Tesla Model 3 RWD (2023) #13
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Mijn eerste auto waar alles lijkt te kloppen
- 7.000 km
Ja, waar alles lijkt te kloppen! Vorige auto’s waren BMW 320i, Audi A4, BMW 325i, VW Passat CC, BMW 330i, Mitsubishi Outlander PHEV, Hyundai Kona Electric.
FOTOS? Die komen later nog!
GELUID: mede door de dubbele beglazing is de auto bijzonder stil.
RIJCOMFORT: uitstekend. Het is geen lichte auto maar heeft een veel beter comfort dan bijv. de Model Y. Het comfort is eerder vergelijkbaar met de VW ID4.
KOFFERRUIMTE: is met bijna 600L achter ongeëvenaard in zijn klasse. Het is wel een sedan dus je hebt geen “grote ingang” zoals bij de Model Y. In de praktijk is dit nog nooit een probleem gebleken.
MOBIELE APP: een verademing. Deze doet wat je wil, is intuïtief en werkt gewoon altijd.
INTERIEUR:
---- Indruk: geeft echt een waanzinnig ruimtelijke indruk. Zat laatst in een Volvo EX40 en kreeg bijna last van claustrofobie.
---- Stoelen: comfortabel, goed instelbaar, voldoende zijdelingse steun en vooral: STOELKOELING. Dit is in de zomer echt een uitkomst.
---- Opbergruimte: meer dan voldoende in de deuren en middenconsole. Het handschoenenvakje had van mij een knopje mogen hebben maar dat is eerlijk gezegd niet echt een groot probleem
---- Verlichting: goed, kan ik niet veel over zeggen
UITRUSTING: bijzonder goed. Zo verfrissend dat je geen 600 pagina’s met extra’s hebt waarmee je de prijs van je auto kan verdubbelen. Nee, alles zit er standaard in! Denk aan: dimmende spiegels, stoelkoeling, stuurverwarming, alles elektrisch (zoals stoelen, kofferbak), in delen neerklapbare achterbank
CRUISECONTROL: Bij de mijn Model Y van een jaar eerder had ik in het begin nog regelmatig phantom braking. Dat werd minder en heb ik in de Model 3 nog niet gehad.
CAMERAS: “Sentry” is een soort “Dash Cam” mode. Hierbij houden de camera’s de ruimte om de auto in de gaten en nemen beelden op als mensen dicht in de buurt van de auto komen. Echt fantastisch. Kras op je bumper? Je ziet zo wie het gedaan heeft.
NAVIGATIE: werkt gewoon fantastisch. “Swipe naar beneden” = naar huis rijden tenzij je thuis bent: dan = “swipe naar beneden” naar het werk adres rijden. Zo simpel.
INSTELLINGEN: Ik heb nog geen auto gezien met zo’n heldere instellingen pagina. Als ik kijk naar vrienden met de VW ID4 en Audi E-tron: “Oh dat staat in dit submenu, of wacht nee toch niet, dan staat het hier”. Nee. Gewoon helder, logisch en eenvoudig. Leuk voorbeeld: uitzetten snelheidsovertreding: dit is 1 (een) klik op het scherm. Bij veel andere auto’s zal je een ongeluk veroorzaakt hebben voordat je de juiste instellingen/menu’s gevonden hebt.
SOFTWARE UPDATES - De software lijkt zeer stabiel. Leuk is het dat er continue verbeteringen zijn en nieuwe functionaliteiten komen. Dit is in veel gevallen ook voor de oudere (2017-2020) Tesla Model 3 modellen. Dat zie je niet vaak bij auto leveranciers.
VERBRUIK: mijn RWD-model met 19” velgen zou officieel 513km moeten kunnen rijden. In de praktijk zijn dat er nu (November) 400. De auto is bijzonder efficiënt met een life-time verbruik van 134Wh/km. Soms is het verbruik bij langere ritten 118Wh/km. Testen van andere mensen, tijdschriften bevestigen ook dat dit een van de meest energiezuinige elektrische auto’s is.
EXTRAS: er zijn ook leuke extra’s mogelijk zoals een integratie tussen mijn ANWB dynamisch stroom tarief en het laadgedrag van de Tesla. Daardoor gaat de auto alleen nog maar laden als de stroomprijs onder een ingesteld aantal cent komt.
FRUNK: is soms erg praktisch.
ONDERHOUD: kan ik nog niet veel over zeggen want het is nog niet nodig geweest.
RWD vs. LONG RANGE: Voor de snelheid hoef je het niet te doen. De long-range is natuurlijk sneller en dat is leuk, maar 99% van de tijd heb je dat niet nodig. De RWD is meer dan snel genoeg om je snel en soepel door het verkeer te bewegen. Grotere accu? Heb ik niet nodig gehad. Als ik naar bijv. Oostenrijk rij zijn er meer dan voldoende Superchargers waar je tegen acceptabele prijzen zeer snel kan laden. Wat ook meespeelde is de subsidie die alleen mogelijk is op de RWD.
BEDIENING:
---- Geen Display recht voor mij. Ik dacht dat een enkel display in het midden van de auto een probleem zou worden. Nu blijkt echter dat veel van de zaken die ik voorheen wilde zien niet belangrijk zijn. De snelheid is perfect afleesbaar.
---- Geen handels voor richting en verlichting. Ook hiervan dacht ik dat het een probleem zou worden. Een week later: geen enkel probleem. Je doet het een paar keer fout maar voor je het weet is het de normaalste zaak van de wereld. Het is iets nieuws waar je aan moet wennen.
---- Instappen: de deuren gaan automatisch van het slot, instappen, zitten, riem om, 1x op de rem trappen en je rijdt weg. Niets aanraken, geen knopje indrukken. Ik vraag me nu wel eens af waarom dit niet altijd zo was. Hetzelfde geld voor het uitstappen. Zodra ik stil sta en mijn riem losmaak of de deur opendoe dan gaat de auto in P. Weglopen en binnen 5 seconden sluit de auto zichzelf. Het koste mij 2 minuten om erachter te komen hoe mijn zoontje scheetgeluiden als “deur op slot” geluid had ingesteld.
Zo kan ik nog veel meer zaken noemen maar het is voor vandaag genoeg. :-)
ALS IK IETS MOCHT VERANDEREN:
- installeer nou gewoon een regensensor ipv camera analyse. Regensensoren werken perfect. Dan kan je computer capaciteit voor iets anders gebruiken.
- toevoegen camera bumper
De conclusie…
Ook na proefritten in de Mercedes EQE, BMW i4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Audi E-tron lijkt bij de Model 3 alles gewoon te kloppen. De auto piept als hij moet piepen en doet gewoon wat hij moet doen. Het touchscreen is geweldig en niet vaak nodig.
Veel zaken die bij de meeste andere merken complex zijn lijken bij de Tesla niet meer moeilijk of gaan zelfs automatisch. Waar ik in mijn vorige auto’s wel eens mopperde op knopjes die niet op de juiste plaats zaten of dat ze op de perfecte plaats zaten, nu heb ik deze knopjes helemaal niet nodig. En dat is belangrijk: eenvoud en logica.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.