Tesla Model 3 RWD (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Onverwachts snel
Dat ik hier nu al een review zou schrijven voor een nieuwe auto had ik niet gedacht. Afgelopen zomer nog besloten om de huidige leasebak te verlengen. Ik was erg tevreden en door corona ook minder kilometers gemaakt. Die kon best nog wel een jaartje mee. Deze autowissel kwam dus een beetje als verrassing. Mijn zinnen stonden al een tijdje op een elektrische auto als opvolger van de VW Tiguan Allspace. Belangrijkste redenen hiervoor zijn milieu en besparing in kosten. De toekomstplannen rondom elektrisch rijden van ons mogelijke nieuwe kabinet gecombineerd met een collega die een voorloopauto nodig had bood echter mogelijkheid om versneld een nieuwe leaseauto te bestellen.
De afgelopen 4,5 jaar in een grote SUV met ruimte te over was met twee kleine kids erg fijn. In eerste instantie was ik dan ook op zoek naar een vergelijkbaar elektrisch model. Hoge instap, veel ruimte achterin en lekker dik aangekleed. Inmiddels hebben we echter de kinderwagen/buggy/campingbedjes fase verlaten en kwam ik tot de conclusie dat zo'n grote auto fijn is, maar eigenlijk niet écht nodig. Daarmee kwamen er meteen meer auto's in beeld en dat bracht mij ook bij de vernieuwde Model 3.
Ik heb de Model 3 bijna 5 jaar geleden ook bekeken maar vond deze toen echt nog niet volwassen genoeg. De afwerking, ruimte, vormgeving en het algehele gevoel waren nog niet goed. Hoe anders was die indruk bij mijn proefrit in de Model 3 Highland!! Mooie materialen, strakke smoel, geen rare naden meer, lekkere stoelen, alle opties die ik nodig heb…en ja het rijden. Mijn god dat was echt een ervaring. Zelf had ik nog nooit elektrisch gereden (wel vaak passagier, maar niet bestuurder) en ik heb er echt van genoten. Die respons, versnelling en de rust is een bizarre combinatie. Bewust trouwens een proefrit in de RWD omdat ik die ook op het oog had. Ik heb even getwijfeld tussen de LR en de RWD, maar ik vond het verschil in leaseprijs én in bijtelling te groot. De RWD biedt voor mij ruim voldoende bereik, is meer dan snel genoeg en biedt ook het voordeel van elke dag laden tot 100%. De énige reden waardoor ik nog even getwijfeld heb is het betere audiosysteem in de LR. Ik ben de laatste jaren enorm verwend op dat gebied (DynAudio in de VW) maar dat alleen was mij geen netto verschil van €150p/mnd waard.
Uiteindelijk is de bestelling bij de leasemaatschappij op 26 januari gedaan, bij Tesla kwam de order 1 februari binnen. Levering volgens de leasemij zat op 8-12 weken, Tesla zelf sprak op hun site van 1-4 weken. Een kleine twee weken later ontving ik een telefoontje van Tesla met een dank voor de bestelling en uitleg over het uitleverproces. Ook kon ik de Tesla-app al gaan gebruiken om mijn bestelling te monitoren en wanneer de tijd rijp was een leveringsafspraak maken. Die hele ervaring heeft me positief verrast. Natuurlijk voelt het in Tilburg allemaal wat massaal aan maar de hele (figuurlijke) route daar naar toe was vele malen persoonlijker en transparanter dan ik bij VW gewend was. Een dikke week na het telefoontje kon ik mijn levering trouwens al plannen en op 29 februari was het dan zover!
Het afhalen was, zoals verwacht, geen grote happening. De auto stond al klaar en na een korte inspectie en het instellen van mijn telefoon als sleutel konden de eerste kilometers worden gemaakt. Eerste indruk: wauw. Meer volgt wanneer er meer km op de teller staan.
In het diepe gegooid
- 2.200 km
Veel tijd om aan elkaar te wennen hebben Tessie en ik niet gehad voor de eerste lange trip op de planning stond. Slechts 2 dagen na de ontvangst vertrok ik op wintersport. Daarmee gelijk een mooie rit om te wennen aan het rijden met een EV en het laden onderweg. Uiteraard ook de perfecte gelegenheid om alle systemen aan een grondige test te onderwerpen.
Na 2200km kan ik het geheel samenvatten in de volgende drie categorieën: The good, the bad and the ugly. Hopelijk geeft dat wat meer inzicht in mijn eerste ervaringen.
The good
Laat ik ermee beginnen te zeggen dat deze categorie echt wel de meeste punten bevat. Ik ben écht helemaal verknocht aan mijn Tesla. Wat een apparaat! Ik ben echt nog nooit zo omver geblazen geweest door een auto. De connectiviteit, de features en de afwerking zijn top. En dan heb ik het nog niet over het rijden en de wegligging gehad. Ik heb het gevoel dat ik een sportauto heb gekocht. Ja ik snap dat dit natuurlijk niet zo is, maar zo voelt het wel wanneer je van een SUV overstapt naar de Model 3. En dan te bedenken dat dit nog maar de RWD versie is…
Ok laten we het maar gelijk hebben over iets wat veel mensen weerhoudt van het kopen van een EV: Range anxiety. Na een lange vakantierit kan ik met volle overtuiging zeggen dat dit een puur emotioneel argument is, en écht niet iets rationeels. Het laadnetwerk is enorm groot, de superchargers werken perfect en binnen 20min ga je van 10%-80%. Zelfs als je elke dag in NL meer dan 400km rijdt (wat denk ik voor minder dan 0,002% van de rijders geldt) kom je nog uit te voeten met deze cijfers. En ja op vakantie moet je even iets vaker stoppen, maar een 'korte' stop voor een ontbijtje of lunch duurt al snel 45min en dan is je accu alweer vol.
Over de wegligging en accelaratie ga ik kort zijn: wauw. Wat een verschil met mijn eerdere auto's. Strak geveerd, maar niet te hard, de stoelen zitten zalig en elke keer als je het pedaal een beetje dieper intrapt dan schiet je vooruit. Als je graag hoog wilt zitten moet je natuurlijk niet bij deze auto zijn maar in alle andere gevallen is dit echt fun driving.
Het feit dat je onderweg bent met een iphone op wielen is iets dat mij als IT-er enorm aanspreekt. Je bent constant online, je kunt alles op afstand monitoren en bedienen, en het voelt allemaal erg futuristisch en staat mijlenver van het traditionele auto-rijden dat ik gewend was. Alles op 1 centraal display is super makkelijk en ook het traditionele klokken display voor je neus mis ik niet. Voor anderen mensen kan dit erg afschrikken en zeker passagiers van boven de 50 geven vaak het commentaar dat zij er niet aan zouden kunnen wennen. Onbekend maakt onbemind denk ik dan want het systeem is dusdanig intuïtief opgezet dat ik er van ben overtuigd dat iedereen hier wel aan kan wennen.
De afwerking in de Model 3 is trouwens echt enorm goed. Dit doet totaal niet onder voor mijn vorige auto. Sterker nog, ik durf te beweren dat de afwerking beter is. Iedereen die de afgelopen 2 weken bij mij in de auto is gestapt was ook enorm te spreken over de materialen en de afwerking. Echt een enorm verschil met de eerste model 3 waarin ik in 2019 zat.
Een wintersportvakantie is ook een uitstekende test voor de praktische kant van een auto. Zelfs met 3 volwassenen, bagage en bijbehorende ski-uitrusting hadden we nog ruimte over. Ja de insteek van de koffer is iets minder praktisch dan een hatchback of station maar het aantal liters dat je kan wegstouwen in de Tesla compenseert dit ruimschoots.
The bad
Ok, het is dus niet allemaal top maar dat wist ik van te voren ook al. Één van de dingen die gewoon niet goed werkt zijn de automatische ruitenwissers. Zoals je vast al weet zijn er geen regensensoren aanwezig, maar wordt de bediening van de ruitenwissers puur gebaseerd op de camera's. Op zich geen slecht idee, maar de uitvoering laat te wensen over. Het werkt niet altijd goed en daardoor gebruik ik eigenlijk weer gewoon de handmatige instellingen bij regen. Dat mag natuurlijk niet in zo'n auto, maar het is iets waar ik mee kan leven (voor dit moment). Groot nadeel is overigens wel dat de ruitenwisser weer naar de AUTO stand gaat zodra je de autopilot gebruikt. Dat is dus niet fijn. Het resulteert er in dat ik autopilot dus niet gebruik wanneer het regent…. Dit moet echt beter kunnen. Ruimte voor verbetering die hopelijk met wat software updates in de loop der tijd worden opgelost.
Een ander klein puntje van kritiek is een lichte vibratie in het stuur bij het rijden met hogere snelheden (>140kmh). Ik weet niet zeker of dit aan het wegdek lag of aan de auto, dus dit is wel iets wat ik bij de volgende bandenwissel (winter-zomer) laat nakijken.
The ugly
Waar de ruitenwissers nog iets is waar ik wel mee kan leven is er een ander groter probleem dat mij echt enorm stoort. Ook hierin verwacht ik verbetering in de toekomst maar het verdient het voor nu wel om even uitgelicht te worden: Phantom braking. Ok, dus je kunt bij de Tesla kiezen om te rijden met Adaptive cruise control, of volledig autopilot. Het verschil zit 'm erin dat bij autopilot de auto ook in de rijbaan wordt gehouden door lane assist. Het is echter bij beide functies zo dat ik al regelmatig heb mogen meemaken dat de auto flink op de rem ging omdat hij een gevaarlijke situatie voorzag die er niet was. Schrikken voor de bestuurder, maar ook voor het overige verkeer (zeker degene die achter je rijdt). Het is met name op provinciale wegen waar dit probleem optreedt. Op de snelweg werken de hulpsystemen zelfs gewoon erg goed. Beter dan in mijn vorige auto. De afstand wordt goed bewaard en ik heb nooit het gevoel dat ik zelf moet ingrijpen omdat de Tesla de situatie te laat inschat, iets wat bij de VW wel vaak het geval was. Terug naar het probleem, dat zich dus veelal voordoet op provinciale wegen. Ook hier rijdt ik graag met cruise control (voor mij is autopilot dan echt niet nodig). Een tegemoetkomende vrachtwagen, een auto die van rechts komt terwijl ik op een voorrangsweg rijd (en gewoon netjes staat te wachten tot hij/zij de weg op kan draaien), een geparkeerde auto, het zijn allemaal zaken waarbij de Tesla iets te vaak de neiging heeft om behoorlijk af te remmen. Een tikje op het gaspedaal (heet dit nog zo bij een EV?!) doet m vervolgens weer versnellen maar dan is het kwaad al geschied. Het is een lerend systeem dus ik hoop dat we hier snel verbetering in zien maar voor nu vind ik het echt niet betrouwbaar genoeg. Hierdoor rijd ik op provinciale wegen meestal niet meer met ACC óf zweef ik constant met mijn rechtervoet boven het pedaal om een eventuele rare actie meteen teniet te doen. Kleine oproep dus aan de engineers/developers om dit aan te gaan pakken!
Eerste conclusie
Tot zover mijn bevindingen voor nu. Al met al ben ik echt enorm happy met mijn Tessie. Elektrisch rijden is een feestje en ik geniet er elke dag van. Wat mij betreft is de auto een aanrader als je graag wat sportiever zit/rijdt en een beetje tech-savy bent. Ik ga jullie proberen op de hoogte te houden de komende maanden.
EDIT: Helemaal vergeten te vermelden. De lange trip naar Oostenrijk (heen & terug) heb ik gedaan met een gemiddeld verbruik van 16,7kwh. Snelheid lag meestal rond de 125-135 kmh en na ongeveer 320-350km was de accu leeg. Temperatuur buiten schommelde tussen de 0-15 grd. Ik verwacht in de zomer ongeveer 450km te gaan redden, zeker met wat minder snelweg kilometers.
Als een zonnetje
- 15.000 km
Vandaag bedacht ik me dat het al weer een tijd geleden is dat ik een update heb geplaatst over mijn auto. Eigenlijk een heel goed teken, want eigenlijk is er niets noemenswaardig gebeurd in de afgelopen maanden. De auto rijdt als een zonnetje en ieder ritje is genieten. Neemt niet weg dat ik toch wat ervaringen met jullie wil delen.
Inmiddels staan er 15000km op de teller en heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze. De snelheid en het accelereren blijft een feestje en went gelukkig nog niet. Ook heb ik helemaal geen last van kraakjes, piepjes of andere rare klachten die je online wel eens voorbij ziet komen. De lichte vibratie bij hogere snelheden kwam duidelijk van de winterbanden (of een slechte afstelling daarvan). Sinds de zomerbanden er weer opzitten ligt ie als een blok op de weg, ook bij snelheden boven de 150kmh.
In de laatste maanden zijn er ook een paar leuke updates gekomen waardoor de bediening nog beter is geworden en het er ook allemaal nog iets gelikter uitziet. Super vet om te zien hoe deze auto zich langzaam evolueert doormiddel van software updates. Daardoor blijft alles ook nieuw voelen en dat is mooi. De ruitenwissers waar ik de vorige keer nog over heb geklaagd lijken ook een heel stuk verbeterd. Af en toe help ik 'm nog wel eens een handje maar in 90% van de gevallen reageren ze precies zoals ik zou hopen. Apple Carplay mis ik helemaal niet meer. Met ingebouwde Spotify en Maps heb ik eigenlijk alles wat ik gebruikte. Een flitsmeister app zou fijn zijn maar dat is denk ik hopen tegen beter weten in.
Heb ik dan niets te klagen? Uiteraard wel. Er zijn altijd wel kleine dingen die beter kunnen. Die zitten 'm dan echt in de software en niet zozeer in de hardware, en daarvoor geldt dat dit ook daadwerkelijk zou kunnen verbeteren de komende maanden. Hopen dus dat er hier iemand van Tesla mee leest ;-)
Met twee jonge kinderen op de achterbank zou wat meer controle over het scherm achter meer dan gewenst zijn. Op het moment dat ze achterin de Youtube of Netflix app starten tijdens het rijden kun je deze van voren niet bedienen. Het zou niet moeilijk moeten zijn om het systeem zo te maken dat de app ook voorin te bedienen blijft ZONDER hierbij de video te tonen want ik snap deze veiligheidsmaatregel wel.
Het op slot zetten van het scherm zou ook fijn zijn. Hiermee bedoel ik dat het scherm wel aan blijft en blijft afspelen maar dat de 'touch' functionaliteit wordt uitgeschakeld. Een beetje vergelijkbaar met Begeleide toegang op een iphone. Zo heb je toch wat meer controle over wat er op de achterbank gebeurd.
Het phantombraking euvel blijft ook iets dat helaas nog te veel voorkomt. Het lijkt wel iets minder te zijn dan in het begin maar elke keer dat de auto het onnodig doet is 1x te veel. Met alle data die Tesla verzamelt zou je toch denken dat dit de komende tijd nog meer moet verbeteren. Wat overigens ook opvalt is dat Tesla helemaal niet om kan gaan met rotondes. Als ze ooit FSD zouden willen uitrollen in Europa (en volgens mij is dat wel het plan) moet dit écht verbeteren.
Ook iets voor op het wensenlijstje is meer gebruik maken van de led strip in het interieur. In theorie zou deze goed functioneel te gebruiken moeten zijn. Zo zou de strip bijvoorbeeld oranje kunnen knipperen wanneer je de gevaarlichten aan hebt. Of dat er een deel van de strip oranje knippert wanneer je de richtingaanwijzers gebruikt. De strip zou zelfs kunnen worden gebruikt om het dode hoek lampje te vervangen. Naja, ik droom nog even verder….
Ah ja, verbruik! Een belangrijk onderdeel bij een EV. Gecombineerd zit ik op 14,2kwh/100km sinds ik de auto heb. Ik rij graag door en ben dus niet bewust bezig om zo zuinig mogelijk te rijden. Op een recente rit van 380km heb ik dit wel geprobeerd. Niet harder gereden dan 110 en veel op de rechter rijstrook gezeten de eerste 170km, daarna rond de 120-130 aangehouden. Gemiddeld verbuik was 12,3kwh/100km. Uiteindelijk kwam ik thuis aan met nog 19% in de accu. Dat zou dus betekenen dat ik nog zeker 90km had kunnen rijden en ik dus 470km zou moeten kunnen rijden tot de accu leeg is. Sterker, ik denk dat je de 500km makkelijk haalt als je jezelf een snelheidslimiet van 100kmh zou opleggen. Bizarre cijfers!
Overigens denk ik dat het hebben van een eigen laadpaal wel een hele grote plus is bij het rijden van een elektrische auto. Ik spreek ook veel mensen die dit niet hebben en dus spijt hebben van hun aankoop. De laadpalen in de straat/buurt zijn vaak bezet en dan moet je echt plannen hoe je de week door komt. Dit verschilt uiteraard per gemeente/dorp/stad maar het neemt echt een hoop zorgen weg wanneer je weet dat je thuis altijd kunt laden.
Hier dus een erg tevreden eigenaar die het absoluut aan iedereen kan aanbevelen, mits je dus een eigen laadvoorziening hebt. Tot zover deze kleine update!
30000km - Een zeer tevreden bestuurder
- 30.000 km
En toen was Tessie al weer 1 jaar oud! Iets meer dan een jaar geleden mocht ik de auto ophalen in Tilburg en dus nu een mooi moment om het jaar te evalueren.
Genieten van features en updates
Om maar gelijk met de conclusie te beginnen, ik zou zonder twijfel weer kiezen voor deze auto als ik vandaag de keuze had. Het rijden is fantastisch en de auto heeft bijna alles wat ik zou wensen. Het is iedere dag weer een excuus zoeken om te mogen rijden, en dat zegt genoeg.
De updates van Tesla maken het feest echt compleet en zorgen ervoor dat je niet alleen nieuwe toffe functionaliteiten erbij krijgt maar ook dat ergernissen kunnen worden opgelost. Dat is zo'n verschil met andere merken. In mijn vorige review heb ik wat geklaagd over het gebrek aan controle van het achterscherm als ouders van twee jonge kinderen. Het pauzeren en bedienen van streamingsdiensten tijdens het rijden was niet mogelijk. Het WAS niet mogelijk, maar nu dus wel. Fantastisch! Tesla luistert duidelijk naar haar gebruikers en heeft ervoor gezorgd dat je video's vanaf het scherm voorin kan pauzeren en ook de apps kan bedienen en dat het scherm voorin pas op zwart gaat als er daadwerkelijk een video speelt.
De volgende update waar ik op wacht is het gebruik van de ledstrip binnen in de auto. Enhance (van de S3xy buttons) hebben al bewezen dat die strip functioneel gebruikt kan worden als extra dodehoek lamp en als knipperlicht indicator. Ik vermoed en hoop dat Tesla deze functionaliteit binnenkort ook toe voegt.
Iets te klagen
Zijn er dan nog andere zaken die ik mis of die ik zou willen verbeteren? Uiteraard. Het phantombraking eveul is eigenlijk nog steeds aanwezig. Je leert er mee rijden en beter anticiperen waardoor het me eigenlijk zelden meer overkomt dat de auto uit het niets gaat remmen (met name omdat ik dat moment voor ben door zelf al het gaspedaal in te drukken). Dit is echter meer toe te schrijven aan zelf beter opletten dan een verbetering in het systeem. Ook bij provinciale wegen met markeringen aan de zijkanten wil de Tesla me nog te zeer naar het midden van de weg sturen. Zoals eerder benoemd merk je dat het systeem duidelijk niet getraind is op het Europese wegennetwerk. Hopelijk zien we ook op dit gebied het komende jaar een verbetering.
Qua hardware mis ik wanneer het zonnetje schijnt echt nog wel het open dak. Het is geen optie en dat zal het ook nooit worden bij Tesla, maar het is een feature waar ik graag wat extra voor had willen betalen.
Range winter vs zomer
De meeste kilometers zijn het afgelopen jaar in de zomermaanden gemaakt, met een tripje naar Italië als hoogtepunt. Het gemiddeld verbruik over deze zomermaanden was 13,2kwh/100km en daarmee komt de RWD versie van de model 3 tot 440 echte kilometers. Zoals eerder gezegd heb ik hierbij echt niet opgelet en geniet ik van doorrijden, dus een beetje fanatiekeling moet zeker 12kwh/100km kunnen halen.
Voor mij echt een prima range en ik kan dan ook zeggen dat ik nooit enige vorm van laadstress ervaren heb. Zoals eerder gezegd kan ik zowel thuis als op het werk laden en zit de uitdaging 'm eigenlijk alleen maar op lange vakantie trips. Al wil ik het eigenlijk geen uitdaging noemen. Het is een mindset, in zekere mate een mindshift. Je plant je reis beter, doet er inderdaad iets langer over maar komt meer uitgerust aan en hebt ook nog iets van de omgeving gezien. Tijdens de lange trip naar noord Italië zijn we bijvoorbeeld gestopt bij een groot gloednieuw winkelcentrum ten noorden van Milaan. Daar hebben we geluncht en wat winkels bezocht en uiteindelijk moesten we ons zelfs naar de auto haasten om de idle fee te voorkomen. Daarbij nooit het gevoel gehad van een onnodig oponthoud maar juist van een leuk uitje.
Afgelopen winter was de eerste volle winter en een goede kans om het daadwerkelijke bereik in winterse omstandigheden van de model 3 goed te testen. Met temperaturen onder de 7 graden, winterbanden, veel regen en weinig zon was deze winter een flinke uitdaging voor Tessie. Het gemiddeld verbruik in de winterperiode viel fors hoger uit dan in de zomer met zo'n 17kwh/100km en ik kwam daarmee ongeveer 330km ver. Ook prima wat mij betreft, zeker nu het publieke laadnetwerk steeds beter wordt.
Een belangrijk deel van het gestegen verbruik in de winter is overigens te wijten aan het veelvuldig gebruik van de voorverwarmen/ontdooien functie van de auto. Voor iedere rit en iedere ochtend (ook als ie niet aan de lader ligt) stap ik in een heerlijk warme auto, wat een luxe.
Over het totale jaar zit mijn gemiddeld verbruik trouwens op 14,6kwh/100km.
Tesla schaamte
Tja, we moeten het er toch even over hebben he. Sinds Musk zich prominent is gaan bemoeien met de politiek en allerlei rare fratsen uithaalt hoor je veel Tesla rijders praten over Tesla schaamte. Ik ben nooit fan geweest van Musk, en dat is voor mij ook nooit de reden geweest om een Tesla te kopen. Volgens mij moeten we ook allemaal van het idee af dat Musk Tesla heeft bedacht of zich ooit met de techniek heeft bemoeit, want ook dat is feitelijk onjuist. Als auto zit de Tesla enorm goed in elkaar en hebben de mensen die het echte werk doen een ontzettend knap staaltje werk afgeleverd.
Bovendien moeten we, als we consequent zijn, ook allemaal van Facebook, Instagram en Whatsapp afstappen om het nog maar niet te hebben over bestellingen bij Amazon, onze accounts bij Google en onze iPhones… Laten we 'm nog wat verder trekken… wat doen we met alle bestellingen bij AliExpress? En blijven we nog kleren kopen bij de Primark? Kun je het eigenlijk nog wel maken om überhaupt producten buiten de EU te kopen? Enfin you get my point.
Samengevat vind ik het te kort door de bocht om een product te beoordelen op zijn CEO. Dat zou al die honderden engineers te kort doen die hun ziel en zaligheid steken in het ontwikkelen van de beste EV die er te krijgen is. Kortom, ik heb een Tesla gekocht, en geen Musk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.