanks dat de snelheid bij 50% al flink afneemt. Superchargers staan namelijk een paar minuten rijden van de snelweg vandaan. Vaker Superchargen betekent vaker omrijden. Misschien de volgende keer toch vaker Ionity of FastNed proberen die naast het benzinestation staan langs de snelweg. Al probeer ik na die ervaring met de mega wachtrijen de laadpunten van minder dan 8 laders te vermijden.

Dan even over de range. Als je in Duitsland flink doorrijdt, zit de range op 300km. Met ‘dank’ aan de Baustelle, want die zorgen voor een lagere snelheid en dus grotere range. Wat lekker is, is dat de auto niet of nauwelijks gelimiteerd wordt op topsnelheid of acceleratie bij lagere batterijpercentages. De Cupra beperkt de topsnelheid en voornamelijk de acceleratie. Voor wie geduld heeft en met maximaal 120km/h over de Autobahn kan rijden, de range zal dan rond de 400km liggen in de zomer.

Aan het begin van deze review schreef ik over een trillend stuur. Dit is na de eerste 1000km minder geworden, maar daarna hetzelfde gebleven. Dit merk je vooral boven de 160km/h. Of is dit normaal voor elke auto bij die snelheden?

Op deze terugweg hoorden we trouwens een vibrerend geluid in het interieur. Het bleek de airco te zijn en was ook buiten de auto te horen met de motorkap open. Een dag later is dit geluid verdwenen. Herkent iemand dit?

--- Conclusie van deze Europa tour
Wat een comfortabele auto, die prima door kan rijden op de Autobahn, en goed gebruik kan maken van het Supercharger netwerk icm de Tesla navigatie. Het laadprobleem wat betreft betrouwbaarheid van laadpalen en laadperformance van de auto is wat mij betreft verdwenen. Al kan de laadperformance (vooral laadcurve) beter, maar een echt probleem dat is het niet meer. Een nieuw probleem is de enorme drukte bij snelladers, waarvan ik verwacht dat dit probleem groter wordt gezien het aantal EVs alleen maar toe zal nemen. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.