Tesla Model 3 RWD (2023) #8

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst159 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eersta maal elektrisch - Tesla model 3 RWD

  • 159 km

De rampzalige Tesla levering heeft mij ertoe aangezet deze review te schrijven. Helemaal niet om de auto in een slecht daglicht te plaatsen, maar vooral om andere kopers attent te maken op zaken waaraan men best aandacht besteedt. Later meer hierover.

Op zoek naar een nieuwe lease:
Vanaf 1 juli 2023 is enkel de EV in België nog 100% aftrekbaar, de keuze om voor een EV te gaan was dus vrij logisch.
Ik was vooral op zoek naar een sedan. Het liefst had ik een break gehad, maar die zijn zeer schaars in aanbieding. Daarnaast heeft een SUV buiten zijn praktische kant weinig voordelen voor mij. Ik hou nogal van een dynamische rijstijl.

Enkele auto's die mijn interesse hadden:
- Polestar 2 Single motor Standard range
- BMW i4 35e
- Tesla Model 3 RWD

Op papier leunen de auto's dicht aan bij elkaar. Enkel een testrit kon duidelijkheid brengen. De Polestar 2 had mijn initiële voorkeur. Hiermee ben ik dan ook als eerste gaan testrijden. De facelift was net uit, ik heb zowel met de pre-facelift als de facelift gereden. Naar mijn aanvoelen was de facelift met de achterwielaandrijving een stuk prettiger om te rijden, met meer vermogen en toch wat dynamischer. De gekende Pilot Assist vanuit Volvo vond ik zeer aangenaam. Echter, omdat de Polestar 2 geen dedicated EV platform is en de batterijen geplaatst zitten, onder andere in de middenconsole, stoorde ik mij sterk aan de beenruimte. Vooral bij het rijden op adaptive cruise zet ik mijn benen wat rechter, de plaats tussen mijn knie, stuur en de middenconsole was zeer beperkt in deze positie.

De i4 35e:
Uiteindelijk geen testrit mee gedaan. De BMW is de duurste van de 3. In de configurator ging deze gemakkelijk naar de 64.000 euro. Dit was boven budget.

De Model 3 Highland:
De Model 3 is zojuist gefacelift, het uiterlijk spreekt mij veel meer aan dan vroeger, evenals het interieur. De testrit was leuk maar ik was niet helemaal overtuigd. De koffer is ruim, maar niet zo praktisch als de fastback van de Polestar 2 (achteruit gaat hier mee open). Het infotainment is heel snel wat mij aangenaam verraste. Het rijden zelf ging lekker vlot, het pinken via de knopjes op het stuur is geen probleem. Kostprijs technisch heel interessant met ongelooflijk veel opties. Als laatste sprak de efficiëntie van de auto mij sterk aan.

De keuze was best lastig, ik heb echt alle reviews gelezen op Autoweek. Uiteindelijk heeft de kostprijs en de blijvende updates bij Tesla de doorslag gegeven.

Besteld op 18 december 2023:
Model 3 RWD in het blauw met zwart interieur.

Levering op 27 januari 2024: 0 sterren op 5 voor Tesla
Het was zeer druk in de garage. Uiteindelijk vlot geholpen met korte uitleg van de auto. De inspectie van de auto kon beginnen, hier ging het grondig MIS.

De auto was gewassen maar helaas niet met de hand. Hij was zelf nog vrij vuil, waarbij er nog modder in de wielkasten hing. Auto had op dit moment 9 km. Na een eerste inspectie van de auto, kwam mijn haar meer of recht. Ik zag vrij veel scharten door slechte borstels in de wasstraat (auto was nat en vuil waardoor niet alle defecten zichtbaar waren). Direct de sales advisor erbij geroepen, waarna hij zich 1000x excuseerde. Hij heeft hier direct een melding van gemaakt en mij verzekerd dat de auto gepolierd gaat worden. Echt elk paneel is geschonden. Dit is voor mij echt een afknapper. Uiteindelijk de auto toch meegenomen, met de gedachte dat dit wel opgelost zal worden. Toch kan dit niet door de beugel. Dit is een aandachtspunt voor mensen die hun nieuwe Tesla gaan ophalen, voer een grondige inspectie uit. Over de uitlijning van de panelen, kan geen opmerking gemaakt worden.

Het interieur was ook niet volledig proper met een beschadiging op het rechter deurpaneel. De B-stijl aan de binnenkant is ook licht geschonden.

Ondertussen heb ik van bovenstaande zaken zelf al een melding gemaakt bij Tesla, ik ben alleszins benieuwd naar hun customer service.

Auto is afgeleverd met 23% maar door omstandigheden gratis supercharge beurt gekregen. Uiteindelijk met 85% naar huis gereden.

Eerste rit was heel tof, waarbij ik toch enigszins teleurgesteld was door de levering, ik hoop dan ook dat dit zo snel mogelijk opgelost wordt.

Na een kleine 160 km kan ik alvast volgende meegeven:

Pluspunten:
- Vermogen
- Isolatie interieur
- Snelheid en gebruiksvriendelijkheid infotainment
- Efficiëntie

Nadelen:
- Ultrasone parkeersensoren
- Tesla levering
- Hard remmen tijdens autopilot bij passeren auto in tegengestelde richting (vooral wanneer er geen middenlijn geschilderd is)

Na 159 km heb ik een gemiddeld verbruik van 14,3 kWh/100 km. Ongeveer de helft van het traject was autostrade en een groot stuk op secundaire wegen. Dit was met enkele stevige acceleraties. Best tevreden met deze cijfers.

Een eerste update volgt op 1000 km

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.