Tesla Model 3 RWD (2024) #17
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 9.800 km |
Nog een Tesla Model 3 review
- 2.000 km
Alsof er nog niet genoeg reviews te vinden zijn over deze auto hier op Autoweek. Dus daarom hierbij nog eentje ;-).
Ik ga jullie niet vermoeien met het aankoopproces want ik rijd de auto zakelijk en deze is via mijn werkgever aangeschaft. Ik zei, ik wil graag de Model 3 RWD met zwarte bekleding in het Stealth Grey. Eind juli was deze besteld en half september gingen we deze ophalen in Utrecht. Ervaring was zoals je overal leest.
Toch, voordat ik aangaf dat de Model 3 het moest worden heb ik in nog drie andere auto's een proefrit gemaakt. Dit was als eerste de BYD Atto 3. Deze auto verraste mij erg qua rijkwaliteiten en hoe compleet het was. Ook waren de medewerkers erg vriendelijk. Toch viel deze auto voor mij af omdat het interieur mij niet aansprak. Ik vond dat niet bij mij passen. De kleuren combi, het draaiende scherm de "gitaarsnaren" in de deuren en de vliegtuig gashendel. Wel een goed gevoel aan overgehouden omdat het gewoon lekker reed en de service was goed.
De tweede was een Hyundai Kona Electric. Reed lekker en op papier vond ik hem heel aantrekkelijk. Toch was het interieur voor mij 10 jaar terug in de tijd. Ook hier werd ik vriendelijk geholpen.
De derde was een Volvo EX30. Deze vond ik te krap en erg saai van binnen. Daarnaast was ik snel klaar toen ik de auto weer terug kwam brengen want de verkoper was erg onbeleefd. Niet aankijken tijdens het praten en telefoontje opnemen midden in ons gesprek en weglopen. Levertijd zou ook neerkomen op januari 2025.
Nou...heb ik toch wat verteld over het aankoopproces.
Oke...halverwege september de Tesla Model 3 RWD opgehaald dus. Op de terugweg naar Amsterdam wilde ik het laden meteen proberen. Navigatie ingesteld op de Supercharger in Bunnik en de auto begon de batterij voor te verwarmen. Viel me meteen op dat het geluid maakte tijdens het rijden. Lichte zoom en het stuur voelt aan alsof het onder lichte spanning (stroom) staat. Dit is hopelijk geen echte spanning, maar een lichte vibratie. De batterij was 60%. Ik heb daarna alleen nog onder de 10% en 20% procent geladen en alleen als de navigatie het op de route aangeeft. Ik heb dat gezoom/getril niet meer gehad.
Verder rijdt de auto echt heerlijk! De zitpositie, de stilte, de snelheid, de geluidsinstallatie. Alles op het scherm werkt voor mij ook prima. Ik denk persoonlijk als je bent opgegroeid (ik ben 40) in een tijd met smartphones etc. dat dit allemaal heel makkelijk is. Ik heb mijn vader (mid-70) en opa (mid-90) meegenomen voor een ritje en voor hun was dit allemaal niet te bevatten. Ze waren er stil van en kunnen het gewoon niet geloven dat het allemaal zo is geëvolueerd.
Wat dingen die mij opvallen en/of die noemenswaardig zijn:
- Al de eerste dag voelde ik bij 112 km/h een lichte vibratie. In de app meteen een afspraak gemaakt voor balanceren.
- De A-stijl vind ik in sommige gevallen te dik. Zeker in de binnenstad van Amsterdam kan daar zo een fietser of voetganger achter zitten. Gelukkig waarschuwt de auto je in sommige gevallen.
- Het rechtuit wegligging van de auto vind ik solide. Merk wel dat met een beetje wind op de snelweg de auto snel alle kanten op beweegt. Met AutoPilot houd de auto hem goed recht.
- Het geluid van de wind bij rijden is minimaal. Het bandengeluid op de snelweg is afhankelijk van het type asfalt waar je op rijdt. Bij nieuw wegdek hoor je het bijna niet! Echt bizar.
- De geluidsinstallatie (9 speakers) is in de basis erg goed. Kan soms te veel bass geven en de stemmen te zacht. Ik heb een vriend er naar laten kijken. Is DJ en heeft een eigen studio en hij heeft echt een kwartier zitten spelen met de instellingen om het op de juiste manier te krijgen. Dit is persoonlijk natuurlijk.
- Alle "gekke" geluidjes in de ToyBox zijn hartstikke leuk. Voor mij doe ik daar niks mee en laat ik het alleen zien aan familie en vrienden die nog niet eerder in een Tesla hebben gereden.
- In autopilot en de "normale" cruisecontrol straft de auto je als je niet genoeg op de weg let. Het is erg verleidelijk om toch een bericht te sturen, zeker met autopilot. Ja niet verstandig inderdaad. De camera boven de binnenspiegel houdt je in de gaten en na een paar waarschuwingen kan je heel AutoPilot of cruisecontrol niet gebruiken voor de rest van de rit. Of als je het erg extreem maakt een dag of een week niet. Eigen schuld dikke bult.
- Rijden in het donker voelt super romantisch/knus. Die lichtstrip geeft gewoon een hele aangename beleving in de cabine.
- Het laden bij Superchargers kan bijna niet goedkoper. 22 cent tot 30 cent per kwh.
- Het duurde even een week voordat ik de juiste zitpositie had gevonden. Hoofdsteunen zijn niet verstelbaar en mijn eerste instelling gaf me nekpijn. Nu de stoel iets naar voren geschoven en rugleuning een standje verder naar achter. Zit nu perfect.
- Ondanks dat ik het stuur steeds op zijn laagst zet en zo ver mogelijk naar mij toe, kan ik toch steeds iedere keer weer het stuur een millimeter of 2, 3 naar beneden en naar me toe halen. Ik pas "easy entry" toe. Dus steeds als ik de veiligheidsgordel weer vastklik en het rempedaal indruk, verstelt de stoel en het stuur zoals ik dat heb ingesteld voor mijn profiel. En dan is er dus nog steeds die paar millimeter ruimte, ook al heb ik dit niet zo ingesteld voor mijn profiel. Stoort niet, is toch wel raar. Misschien vind de auto de uiterste standen toch iets te ver voor zijn eigen comfort :p.
Verder heb ik zelf goede ervaringen met de service van Tesla. Reed na anderhalve week een band lek. Reed over een stekker in de straat. Meteen plat. Even aangeven in de app en ze konden meteen komen. Nu was het al in de avond en er was een kans dat ze de auto moesten slepen (op een oplegger) naar Tesla Amsterdam. Deze was natuurlijk dicht. Dit communiceerde men duidelijk en gaven ook aan dat het de volgende ochtend kon als ik dat wenste. Volgende ochtend stond het bergingsbedrijf om 07.30 voor de deur en heeft ter plekke een prop in het gat kunnen doen. Slepen was niet nodig. Ze gaven aan dat Tesla waarschijnlijk wel wilt dat er een nieuwe band op komt ivm garantie. Ik had al een afspraak staan voor het balanceren en gaf in de app aan dat ik graag ook een nieuwe band wilde. Allemaal geen probleem. Balanceren onder garantie gedaan en een nieuwe band erop. Waar ik natuurlijk gewoon voor moest betalen.
Enige jammer is dat de nieuwe band een ander merk is dan de andere drie banden. Met het rijden merk je het niet. Ik vind het voor de esthetiek wel storend. En ze hadden een wieldop niet helemaal goed erop geslagen. Beetje jammer natuurlijk.
Ik maak veel kilometers en geniet er gewoon erg van. Beetje hak op de tak allemaal...hoop dat het een beetje duidelijk is ;-)
Eerste problemen
- 9.500 km
Wilde al een tijdje geleden een update schrijven....de situatie van de afgelopen dagen herinneren mij weer eraan om dat te doen. Dus hierbij...
Sinds mijn laatste review heb ik nog steeds veel plezier van de auto en het rijdt nog steeds voortreffelijk. Ik heb ook in de afgelopen tijd ervaren dat de auto zelf heeft ingegrepen. 1 keer dat een fietser door rood reed. De auto remde uit zichzelf abrupt. En ook bij een weg waar ik van rechts kwam en voorrang zou moeten hebben, en een auto mij dat niet gaf, remde hij hard. Beide "incidenten" waren ook nog eens op de dashcam vastgelegd. Fijn om te weten dat dit gebeurd.
De veiligheidsfuncties dus....dit is allemaal op zicht. Op zicht van de camera's. Dit zal bij veel auto's van nu hetzelfde zijn. Ik ervaar daar sinds drie dagen problemen mee. Sinds afgelopen weekend doen alle camera's het niet meer. Of de software die daar achter zit. In totaal zitten er volgens mij 7 camera's op/in de auto. Alle camera's laten een zwart beeld zien met de mededeling "Camera's tijdelijk niet beschikbaar". Omdat alles op zicht van die camera's gaat werken de volgende (veiligheids-)systemen niet meer.
- Automatische noodstop
- Sentry Mode
- Dashcam
- waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook
- Dodehoekwaarschuwing
- Aflezen verkeersborden
- Adaptieve verlichting
- Ruitenwissers doen niet meer automatisch hun werk.
- Auto weet nu niet of het licht of donker is. Dit heeft invloed op inschakelen verlichting, helderheid van alle sfeerverlichting en beeldscherm.
- Achteruit inparkeren is een uitdaging. Kont van de model 3 is te hoog voor een achteruitkijkspiegel
- Knipperlichten schakelen niet meer automatisch uit na wisselen van baan.
- rijbanen worden niet meer weergegeven op het scherm.
En ja de camera's heb ik ook schoongemaakt.
Nou en ik kan het lijstje nog wel even verder aanvullen.
Daarnaast werkt de navigatie nu ook niet. Ik kan wel bestemmingen invoeren. De auto denkt alleen dat deze nog steeds voor de deur staat bij mijn vriendin. Ook al staat de auto nu 5 kilometer verderop. Het "pijltje" beweegt ook niet. Daarom kan de auto nu ook niet zelf goed rekenen waar en wanneer ik moet laden. En om dan nog een dingetje toe te voegen om de het compleet te maken. De auto download nu ook geen updates. Blijft hangen op 50 procent. Bij mijn vriendin voor de deur geprobeerd. Waar ik met mijn telefoon met hetzelfde netwerk ben verbonden. Speedtest geeft 90mb/sec aan. Maar auto download niet. Heel leuk die OTA maar dat kan dus alleen over WIFI lijkt het.
Heb een paar keer een reset gedaan door de twee scroll-wieltjes ingedrukt te houden, dat heeft het helaas allemaal niet opgelost. Nu een serviceafspraak gemaakt.
Allemaal champagne problems natuurlijk. In mijn vorige auto (Daihatsu Trevis) moest ik gewoon alles zelf doen. En dat moet ik nu weer. Alleen in een iets grotere auto. Maar goed, het moet het gewoon doen natuurlijk.
Wat betreft de navigatie heb ik dat eerder gehad. Dat gebeurde bij een roadtrip naar Engeland op en neer. Ik ga dan met de auto op de trein. De auto is dan opeens op een ander locatie zonder dat de wielen bewegen en dat trekt de auto niet echt. Na 20 minuten rijden deed de navigatie het weer naar behoren. Ook bij grensovergangen duurt het wel 10 tot 15 minuten voordat de auto weer is verbonden met het internet.
Nou jullie lezen het...algehele malaise :p. Ik houd jullie op de hoogte!
Mochten jullie vergelijkbare ervaringen hebben en/of oplossingen hebben, dan hoor ik het graag!
Update over problemen
- 9.800 km
Het ziet er naar uit dat het probleem pas op 9 januari verholpen zal worden. Het is inmiddels ook duidelijk wat het probleem is. Na een paar keer bellen met Tesla en een ticket te hebben aangemaakt in de app werd mij verteld dat de boordcomputer vervangen moet worden. Het werd met zo een gemak verteld dat ik hieruit kon opmaken dat het een bekend probleem is. Dat kon de medewerker dan ook bevestigen. Ik vind dat best een heftige ingreep voor een auto die ik net drie maanden rijd. Gelukkig zal dit onder garantie worden vervangen. Ik verwacht eigenlijk ook niet anders. Hieronder nog een lijstje van wat het allemaal NIET doet door het uitvallen van de boordcomputer.
- Alle camera's
- Sentry Mode
- Dashcam
- Cruise Control
- AutoPilot
- Automatic Emergency Braking
- Forward Collision Warning
- Dodehoekwaarschuwing
- Intelligent Speed Assist (lezen van verkeersborden)
- Rijstrook Overschrijdingpreventie (Lane assist)
- Slaperigheid van de bestuurder bewaking (Zzzz...)
- automatisch annuleren knipperlichten
- automatisch inschakelen ruitenwissers
- Navigatie
- Noodoproepen (lekker veilig)
- downloaden van software (OTA)
- Zelfdimmende binnen en buitenspiegels (WTF!)
- Buitenspiegelverwarming (weer af en toe vegen tijdens regen)
- Automatisch aanpassen helderheid beeldscherm/sfeerverlichting
- Adaptieve verlichting (je merkt echt het verschil als dit er niet is)
- Automatisch inschakelen verlichting (deze staat nu altijd aan)
Dat is een aardige lijst. En misschien zijn het er nog wel meer waar ik op dit moment geen weet van heb.
Ik kan nog wel de auto bedienen met mijn telefoon en de auto gaat ook gewoon open en rijdt gewoon nog goed. Laden gaat ook nog goed. Ik hoop echt dat alles het weer doet als er een nieuwe boordcomputer in zit. Ik heb echt geen zin in een regelmatig bezoek aan Tesla. To be continued.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.