Tesla Model 3 Long Range RWD (2025) #5
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 2.195 km |
Tesla Model 3 (Longe Range achterwielaandrijving)
- 2.195 km
Achtergrondinformatie: Mijn eerste review over een auto. Ik ben geen doorgewinterde autokenner.
In de afgelopen jaren heb ik door mijn werk in verschillende leaseauto’s mogen rijden. In de afgelopen vier jaar heb ik mogen genieten van de Skoda Octavia Hatchback (110 pk). Met deze auto heb ik erg veel plezier beleefd en veel kilometers mee gereden. Helaas verliep het leasecontract met de Skoda Octavia. Dus het zoeken naar een nieuwe auto was begonnen.
Ik kwam al snel terecht bij de Plug-in-Hybride auto's zoals de Volkswagen Tiguan, Ford Kuga en de Cupra Terramar. De fijnste auto van deze drie vond ik de Volkswagen Tiguan. Na het samenstellen van de auto viel de prijs toch net wat buiten mijn leasebudget.
Vervolgens ben ik naar elektrische auto's gaan kijken en voor mij is de laadsnelheid +rijbereik het belangrijkste omdat ik thuis geen eigen oprit heb. Weliswaar kan ik de auto altijd voor mijn huis parkeren, maar is het leggen van een kabelgootje of iets dergelijks tot nu toen nog verboden in de gemeente waar ik woon. Wellicht verandert dit in de komende jaren, maar daar heb ik nu nog niks aan.
De auto’s die snel kunnen laden zijn: Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Tesla Model Y/3, Lucid Air, Porsche Taycan en Audi e-tron GT. De laatste drie vielen o.b.v. de prijs af.
Hoewel ik de Kia EV6 ook een mooie auto vindt heb ik uiteindelijk gekozen voor Tesla Model 3 Longe Range. Dit omdat ik in mijn omgeving veel positieve geluiden hoorde als het gaat om gebruik en het makkelijk/snel laden (Tesla Supercharger netwerk) en dat je eigenlijk geen laadstress meer hebt. Dit was toen nog op basis van ervaringen van andere mensen.
Uiteindelijk heb ik een testrit gemaakt met de Tesla Model 3 en was gelijk verkocht. Zeer complete uitrusting en flinke verbeteringen t.o.v. het eerdere Model 3 (Youtube van autobladen en artikelen). Het enige grote minpunt vond ik de richtingaanwijzer die op het stuur zit. Maar ik dacht: “Daar moet ik maar aan gaan wennen (wie dit heeft verzonnen moeten ze echt ontslaan)”.
Kort na de testrit heb ik de Tesla Model 3 (Longe Range RWD) met de kleur Stealth Grey en een trekhaak besteld via mijn werkgever.
Levering:
De auto werd 4 december 2025 geleverd en tot mijn vreugde (bizar dat je hier vrolijk van kan worden) zat er een FYSIEKE richtingaanwijzer op. De autoverkoper ging wat over de auto vertellen en toen we vijf minuten bezig waren ging het scherm uit en aan. Dit ging eigenlijk niet meer weg, zelfs naar een harde reset. Dus de autoverkoper ging een servicepunt van Tesla bellen. De eerste vraag was natuurlijk: Did you turn it off and on again.. Alsof we dit zelf al niet bedacht hadden….
Helaas hielp dit niet, dus wij werden naar een Tesla Service Centre gestuurd. Daar aangekomen zeiden ze dat we een afspraak moesten maken, dus de autoverkoper zei al dat we door Tesla Service hierheen zijn gestuurd. Lang verhaal kort. Ze konden mij uiteindelijk helpen en het scherm bleek dus defect te zijn. In de garage hebben ze het scherm vervangen en het probleem is verholpen en ik kon nu echt de auto gaan verkennen.
Privégebruik (laad stress)
Tot nu toe eigenlijk geen laad "problemen" gehad. Op het werk kan ik de auto volledig (80%) opladen. Ik heb voldoende actieradius om thuis te komen en privé ritjes te maken (boodschappen, voetbal en vrienden etc.). WLTP staat op 750 km, ik laad de auto tot 80% op en dan staat de auto op ongeveer 500 km. Ook dikke prima, in de zomer verwacht ik nog iets meer actieradius.
Verbruik
Sinds opladen:
Afstand 90.2 km
Totale Energie -> 15.0 kWh
Gemiddeld energie -> 165,9 Wh/km
Afstand 2.188 km
Totale energie ->340.0 kWh
Gemiddeld energie -> 155.4 Wh/km
-----
Pluspunten:
+De auto is stil vanbinnen.
+Audiosysteem, mooie zuivere bass en klanken.
+Auto rijdt soepel met het verkeer mee en wil je inhalen of even sportief rijden. Dat is geen probleem. Met de standaard mode kan je nog sportiever rijden. Leuk voor eventjes maar niet comfortabel met lange ritten.
+Het uitzetten van de snelheidswaarschuwing op het hoofdscherm (zonder het hele menu door te moeten).
+Tesla geeft zelf aan waar je moet laden en bij snel laden gaat de auto zelf al de accu voorbereiden.
+Snelle navigatiesysteem.
+Bijhorende app die goed werkt.
+Range en het snel laden
Minpunten:
-Om volledig gebruik te maken is een Tesla abonnement nodig.
-1 telefoon tegelijk actief koppelen, je kan er wel meerdere koppelen. Maar helaas is dan maar 1 telefoon actief te gebruiken.
-Ondanks Tesla’s prima eigen systeem is het toch wel jammer dat Apple Carplay en Android auto niet werken
-Apps die niet te verwijderen zijn: Amazon Music etc.
-Slaapherkenning is soms wat vervelend, als ik links naar buiten kijkt begint de auto redelijk snel te piepen. Gelukkig is dit makkelijk uit te zetten.
-Instap kan wat lastig zijn door een lage instap: Voor oudere mensen (mijn ouders) of voor mensen die lang zijn (Keeper van mijn voetbalteam). Ik ben zelf niet de langste dus heb hier weinig last van.
-Kofferbak is wat klein (Wist ik van te voren en ik ben verwend met de Skoda).
-Trekhaak, handmatig op de auto monteren (toch apart in een auto waarbij bijna alles automatisch werkt)
-Inschatten van diepte o.b.v. de aanwezige camera’s.
Betrouwbaarheid
Hier kan ik nog niet zoveel over zeggen, dit zal ik de komende maanden gaan ervaren
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Tesla Model 3 Standard: bekende prestaties voor vijf mille minder

Tegen de Mazda 6e bewijst Tesla Model 3 dat het behalve goede EV ook een goede auto is

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000

Autoverkoop-top 5 2024: Tesla Model 3 beleeft een topjaar


![Tesla Model 3 Standard RWD Plus UPGRADE RYZEN [ WIT LEDER+LFP ACCU+WARMTEPOMP+AUTOPILOT+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58591941/0-d9f3ecbd9c31613d3964760fdb0f393e.jpg)

