Tesla Model 3 RWD (2024) #17
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Model 3 RWD |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand laatst | 41.000 km |
Nog een Tesla Model 3 review
- 2.000 km
Alsof er nog niet genoeg reviews te vinden zijn over deze auto hier op Autoweek. Dus daarom hierbij nog eentje ;-).
Ik ga jullie niet vermoeien met het aankoopproces want ik rijd de auto zakelijk en deze is via mijn werkgever aangeschaft. Ik zei, ik wil graag de Model 3 RWD met zwarte bekleding in het Stealth Grey. Eind juli was deze besteld en half september gingen we deze ophalen in Utrecht. Ervaring was zoals je overal leest.
Toch, voordat ik aangaf dat de Model 3 het moest worden heb ik in nog drie andere auto's een proefrit gemaakt. Dit was als eerste de BYD Atto 3. Deze auto verraste mij erg qua rijkwaliteiten en hoe compleet het was. Ook waren de medewerkers erg vriendelijk. Toch viel deze auto voor mij af omdat het interieur mij niet aansprak. Ik vond dat niet bij mij passen. De kleuren combi, het draaiende scherm de "gitaarsnaren" in de deuren en de vliegtuig gashendel. Wel een goed gevoel aan overgehouden omdat het gewoon lekker reed en de service was goed.
De tweede was een Hyundai Kona Electric. Reed lekker en op papier vond ik hem heel aantrekkelijk. Toch was het interieur voor mij 10 jaar terug in de tijd. Ook hier werd ik vriendelijk geholpen.
De derde was een Volvo EX30. Deze vond ik te krap en erg saai van binnen. Daarnaast was ik snel klaar toen ik de auto weer terug kwam brengen want de verkoper was erg onbeleefd. Niet aankijken tijdens het praten en telefoontje opnemen midden in ons gesprek en weglopen. Levertijd zou ook neerkomen op januari 2025.
Nou...heb ik toch wat verteld over het aankoopproces.
Oke...halverwege september de Tesla Model 3 RWD opgehaald dus. Op de terugweg naar Amsterdam wilde ik het laden meteen proberen. Navigatie ingesteld op de Supercharger in Bunnik en de auto begon de batterij voor te verwarmen. Viel me meteen op dat het geluid maakte tijdens het rijden. Lichte zoom en het stuur voelt aan alsof het onder lichte spanning (stroom) staat. Dit is hopelijk geen echte spanning, maar een lichte vibratie. De batterij was 60%. Ik heb daarna alleen nog onder de 10% en 20% procent geladen en alleen als de navigatie het op de route aangeeft. Ik heb dat gezoom/getril niet meer gehad.
Verder rijdt de auto echt heerlijk! De zitpositie, de stilte, de snelheid, de geluidsinstallatie. Alles op het scherm werkt voor mij ook prima. Ik denk persoonlijk als je bent opgegroeid (ik ben 40) in een tijd met smartphones etc. dat dit allemaal heel makkelijk is. Ik heb mijn vader (mid-70) en opa (mid-90) meegenomen voor een ritje en voor hun was dit allemaal niet te bevatten. Ze waren er stil van en kunnen het gewoon niet geloven dat het allemaal zo is geëvolueerd.
Wat dingen die mij opvallen en/of die noemenswaardig zijn:
- Al de eerste dag voelde ik bij 112 km/h een lichte vibratie. In de app meteen een afspraak gemaakt voor balanceren.
- De A-stijl vind ik in sommige gevallen te dik. Zeker in de binnenstad van Amsterdam kan daar zo een fietser of voetganger achter zitten. Gelukkig waarschuwt de auto je in sommige gevallen.
- Het rechtuit wegligging van de auto vind ik solide. Merk wel dat met een beetje wind op de snelweg de auto snel alle kanten op beweegt. Met AutoPilot houd de auto hem goed recht.
- Het geluid van de wind bij rijden is minimaal. Het bandengeluid op de snelweg is afhankelijk van het type asfalt waar je op rijdt. Bij nieuw wegdek hoor je het bijna niet! Echt bizar.
- De geluidsinstallatie (9 speakers) is in de basis erg goed. Kan soms te veel bass geven en de stemmen te zacht. Ik heb een vriend er naar laten kijken. Is DJ en heeft een eigen studio en hij heeft echt een kwartier zitten spelen met de instellingen om het op de juiste manier te krijgen. Dit is persoonlijk natuurlijk.
- Alle "gekke" geluidjes in de ToyBox zijn hartstikke leuk. Voor mij doe ik daar niks mee en laat ik het alleen zien aan familie en vrienden die nog niet eerder in een Tesla hebben gereden.
- In autopilot en de "normale" cruisecontrol straft de auto je als je niet genoeg op de weg let. Het is erg verleidelijk om toch een bericht te sturen, zeker met autopilot. Ja niet verstandig inderdaad. De camera boven de binnenspiegel houdt je in de gaten en na een paar waarschuwingen kan je heel AutoPilot of cruisecontrol niet gebruiken voor de rest van de rit. Of als je het erg extreem maakt een dag of een week niet. Eigen schuld dikke bult.
- Rijden in het donker voelt super romantisch/knus. Die lichtstrip geeft gewoon een hele aangename beleving in de cabine.
- Het laden bij Superchargers kan bijna niet goedkoper. 22 cent tot 30 cent per kwh.
- Het duurde even een week voordat ik de juiste zitpositie had gevonden. Hoofdsteunen zijn niet verstelbaar en mijn eerste instelling gaf me nekpijn. Nu de stoel iets naar voren geschoven en rugleuning een standje verder naar achter. Zit nu perfect.
- Ondanks dat ik het stuur steeds op zijn laagst zet en zo ver mogelijk naar mij toe, kan ik toch steeds iedere keer weer het stuur een millimeter of 2, 3 naar beneden en naar me toe halen. Ik pas "easy entry" toe. Dus steeds als ik de veiligheidsgordel weer vastklik en het rempedaal indruk, verstelt de stoel en het stuur zoals ik dat heb ingesteld voor mijn profiel. En dan is er dus nog steeds die paar millimeter ruimte, ook al heb ik dit niet zo ingesteld voor mijn profiel. Stoort niet, is toch wel raar. Misschien vind de auto de uiterste standen toch iets te ver voor zijn eigen comfort :p.
Verder heb ik zelf goede ervaringen met de service van Tesla. Reed na anderhalve week een band lek. Reed over een stekker in de straat. Meteen plat. Even aangeven in de app en ze konden meteen komen. Nu was het al in de avond en er was een kans dat ze de auto moesten slepen (op een oplegger) naar Tesla Amsterdam. Deze was natuurlijk dicht. Dit communiceerde men duidelijk en gaven ook aan dat het de volgende ochtend kon als ik dat wenste. Volgende ochtend stond het bergingsbedrijf om 07.30 voor de deur en heeft ter plekke een prop in het gat kunnen doen. Slepen was niet nodig. Ze gaven aan dat Tesla waarschijnlijk wel wilt dat er een nieuwe band op komt ivm garantie. Ik had al een afspraak staan voor het balanceren en gaf in de app aan dat ik graag ook een nieuwe band wilde. Allemaal geen probleem. Balanceren onder garantie gedaan en een nieuwe band erop. Waar ik natuurlijk gewoon voor moest betalen.
Enige jammer is dat de nieuwe band een ander merk is dan de andere drie banden. Met het rijden merk je het niet. Ik vind het voor de esthetiek wel storend. En ze hadden een wieldop niet helemaal goed erop geslagen. Beetje jammer natuurlijk.
Ik maak veel kilometers en geniet er gewoon erg van. Beetje hak op de tak allemaal...hoop dat het een beetje duidelijk is ;-)
Eerste problemen
- 9.500 km
Wilde al een tijdje geleden een update schrijven....de situatie van de afgelopen dagen herinneren mij weer eraan om dat te doen. Dus hierbij...
Sinds mijn laatste review heb ik nog steeds veel plezier van de auto en het rijdt nog steeds voortreffelijk. Ik heb ook in de afgelopen tijd ervaren dat de auto zelf heeft ingegrepen. 1 keer dat een fietser door rood reed. De auto remde uit zichzelf abrupt. En ook bij een weg waar ik van rechts kwam en voorrang zou moeten hebben, en een auto mij dat niet gaf, remde hij hard. Beide "incidenten" waren ook nog eens op de dashcam vastgelegd. Fijn om te weten dat dit gebeurd.
De veiligheidsfuncties dus....dit is allemaal op zicht. Op zicht van de camera's. Dit zal bij veel auto's van nu hetzelfde zijn. Ik ervaar daar sinds drie dagen problemen mee. Sinds afgelopen weekend doen alle camera's het niet meer. Of de software die daar achter zit. In totaal zitten er volgens mij 7 camera's op/in de auto. Alle camera's laten een zwart beeld zien met de mededeling "Camera's tijdelijk niet beschikbaar". Omdat alles op zicht van die camera's gaat werken de volgende (veiligheids-)systemen niet meer.
- Automatische noodstop
- Sentry Mode
- Dashcam
- waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook
- Dodehoekwaarschuwing
- Aflezen verkeersborden
- Adaptieve verlichting
- Ruitenwissers doen niet meer automatisch hun werk.
- Auto weet nu niet of het licht of donker is. Dit heeft invloed op inschakelen verlichting, helderheid van alle sfeerverlichting en beeldscherm.
- Achteruit inparkeren is een uitdaging. Kont van de model 3 is te hoog voor een achteruitkijkspiegel
- Knipperlichten schakelen niet meer automatisch uit na wisselen van baan.
- rijbanen worden niet meer weergegeven op het scherm.
En ja de camera's heb ik ook schoongemaakt.
Nou en ik kan het lijstje nog wel even verder aanvullen.
Daarnaast werkt de navigatie nu ook niet. Ik kan wel bestemmingen invoeren. De auto denkt alleen dat deze nog steeds voor de deur staat bij mijn vriendin. Ook al staat de auto nu 5 kilometer verderop. Het "pijltje" beweegt ook niet. Daarom kan de auto nu ook niet zelf goed rekenen waar en wanneer ik moet laden. En om dan nog een dingetje toe te voegen om de het compleet te maken. De auto download nu ook geen updates. Blijft hangen op 50 procent. Bij mijn vriendin voor de deur geprobeerd. Waar ik met mijn telefoon met hetzelfde netwerk ben verbonden. Speedtest geeft 90mb/sec aan. Maar auto download niet. Heel leuk die OTA maar dat kan dus alleen over WIFI lijkt het.
Heb een paar keer een reset gedaan door de twee scroll-wieltjes ingedrukt te houden, dat heeft het helaas allemaal niet opgelost. Nu een serviceafspraak gemaakt.
Allemaal champagne problems natuurlijk. In mijn vorige auto (Daihatsu Trevis) moest ik gewoon alles zelf doen. En dat moet ik nu weer. Alleen in een iets grotere auto. Maar goed, het moet het gewoon doen natuurlijk.
Wat betreft de navigatie heb ik dat eerder gehad. Dat gebeurde bij een roadtrip naar Engeland op en neer. Ik ga dan met de auto op de trein. De auto is dan opeens op een ander locatie zonder dat de wielen bewegen en dat trekt de auto niet echt. Na 20 minuten rijden deed de navigatie het weer naar behoren. Ook bij grensovergangen duurt het wel 10 tot 15 minuten voordat de auto weer is verbonden met het internet.
Nou jullie lezen het...algehele malaise :p. Ik houd jullie op de hoogte!
Mochten jullie vergelijkbare ervaringen hebben en/of oplossingen hebben, dan hoor ik het graag!
Update over problemen
- 9.800 km
Het ziet er naar uit dat het probleem pas op 9 januari verholpen zal worden. Het is inmiddels ook duidelijk wat het probleem is. Na een paar keer bellen met Tesla en een ticket te hebben aangemaakt in de app werd mij verteld dat de boordcomputer vervangen moet worden. Het werd met zo een gemak verteld dat ik hieruit kon opmaken dat het een bekend probleem is. Dat kon de medewerker dan ook bevestigen. Ik vind dat best een heftige ingreep voor een auto die ik net drie maanden rijd. Gelukkig zal dit onder garantie worden vervangen. Ik verwacht eigenlijk ook niet anders. Hieronder nog een lijstje van wat het allemaal NIET doet door het uitvallen van de boordcomputer.
- Alle camera's
- Sentry Mode
- Dashcam
- Cruise Control
- AutoPilot
- Automatic Emergency Braking
- Forward Collision Warning
- Dodehoekwaarschuwing
- Intelligent Speed Assist (lezen van verkeersborden)
- Rijstrook Overschrijdingpreventie (Lane assist)
- Slaperigheid van de bestuurder bewaking (Zzzz...)
- automatisch annuleren knipperlichten
- automatisch inschakelen ruitenwissers
- Navigatie
- Noodoproepen (lekker veilig)
- downloaden van software (OTA)
- Zelfdimmende binnen en buitenspiegels (WTF!)
- Buitenspiegelverwarming (weer af en toe vegen tijdens regen)
- Automatisch aanpassen helderheid beeldscherm/sfeerverlichting
- Adaptieve verlichting (je merkt echt het verschil als dit er niet is)
- Automatisch inschakelen verlichting (deze staat nu altijd aan)
Dat is een aardige lijst. En misschien zijn het er nog wel meer waar ik op dit moment geen weet van heb.
Ik kan nog wel de auto bedienen met mijn telefoon en de auto gaat ook gewoon open en rijdt gewoon nog goed. Laden gaat ook nog goed. Ik hoop echt dat alles het weer doet als er een nieuwe boordcomputer in zit. Ik heb echt geen zin in een regelmatig bezoek aan Tesla. To be continued.......
Toch maar weer een update
- 41.000 km
Het is nu alweer iets meer dan een jaar geleden dat ik de auto mocht ontvangen, dus dacht, tijd voor een update!
Ik heb helemaal geen update meer gegeven na het probleem met de computer. Niet dat iemand op die update zat te wachten, maar toch :p. Het probleem is destijds verholpen. Heb een leenauto meegekregen en het was binnen een halve dag opgelost. Alles deed het weer zoals het zou moeten. Het enige waar ik vraagtekens bij zet is de scherpte van de achtercamera. Op het scherm lijkt de kwaliteit iets slechter. Het kan ook zijn dat dit altijd zo was.
Sinds december vorig jaar heb ik er veel mee gereden. Door heel het land naar klanten en ook nog zelf privé op vakantie geweest naar Engeland, Hongarije en Zwitserland. De rit naar Hongarije vond ik nog wel het meest "spannend". Enige wat ik aan voorbereiding heb gedaan is om te kijken of er Tesla Superchargers in Hongarije waren. Die zijn er. Dekking is niet groot als aan deze kant van Europa, voldoende niet in paniek te raken. In Hongarije zelf heb ik af en toe wel volgeladen bij de Supercharger, in plaats van de voorgestelde laadtijd. Dit was meer omdat we dan naar een hoek van Hongarije gingen waar geen Supercharger was. Dit was dan voornamelijk in de hoek tegen Roemenie en Oekraine aan. Gewoon om zeker te zijn. Nu was het zo dat er bij de meeste tankstations ook gewoon snelladers waren. Sommige werkten wel met mijn TravelCard-laadpas en voor sommige moest je dan toch weer een aparte app hebben. Die kon je dan weer makkelijk betalen met Apple-Pay. Je staat dan even 5 minuten om zo een account aan te maken. Ik heb in die vakantie drie verschillende apps moeten gebruiken. Verder echt helemaal niks opmerkelijks te benoemen over de auto. Voor mij is het een enorme comfortabele reispartner. In Duitsland met regelmaat het stroompedaal tot de grond gedrukt. Tesla geeft aan dat de auto een maximale snelheid heeft van 201 km/h. In de praktijk is dit 203 km/h. Weten we dat ook weer. Het hoge verbruik neem ik dan uiteraard voor lief. Alhoewel me dat nog echt meeviel.
Onze reis naar Zwitserland was een hele mooie. Dit komt vooral omdat we familie in de bergen hebben opgezocht. Eenmaal aangekomen op bestemming, hoog hoog in de bergen heb ik de auto dat hele weekend niet hoeven te laden, terwijl ik wel heb gereden. De steile bergen op verbruik je meer, de bergen af laad de auto zichzelf ook weer zoveel op. Bizar hoe snel dat gaat bij zulke steile wegen. De navigatie gaf op de weg naar beneden ook netjes aan dat ik met 7% meer batterij zou eindigen dan wanneer ik vertrok. Netjes dat daar allemaal rekening mee wordt gehouden door de auto.
Eerdere klachten die ik had over dat het lang duurt dat de internetconnectie lang duurt bij een grensovergang is er nog steeds het duurt nu echt beduidend korter. Ook afgelopen weekend met de auto naar Engeland. Als je dan weer de trein afkwam in Frankrijk dacht de auto dat men nog steeds in Engeland was. Voorheen duurde dit 3 kwartier voordat ie doorhad dat hij in Frankrijk was. Nu was dat echt binnen 5 minuten. Dus een hele verbetering. Auto geeft nu ook aan dat de koplampinstellingen zichzelf aanpassen van rechtsrijdend naar linksrijdend en andersom op basis van het land/locatie.
Oke genoeg over het gereis.
Ik heb de auto ook voor onderhoud weggebracht. Voor onder andere de filter, bandenrotatie en vervangen van ruitenwissers. Bandenrotatie en ruitenwissers waren uiteindelijk niet nodig. Niet dat ze dat dan zeggen. Nee, ze belasten je gewoon ervoor. Ik zag dat dit niet was gebeurd bij de banden omdat ik een band van een ander merk heb en zag dat die nog op dezelfde hoek zat. Ook de ruitenwissers waren niet vervangen want die hadden nog steeds dezelfde viezigheid erop. Ik naar binnen om dit aan te geven en ze geven dan toe dat het niet gebeurd is. Banden omdat er geen tot weinig slijtage is en ruitenwissers omdat die nog goed waren. Ik vind dat echt boevenwerk. Kom er gewoon zelf mee dat het niet is gebeurd en belast me er ook niet voor. Nu moet ik er zelf mee komen. Ze hebben het wel van de factuur afgehaald en teruggestort (had het in de app al goedgekeurd zonder te kijken, dom). Dus altijd checken! Boeven!
Verder blijven er met regelmaat leuke updates komen. Ook voor de veiligheid. Ik had een keer een tas laten liggen op de achterbank. Dacht de auto dat er nog een kind achterin zat. Bij het weglopen van de auto gaf de auto een hele hoog toon/piep (anders dan een alarm) en kreeg ik een melding op mijn telefoon. "Controleer de achterbank". Loos alarm dit keer, wel een goede. Updates als een dat de ambiance-verlichting meegaat op de muziek, ja wat moet je ermee. Ook de "Rave Cave", alleen parkeerstand, ja doe je een keer voor de leuk en daarna ook niet meer. Als ik naar een rave wil ga ik wel naar de club. Hoeft niet in de auto. Wat ik wel heel chill vind is het automatische vooruit/achteruit schakelen bij lage snelheden/parkeren. De auto maakt het je heel makkelijk en maakt je lui. Komt niet altijd ten goede.
Als er toch nog een punt is wat ik moet benoemen. Ik heb Easy-Entry ingeschakeld. Als ik dan in de auto ga zitten en het rempedaal indruk dan stelt de stoel en het stuur zich in op de gebruiker. Zoals je dit zelf hebt ingesteld. Geeft je even wat meer ruimte bij het in- en uitstappen. Nu is het zo dat wanneer het stuur naar je toekomt, deze best wat geluid maakt. Een sterke brom. Dat is echt het enige wat ik nu kan benoemen waarvan ik denk, dat mag iets zachter. Hebben andere Tesla Model 3/Y rijders hier ook last van?
Nou dat was het weer! Fijne dag!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Tegen de Mazda 6e bewijst Tesla Model 3 dat het behalve goede EV ook een goede auto is

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000

Autoverkoop-top 5 2024: Tesla Model 3 beleeft een topjaar

Renault 5 is EV van het jaar 2025




