Tesla Model 3 RWD (2024) #22
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 47.000 km |
Zes maanden met de Highland
- 33.000 km
Na vijf jaar met een 2019 Model 3 SR+ (en na twee jaar met een Model 3 LR ernaast) keken wij medio 2024 aanvankelijk naar een Model Y als vervanger in de lease. Met het hele gezin een dagje proefrijden in verschillende versies, en vooral de Performance sprak ons wel aan. Maar er stonden ook een paar nieuwe Model 3 Highland waarmee we konden rijden. De Y is natuurlijk veel ruimer, maar na een uurtje met de 3 waren we wel om. De 3 rijdt gewoon veel leuker, en voelt veel sportiever aan. De extra bagageruimte hebben we toch eigenlijk niet nodig. Dus over naar de 3.
Nieuwe keuzes deden zich aan: de Performance viel natuurlijk in de smaak bij onze drie thuiswonende jongens (die allemaal graag in de Tesla's rijden), maar dat leek ons toch geen veilig idee. Iets teveel pk's voor beginnende bestuurders. Dus een LR of RWD. Na wat vergelijken voelt ook de nieuwe 3 RWD een stuk lichtvoetiger aan dan de LR, en het scheelt niet eens heel veel in prestaties. De tot 100% te laden LFP-accu is ook een plus, de LR met 80% scheelt maar weinig in actieradius. Uiteindelijk viel de keuze dus op een RWD.
In Quicksilver, één van de eerste Model 3's die in die kleur is afgeleverd. Naar onze mening de mooiste kleur in de beperkte keuze van Tesla. Beetje duur, maar goed. Wel op de standaard 18" velgen, 19"vonden we net wat minder comfortabel. Zonder wieldoppen ziet dat er nog best goed uit. Verder hebben we de ruiten meteen rondom laten tinten, en de lampen laten smoken. Dat is toch ook een ander gezicht. Ook van binnen wat aangepast, we hebben (in Almere) meteen de hendels voor richting en versnelling aftermarket laten monteren. In muscle memory blijft dat toch handiger dan de knoppen op het stuur.
Leasen of kopen? Met de hogere bijtelling, en de (aflopende) subsidie bleek kopen voor ons aantrekkelijker. Ik laat mijn mobiliteitsbudget uitbetalen en kan zakelijke kilometers declareren, per saldo komen we daarmee goed uit. En zoals een beetje verwacht wordt de nieuwe Tesla volop door het hele gezin gebruikt, na een half jaar staat er al bijna 35.000 km op de teller. In de lease was dat best fors in de tarieven geweest, als koop boeit het ons weinig. Met deze auto willen we lang blijven rijden, de afschrijving zien we dan wel weer (maar wat je niet betaalt schrijf je ook niet af!).
Dan de ervaring: de nieuwe 3 zit echt veel beter in elkaar dan de oude. De 2023 LR was al een sprong voorwaarts, maar de Highland is prima. Veel stiller, comfortabeler, steviger, prima stoelen (nu ook met koeling), en een stuk zuiniger. Het blijft ideaal dat vijf gezinsleden een eigen profiel kunnen aanmaken o.a. met geheugen voor de stoelen, ik snap niet waarom niemand anders dan heeft. Zelfs Duits premium van een ton heeft misschien twee geheugens (en dan nog vaak als optie...).
Bij 100% laden staat de actieradius op 435km, dat is best netjes. Als ik zelf rij (op de snelweg meestal op 100-110 km/u) kom ik meestal wat verder en zie ik regelmatig de 12 kWh/100 km of minder als verbruik. Mijn kinderen halen dat bij lange na niet, die zitten - met een veel te sportieve rijstijl - meestal rond de 18 kWh/100 km. Nog steeds helemaal niet slecht natuurlijk.
Eén afleverfoutje helaas, een deel van de sfeerverlichting viel na een paar weken uit. Dat was gelukkig zo opgelost. Bekende issues zijn er natuurlijk nog, al komt ghost braking bij mij nog maar weinig voor. Af en toe de automatische ruitenwissers bij heldere zon, en het ontbreken van parkeersensoren blijft ook onhandig. Maar alles bij elkaar is er geen enkele andere EV in deze prijsklasse (en hoger) die zich kan meten. Een vergelijkbaar uitgeruste EV3 gaat ook al naar de 50k...
Zouden we deze nu weer kopen? Twijfelgevalletje nu Musk de goodwill snel heeft verspild. Maar als je gaat zoeken heeft ieder merk wel een vlekje. Voorlopig kunnen wij nog even voort.
Na een jaar: alleen nieuwe banden
- 47.000 km
We hebben de Model 3 Highland nu precies een jaar in de familie (naast een 2023 Model 3 LR en een oude Previa). De auto is dit jaar voornamelijk privé gebruikt, zakelijk gaat inmiddels 95% met Teams. Toch bijna 50.000 km in een jaar tijd, de auto wordt door alle familieleden behoorlijk intensief gebruikt. Geen enkele klacht of reparatie, de Highland zit echt goed in elkaar. Het verbruik blijft in de marges als eerder gemeld, en de accu geeft nog steeds 435 km aan als maximaal bereik. We laden altijd tot 100%, zowel thuis als onderweg.
De sportieve rijstijl van onze thuiswonende kinderen (drie twintigers) heeft wel een prijs(je): na 45.000 km is de eerste bandenset (Turanza 5 af fabriek) opgebrand. Mijn vorige 3 stond op Pirelli, dit keer gekozen voor Bridgestone Turanza 6. Wel wat duurder, maar ze lijken iets stiller en met meer grip op nat wegdek dan de Pirelli Zero en de Turanza 5. In verbruik zie ik nog geen verschil. Ik lees dat de meningen onder Tesla-rijders wat verdeeld zijn als het gaat om bandenkeuze, maar hou mij aanbevolen voor suggesties. Bij de Kwik-fit herkennen ze me al.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Tesla Model 3 Standard Range HIGHLAND + MMX Pack
- 2023
- 47.000 km

Tesla Model 3 Standard Range HIGHLAND + MMX PACK
- 2023
- 55.000 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 78 kWh TREKHAAK | FULL SELFDRIVE | VOLLEDIGE FABRIEKSGARANTIE T/M 12-2027/80.000KM | AANDRIJFLIJN EN ACCU GARANTIE T/M 12-2031
- 2023
- 31.435 km