Tesla Model 3 RWD (2024) #18

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst5.200 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste EV en 1000 km gereden

  • 1.000 km

Wel of niet over naar een EV? Dat is een vraag welke de laatste maanden vaak door mijn hoofd spookte. Ik reed een zuinige, fijne en betrouwbare Toyota C-HR 1.8 uit 2021. Waarom zou ik deze wegdoen en een EV kopen? Onze situatie thuis is veel zonnepanelen op oost en west. Gezien het salderen en zelfs zonder salderen met een dynamisch energiecontract is een EV op dat gebied voor ons een logische keuze. Ook het onderhoud is niet duur en MRB valt mee als de EV niet gigantisch zwaar is. Als we dan ook nog kunnen profiteren van de SEPP is de keuze toch snel gemaakt? Of toch niet.

Er was nog steeds een twijfel. Wellicht dan toch een PHEV om elektrisch op en neer naar het werk te rijden met zekerheid van een ICE voor langere ritten? Mijn vader rijdt al sinds jaar en dag een EV van de zaak. Eerst een Tesla Model S en tegenwoordig een Mercedes EQS. Vaak meegereden en zelfs een weekend een keer zelf de EQS mee naar Duitsland. Toen raakte ik toch wel echt verknocht aan het elektrisch rijden. Destijds al met de Tesla en de oplaadmogelijkheden in NL en het buitenland. Ik ging enkele maanden terug toch eens even wat EV op een lijstje zetten wat voor ons budget toegankelijk was. Ik heb geen mogelijkheid voor een auto van de zaak en zie niks in private lease. Zelf kopen werd het dus.

Vervolgens veel video's bekeken en reviews gelezen. Tesla Model 3? Nieuw model of wellicht een jong gebruikte? Geen eisen om perse een SUV te moeten hebben dus dat was makkelijk. BYD? Nee, leuke auto's maar het interieur is niet mijn smaak. Verder nog wat van de VAG groep bekeken en Stellantis maar uiteindelijk vond ik het niks. Ook Volvo niet. Toen kwam opeens een nieuwsbericht op Autoweek voorbij over een prijsverlaging bij Tesla! De nieuwe Model 3 rwd standard range inclusief SEPP en 1000 euro korting via een referral slechts 37.040 euro. Voor sommigen veel geld maar als je het in perspectief plaatst wat je voor auto krijgt met alle opties, EV techniek en prestaties? Zal ik nog 5k meer neertellen voor de nieuwe rwd long range? Nee, de instapper was voor ons voldoende met netto 57,5 kwh accu. We rijden 13.000 km per jaar en 80% daarvan is woonwerk. Meteen een proefrit geregeld bij Tesla Groningen en gaan. Ik was meteen verkocht, dacht ik. Toch nog wat wikken en wegen en na 2 weken de knoop doorgehakt. Online besteld en na 2 weken al opgehaald. In de tussentijd een laadpaal laten plaatsen.

Ik kon de C-HR voor een geweldige prijs verkopen dus op de dag van het ophalen van de Tesla op de terugweg de Toyota afgeleverd. Inruilen bij Tesla zelf was immers geen optie aangezien je er veel te weinig voor krijgt.

Nu inmiddels zo'n 1000 km gereden met grotendeels koude dagen en wat kan ik zeggen? Wat een geweldige auto. Wat strak geveerd maar comfortabel genoeg, een heerlijke stilte en lekker vlot met 286 pk. De eerste dagen veel uitzoeken over instellingen en gadgets. Ook erg wennen aan de knoppen op het stuur voor de richtingaanwijzers. Ik wen er best snel aan maar het blijft soms wat vervelend. Maar goed, als je dat wegzet tegenover alle pluspunten...

Makkelijk en overzichtelijk scherm waar je alles kunt instellen. Zitpositie opslaan in je eigen profiel net als stuurgedrag en autopilot. Ik heb alle piepjes en toontjes uitgezet. Stoelen zitten overigens fijn maar de eerste echte lange rit komt binnenkort. Tesla app werkt prima en met het koude weer stel ik in wanneer ik de auto voor vertrek op temperatuur wil hebben. Ook handig als je wilt laten ontdooien met sneeuw of bevroren ruiten. Verder trouwens genoeg ruimte om alles wat mijn vrouw en ik nodig hebben op te bergen in de frunk of kofferbak.

Enige puntjes waar ik mij nog niet aan irriteer maar wel aan moet wennen: richtingaanwijzers met knoppen op het stuur, veel bedienen op het scherm waardoor je aandacht van de weg gaat, cruise control is niet aan te raden op 2- baans wegen. Hij grijpt dan vaak plots in met remmen. Weinig zicht naar achteren maar had ik bij de C-HR ook.

Door de kou en weinig km's valt nog niet veel te zeggen over verbruik. 14,4 kwh/100 met een combi van snelweg (105 tot 120 km/h) en binnenwegen. Met gemiddeld 6 graden en op een normale manier rijden. One pedal driving snel aan gewend en werkt super. In de lente en zomer zal het verbruik uiteraard aanzienlijk lager zijn.

Dit is mijn eerste review op Autoweek dus mocht je vragen of opmerkingen hebben dan lees ik het wel.

Wordt vervolgd...

3000 km "geweldig!"

  • 3.000 km

Uiteraard nog steeds weinig km's gereden dus ja, wat kun je er al van zeggen...

Exterieur
Over het uiterlijk valt natuurlijk te discussiëren. Mooi of niet mooi, ik vind het een hele vooruitgang t.o.v. de vorige Model 3. De witte kleur bevalt nog steeds prima ook al vergt het wat meer schoonmaak. Elke 4 weken maak ik de auto met de hand schoon. Dit vind ik beter voor de auto en ik het is geen gigantische klus. Foam erop met de foamlance op de hogedrukreiniger. Tijd in laten trekken en er weer af spuiten met de hogedrukreiniger. Veel vuil is dan al verdwenen. Vervolgens met 2 emmers en dezelfde foam shampoo de auto wassen. Afspoelen, drogen met een daarvoor speciale doek en klaar. Velgen/wieldoppen apart met een doek. Af en toe spray ik de auto dan in met ceramic coating spray waardoor water en vuil minder makkelijk hecht. Het is nog wachten op de eerste kras welke altijd pijnlijk is natuurlijk.

Interieur / opties
Binnenin voelt het nog steeds fijn aan. Het is minimalistisch maar het voldoet. De opties die ik nodig heb zijn allemaal standaard aanwezig en ik gebruik het niet eens allemaal. Stoelen zitten fijner dan die van mijn vorige auto, een Toyota C-HR. Eerste lange rit naar Duitsland was prima en geen last van mijn rug. Het instellen van de stoelen is makkelijk en is op te slaan in je eigen rijdersprofiel. Onderweg pas ik af en toe de bolling voor de onderrug aan om zo wat variatie te hebben. De stoelverwarming is heerlijk en staat bij mij altijd op automatisch, evenals de stuurverwarming en de rest van de climate control. Verassend genoeg heb ik de temperatuur maar op 19 graden staan in combinatie met stoel- en stuurverwarming is het voor mij dan perfect. Dit zal persoonlijk zijn uiteraard. Voordat ik ga rijden verwarm ik tijdens een koude dag het interieur voor en ik moet zeggen dat het snel op temperatuur is. Stoelkoeling nog niet gebruikt.

Verder ben ik inmiddels helemaal gewend aan de knoppen aan het stuur voor de richtingaanwijzers. Blijft een klein dingetje soms maar ach, als dat het enige is... Tijdens het rijden is het nog niet altijd ideaal om zaken te regelen via het scherm omdat je dan toch je aandacht van de weg haalt. Dit had ik bij andere auto's ook maar je moet nu echt zowat alles regelen via het scherm. Snelheid aflezen is wel prima en het scherm zelf werkt wel fantastisch. Supersnel en alles makkelijk te vinden nadat je de auto wat kent. Eigenlijk geen irritaties wat dat betreft terwijl ik best kritisch ben ingesteld. Owja, een klein zeikpuntje: de zonnekleppen voelen wel weer goedkoop aan als een stukje wat je zo om kunt vouwen.

Inmiddels de rubberen matten in de auto en deze passen perfect. Met de nattere maanden ideaal met schoonmaken. Genoeg ruimte in de auto en ook de achterbak is ruim genoeg voor 2 volwassenen of voor een beginnend gezin.

Verder geen piepjes en kraakjes en als het ik toch even vergelijk met de EQS, het valt mij ontzettend mee hoe redelijk premium alles aanvoelt het hoe het rijdt. Niet de kwaliteit van de EQS uiteraard maar ik had minder verwacht.

Rijbelevenis / laden
Dit is toch wel echt hetgene waar ik de Tesla voor heb gekocht. Een EV in het algemeen reed al heerlijk. Als je kijkt naar prijs/kwaliteit dan heb je toch wel echt een heerlijk rijdende auto. Het blijft zo nu en dan wat stug maar het voelt vertrouwd en de kleine 1800 kilo voelt niet log aan in de bochten. De AWD zal daarin nog beter zijn wellicht maar ik had het bochtenwerk ook wat logger verwacht. Het sturen is nog vrij direct en je hebt geen gevoel dat de auto het lastig heeft. Nogmaals, zet het even weg tegen de prijs en dan verwacht ik ook geen rijgedrag van een Mercedes bijvoorbeeld. En ook dit blijft persoonlijk en de manier hoe je rijdt.

Punt van kritiek is de cruise control. Tesla doet alles via camera's ipv sensoren. Dat betekent dat Tesla alles ziet en zich dan soms toch vergist. Zo wil hij nog wel eens onnodig afremmen bij een invoegende auto of bij matrixborden. Cruise control gebruik ik ook niet op een 60km weg omdat hij de tegenliggers als bedreiging kan zien. Er komen overigens regelmatig updates dus er zal vast nog verbetering komen. Ook met de ruitenwissers op automatisch is wel eens dingetje. Hij detecteert de regen vaak te vroeg of juist weer veel te laat. Ik moet daarom veel switchen tussen de standen. Hopen op beter dus.

Het laden gaat overigens prima. We laden 90% van de tijd thuis. Ik laad de auto tot 100% bij een lange rit voor de boeg. Ik plan het laden dan in via de fijn werkende app zodat hij een uur voor vertrek op 100% staat. Verder met woonwerk vaak laden tussen de 60 en 80%. En 60% bij langere tijd stilstaan. Met de lange rit naar Duitsland geladen bij een Supercharger en dit ging prima. Gewoon je bestemming invoeren en Tesla doet de rest en dit geeft veel rust tijdens een reis. Inmiddels een update geweest om aan te geven met hoeveel lading je op bestemming wilt komen. Mooie toevoeging wat mij betreft.

Owja, ik heb nu een maand geen Premium connectivity meer. Standaard connectivity voldoet voor ons. We hebben nu na een update ook ook bij Standaard connectivity live verkeer. Verder geen satellietbeelden nodig en Spotify werkt prima via een hotspot. Live beelden bekijken via Sentry mode mis ik ook niet. Sentry mode zelf zet ik gewoon aan bij openbare parkeerplaatsen en je kunt het dan toch pas achteraf zien. Blijft een persoonlijke keuze voor de 9,99 euro per maand maar een maand testen heeft voor ons geholpen dat we premium niet missen.

Overige
Ik las een bericht over dat een EV nu duurder zou zijn dan een ICE. Ik vond het bericht wat te simpel en er hangt zoveel vanaf. Welke EV heb je? Welke auto had je? Laad je thuis? Dynamisch contract of niet? Hoe zwaar is de EV? Etc etc. Voor ons blijft het met de huidige regels ook vanaf 2030 gewoon voordeliger. En voor de rest gaat het ons ook niet om een paar tientjes meer of minder. Ik zou zeggen: lekker zelf afwegen wat je wilt en luister vooral niet te veel naar al die onderbuikgevoelens.

Verbruik blijft tot nu nog niet echt representatief. Met koudere dagen lukt 12,8 kwh per 100km op de 60 en 80 km wegen. Betreft ook vrij korte stukken. Langere stukken op de snelweg met de koude dagen en 106 km/h zit ik op zo'n 14,8 kwh per 100 km. Allemaal afhankelijk van buitentemperatuur, snelheid en gebruik van je climate control.

Tot zover weer een update. Elke dag is het voor ons een feest om in te rijden. Nog geen dag spijt. Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben dan lees ik het wel in de comments!

Nog steeds heerlijk

  • 5.200 km

Ruim 2000km verder een kleine update. Nog steeds erg tevreden en blij met de keuze voor de Tesla. Door de over the air updates worden kleine en grote aanpassingen gedaan waardoor de auto steeds weer wat beter en makkelijker wordt. Zo is de automatische stand van de ruitenwissers stukken beter en reageert niet meer overactief. Er zijn nog veel meer aanpassingen gedaan maar dat is teveel om op te noemen. Richtingaanwijzers op het stuur inmiddels compleet aan gewend.

Gemiddeld verbruik zakt nu steeds meer door de warmere dagen. Inmiddels 14,7 gemiddeld. Woonwerk zit nu op de 60, 80 en een klein stukje 100km/h wegen steeds zo tussen de 10,0 en 12,8 kwh/100km. Omdat het kleine afstanden zijn zal het in verhouding altijd wat minder zuinig zijn. Verwarming op 19 graden met stoelverwarming en stuurverwarming op automatisch. Airco nog niet echt nodig gehad. Tijdje voor het eerst gebruik gemaakt van stoelkoeling. Wat een heerlijke optie is dat. Geen warme plakkerige lederen bekleding tijdens warme dagen. De auto heeft een functie om de cabine niet te warm te laten worden. Deze had ik even uit en de cabine was zo'n 40 graden. Even via de app voor vertrek ingesteld dat ik het naar 20 graden wilde hebben. Werkt perfect.

Het rijden is heerlijk. Wat ik al eerder beschreef is het soms wat stug maar genoeg demping voor een comfortabele rit. Ik verwachtte ook geen Mercedes S-klasse rijgedrag dus het is prima zo. Helaas wel de eerste steenslag plekjes wat al snel te zien is op het grote witte vlak aan de voorzijde. Binnenkort een afspraak voor PPF aan de voorzijde en de gehele auto in glascoating.

Laden blijft ook mooi. Thuis even inpluggen en in deze tijd weer lekker veel op zonne-energie laden. 70% tot 80% laden voor mijn woon-werkverkeer en 100% laden voor een lange rit. Mooi in te plannen in de app zodat hij vlak voor vertrek vol is. Geweldig. Er blijft altijd zat energie in voor een rit naar bijvoorbeeld familie of ziekenhuis. Meestal ga ik niet onder de 30% tijdens een werkweek met korte ritten.

Niet heel veel nieuws maar toch even een korte update. Ben nog steeds verrast hoeveel auto je krijgt voor de relatief lage prijs. Vooral als je de opties, software en range wegzet tegen concurrenten vind ik. Wordt vervolgd...

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.