Tesla Model 3 RWD (2024) #16
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Na 240000 km M3 nu een M3H
- 250 km
Na 240.000 km in een Tesla Model 3 (02/2019) was 1 ding al snel duidelijk, de volgende zou weer een Tesla worden!
In 2019 heb ik meerdere proefritten gedaan en bij veel auto's was het na 20 minuten al saai aan het worden. Hoe anders liep dat bij m'n eerste Tesla ervaring. Ik had al ervaring met elektrische auto's maar een Tesla was (is) voor mij autorijden 2.0
Maar de keuze voor een MY en M3 was niet eenvoudig. Uiteindelijk de kinderen en de vrouw ook maar om advies gevraagd en nogmaals even in een showroom gekeken. Uiteindelijk toch voor de nieuwe M3 Highland gekozen omwille van de wat sportievere look en een nieuwere features. Met een MY is ook niets mis maar wetende dat er in 2025 een nieuwe model komt heeft me weerhouden van deze optie.
De keuze van de M3H uitvoering was ook even lastig. De M3P heeft mooie stoelen en veel vermogen maar mocht slechts 500 kg aan de trekhaak en de brede velgen zijn killing voor het bereik. Dus bleef de RWD of AWD over. Uiteindelijk maar voor de RWD gegaan omdat deze nagenoeg evenveel bereik heeft als de voorgaande AWD uit 2019. Helaas wel 140 pk minder maar met bijna 300 pk komt de RWD ook vlot van z'n plek.
Gisteren de auto opgehaald en op dit moment zo'n 250 km erop zitten. Dat bevalt erg goed! Op alle fronten net weer wat beter dan de 2019 M3. Ik hoop binnenkort wat punten verder uit te diepen, wordt dus vervolgd.
De vorige M3 heeft tijdens de 240.000 km overigens nauwelijks onderhoud nodig gehad. Elk jaar even de remmen checken tijdens montage winterbanden. Interieurfilter, ruitenwisser en algehele check waren de bijzonderheden. Rond de 80k km wel 2 nieuwe draagarmen (was een M3 2019 kwaal -> verbeterde versie gemonteerd) Het waren dus vooral de banden waardoor de uiteindelijke kosten per km op ca. 1,4 cent zijn gekomen! Nog nooit eerder meegemaakt! Daarbij opgemerkt dat ik vrij rustig rij en veel lange afstanden afleg. Het verbruik van de 2019 M3 lag gemiddeld op ca. 150-160 Watt/km dankzij de lange snelwegritten met een snelheid van 104 km/u. De M3 Highland gaat qua verbruik nog wel 10% zuiniger worden (vanwege andere velgen en de warmtepomp) De komende periode hoop ik meer info en verschillen te geven op dit forum.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
1000 km en een week verder
- 1.000 km
Een week verder, de 2019 M3 is gisteren opgehaald voor de nieuwe, particuliere eigenaar. De dagen ervoor af en toe wat gewisseld tussen de oude en de nieuwe M3.
Grootste verschillen:
- De M3 Highland is stiller en comfortabeler
- De M3 Highland is verbazingwekkend zuinig. (de 2019 M3 was al zuinig maar de M3 Highland doet daar gerust nog 10-15% bovenop. Overigens deels verklaarbaar door verschil in formaat velgen & wieldoppen)
- De M3 Highland betreft een RWD en komt vooral vanuit stilstand veel minder snel van z'n plek dan de AWD M3 uit 2019. Vanaf ca. 60-80 km/u wordt het verschil een stuk kleiner. Maar de venijnige schop in je rug van de AWD mis ik wel een beetje
- De 2019 M3 LR werd normaal gesproken tot 80% geladen en had daarmee minder bereik dan een RWD (SR) welke tot 100% wordt geladen (vermelde percentages zijn advies Tesla) Voor de dagelijkse ritten volstaat de RWD/SR dus prima, ben wel benieuwd wat de lange vakantieritten tot soms wel 1250 km/dag voor verschil gaan maken. Misschien toch maar een tussenstop/overnachting? Dat zien we volgend jaar wel, in de winter gaan we niet zo ver weg.
- Ongemerkt heeft Tesla de nieuwe modellen van diverse extra opties voorzien. Dubbelglas, matrixlampen, boombox, scherm achter, etc.
- FSD deed het bij de oude M3 prima maar is bij de nieuwe M3 Highland net wat verfijnder/soepeler. Zal wellicht met HW4 tov HW3 te maken hebben?
Tot nu toe 2 kleine nadelen kunnen ontdekken aan de M3 Highland:
- Hendels aan het stuur mis je niet meer als je dagelijks in de auto onderweg bent. Zelfs op de rotondes gaat het prima met een trucje -> "knopjes onderin, dan meest linkse knopje indrukken voor verlaten rotonde". Maar als er vreemde mensen in je auto stappen is het erg verwarrend en afleidend, stengels hadden er van mij in mogen blijven
- De trekhaak monteren is erg onhandig. De afdekplaat verwijderen ook. De stekker inpluggen ook. Dat was bij de (achter af gemonteerde) trekhaak van m'n vorige M3 echt een heel stuk makkelijker.
Nb: de onderhoudskosten van m'n vorige M3 uitgerekend. Dat was extreem laag, slechts 1,5 cent per km!!! Voornamelijk voor de 19" Michelin bandsets. Wel veel lange stukken rijksweg, dat drukt de slijtage. Maar feitelijk nauwelijks bijzonderheden over de afgelegde 240.000 km! Accu was ook nog prima, ca. 10-15% degradatie maar bleef nog netjes stabiel bij lage %
Tesla ranger op bezoek gehad
- 5.000 km
Eerst de titel maar eens toelichten. Op m'n vorige Tesla had ik Homelink, een optie waarmee de garagedeur vanzelf open gaat als je in de buurt van de garagedeur komt. De afstand kun je overigens via de settings zelf bepalen. De M3 Highland heeft deze optie standaard niet en ik miste het wel een beetje. Vandaar dat ik via de site Homelink had besteld en via de app een afspraak had gemaakt voor de montage. Dat kon ook thuis of op het werk, daar voor gekozen. In ruim een half uurtje was de module gemonteerd en de software aangevuld. Daarna zelf de garagedeur aan de auto gekoppeld en het werkt!
Na ca. een maand met de nieuwe M3 Highland gereden te hebben voelt alles erg vertrouwd. Ik mis de "trap in de rug" bij een stoplicht wel een beetje, dat had de AWD veel duidelijker. Ondertussen met de nieuwe RWD een paar keer wat harder op de rijksweg gereden, boven de ca. 90 km/u is er gevoelsmatig niet heel veel verschil tussen de RWD en de AWD. De RWD komt vooral vanaf stilstand tot ca. 50 km/u wat trager uit de startblokken. Omdat ik meestal lange stukken op 104 km/u over de rijksweg rij op FSD mis ik het snelle(re) optrekken niet zo erg in de praktijk.
Met voorgaand rijgedrag is het gemiddelde verbruik over de afgelopen 5.000 km nog steeds onder de 125 Wh/km. Dat is echt extreem laag! Met de 2019 AWD zou ik in vergelijkbare omstandigheden rond de 150 Wh/km uitkomen. De nieuwe is dus zo'n 15% zuiniger! Op kortere afstanden en met kouder weer gaat het verbruik nog wel wat omhoog maar met normaal gebruik verwacht ik wel op een jaargemiddelde van 140-150 Wh/km uit te komen.
De range is ondanks de wat kleinere accu uiteindelijk aardig vergelijkbaar met de LR M3 uit 2019. Niet zo heel vreemd als je de 20% kleinere accu vergelijkt met de 15% uit de voorgaande alinea. Omdat de nieuwe M3 een warmtepomp heeft is het verbruik & bereik in de winter in verhouding een stuk beter. En de winter is de periode waarin het bereik het meest kritisch is. Dus ondanks de 45.000 tot 50.000 km/jaar is het prima rijden met de wat kleinere accu. De auto heeft nog niet aan de DC (snellader) gehangen sinds de aanschaf!
Accu uitlezen
- 10.000 km
En de teller staat alweer op 10.000 km.
Lang genoeg mee gereden om alles vertrouwd te laten aanvoelen. Met de wat nattere/koudere herfstperiode af en toe wat heimwee naar de 4WD van de vorige M3. Even snel een trekker oid inhalen ging met de vorige M3 als een speer. Nu merk je wat bijregelen van elektronica en soms een wat zoekerige achterzijde vanwege de achterwielaandrijving.
Mezelf getrakteerd op een OBD2 lezer incl. bedieningsknoppen tbv middenconsole. Dankzij de OBD2 lezer kan ik wat meer info uit de accu halen. Vooral cel-onbalans etc. geeft me een gevoel bij kwaliteit van de accu/batterij als we over een paar jaar de 2 ton weer passeren. De meeste mensen kijken naar de degradatie maar dat geeft maar een beperkt zicht op de te verwachten levensduur. (er is nog nooit een Tesla stil komen te staan omdat er te weinig bereik is / wel door een defecte cel!)
Daarnaast kan ik wat handige zaken instellen / bekijken / bedienen. Het irritante (en verplichte) geluid bij overschrijden max. snelheid hoef ik nu niet meer uit te zetten bij iedere rit -> gaat vanzelf uit. Ik kan nu ook de accu voorverwarmen als ik naar een snellader toe ga (bij een Tesla Snellader in navi gaat dit vanzelf, naar een vreemde lader toe kan het lastig zijn als de accu niet voorverwarmd wordt)
Daarnaast heb ik ook nog een setje winterbanden (+velgen) besteld. Ik had nog een mooi setje van de vorige M3 maar daar zitten andere bandenspanningssensoren op. Dan maar nieuwe besteld en de oude velgen/banden via MP verkopen.
Tenslotte nog dank aan Ben (heeft met mijn kortingscode een nwe Tesla gekocht, ik kreeg daarvoor ook een refferal tegoed) Veel plezier met je nieuwe Tesla!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.