Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 15.073 km |
Ervaringen na 5 weken
- 7.423 km
Na de Ioniq 5 awd gekozen voor een Tesla Model3 Highland Long range Rear Wheel Drive.
Ik laat alle politieke (Musk) zaken buiten deze review overigens en dat ook wat betreft " koop Europees, geen Chinese auto, duitse sjoemelsoftware, en noem maar op. Vanuit bedrijf mocht het geen chinese auto zijn wat jammer is.
Reden om te kiezen voor deze Tesla:
- Netto bijtelling gelijk als de vorige auto ondanks dat de Tesla ruim 10K goedkoper is. Dit komt doordat bijtellingsregels zijn aangepast( minder gunstig geworden voor E-auto's.
- Goede range (zeer zuinig)
- Veel uitrusting
- Scherpe prijs
- Superchargers netwerk
Enige nadeel is ontbreken 5e deur maar dat neem ik voor lief. Wel nog even getwijfeld tussen deze of Polestar 2 overigens.
Na ruim 7.000 km ben ik erg tevreden. Heb wel de standaard 18" wieldoppen vervangen voor Überturbine doppen( zie foto) die iets groter zijn wat ik mooier vindt en ze zijn net zo aerodynamisch.
In het interieur de schuiflades van middenconsole voorzien van Alcantara (Aliexpress). Zie foto's.
Op de foto's is ook het verbruik te zien. Over de laatste 3.200km is dit 12,4 kw/100km.
Dit zijn vrijwel allemaal 100 km wegen en zo'n 20% is 120/130km/u.
Wat zijn de zaken die mij positief en negatief opvallen?
+net zo stil als de Ioniq5
+ruimte aanbod in kofferbank en frunk
+ top wegligging en comfort prima
+ stoelveniltilatie- een heerlijkheid
+ infotainmentscherm en bediening
+kwaliteitsbeleving veel beter dan bij hyundai (geen goedkoop hard plastic)
- ruitenwissers ( bekend)
- plotsklaps remmen tijdens autopilot(bekend). Hiedoor gebruik ik het alleen op 4/6 baans wegen.
- matrixverlichting onrustig
- geluidssysteem had ik beter verwacht ( wellicht onterecht).Idem als Bose systeem wat ik had in de Hyundai.
- geen resume na afhalen van adaptive cruise control/autopilot.
- richtingaanwijzers. Ben er wel al aan gewend maar blijft een belachelijke keuze, voornamelijk bij rotondes.
Het was even wennen aan de auto maar ik moet zeggen dat het een hele fijne auto is. Zuinig, snel, comfortabel, ruim en stil. En alles er op en aan voor scherpe prijs.
Update na 15k
- 15.073 km
Gisteren terug gekomen uit de Franse Ardeche (Ruoms) na 2,5 week vakantie. Auto bepakt met tassen en koffers en met 2 personen.
De hele vakantie heb ik 3237km gereden met gem. verbruik van 14,4kw/100km.
De terugreis gisteren met ideale temperaturen van zo'n 24 graden bedroeg over een afstand van 1210km 14,0kw/100km.
En dat is echt zeer netjes. Onderweg paar keer regen gehad en continue 130/120/110 gereden.
De eerste week v vakantie was er een hittegolf met zo'n 40gr. Dus airco heeft het druk gehad!
Over de auto zeer tevreden moet ik zeggen. Op de terugweg met 100% volle accu vertrokken en ik heb maar 2x geladen bij een supercharger! Altijd eentje vrij en werkt veilloos.
Enige minpunten zijn de automatische ruitenwissers ( eigen leven) en de matrix verlichting (veel gesein onderweg, alsof afstelling niet juist is).
Pluspunten die opvielen: comfort, stoelventilatie (heerlijk), superchargers.
Terug in Nederland met 20-23gr is het verbruik laatste weken gem. Zo'n 11,8 kw/h. Prima.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.